Hur mycket spenderar du på datorer?

Permalänk
Medlem

Hur mycket spenderar du på datorer?

Hur mycket spenderar du på din nöjesdator?

Om du läser det här är du antagligen något av en entusiast när det gäller datorer och hårdvara. Det finns ändå många olika typer, och vi har alla olika förutsättningar. Många gånger läser man trådar där medlemmar argumenterar att grafikkort för 4000kr är mid-range, medan andra tycker att allt över 1080p är lyx. Vissa av oss gillar att få så mycket ut av de pengar vi använder, medan andra bara vill ha det bästa.

För att undersöka det här lite närmare tänkte jag skapa en omröstning, för att se hur mycket vi entusiaster spenderar på våra nöjesmaskiner (sammanlagt, för alla som inte används för att få inkomst).

Svara i omröstningen (kommentera gärna) enligt den procentandel som dina nöjesdatorer kostar i relation till din månadsinkomst efter skatt, så ska vi se vad som anses normalt på SweC!

**Eftersom ingen annan forumdel verkade passa blev det Hobby, fritid och livsstil, men moderator får gärna flytta om något annat passar bättre**

KLARGÖRANDE EXEMPEL: Om Pelle tjänar 20 000kr/månad efter skatt, och har köpt en dator för 10 000kr inklusive tillbehör, så blir svaret här 50%.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Alla alternativ känns rätt väl tilltagna. Jag räknar väl kanske 5kkr eller så i genomsnitt om året på dator+kringutrustning, det är bara kring 2% av min inkomst efter skatt.

Edit: Missade att det var månadsinkomst, så antar att du menar per dator/månadsinkomst (för mina utlägg per månad/inkomst per månad blir ju fortfarande samma ~2%)?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Menar du kostnaden för en dator vid ett köptillfälle jämfört med en vanlig månadslön?
Är det med eller utan skärm osv? (som, iaf jag, köper mer sällan)

Permalänk
Master of Overkill

Ehh helst inte ens veta själv

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Alla alternativ känns rätt väl tilltagna. Jag räknar väl kanske 5kkr eller så i genomsnitt om året på dator+kringutrustning, det är bara kring 2% av min inkomst efter skatt.

Det är alltså priset för datorn (en summa, inte årliga) jämfört med en månadslön efter skatt.

Pelle med lön på 20k kronor efter skatt och dator som kostar 6k ger alltså 30%.

Och med kringutrustning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ehh helst inte ens veta själv

Skrivet av Sando:

Det är alltså priset för datorn (en summa, inte årliga) jämfört med en månadslön efter skatt.

Pelle med lön på 20k kronor efter skatt och dator som kostar 6k ger alltså 30%.

Och med kringutrustning.

Skickades från m.sweclockers.com

Som Tvelander skrev så vill jag nog inte veta.

Men ska jag ta samtliga datorer jag har och uppskatta inköpspris jämnt emot månadslön efter skatt enligt formeln ovan är det ju minst 200%+

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Det är alltså priset för datorn (en summa, inte årliga) jämfört med en månadslön efter skatt.

Pelle med lön på 20k kronor efter skatt och dator som kostar 6k ger alltså 30%.

Och med kringutrustning.

Ok, då missförstod jag frågan helt ... trodde du menade hur mycket man lägger på datordelar (inte en enskild maskin, jag köper aldrig en komplett maskin) i genomsnitt utslaget över ett år. Då blir det under 20% för mig, vilket jag röstade på.

För övrigt är grafikkort för 4kkr lågbudget *duckar och springer bakom skydd*

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Det är alltså priset för datorn (en summa, inte årliga) jämfört med en månadslön efter skatt.

Pelle med lön på 20k kronor efter skatt och dator som kostar 6k ger alltså 30%.

Och med kringutrustning.

Skickades från m.sweclockers.com

Blir lite konstigt med tanke på att jämföra med månadslön då man antagligen byter dator max en gång om året.

Personligen la jag väl ca 30% av en månadslön på min nuvarande dator inklusive skärm och kringsutrustning. Har haft samma utrustning nu i över 2 år nu och har inga direkta planer på att byta just nu. Köpte däremot begagnad dator/skärm.

