Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av It-nisse:

@Hund du är bara för rolig ibland, ftg=företag om jag måste ta det på dagisnivå

Om vuxennivån känns för högt upp för dig kan vi absolut ta det på dagisnivå. Jag måste dock fövarna att jag inte är vidare bra på slumpmässiga hittepåförtkortningar, så du får hjälpa mig lite på traven!

Skrivet av martinot:

Även om det ofta och länge funnits en super/modifierings/kommando-knapp på många olika tangentbord, så har det inte heller varit så ovanligt att den "brandats" med tillverkarens eller systemets egna logotyp (jmfr. tidigare tangentbord för/från Apple, Commodore C64, Amiga, etc.). Så är egentligen inte heller något nytt som Microsoft kommit med när deras, och deras partners/licenstagares, tangentbord försetts med systemets symbol/logga (som Windowsflaggan i detta fallet).

Som kul kuriosa kan nämnas att Apples nuvarande "kringla" kommer från Sverige (Apples dåvarande designer inspirerades när hon såg det svenska vägmärket för att märka ut sevärdheter längs vägarna för bilister i vårt land).

Det är förvisso sant! Dock är det väl en liten större nagel i ögat med Microsoft eftersom de lyckats få oberoende tillverkare att peta dit loggan för Microsoft Windows på deras egna tangentbord som i sin tur blivit någon form av standard.

Det var en kul kuriosa!

Skrivet av Irre:

Jag säger Windows OCH Linux! De som orkar borde även titta på freebsd som har nativt stöd för zfs, det bästa filsystemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns ju några Linuxdistributioner som stödjer zfs om man vill köra med det. Jag har hört att stödet ska vara fullgott nu.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

@Hund sluta trolla ! se t.ex. Ftg = Företag

Permalänk
Medlem
Skrivet av It-nisse:

@Hund sluta trolla ! se t.ex. Ftg = Företag

Är man med i leken får man leken tåla, som man sa på dagis. Om du trollar/drygar dig med användare på nätet får du ibland räkna med att de svarar tillbaka. Om du inte tål det kanske du inte bör dryga dig på folk till att börja med.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Om vuxennivån känns för högt upp för dig kan vi absolut ta det på dagisnivå. Jag måste dock fövarna att jag inte är vidare bra på slumpmässiga hittepåförtkortningar, så du får hjälpa mig lite på traven!

Det är förvisso sant! Dock är det väl en liten större nagel i ögat med Microsoft eftersom de lyckats få oberoende tillverkare att peta dit loggan för Microsoft Windows på deras egna tangentbord som i sin tur blivit någon form av standard.

Det var en kul kuriosa!

Håller med om "ftg" (aldrig använt den förkortningen, och ändå jobbat som verksamhetskonsult i många år). Den är inte så vanlig (även om jag sett den förekomma).

Tycker inte det är så konstigt med Windows-loggan. Den är inget som Microsoft tvingar på någon som helst, utan något som de företag som vill använda på sina tangentbord behöver licensiera från Microsoft. Är ett ganska vanligt arrangemang att företag licensierar diverse produkt-logotyper för att förbättra försäljningen av sina produkter.

Jo, det är lite kul med kringlan på Mac-tangentbord (knappar på ett just nu, som var sista riktigt fina MBP-modellen innan Apple gick helt utför med sina urkassa sax-brytare som de har på sina alla nya bärbara).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Håller med om "ftg" (aldrig använt den förkortningen, och ändå jobbat som verksamhetskonsult i många år). Den är inte så vanlig (även om jag sett den förekomma).

Tycker inte det är så konstigt med Windows-loggan. Den är inget som Microsoft tvingar på någon som helst, utan något som de företag som vill använda på sina tangentbord behöver licensiera från Microsoft. Är ett ganska vanligt arrangemang att företag licensierar diverse produkt-logotyper för att förbättra försäljningen av sina produkter.

Jo, det är lite kul med kringlan på Mac-tangentbord (knappar på ett just nu, som var sista riktigt fina MBP-modellen innan Apple gick helt utför med sina urkassa sax-brytare som de har på sina alla nya bärbara).

