Permalänk
Medlem

Monitor "flimrar"!

Hej! Jag har precis köpt en MSI Optix MAG271C Curved och den är helt fantastisk men när jag spelar spel på fullscreen så "flimrar" skärmen, asså inte vågor som vissa beskriver utan att skärmen typ flimrar färger, och det är endast när man gör någonting i spelet som den flimrar alltså inte när man bara är still. Har provat Cs Go, borderlands och League of legends, värst är på League of legends. man kan ju spela men det är riktigt störigt att de svarta partierna skiftar mellan en gråsvart färg och typ blinkar lite lätt hela tiden.. Vet inte hur jag ska förklara riktigt, har provat vanlig HDMI och den andra sortens HDMI som är endast 1 hörn i? Har provat med freesync av och på då det är AMD, jag har uppdaterat drivrutinerna för bildskärmen och alla datorkomponenter, datorn är helt nybyggd men med min gamla skärm så funkar allt perfekt. Spel flimrar alltså INTE i windowed mode utan endast när jag kör fullscreen eller borderless windowed.

Skärmen är alltså MSI Optix Mag271C Curved
Datorns spec är
Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB
Corsair Vengeance 16gb
AMD Ryzen 5 3600
Corsair Force 480gb ssd
Corsair RM850/ 850W 80+gold
MSI B450 Tomahawk MAX

problemet är konstant.

Skärmen kostar ändå 3.500 kr är lite sura pengar om skärmen ska "flimra" och spela på windowed mode är ju totalt värdelöst.

§9 /Kent, moderator
Permalänk
Bildexpert 📺

@Maxiii: MSI Optix Mag271C är en VA-panel och det du beskriver påminner om hur i princip alla VA-paneler beter sig med overdrive aktiverat. Så testa och se om du genom att ändra overdrive-inställningen – vet tyvärr inte vad den kallas på MSI:s skärmar – till en lägre inställningen, kanske till och med Off-läget. Se ifall flimret är kvar.

Nackdelen med att stänga av overdrive brukar vara ett tydligare eftersläp där flimmer ersätts av smet, särskilt i mörka nyanser.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Maxiii: MSI Optix Mag271C är en VA-panel och det du beskriver påminner om hur i princip alla VA-paneler beter sig med overdrive aktiverat. Så testa och se om du genom att ändra overdrive-inställningen – vet tyvärr inte vad den kallas på MSI:s skärmar – till en lägre inställningen, kanske till och med Off-läget. Se ifall flimret är kvar.

Nackdelen med att stänga av overdrive brukar vara ett tydligare eftersläp där flimmer ersätts av smet, särskilt i mörka nyanser.

Har ingen erfarenhet av VA-paneler men kan det inte bero på en dålig HDMI kabel också?

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Bildexpert 📺

@Hassel fd Jompenleet: Flimmer kan bero på en rad orsaker. Men att det flimrar när man rör sig och slutar när man är stilla i spelet har inte med kabeln att göra utan är tecken på allt för kraftig overdrive.

Ur kabelns synpunkt är det ett konstant flöde av information oavsett vad man gör på skärmen. Så flimmer som följd av bitfel är lika framträdande oavsett hur bilden förändras.

Permalänk

kollat så du inte har low motion blurr aktiverat för då "flimrar" bilden

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem

du har fått tag i en experimentell sed skärm https://whatis.techtarget.com/definition/SED-TV-surface-condu....

skämt åsido så kan flimmret bero på flera orsaker. att det bara visar sig vi spelande är lite konstigt, hur blir det om du kopplar den till en annan dator om du har möjlighet? vad händer om du tex spelar film i fullscreen?
har du prövat med en annan kabel om du kan det, kanske testa DP istället för HDMI?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Maxiii: Kolla detta klipp: Påminner det om vad du upplever?

Detta är alltså typiskt för VA med stark nivå av overdrive aktiverat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Maxiii: Kolla detta klipp: Påminner det om vad du upplever?
https://www.youtube.com/watch?v=x0rrQANjGDo

Detta är alltså typiskt för VA med stark nivå av overdrive aktiverat

Detta är exakt vad jag menar!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Maxiii: Dags att experimentera med overdrive-inställningarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Maxiii: Dags att experimentera med overdrive-inställningarna!

Får göra det.. Vet du någon bra guide eller riktlinjer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Maxiii: Du ändrar i menyn och observerar skillnaderna. Som kan vara stora eller inte synas alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Maxiii: Du ändrar i menyn och observerar skillnaderna. Som kan vara stora eller inte synas alls.

Skärmen fungerar perfekt i min gamla dator, och nya datorn funkar perfekt med annan mindre skärm.. hsr försökt testa runt med alla inställningar utan resultat..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Maxiii: Kan vara så att med nya datorn och dess grafikkort har du någon form av inställning som påverkar detta, till exempel olika former av skalningsfilter eller skärpefilter som skapar kontrastrika situationer som flimrar på panelen. Även adaptiv sync av och på kan påverka.