Permalänk
Medlem
Skrivet av Asupertramp:

@Chris_Kadaver: 3500kr är det billigaste jag hittat hittils. Förstår att det är lite overkill.. Lirar inget 4k och inte heller använder jag Tv'n.
Dagligen går LoL, Rocket League och på någon långhelg lite Total War.. kanske suktar lite efter Assassins Creed och liknande titlar, som kräver lite mer.

Men om RX5700 är lite overkill, vad tycker du är snäppet under? Är det något RX 570/580?

RX 5700 är ju ett grymt 1440p-kort annars. Kommer du uppgradera övriga komponenter så kan ju RX 5700 vara ett alternativ ändå. RX 590 för 2000:- är ju inte heller fel egentligen. Det kostar lika mycket som billigaste RX 580 så... Senaste assasins creed tror jag kommer ge sjukt mycket stutter med en i5a oavsett vilket av de nämnda grafikkort du väljer tyvärr. Du kan ju prova att överklocka så långt det går, men vet att spelet är väldigt cpu-tungt och gynnar flertrådade cpu:er. Vill du nyttja dina 144Hz fullt ut så är det ju främst en bra processor och snabba ram som ska till. Med en kraftfull cpu kan du ju alltid sänka grafikinställningarna när grafikkortet inte orkar med och få en hög framerate ändå. Men åt andra hållet går det ju inte att göra så mycket tyvärr.

Det bästa du kan göra är ju att kolla youtube annars på folk som sitter på liknande hårdvara som du för att se vad de får för resultat i de spel du tänkt köra.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asupertramp:

@Chris_Kadaver: 3500kr är det billigaste jag hittat hittils. Förstår att det är lite overkill.. Lirar inget 4k och inte heller använder jag Tv'n.
Dagligen går LoL, Rocket League och på någon långhelg lite Total War.. kanske suktar lite efter Assassins Creed och liknande titlar, som kräver lite mer.

Men om RX5700 är lite overkill, vad tycker du är snäppet under? Är det något RX 570/580?

5700 och säg en begagnad klockad 3770k skulle ju göra susen.. Visst du får ju inte samma fps som en 9900k men jag hade ju tagit ett 5700 om du kan hitta ett för en vettig peng och en begagnad 3770k och klockat den tills du kanske får för dig att uppgradera processorn?
Sen kan jag ju tycka att "Overkill skadar inte" Måste ju min vara GodLike då jag sitter med datorn i sign och kan inte klaga när det flyter på som önskat

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

5700 och säg en begagnad klockad 3770k skulle ju göra susen.. Visst du får ju inte samma fps som en 9900k men jag hade ju tagit ett 5700 om du kan hitta ett för en vettig peng och en begagnad 3770k och klockat den tills du kanske får för dig att uppgradera processorn?
Sen kan jag ju tycka att "Overkill skadar inte" Måste ju min vara GodLike då jag sitter med datorn i sign och kan inte klaga när det flyter på som önskat

Jag håller med. Jag vet däremot inte om jag själv skulle lagt pengar på liknande hårdvara jag själv sitter på idag (i7 2600K), när Ryzen 5 3600 finns för ca 2300 kr. Man vet ju heller inte hur så pass gamla prylar håller när man köper beggat. Men för några hundralappar kan det ju vara värt att chansa. Sen går det ju alltid att sälja i5an också.

RX 5700 och 2600K eller 3770K och klocka så högt det bara går vore ett enormt lyft. Många spel kommer ju flyta på över 144 fps.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

@ExcZist: Fan det är ju så kul med all info från er Googlar, läser, flyttar saker i kundvagnarna.. haha! Budade på en 3770k precis, 8h timmar kvar.

Får jag den så slår jag till på det + RX5700.

Om inte.. så blir det RX590 för 2000kr!

Ni är så bäst - kommer också behöva hjälp med klockning sen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asupertramp:

@ExcZist: Fan det är ju så kul med all info från er Googlar, läser, flyttar saker i kundvagnarna.. haha! Budade på en 3770k precis, 8h timmar kvar.

Får jag den så slår jag till på det + RX5700.

Om inte.. så blir det RX590 för 2000kr!

Ni är så bäst - kommer också behöva hjälp med klockning sen..

Låter som en bra ide, ge inte för mycket för processorn bara, vad har du tänkt att ge som max? Kan ju va så att de går på ett ut med att behålla i5 å köpa 590 om i7 går för högt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk

@Inteno: Vet inte vad den är värd som begagnad.. 920kr ligger den på nu - känns som ett tak.. eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asupertramp:

@Inteno: Vet inte vad den är värd som begagnad.. 920kr ligger den på nu - känns som ett tak.. eller?

