Emil tycker till om Surface Pro 7

Permalänk
Melding Plague

Emil tycker till om Surface Pro 7

Emil är svag för Microsoft Surface, men hans gamla trotjänare börjar bli lite trött. Vilken tur att generation sju precis landat i butik!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"...lyxfällan-Andreas..."

Fick mig att skratta rakt ut. Vet inte ens varför han kallas så, framgår säkert i klippet, men kan inte kolla pga sovande småbarn. Någon som kan förbarma sig och förmedla i text?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

"...lyxfällan-Andreas..."

Fick mig att skratta rakt ut. Vet inte ens varför han kallas så, framgår säkert i klippet, men kan inte kolla pga sovande småbarn. Någon som kan förbarma sig och förmedla i text?

Skickades från m.sweclockers.com

Troligen pga det här

Skrivet av swec:

Redaktionens stora hänga på låset-shoppare är Andreas Eklöv, om detta råder inget tvivel. Vare sig det handlar om Nintendo Switch Lite eller biljetter till nästa Star Wars-film figurerar han längst fram i kön med skägget skumpandes i febril förväntan.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av DerpMcDerp:

"...lyxfällan-Andreas..."

Fick mig att skratta rakt ut. Vet inte ens varför han kallas så, framgår säkert i klippet, men kan inte kolla pga sovande småbarn. Någon som kan förbarma sig och förmedla i text?

Skickades från m.sweclockers.com

Kan rekommendera hörlurar

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av DerpMcDerp:

"...lyxfällan-Andreas..."

Fick mig att skratta rakt ut. Vet inte ens varför han kallas så, framgår säkert i klippet, men kan inte kolla pga sovande småbarn. Någon som kan förbarma sig och förmedla i text?

Skickades från m.sweclockers.com

Han hänger på låset när det fimns nått nytt att köpa. Han har flera Nintendo(ds, 3ds etc) flera Nintendo Switch bland annat. Han köper mycket pryttlar helt enkelt. 😊 @loevet rätta mig gärna om jag har fel!

Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd

Permalänk
Datavetare

Vet inte vad herr Eklöv lutar sig mot kring Surface X, men för egen del handlar det om att Microsoft lovat native-stöd för WSL2 för ARM64.

Det kopplat med att jag i jobbet är helt beroende av Linux gör att det inte blir speciellt mycket risktagande. WSL2 gör att allt relevant kring programutveckling kan erbjudas i ARM64-native smak tack vare ett redan idag lysande stöd för ARM under Linux.

Ovanpå det känner jag att största problemet med min nuvarande Surface Pro 4 batteritid och skulle gärna har lite större skärm, fast vill samtidigt behålla det nätta formatet. Surface X löser båda dessa (av allt att döma kommer ju just batteritid hamna på en helt ny nivå)!

Har, till skillnad från Emil, toppmodellen av SP4, med 16 GB RAM, Iris Pro graphics och i7 med so-so klockfrekvens (>3 GHz under last) är ju prestandan i Surface Pro 4 fortfarande helt OK.

De saker jag faktiskt behöver från Windows känns det näst intill omöjligt för Microsoft att misslyckas med på ARM, de flesta sakerna finns ju redan i native-format (webbläsare, bokläsare, filmuppspelare etc).

Hur bra/dålig x86 emulering blir känns för mig mindre viktigt. Endera kommer allt relevant i ARM64-native smak för de områden där plattform kan tänkas vara vettig eller så kommer den misslyckas precis som tidigare 32-bitars ARM försök på Windows.

Vill här igen påpeka att 64-bitars ARM och 32-bitars ARM skiljer sig långt mer än 64-bitars x86 och 32-bitars x86. 32-bitars ARM var i princip chanslös att utmana x86 som desktop CPU, är ungefär lika mycket gammalt bagage där som i x86. Inte exakt samma typ av bagage och misstag, men ändock misstag som inte kan rättas till utan att bryta bakåtkompatibilitet.