Säg att jag behåller nuvarande dator i drygt ett år till så kommer jag alltså ha lagt ynkliga 30% från en av mina ~48 månadslöner på mina datorer. Vilket blir ca 0.007% av min inkomst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Ok, då missförstod jag frågan helt ... trodde du menade hur mycket man lägger på datordelar (inte en enskild maskin, jag köper aldrig en komplett maskin) i genomsnitt utslaget över ett år. Då blir det under 20% för mig, vilket jag röstade på.

För övrigt är grafikkort för 4kkr lågbudget *duckar och springer bakom skydd*

Tolkade det precis likadant, och agerade likadant

Permalänk
Medlem

Frågan blir lite konstig då jag regelbundet lägger till och byter ut delar i min dator. När jag sist köpte en komplett helt ny dator (2011) så var det för 100-150% av min månadsinkomst. På årsbasis lägger jag nog kanske i genomsnitt 40-60% av en månadsinkomst på datorhårdvara.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Känns som onödigt komplicerad och missvisande aggregering som önskas. Varför inte bara ta månadslön/månadskostnad för datorhobby.

Kollar man på nuvarande svarsresultat så tror jag många har missförstått vad du efterfrågar. Dvs för att ha råd med en gamingdator + tillbehör för 16 000kr och landa i 0-20% gruppen måste man ha en månadslön på ca 160 000kr före skatt.

Permalänk
Medlem

Inte säker på om man vill veta xD

Men efter en ungefärlig räkning på dom flesta grejors nypriser så vet jag att 200% inte räcker till >.<

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Det är alltså priset för datorn (en summa, inte årliga) jämfört med en månadslön efter skatt.

Pelle med lön på 20k kronor efter skatt och dator som kostar 6k ger alltså 30%.

Och med kringutrustning.

Otroligt otydligt i första inlägget. Jag röstade under 20%, men efter den nya uträkningen skulle jag ligga på ~180%.
Lägger väl ~15% av årsinkomsten på datorer och liknande.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att det är en för otydlig fråga men ni som bara antog att man skulle räkna hur mkt man lägger per månad tyckte inte det var lite konstigt att 200% fanns som alternativ isåfall? Och att i princip alla skulle hamna på samma alternativ (under 20%)?

Permalänk

Fy vilken onödig tråd
Fick fruktansvärd ångest nu när jag börja räkna på det

tog bort några förstärkningsord
Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Tror jag hamnar på strax under 200 procent med skärmar och andra tillbehör inräknade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Lego Master

Olika åsikter om vad jag spenderar på datorer och tillbehör:

Jag: lite lagom
Min FPS i tokmoddat Fallout 4: för lite
Min sambo: åt helvete för mycket

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Med den nya infon (kan inte ändra svar):
Själva datorn när jag byggde den kostade ~50% av min månadslön när det väl begav sig.
Hade redan kringutrustning, som delvis bytts ut, men lite svårt att ta med i beräkningarna pga olika inköpsdatum = olika löner (eller studiemedel), men i runda slängar blir det väl ungefär en månadslön idag för dator + kringutrustning, alt. 160% om vi också tar med projektor + duk (som endast används till datorn, men som också inte används jätteofta).

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Jag håller med om att det är en för otydlig fråga men ni som bara antog att man skulle räkna hur mkt man lägger per månad tyckte inte det var lite konstigt att 200% fanns som alternativ isåfall? Och att i princip alla skulle hamna på samma alternativ (under 20%)?

Japp, tyckte att det var konstigt, men tänkte att Sando kanske tänkte på "hemmaboende" som fått datorn, eller endast betalat en del av sin dator med månadspeng/studiebidrag eller något dylikt.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Otroligt otydligt i första inlägget. Jag röstade under 20%, men efter den nya uträkningen skulle jag ligga på ~180%.
Lägger väl ~15% av årsinkomsten på datorer och liknande.

Det blev kanske otydligt, jo. Men ska man spendera 200% av sin lön varje månad så blir man rätt snabbt ruinerad

Själv faller jag ungefär runt 25%, men det verkar finnas en hel del som spenderar både mera och mindre (även om jag tror att den stora andelen under 20% är missförstånd).