Jo, och det var ju faktiskt MS som standardiserade Windows-/super-knappens placering och så vidare. Tidiga Unix-tangentbord och liknande hade ju en massa konstiga knappar och placeringen av dem varierade. Office-knappen som de försöker införa nu tror jag kommer att bli svårare dock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av It-nisse:

@Hund sluta trolla ! se t.ex. Ftg = Företag

Det är väl bara p12-or som håller på med skumma förkortningar? ftg, har aldrig hört talas om.

Vi på jobbet här kör med CentOS eller Red Hat. Jag undrade med systemadmins om de skulle kunna överväga att köra Arch Linux, de skrattade mig rakt i ansiktet :).

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Vissa rykten pekar väl mot att även Microsoft nu sneglar åt någon Linux variant som kärna till framtida Windows? Någon om vet om det finns någon substans bakom detta eller om det enbart är väldigt långsökta rykten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Det är väl bara p12-or som håller på med skumma förkortningar? ftg, har aldrig hört talas om.

Vi på jobbet här kör med CentOS eller Red Hat. Jag undrade med systemadmins om de skulle kunna överväga att köra Arch Linux, de skrattade mig rakt i ansiktet :).

Det är väl självklart att ingen förnuftig person vill köra med Arch Linux i en företagsmiljö.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Vi på jobbet här kör med CentOS eller Red Hat. Jag undrade med systemadmins om de skulle kunna överväga att köra Arch Linux, de skrattade mig rakt i ansiktet :).

På företag eftersträvas ett välbeprövat os med välbeprövade paket som ska rulla 24/7/365 och då är inte Arch precis första valet

Permalänk
Medlem

Någon här som kör Ceph antingen hemma eller på jobbet? Vi ska troligtvis köra det på jobbet snart, så kommer prova hemma med några VMar, nyfiken på hur det fungerar.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Avstängd

Hehe, jo, förstår det, var mest på skoj för att se deras reaktion. Hade nog blivit väldig förvånad om någon ens övervägde det seriöst.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Hehe, jo, förstår det, var mest på skoj för att se deras reaktion. Hade nog blivit väldig förvånad om någon ens övervägde det seriöst.

Förstår det, jag jobbar inom it på ett av de 10 största företag inom tillverkningsindustri i Sverige. Här är det Debian Stable & Red Hat som gäller !

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Hehe, jo, förstår det, var mest på skoj för att se deras reaktion. Hade nog blivit väldig förvånad om någon ens övervägde det seriöst.

Säg aldrig aldrig, det finns ju många företag som kör med Microsoft Windows.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hund:

Säg aldrig aldrig, det finns ju många företag som kör med Microsoft Windows.

Den frågan vågar jag inte ställa, jag är rädd för svaret.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, och det var ju faktiskt MS som standardiserade Windows-/super-knappens placering och så vidare. Tidiga Unix-tangentbord och liknande hade ju en massa konstiga knappar och placeringen av dem varierade.

Jo, det är bra att den blivit standard, både att alltid finnas, och dess placering (saknar den på mina gamla IBM Model M SSK).

Skrivet av makatech:

Vissa rykten pekar väl mot att även Microsoft nu sneglar åt någon Linux variant som kärna till framtida Windows? Någon om vet om det finns någon substans bakom detta eller om det enbart är väldigt långsökta rykten?

Det tror jag inte är korrekt.

Däremot så ingår numera en Linuxkärna i WSL 2 (gamla WSL fungerande ungefär som WINE, men omvänt, vilket alltid tappar en del i prestanda med alla översättningslager).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Slog en vända i Kubuntu 18.04 , vilket var en enorm förbättring från förra gången jag testkörde en linux distribution. Det var faktiskt ohyggligt nära att jag migrerade. Den här gången fick jag nvidia drivrutiner direkt installerade, nvidia-settings sparade mina inställningar utan omsvep eller krångel och allt flöt på.

Tyvärr tog det för mycket arbete för att få igång lutris, då jag fick googla fram och tillbaka och installera diverse paket. Men det är en enorm förbättring. Nu är vi snart framme!

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

Tyvärr tog det för mycket arbete för att få igång lutris, då jag fick googla fram och tillbaka och installera diverse paket. Men det är en enorm förbättring. Nu är vi snart framme!

Bara av nyfikenhet, vad strulade? Min erfarenhet med lutris är att det finns två varianter av installationer:

- Klicka "install". Klart.

