GPU orsakar svart bild och ibland ej uppstart

Permalänk

GPU orsakar svart bild och ibland ej uppstart

Hej!

Jag har ett litet märkligt problem som jag är ganska säker relaterad till GPUn. Jag har sökt lite på forumet och det är många med att bild saknas men kunde inte hitta något i stil med detta.

För några dagar sedan började min skärm bli svart efter inaktivitet och när man kom tillbaka gick det inte att få tillbaka bilden trots att datorn fortfarande var igång. Då räckte det med en omstart så fungerade det igen.

Nu verkar det ha eskalerat då bilden bara fungerar ibland när jag startar den och jag behöver ibland flytta GPUn till den andra PCI-E sloten för att det ska fungera.

Som sagt, ganska säker på att det är relaterat till GPUn då jag inte har nåpgra problem att starta med enbart det integrerade grafikkortet men vet heller inte om det är så att det är glapp eller att GPUn är pajj.

Ibland får jag igång datorn och skärmen men saknar då drivrutiner till GPUn som efter ett tag efter uppstart upptäcks och "laddas in"

Grafikkort: EVGA GTX970 FTW
Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i5 2500K 4,0GHz
Moderkort: ASRock Extreme3 Gen3
Minne: 4x4 GB 1600MHz
Hårddisk: SSD Samsung EVO 850 128 GB
Nätaggregat: 650 W
Temperaturer: Helt rimliga bortom farozonen.

Detta låter kanske som ett grafikkort som gett upp, men det fungerar ju samtidigt. När jag väl får datorn startad fungerar kortet som det ska göra.

Permalänk
Medlem

Låter mer som problem med drivrutiner, alternativt dålig skärmsladd.
Vad för sladd kör du med?
Testat med DDU följt av manuell installation av senaste Nvidia-drivrutiner?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Dax123:

Låter mer som problem med drivrutiner, alternativt dålig skärmsladd.
Vad för sladd kör du med?
Testat med DDU följt av manuell installation av senaste Nvidia-drivrutiner?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör med DVI och det fungerar utan problem med den i uttaget för det integrerade g-kortet. INte använt DDU men känns konstigt att det skulle vara drivrutinerna.

Jag testade att ladda ner senaste drivrutinerna när den inte hittade några alls och då funkade det. Problemet kvarstår dock att den blir svart slumpmässigt och går inte att väcka den igen.

Om det är grafikkortet, finns det något sätt att felsöka det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbsternius:

Jag kör med DVI och det fungerar utan problem med den i uttaget för det integrerade g-kortet. INte använt DDU men känns konstigt att det skulle vara drivrutinerna.

Jag testade att ladda ner senaste drivrutinerna när den inte hittade några alls och då funkade det. Problemet kvarstår dock att den blir svart slumpmässigt och går inte att väcka den igen.

Om det är grafikkortet, finns det något sätt att felsöka det?

Nja inte alls konstigt att det skulle vara drivrutinerna som spökar, ge DDU ett försök, det skadar ju inte direkt.
Om du har möjlighet till att testa med DisplayPort istället för DVI så gör det.

Kolla så att energisparfunktioner för länkstatus är Av:

Kan ju annars vara nån annan energispar-funktion som gör så att grafikkortet inte hoppar igång.

Permalänk
Medlem

Om du menar att du inte ens ser BIOS-loggan när du startar datorn så kan du utesluta drivrutinerna. Drivrutinerna spelar bara roll när den isf laddar Windows.

Permalänk
Skrivet av dunis90:

Om du menar att du inte ens ser BIOS-loggan när du startar datorn så kan du utesluta drivrutinerna. Drivrutinerna spelar bara roll när den isf laddar Windows.

Yes, skärmen går inte ingång över huvud taget. Ibland kommer jag till BIOS och då startar datorn som den ska.

Så betyder det är hårdvaran i g-kortet är paj och går det ens att göra något åt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbsternius:

Yes, skärmen går inte ingång över huvud taget. Ibland kommer jag till BIOS och då startar datorn som den ska.

Så betyder det är hårdvaran i g-kortet är paj och går det ens att göra något åt det?

Låter som det är grafikkortet, ja. Eventuellt skulle det väl kunna vara att det blir glapp i PCI-E-porten också men då måste du ha en väldans otur att den andra porten är likadan.

Det konstigaste är ju dock att grafikkortet fungerar fint när datorn väl är igång och drivrutinerna installerade...antar att du menar att du testat spela på det också för att se att det inte kraschar?

Permalänk
Skrivet av dunis90:

Låter som det är grafikkortet, ja. Eventuellt skulle det väl kunna vara att det blir glapp i PCI-E-porten också men då måste du ha en väldans otur att den andra porten är likadan.

Det konstigaste är ju dock att grafikkortet fungerar fint när datorn väl är igång och drivrutinerna installerade...antar att du menar att du testat spela på det också för att se att det inte kraschar?

Ja precis, ingen skillnad på portarna för båda är 50/50 om det funkar eller ej. När datorn startar som den ska fungerar det att spela spel som vanligt. Men efter ett tag av inaktivitet ger den upp och blir svart. Det har inget med temperaturerna att göra då de är låga. Så vet inte vad som händer riktigt.

Det ska läggas till att det inte visas något konstigt i enhetshanteraren. Jag sitter nu på datorn med grafikkortet i utan problem och skriver detta. Gjorde ett stresstest och funkade där med.

Skrivet av Dax123:

Nja inte alls konstigt att det skulle vara drivrutinerna som spökar, ge DDU ett försök, det skadar ju inte direkt.
Om du har möjlighet till att testa med DisplayPort istället för DVI så gör det.

Kolla så att energisparfunktioner för länkstatus är Av:
https://i.imgur.com/2xfvHYp.png

Kan ju annars vara nån annan energispar-funktion som gör så att grafikkortet inte hoppar igång.

Jag har den på maximal prestanda men länkstatus kollade jag och såg att den var av som den ska vara.

Permalänk
Medlem

@Robbsternius: Vad är det för 650W nätagg och är den jätte gammal?

Både vid felsökning och när man tänker köpa nytt grafikkort är det viktigt att veta det.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

@Robbsternius: Vad är det för 650W nätagg och är den jätte gammal?

Både vid felsökning och när man tänker köpa nytt grafikkort är det viktigt att veta det.

https://www.komplett.se/product/340676

En sådan har jag och den är nog några år ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbsternius:

https://www.komplett.se/product/340676

En sådan har jag och den är nog några år ja.

Den verka vara bra och gå att anta att den fortfarande är OK.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Den verka vara bra och gå att anta att den fortfarande är OK.

Ja den verkar ju klara sig på det integrerade. Men som sagt. Mitt 970 verkar ju bara fungera ibland. Förstår verkligen inte problemet.

Skickades från m.sweclockers.com