64-bitars ARM är, mot bakgrund av dagens krav, en "perfekt" instruktionsuppsättning. En egenskap som just nu bara delas med RISC-V, men ARM64 (egentligen Aarch64) är i nuläget betydligt mer moget.

Surface X är absolut inte för alla. Men det kan vara en inblick i framtiden och finns i alla fall en möjlighet att Microsoft får till något redan första generation som fungerar helt OK för surf, e-mail, office, programuteckling och liknande på språng etc. Finns absolut en risk att även Windows på 64-bitars ARM blir samma bottenlösa träsk som deras försök på 32-bitars ARM blev, men nu har man i alla fall en plattform som rent tekniskt faktiskt är vettig för skrivbordet och inte bara är en mobil i laptop-skal!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Skönt att det finns fler som gillar sina Surface. Sugen på att köpa ny men precis som Yoshman sitter jag på toppmodellen av Surface Pro 4, så svårt att rätfärdiga ett inköp:(

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------System 1: Thermaltake Xaser VI, Corsair AX750, Gigabyte Z68X-UDH3-B3 rev 1.3, Intel i7 2700K @3,8GHz, Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600MHz CL10, Gigabyte Radeon R9 200 HD7950.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Surface X löser båda dessa (av allt att döma kommer ju just batteritid hamna på en helt ny nivå)!

Enligt specifikationerna imponerar väl inte batteritiden (13h) enormt jämfört med till exempel surface pro 6 (13,5h)? De verkar förvisso inte mäta på samma sätt, men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarakin:

Skönt att det finns fler som gillar sina Surface. Sugen på att köpa ny men precis som Yoshman sitter jag på toppmodellen av Surface Pro 4, så svårt att rätfärdiga ett inköp:(

Jag har en Surface Laptop 2 i tjänsten och är ofantligt nöjd med kvalitén. Otroligt imponerande skärm, lätt, snygg, väldigt skönt tangentbord.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av KattIMössa:

Han hänger på låset när det fimns nått nytt att köpa. Han har flera Nintendo(ds, 3ds etc) flera Nintendo Switch bland annat. Han köper mycket pryttlar helt enkelt. 😊 @loevet rätta mig gärna om jag har fel!

Det stämmer alldeles utmärkt det, du har koll! Jag äger flera varianter av 3DS, PS Vita och Switch, och det gäller även spel där jag äger alla lanserade utgåvor av mina favoritspel. Så min tendens av "shoppa entusiastiskt" med saker jag gillar har lett till att kollegornas standardsvar när jag köpt något blir "hur många kopior då?" @DerpMcDerp 😀

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Vilken webbläsare använder du när du surfar runt med touchskärmen? Jag har ingen surface, men en laptop med touch. Tycker edge har bäst touchfunktioner, men att chrome är en bättre webbläsare överlag. Firefox fungerar sämst med touch tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Vilken webbläsare använder du när du surfar runt med touchskärmen? Jag har ingen surface, men en laptop med touch. Tycker edge har bäst touchfunktioner, men att chrome är en bättre webbläsare överlag. Firefox fungerar sämst med touch tyvärr.

Jag använder Edge Canary, alltså Edge som är baserad på Chromium. Är visserligen i beta men rätt långt gången.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------System 1: Thermaltake Xaser VI, Corsair AX750, Gigabyte Z68X-UDH3-B3 rev 1.3, Intel i7 2700K @3,8GHz, Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600MHz CL10, Gigabyte Radeon R9 200 HD7950.

Permalänk
Medlem

Jag har en surface pro 5, med passivt kyld i5, 8 gb ram och 128 gb ssd med tangentbord+penna som jag är rätt nöjd med. För att få lite mer lagringsutrymme köpte jag ett hyfsat snabbt micro-sd kort om 256 gb. Steget upp till inbyggt 256 gb var för högt tyckte jag med precis som Emil.