- Följ länken från lutris sida där det står vilka paket du behöver. Copy-pastea och installera med valfri packet manager. Klicka "install". Klart.

Lutris är riktigt smidigt och har alltid hanterat wine-versioner, dxvk, speciallösningar som nvidia gpu-switching osv osv utan att jag behövt bry mig alls typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stingray454:

Bara av nyfikenhet, vad strulade? Min erfarenhet med lutris är att det finns två varianter av installationer:

- Klicka "install". Klart.

- Följ länken från lutris sida där det står vilka paket du behöver. Copy-pastea och installera med valfri packet manager. Klicka "install". Klart.

Lutris är riktigt smidigt och har alltid hanterat wine-versioner, dxvk, speciallösningar som nvidia gpu-switching osv osv utan att jag behövt bry mig alls typ.

Jadu hur gjorde jag? Tror jag körde via lutris-team PPA och installerade. Dock så klagade programmet på att inte vulkan paket var installerade eller något dylikt så jag fick leta upp dessa och några i386 för att få det att fungera. Det är lite mer arbete än installera och det är klart i windows, vilket är lite av en prioritet. Jag vill inte behöva leta upp paket för att programmet ska fungera, lika lite som jag tänker leta upp DLL filer i windows för att spelen ska fungera där. Kanske inte exakt samma sak, men du förstår hur jag menar

Men som sagt; Det är en solklar förbättring och fortsätter det såhär så kommer en migrering att vara aktuell väldigt snart

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Jadu hur gjorde jag? Tror jag körde via lutris-team PPA och installerade. Dock så klagade programmet på att inte vulkan paket var installerade eller något dylikt så jag fick leta upp dessa och några i386 för att få det att fungera. Det är lite mer arbete än installera och det är klart i windows, vilket är lite av en prioritet. Jag vill inte behöva leta upp paket för att programmet ska fungera, lika lite som jag tänker leta upp DLL filer i windows för att spelen ska fungera där. Kanske inte exakt samma sak, men du förstår hur jag menar

Men som sagt; Det är en solklar förbättring och fortsätter det såhär så kommer en migrering att vara aktuell väldigt snart

Om du följer dokumentationen så ska det vara lika enkelt så som föregående talare upplyste dig om. Om något är krångligt i Linux gör du i regel något fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Om du följer dokumentationen så ska det vara lika enkelt så som föregående talare upplyste dig om. Om något är krångligt i Linux gör du i regel något fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan tänka mig att slå ett varv med ubuntu bara för att, dock så har jag stött på lite mer ordentlig patrull med Steam. Den vill inte hitta min spel HDD där alla spel är lagrade. Jag hittar HDD utan problem när jag använder dolphin, men inte igenom Steams bibliotek funktion. Någon som har tips på hur man löser detta?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HoboCop:

Jag kan tänka mig att slå ett varv med ubuntu bara för att, dock så har jag stött på lite mer ordentlig patrull med Steam. Den vill inte hitta min spel HDD där alla spel är lagrade. Jag hittar HDD utan problem när jag använder dolphin, men inte igenom Steams bibliotek funktion. Någon som har tips på hur man löser detta?

Steam, settings, downloads, add steam library:, Bläddra till /media, där finns dina övriga diskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Steam, settings, downloads, add steam library:, Bläddra till /media, där finns dina övriga diskar

Det är det som är problemet, det gör dom icke

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HoboCop:

Det är det som är problemet, det gör dom icke

Du säger att du kan se den i Dolphin, i Dolphin borde du då se sökvägen till din HDD. Din HDD kanske är mountat annorlunda, och inte under /media.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Du säger att du kan se den i Dolphin, i Dolphin borde du då se sökvägen till din HDD. Din HDD kanske är mountat annorlunda, och inte under /media.

Men redan här blir det ju mer invecklat, och jag har inte ens försökt starta första spelet. Så operativsystemet har själv mountat hårddisken på fel plats, eller Steam letar på fel plats? Jag kan ju gå igenom katalogstrukturen i Steam och den hittar inga mountade enheter alls under /mnt eller /media. Redan här bevisas ju min poäng att windows är lättare när man vill spela.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HoboCop:

Men redan här blir det ju mer invecklat, och jag har inte ens försökt starta första spelet. Så operativsystemet har själv mountat hårddisken på fel plats, eller Steam letar på fel plats? Jag kan ju gå igenom katalogstrukturen i Steam och den hittar inga mountade enheter alls under /mnt eller /media. Redan här bevisas ju min poäng att windows är lättare när man vill spela.