Kolla på en i7 2600k de är nästan lika dock är 2600 billigare skulle inte ge mer en 1000kr

Gällande gpu är ett annat tips att titta efter ett begagnat 1070 eller 1080 för under 3000kr annars

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asupertramp:

@Inteno: Vet inte vad den är värd som begagnad.. 920kr ligger den på nu - känns som ett tak.. eller?

Skulle nog inte ge mer för den processorn, gav 800kr för min 4770k och 500kr för moderkortet medans min 3770k fick jag gratis för moderkortet var kasst.
Men en billig 3770k och klockad till typ 4.4-4.6Ghz gör ju susen mot din i5a
Men sen så värderar ju folk allt olika så det kanske bara är jag

Permalänk

@ExcZist: Försöker på 3770k och RX590 Blir nog ett bra lyft!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asupertramp:

@ExcZist: Försöker på 3770k och RX590 Blir nog ett bra lyft!

Slå till snabbt!!!!!

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk

Då är kommande frågor:

1 - Vad gör jag med mitt härliga Radeon HD 7850?

2 - Värt att OC CPU? Enligt GPUcheck (81% score) ska det inte vara några stora problem att köra på den CPU'n jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asupertramp:

Då är kommande frågor:

1 - Vad gör jag med mitt härliga Radeon HD 7850?

2 - Värt att OC CPU? Enligt GPUcheck (81% score) ska det inte vara några stora problem att köra på den CPU'n jag har.

Alltså steg 1 om du inte får CPU billigt se hur din FPS går upp av denna uppgradering sen slå till på ny CPU de va ja hade gjort

Oc kan du göra de skadar inte så länge du har hyffsad kylare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asupertramp:

Då är kommande frågor:

1 - Vad gör jag med mitt härliga Radeon HD 7850?

2 - Värt att OC CPU? Enligt GPUcheck (81% score) ska det inte vara några stora problem att köra på den CPU'n jag har.

Såå vad blev det nu då? RX590 för 2000 kr?
Det är alltid värt att överklocka K-processorer. Dom är ju mer eller mindre till för det. Jag skulle vilja påstå att det är sjukt bortkastat att inte överklocka. Köper du i7 2600K så är den lite lättare att klocka sett till att den har fastlödd värmespridare. i7 3770K har kass kylpasta mellan chippet och värmespridaren. Där kan delid vara en idé om man vill få ut mer av den. Har aldrig sett en i7 2600K som inte klarat 4.6Ghz. Har däremot sett i7 3770K som inte gör mer än 4.4Ghz. Så även om IPC är lite bättre för i7 3770K så kan de hända att de är likvärdiga i slutändan. Rekommenderar inte att köpa något dyrare än 212 evo oavsett om du inte redan har en hyfsad kylare. Det blir lixom löjligt att köpa en fet noctua-kylare som är värd mer än processorn.

Jag kan varmt rekommendera InSpectre som stänger av windowsskyddet mot meltdown och spectre. Det låter kanske lite sketchy men för den här generationens cpu:er är det mer eller mindre ett måste om man vill få ut så mycket som möjligt vad gäller prestanda. Nu har jag inga siffror men jag märker rätt stor skillnad i quake champions om jag inte stänger av skyddet. Jag spelar nästan bara på datorn så mig spelar det ingen jätteroll. Med alla åtgärder som vidtagits mot dessa säkerhetshål så tror jag ingen direkt utvecklar exploits för de få som faktiskt manuellt stänger av skydden mot spectre och meltdown.
https://www.grc.com/inspectre.htm

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Du nämner att din dator bara skulle stödja PCIe 2.0 men både CPU (alla 3000-serien) och moderkort ska rimligtvis stödja 3.0 så det borde handla om något slags missförstånd? Inte för att det bör vara hela världen oavsett. Stoppar du in en 2600K eller 2700K däremot så blir det definitivt 2.0.

Att betänka är att många nyare GPU:er visat sig behöva uppdateringar till BIOS på just z77-moderkort bl.a., så får du svartruta när du stoppat i nya GPUn så beror det sannolikt på det. De allra flesta moderkort har dock en uppdatering tillgänglig från tillverkaren.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Du nämner att din dator bara skulle stödja PCIe 2.0 men både CPU (alla 3000-serien) och moderkort ska rimligtvis stödja 3.0 så det borde handla om något slags missförstånd? Inte för att det bör vara hela världen oavsett. Stoppar du in en 2600K eller 2700K däremot så blir det definitivt 2.0.