Jag har aldrig skaffat någon väska/skydd till den däremot, någon som har nån rekommendation?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag är faktiskt väldigt sugen på ARM-varianten men vågar inte riktigt ta steget. Det känns som någon verksamhetskritisk lokalt installerad applikation (som inte alls funkar att emulera) kommer dyka upp samma dag som jag köper den

@emilakered
Hur är tangentbordet att skriva på? Jag arbetar en hel del i Office-programmen på jobbet. Duger det till det en arbetsdag på resande fot?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Vilken webbläsare använder du när du surfar runt med touchskärmen? Jag har ingen surface, men en laptop med touch. Tycker edge har bäst touchfunktioner, men att chrome är en bättre webbläsare överlag. Firefox fungerar sämst med touch tyvärr.

Har en surface go. Där använder jag firefox då den fungerar bäst med den begränsade processorhastigheten som datorn har. Chrome är bara att fetglömma på surface go och chromes brister kommer fram rätt snabbt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HenrikM:

Har en surface go. Där använder jag firefox då den fungerar bäst med den begränsade processorhastigheten som datorn har. Chrome är bara att fetglömma på surface go och chromes brister kommer fram rätt snabbt.

Edge borde funka ännu bättre.
Upplever edge bra mycket mer smooth på min surface pro 3 än Firefox 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Så här anges det i inledningen av artikeln: "
Emil tycker till om Surface Pro 7
Bärbara datorer igår 21:30 av Emil Åkered, Andreas Eklöv", men i själva artikeln "låter det" som att det är en tredje person som skriver ???

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@NutCracker: artikeln ramar bara in videon, Emil och jag spelade in videon och artikeln beskriver vad videon handlar om och ger kontext för vad vi pratar om. Så ja, artikeln blir väl en slags tredje person i det här fallet

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Yoshman:

[...]Finns absolut en risk att även Windows på 64-bitars ARM blir samma bottenlösa träsk som deras försök på 32-bitars ARM blev, men nu har man i alla fall en plattform som rent tekniskt faktiskt är vettig för skrivbordet och inte bara är en mobil i laptop-skal!

Precis det här som faller för mig! Jag är inte beredd/har inte råd att lägga såpass med pengar på något jag inte vet kommer klara av vad jag vill göra. Nästa gång i så fall!

Skrivet av jocke92:

Vilken webbläsare använder du när du surfar runt med touchskärmen? Jag har ingen surface, men en laptop med touch. Tycker edge har bäst touchfunktioner, men att chrome är en bättre webbläsare överlag. Firefox fungerar sämst med touch tyvärr.

Skrivet av Sarakin:

Jag använder Edge Canary, alltså Edge som är baserad på Chromium. Är visserligen i beta men rätt långt gången.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av HenrikM:

Har en surface go. Där använder jag firefox då den fungerar bäst med den begränsade processorhastigheten som datorn har. Chrome är bara att fetglömma på surface go och chromes brister kommer fram rätt snabbt.

Skrivet av Söderbäck:

Edge borde funka ännu bättre.
Upplever edge bra mycket mer smooth på min surface pro 3 än Firefox 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Även jag kör Edge, tycker den är (överlägset?) bäst för att surfa med fingrarna. Innan var det "vanliga" varianten, men sedan ett par månader beta-versionen av Chromium-Edge. Delar ju mycket beteende med Chrome, men upplever den ungefär lika touch-vänlig som gamla Edge. Så någon magisk sås har Microsoft lagt på.

Skrivet av Bakwetu:

Jag har aldrig skaffat någon väska/skydd till den däremot, någon som har nån rekommendation?

Jag kör någon sleeve som Microsoft själva säljer. Hade till min gamla SP4, den passar perfekt till nya med. Ingen överraskning, eftersom de är exakt likadana..

Skrivet av Xyborg:

Jag är faktiskt väldigt sugen på ARM-varianten men vågar inte riktigt ta steget. Det känns som någon verksamhetskritisk lokalt installerad applikation (som inte alls funkar att emulera) kommer dyka upp samma dag som jag köper den

@emilakered
Hur är tangentbordet att skriva på? Jag arbetar en hel del i Office-programmen på jobbet. Duger det till det en arbetsdag på resande fot?