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Cirka 100%. Men det kanske ska delas på 7 eftersom det är så gammal som själva datorn är. Fortfarande lite oklart.. 😁

Permalänk
Medlem

Det påverkar ju rätt mycket hur ofta man köper ny dator/datordelar.
Sälv har jag t.ex. precis beställt en ny dator som kostar en dryg månadslön vilket är relativt mycket, men å andra sidan så var det åtskilliga år sedan jag köpte min gamla dator så utslaget per år så har jag inte spenderat särskilt mycket.

Permalänk
Musikälskare

Inet säger "58 288 kr" totalt sen 2009 på alla köp men det finns säkert dom som har mycket mer än så

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag är (mer eller mindre) entusiast men för mig är svarsalternativen väldigt tilltagna. Jag har under de senaste åren harvat runt på främst begagnade delar och har endast gjort en full uppgradering av min stationära dator på de senaste 10 åren. I januari 2010 var senast jag köpte en komplett dator med fabriksnya delar, och då var det mellanklass aka most bang for the buck för ca 7000 kr. Denna uppgraderades med en SSD några år senare.

Uppgraderade från den datorn till en då tre års begagnad prestandaklassdator för fyra år sedan. Då byttes allt, och ett nytt fabriksnytt chassi inhandlades. Har sedan bytt och sålt lite grejer här och var, bland annat köpt en ny SSD. Men utlägget ur egen ficka får räknas till ~6000 kr på de senaste nio åren (den nya datorn år 2010 ej inräknad). Kan tillägga att jag spelar väldigt sällan och då endast gamla eller enklare spel, och har idag en arbetsstationsmässig prestanda/benchmark som kan räknas till ungefär hälften av vad en Ryzen 5 3600 med motsvarande klass på RAM mäktar med.

Laptop har jag också köpt, sålt och bytt två gånger under dessa 10 år. Mellan-nedre klass, så inga stora pengar där heller. Men de räknas inte riktigt här anser jag.

Nästa uppgradering blir nog inte förrän nuvarande maskin dör. Ser inte riktigt behovet innan dess (förutsatt att den inte håller över fem år till typ). Siktar nog då mot en Ryzen-baserad maskin då jag idag anser att Ryzen 5 3600 är det mest prisvärda som någonsin funnits på marknaden. Begagnat eller nytt får den då rådande ekonomin avgöra.

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem

Gav ca 5000 för min, det är 8 år sen
Köpte grafikkort 2015 för en tusenlapp, nu senast en större SSD, 860 Evo 1TB, och ett mekaniskt tgbord.

Slår man ut det på alla år är det otroligt lite. Men är fortfarande galet nöjd med hårdvaran.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Inaktiv

Arbetslös men har ändå byggt en ny dator för 30k men hur många köper allt nytt?
Jag flyttade över många grejer från min gamla dator.

Permalänk
Medlem

KLARGÖRANDE EXEMPEL: Om Pelle tjänar 20 000kr/månad efter skatt, och har köpt en dator för 10 000kr inklusive tillbehör, så blir svaret här 50%.

Är inte detta ett ganska dåligt exempel?

Jag köper ju inte en dator varje månad. Och man sparar ju över flera månader för att ha råd att köpa?
Årsinkomsten skulle väl passa bättre. Vissa jobbar säsong osv också.

Men jag har en dator för ca 20-25k utan tillbehör, ca 35-40k med allt på skrivbordet. Skulle det vara 200% av min lön då? Nja, men <20% av årslönen. Dock är ju allt mitt inte köpt på ett år utan över flera. Du förstår hur jag menar och jag förstår hur du menar men det är inte riktigt rimligt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att jämföra med vad folk betalar för datorer dom använder för att tjäna pengar och inte bara datorer som är till för lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Det blev kanske otydligt, jo. Men ska man spendera 200% av sin lön varje månad så blir man rätt snabbt ruinerad

Själv faller jag ungefär runt 25%, men det verkar finnas en hel del som spenderar både mera och mindre (även om jag tror att den stora andelen under 20% är missförstånd).

Problemet var ju att du inte skrev om det var per månad eller år från början i inlägget.
Jag och många andra antog givetvis att det var per år.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

0%
Tycker hela processen av att välja datordelar, vänta på paket och bygga är otroligt kul.
Men får en ny bärbar av jobbet vartannat år där jag får välja nästan vad jag vill för <30000kr. Så det får duga.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.