Att betänka är att många nyare GPU:er visat sig behöva uppdateringar till BIOS på just z77-moderkort bl.a., så får du svartruta när du stoppat i nya GPUn så beror det sannolikt på det. De allra flesta moderkort har dock en uppdatering tillgänglig från tillverkaren.

Det stämmer kikade precis och de moderkortet TS har stödjer PCI express 3.0 Good for him

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Såå vad blev det nu då? RX590 för 2000 kr?
Det är alltid värt att överklocka K-processorer. Dom är ju mer eller mindre till för det. Jag skulle vilja påstå att det är sjukt bortkastat att inte överklocka. Köper du i7 2600K så är den lite lättare att klocka sett till att den har fastlödd värmespridare. i7 3770K har kass kylpasta mellan chippet och värmespridaren. Där kan delid vara en idé om man vill få ut mer av den. Har aldrig sett en i7 2600K som inte klarat 4.6Ghz. Har däremot sett i7 3770K som inte gör mer än 4.4Ghz. Så även om IPC är lite bättre för i7 3770K så kan de hända att de är likvärdiga i slutändan. Rekommenderar inte att köpa något dyrare än 212 evo oavsett om du inte redan har en hyfsad kylare. Det blir lixom löjligt att köpa en fet noctua-kylare som är värd mer än processorn.

Jag kan varmt rekommendera InSpectre som stänger av windowsskyddet mot meltdown och spectre. Det låter kanske lite sketchy men för den här generationens cpu:er är det mer eller mindre ett måste om man vill få ut så mycket som möjligt vad gäller prestanda. Nu har jag inga siffror men jag märker rätt stor skillnad i quake champions om jag inte stänger av skyddet. Jag spelar nästan bara på datorn så mig spelar det ingen jätteroll. Med alla åtgärder som vidtagits mot dessa säkerhetshål så tror jag ingen direkt utvecklar exploits för de få som faktiskt manuellt stänger av skydden mot spectre och meltdown.
https://www.grc.com/inspectre.htm

Hittade en 5700 åt honom för 3090kr fyndvara han slog till haha

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asupertramp:

Då är kommande frågor:

1 - Vad gör jag med mitt härliga Radeon HD 7850?

2 - Värt att OC CPU? Enligt GPUcheck (81% score) ska det inte vara några stora problem att köra på den CPU'n jag har.

Tillbaka till dina frågor

1 sälj det på Tradera om de fungerar du lär kunna få några eller någon hundra lappar för den

2. Oc kan du titta på när du väl fått igång nya grafikkortet btw Vilken hastighet har du på dina minnen? Du kan nog överklocka dem i ett första steg såg en video att mer frekvens på ddr3 minnena gav ett respektabelt kliv upp gentemot bara överklocka CPU. Dvs kör du minnena i 1600 kanske prova höja till 2133

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Hittade en 5700 åt honom för 3090kr fyndvara han slog till haha

Skickades från m.sweclockers.com

Sjuk deal! Grattis får man väl säga då!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Sjuk deal! Grattis får man väl säga då!

Hade ja spelat mer hade ja nog också slagit till dock har ja inte spelat på länge men ska nog köra nya jedi fallen order sen när de kommer och vamire masquerade 2 dock sitter ja på en 1060 och är inte grafikfantsast haha så klarar mig på medium/High med ok fps

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Hade ja spelat mer hade ja nog också slagit till dock har ja inte spelat på länge men ska nog köra nya jedi fallen order sen när de kommer och vamire masquerade 2 dock sitter ja på en 1060 och är inte grafikfantsast haha så klarar mig på medium/High med ok fps

Skickades från m.sweclockers.com

Jo samma här. Borde kanske bli förvånad över hur pass bra mitt R9 290X presterar i nya spel, men har faktiskt slutat förvånas. Visst det drar sjukt mycket ström och det låter, men det kostade mig 300:- och presterar mellan ett RX 570 och RX 580. Har till och med sett det utprestera RX 580 i några titlar. Det är rätt sjukt med tanke på att det är från 2013. Skulle RX 5700 trilla ner under 3000:- under black friday. Säg att det mot förmodan skulle finnar för 2500:- Då kommer jag impulsköpa det ändå. Skulle nog klara mig rätt länge på ett sånt kort.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jo samma här. Borde kanske bli förvånad över hur pass bra mitt R9 290X presterar i nya spel, men har faktiskt slutat förvånas. Visst det drar sjukt mycket ström och det låter, men det kostade mig 300:- och presterar mellan ett RX 570 och RX 580. Har till och med sett det utprestera RX 580 i några titlar. Det är rätt sjukt med tanke på att det är från 2013. Skulle RX 5700 trilla ner under 3000:- under black friday. Säg att det mot förmodan skulle finnar för 2500:- Då kommer jag impulsköpa det ändå. Skulle nog klara mig rätt länge på ett sånt kort.

