Problem med att få klonad disk bootbar

Permalänk
Medlem

Problem med att få klonad disk bootbar

Normalt brukar jag inte ha några problem med att googla mig till svar på det mesta, men nu verkar jag gå bet.

Jag har Windows installerat på en 120 GB SSD som nu börjar bli både ganska full och till åren så jag tänkte att jag skulle klona disken till en större (480 GB).

Jag har testat ett par olika klonverktyg (EasUs, Macrium) och alla filer verkar komma över till nya disken oavsett verktyg och vad jag kan se så har alla nuvarande partitioner klonats.

Problemet är när jag byter den gamla disken mot klonen. Då bootar inte datorn, utan jag får en felskärm. I BIOS kan jag inte heller välja disken som boot-alternativ.

Har läst lite olika guider på nätet och bl a försökt köra BCDBOOT-kommandot, men får ett felmeddelande. Guider på klonverktgens hemsidor verkar bara tycka att det är att tuta och köra (vet inte riktigt om de utgår från att man har kvar den gamla disken i datorn) men för mig funkar det i varje fall inte. Har testat att göra om klonen till en GPT-disk också i hopp om att det skulle hjälpa, men icke.

Är det någon som har en steg-för-steg-instruktion eller någon bra guide för att lösa problemet? HAr som sagt googlat en hel del men ändå inte hittat något bra.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

@Bergling: Vad är det för modeller på nya och gamla SSDn till att börja med?

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Den nuvarande SSD:n är en Intel 330 120 GB och den nya är en Kingston A400 480 GB

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Bergling:

Normalt brukar jag inte ha några problem med att googla mig till svar på det mesta, men nu verkar jag gå bet.

Jag har Windows installerat på en 120 GB SSD som nu börjar bli både ganska full och till åren så jag tänkte att jag skulle klona disken till en större (480 GB).

Jag har testat ett par olika klonverktyg (EasUs, Macrium) och alla filer verkar komma över till nya disken oavsett verktyg och vad jag kan se så har alla nuvarande partitioner klonats.

Problemet är när jag byter den gamla disken mot klonen. Då bootar inte datorn, utan jag får en felskärm. I BIOS kan jag inte heller välja disken som boot-alternativ.

Har läst lite olika guider på nätet och bl a försökt köra BCDBOOT-kommandot, men får ett felmeddelande. Guider på klonverktgens hemsidor verkar bara tycka att det är att tuta och köra (vet inte riktigt om de utgår från att man har kvar den gamla disken i datorn) men för mig funkar det i varje fall inte. Har testat att göra om klonen till en GPT-disk också i hopp om att det skulle hjälpa, men icke.

Är det någon som har en steg-för-steg-instruktion eller någon bra guide för att lösa problemet?

HAr som sagt googlat en hel del men ändå inte hittat något bra.

Fixa till mbr (på nya disken med filerna på som inte bootar)
Win 10
https://www.maketecheasier.com/fix-mbr-windows-10/

Fdisk /mbr på lite äldre utgåvor... har inte använt det kommandot sedan 98 tiden dock...

Men googla fix mbr och din win version så löser det sig säkert

Skulle det skita sig så borde detta funka i win 10
Kör detta på nya disken
https://docs.microsoft.com/sv-se/windows-server-essentials/in...

Därefter in med gamla filerna på samma disk

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag skall testa detta ikväll.

Fast jag gissar att jag behöver någon sorts recovery-disk eller liknande? Jag har skapat en Recovery Drive på ett usb-minne. Men om et inte skulle funka, så kanske det funkar med installationsskivan för Windows 7? Har ju uppdaterat till Windows 10 "online".

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Medlem

Tyvärr hjälpte inte tipsen.

Bootrec-kommandot verkade inte fungera.

Men för de som eventuellt stöter på samma problem så grejade Clonezilla biffen. Kanske inte det mest användarvänliga programmet, men det fungerade. Enda problemet var att den nya partitionen var lika stor som orginalet, så jag fick flytta på en systempartition(?) för att kunna gjöra om storleken så att inte 340 GB gick till spillo.

Men nu lirar allting som det skall.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD