Säkrare systemstart med Microsoft Secured Core

Permalänk
Medlem

Låter lite some Apples T2:
https://support.apple.com/en-us/HT208862

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att själva idén är bra, men att det är Microsoft som ska implementera den, får mig att ta på mig foliehatten...

Och, innan någon skriver det:
Ja, jag litar inte ett dugg på Microsoft, med tanke på alla onödiga saker som dom installerat via uppdateringar av deras operativsystem.

Visst, jag vet tillräckligt mycket om Windows, för att kunna stänga av saker jag inte använder, men som av en outgrundlig anledning körs i bakgrunden efter varje major update, till exempel 2 instanser av edge?

Jag hoppas och tror att detta är något man kan stänga av.

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem

Perfekt med hårdvaru krets för backdoor. Fenomenalt helt enkelt.
Frågan är om det inte var MAC som var först?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Perfekt med hårdvaru krets för backdoor. Fenomenalt helt enkelt.
Frågan är om det inte var MAC som var först?

Aha, du menar det är en säkrad backdoor för NSA, polisen med flera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast hur kan det vara en försämring av vad detta ersätter?

Utan secure-core: egentligen vem som helst kan ha tillverkat den firmware din dator kör då den är helt osignerad.
Med secure-core: så länge secure-core fungerar som tänkt kan ditt system aldrig få in en firmware som inte är signerad på korrekt sätt.

Signatur ≠ krypterad. Så är absolut inget som göms utan det handlar bara om att lägga till något för att validera att systemet faktiskt kör programvara som kommit dit via de officiella vägarna.

Vad detta kommer hindra är att köra hemkokade UEFI. Man ska heller inte sticka under stolen med att detta också möjliggör för datortillverkarna att låsa ned system likt dagens konsoler, mobiler och liknande. Det är dock en möjlig väg, inte en självklar konsekvens av tekniken.

försämring? Har inte sagt något om det skulle bli sämre.
Visst är det bra att kunna skydda UEFI från hacks och annat, men som du tar upp här, en "möjlig" väg att låsa in system. . . vilket betyder att någon kommer att göra det i framtiden. (tex, HP eller Dell.) Det låter ju som en möjlig försämring.