Sen beror de ju på vad man har för resterande hårdvara

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Sen beror de ju på vad man har för resterande hårdvara

Skickades från m.sweclockers.com

Det är sant... Eller vad vilka upplösningar man har tänkt sig. Tror det är ett rätt bra 4K-gamingkort om man tweakar lite inställningar faktiskt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det är sant... Eller vad vilka upplösningar man har tänkt sig. Tror det är ett rätt bra 4K-gamingkort om man tweakar lite inställningar faktiskt.

Jag sitter på ett i7 4790k och Väntar på ddr5 innan jag gör nästa hopp haha borde ju klara mig tills dess

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det är sant... Eller vad vilka upplösningar man har tänkt sig. Tror det är ett rätt bra 4K-gamingkort om man tweakar lite inställningar faktiskt.

Man Kan väl tom flasha 5700 xt bios på den för ännu mer prestanda haha?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Jag sitter på ett i7 4790k och Väntar på ddr5 innan jag gör nästa hopp haha borde ju klara mig tills dess

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tänkte likadant förut men så insåg jag att DDR4 kommer vara så snabba så övergången inte gör någon direkt skillnad jämfört med bashastigheten för DDR5. Men samtidigt börjar AM4 plattformen börjar sjunga på sista... Och intel har ju inget mer att komma med för nuvarande sockel direkt. Sweetspot kommer nog vara efterföljaren till Ryzen 5 3600... Dvs 4600? Inte minst med tanke på att zen 3 kommer fokusera på högre klockfrekvenser jämfört med zen 2. Zen 2 har ju allt förutom just höga klockfrekvenser.

Oavsett sitter du lugnare i båten än jag gör med min i7 2600K eftersom jag vill ha hög framerate i Quake... Gärna 300fps istället för mina 140 så det kanske blir Ryzen 5 3600 ändå. Men det får bli till black friday i så fall.

Skrivet av sifri:

Man Kan väl tom flasha 5700 xt bios på den för ännu mer prestanda haha?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag trodde också det. Alltså att det gick att låsa upp shaders men det handlar egentligen bara om att du får samma klockfrekvenser som RX 5700 XT. Så egentligen kan du uppnå samma resultat med manuell överklockning. Så jag skulle inte rekommendera någon att flasha om kortet. Har hört att referensmodellerna som flashas når nästa 100c.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att de va lite dumt att köpa ett referenskort? Fläkten brukar ju låta satan å de brukar bli varmt.. Visst de va billigt men vetetusan om de hade vart värt att lägga några kronor till å få en bra kylare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Bara jag som tycker att de va lite dumt att köpa ett referenskort? Fläkten brukar ju låta satan å de brukar bli varmt.. Visst de va billigt men vetetusan om de hade vart värt att lägga några kronor till å få en bra kylare

Skickades från m.sweclockers.com

De är 5700 xt som blir jätte varma på grund av de höga klock hastigheterna men den låter ändå inte mycket byggde en 5700 xt referens åt en vän och den gick på 79-80 grader efter 5h uniengine heaven och lät inte mycket ställer du upp fläkten manuellt låter den som fan men i stock lät den inte så farligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag tänkte likadant förut men så insåg jag att DDR4 kommer vara så snabba så övergången inte gör någon direkt skillnad jämfört med bashastigheten för DDR5. Men samtidigt börjar AM4 plattformen börjar sjunga på sista... Och intel har ju inget mer att komma med för nuvarande sockel direkt. Sweetspot kommer nog vara efterföljaren till Ryzen 5 3600... Dvs 4600? Inte minst med tanke på att zen 3 kommer fokusera på högre klockfrekvenser jämfört med zen 2. Zen 2 har ju allt förutom just höga klockfrekvenser.