Öh... jag försökte bara hjälpa till. Det är en ganska trivial sak att kolla var HDD är mountat...

Det handlar inte om att Windows är "lättare", det handlar om att du inte är van att köra Linux. Linux är inte Windows, det är ett helt annat tänk.

Men jag är inte här för att övertyga dig om att Linux är signifikant bättre än Windows, jag struntar fullständigt i vilket OS du vill köra.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Öh... jag försökte bara hjälpa till. Det är en ganska trivial sak att kolla var HDD är mountat...

Det handlar inte om att Windows är "lättare", det handlar om att du inte är van att köra Linux. Linux är inte Windows, det är ett helt annat tänk.

Men jag är inte här för att övertyga dig om att Linux är signifikant bättre än Windows, jag struntar fullständigt i vilket OS du vill köra.

Att du försökte hjälpa mig förstår jag, och uppskattar, men nog är det ren och skär frustration att man får gå ett antal extra-steg

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HoboCop:

Att du försökte hjälpa mig förstår jag, och uppskattar, men nog är det ren och skär frustration att man får gå ett antal extra-steg

Det är du som tänker bakvänt

Installera linux och steam, och installera sen windows och försök få steam i windows att mounta din linux-disk så ska du få se på problem

Som standard så mountar inte linux andra operativsystems diskar innan de begärs av dig, så du måste öppna din filhanterare (dolphin i detta fall) och klicka på en disk så den öppnas, då har den mountats i ditt operativsystem, och då ser du även sökvägen till den vilket antagligen är /media/blabl/blablabla

Då kan du bara bläddra dit i Steam, så är saken biff. Antagligen har du öppnat steam innan du mountat diskarna och därför fanns de inte, det går att lägga till diskar att mountas vid boot om du så vill.

Windows gör allt det kan för att vara inkompatibelt med allt annat, så försök mounta en linux eller mac disk i windows istället om det nu är så bra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klubba:

Det är du som tänker bakvänt

Installera linux och steam, och installera sen windows och försök få steam i windows att mounta din linux-disk så ska du få se på problem

Som standard så mountar inte linux andra operativssistems diskar innan de begärs av dig, så du måste öppna din filhanterare (dolphin i detta fall) och klicka på en disk så den öppnas, då har den mountats i ditt operativsystem, och då ser du även sökvägen till den vilket antagligen är /media/blabl/blablabla

Då kan du bara bläddra dit i Steam, så är saken biff. Antagligen har du öppnat steam innan du mountat diskarna och därför fanns de inte, det går att lägga till diskar att mountas vid boot om du så vill.

Windows gör allt det kan för att vara inkompatibelt med allt annat, så försök mounta en linux eller mac disk i windows istället om det nu är så bra

Men det är ingen ursäkt och ett problem. Det behöver vara lätt att byta till Linux från Windows för det är därifrån användarna mestadels kommer. MS skiter i om det är lätt att byta till Windows från Linux.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Men det är ingen ursäkt och ett problem. Det behöver vara lätt att byta till Linux från Windows för det är därifrån användarna mestadels kommer. MS skiter i om det är lätt att byta till Windows från Linux.

Nej det behöver det inte.

Linux är gratis och utvecklas ideellt av en massa människor som endast har som mål att göra ett bättre OS.

Jag och ett par miljoner till andra Linux användare skiter fullständigt i om folk vill betala dyra stålar för ett betydligt sämre OS (windows) eller inte, däremot är vi trevliga och försöker hjälpa till om någon som bytt har problem.

Permalänk
Medlem

Detta har säkert frågats flertalet gånger i tråden....
Har installerat en separat ssd i datorn som jag tänkte köra linux på.
Är så Noob det går förutom live cd för räddning av filer när det kommer till Linux, men känner att jag vill bekanta mig mer med detta system.
Vart ska jag börja och vilket av alla otaliga varianter är en bra instegs port?

Mvh
Mikael

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.