Oavsett sitter du lugnare i båten än jag gör med min i7 2600K eftersom jag vill ha hög framerate i Quake... Gärna 300fps istället för mina 140 så det kanske blir Ryzen 5 3600 ändå. Men det får bli till black friday i så fall.

Jag trodde också det. Alltså att det gick att låsa upp shaders men det handlar egentligen bara om att du får samma klockfrekvenser som RX 5700 XT. Så egentligen kan du uppnå samma resultat med manuell överklockning. Så jag skulle inte rekommendera någon att flasha om kortet. Har hört att referensmodellerna som flashas når nästa 100c.

Zen 3 är väl 2021 och ny socket haha 5nm? Du kanske tänker högre hastighet på zen 2+?

Haha överklockar du din cpu och dina ram? Verkar ge mycket isf för en 3770k

5700 bas går väl inte och överklocka så mycket utan att låsa upp den till 5700xt antingen via bios eller via mjukvara i registret?

Jo de har med klockfrekvenser att göra men menar har du eftermarknadskylare på så är de ju bara köra speciellt om man har en bios switch

För mig handlar de om att ja knappt spelar samt att jag sitter och funderar på om man ska bygga helnytt eller inte haha när man kör sen i framtiden har ändå ett platinum Corsair ax 760 och lite annat lull lull som man kan flytta med men min sambo tänkte jag ge den till. Haha hon kör på mitt första nätagg ett tx650 från 2007 haha den rullar fortfarande på starkt haha

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Zen 3 är väl 2021 och ny socket haha 5nm? Du kanske tänker högre hastighet på zen 2+?

Haha överklockar du din cpu och dina ram? Verkar ge mycket isf för en 3770k

5700 bas går väl inte och överklocka så mycket utan att låsa upp den till 5700xt antingen via bios eller via mjukvara i registret?

Jo de har med klockfrekvenser att göra men menar har du eftermarknadskylare på så är de ju bara köra speciellt om man har en bios switch

För mig handlar de om att ja knappt spelar samt att jag sitter och funderar på om man ska bygga helnytt eller inte haha när man kör sen i framtiden har ändå ett platinum Corsair ax 760 och lite annat lull lull som man kan flytta med men min sambo tänkte jag ge den till. Haha hon kör på mitt första nätagg ett tx650 från 2007 haha den rullar fortfarande på starkt haha

Skickades från m.sweclockers.com

Visste inte att det kommer en zen 2+? Trodde nästa var zen 3?

Ja du verkar ha bättre koll än mig. Trodde det gick att klocka utan att låsa upp, men när jag tänker efter så har jag nog hört det tidigare precis det du säger nu. Såg nån som låste upp till XT och referensdesignkylaren gick minst sagt på högvarv hela tiden. GPUn nådde väl typ 95c eller nåt. Men visst... Man skulle ju kunna flasha om kortet till XT och sen underklocka lite om man tycker det går för varmt. Eller varför inte testa att undervolta också? Nu blev jag nästan sugen på köp bara för att få pilla lite haha.

Ja min i7 2600K kör jag antingen i 4.6Ghz eller 4.8Ghz. Märker ingen jätteskillnad de sista 200Mhz:en så 4.6 är min stabila sommaröverklockning kan man säga. Minnena är överklockade från 1600Mhz till 2133Mhz. Det gör enorm skillnad, inte minst i modernare titlar. Får väl typ 200fps när jag kör duel i quake men skulle ändå vilja ha mer. Inte minst när jag kör FFA då jag kan få drops neråt 110fps när det är som värst. När jag kör 4.8Ghz så håller min rigg ganska jämna steg med en Ryzen 5 2600 och 3000Mhz DRR4 när jag jämfört med andra i just quake. Kanske 10% mer prestanda för ryzen. Det är rätt imponerande för något som kom ut 2011 får jag ändå säga.

Tjejen får ärva mina gamla delar också. Hon har ett cooler master real power 550w agg från 2007-2008 nån gång. Har ett gammalt Corsair HX520 som också funkar kalas än idag. Jag ser faktiskt ingen anledning att byta agg om man har ett gammalt kvalitetsagg som funkar. Åtminstone inte om man skulle köra typ Ryzen 5 3600 eller liknande. Nu har jag förvisso ett Corsair RM550 i min mainrigg som kommer få följa med till nästa uppgradering men ändå.

Jag förstår att du står dig rätt bra på haswell. Hur högt klockar din cpu? Den lär ju inte lägga jättelångt efter skylake i stock egentligen. Inte minst om du kör typ 2400Mhz DDR3.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...