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle absolut säga det duger. Visst kan det inte stå sig mot "riktiga" varianter, men för vad det är fungerar det utmärkt. Eoner bättre än skrämtangentbord eller majoriteten av tillbehör från tredje part.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av emilakered:

Skulle absolut säga det duger. Visst kan det inte stå sig mot "riktiga" varianter, men för vad det är fungerar det utmärkt. Eoner bättre än skrämtangentbord eller majoriteten av tillbehör från tredje part.

Det låter ju tillräckligt bra i alla fall. När jag är på kontoret tänker jag mig att jag pluggar in den i USB-C dockan för "riktigt" tangentbord, mus och skärm. Kan den ladda genom USB-C eller är det bara genom någon proprietär laddkontakt?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Xyborg:

Det låter ju tillräckligt bra i alla fall. När jag är på kontoret tänker jag mig att jag pluggar in den i USB-C dockan för "riktigt" tangentbord, mus och skärm. Kan den ladda genom USB-C eller är det bara genom någon proprietär laddkontakt?

Det finns deras egen Surface Connector, men fungerar lika bra att ladda via USB Type-C. Pluggade in min Lenovo-docka hemma, hoppade igång direkt utan problem.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av emilakered:

Även jag kör Edge, tycker den är (överlägset?) bäst för att surfa med fingrarna. Innan var det "vanliga" varianten, men sedan ett par månader beta-versionen av Chromium-Edge. Delar ju mycket beteende med Chrome, men upplever den ungefär lika touch-vänlig som gamla Edge. Så någon magisk sås har Microsoft lagt på.

Jag hade använt edge mer om deras importfunktion från firefox hade fungerat. Har inte lyckats få över bokmärken med importfunktionen på rätt sätt någon gång under de senaste åren hehe. Har försökt ett gäng gånger. Senast var väl i våras.
Men jag har inte givit upp. Får bli nytt försök igen snart. Någon gång kommer de kanske få till det ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Yoshman: för mig handlar det främst om att jag vill uppnå riktigt bra batteritid i en surfplatta eller hybridenhet som ändå kan ge mig en desktop-upplevelse där det behövs. Ipad Pro med tangentbord och Ipad OS kommer en bra bit på vägen, men där är dels batteritiden inte så vass som jag skulle önska och dels är Ipad OS fortfarande inte riktigt så kompetent ur desktop-perspektiv som jag skulle vilja.

När jag har kikat på Windows on ARM tidigare har jag stundtals oroat mig för kompatibilitetsfrågan med 32-bitsapplikationer, eller drivrutiner och insticksmoduler och liknande. Men jag har kommit fram till att jag i princip aldrig använder den sortens applikationer, så det skulle sannolikt aldrig bli ett problem i praktiken för mig. Det som däremot kanske blir ett problem är om framtida viktiga applikationer inte släpps i native ARM-form, och emuleringen på Windows fungerar tveksamt. Samtidigt kommer de stora viktiga finnas (webbläsare, kontorsapplikationer, Photoshop, etc) så jag tror att det snarare blir ett mindre irritationsmoment än en deal breaker.

Men +1 på kommentaren om hur väsensskilt ARM64 är från ARM32, och även om det är nördigt oväsentligt skulle det kännas bra i nördhjärtat att systemet rullar på en modern arkitektur och inte en gammal kvarleva. Att få bra native-stöd för Linux-applikationer framöver är bara extra gratinering av en redan lockande festmåltid.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Har sneglat lite på Surface plattorna tidigare men har alltid fått för mig att jag behöver "mer"... av allt för att vara nöjd. Sitter nu med en Dell Precision 5510 med Xeon, 32GB ram och 500GB SSD... och surfar med i soffan. Kanske borde inse att jag inte använder datorn till något som kräver en mobile workstation och byta till en Surface istället. Om inte annat för att för att släcka nyfikenheten för dom...

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | GTX 1080 G1 Gaming | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |

Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
LG 34WN80C | Sony A5100 + Camlink 4K | 2x Elgato Key Light | Wave 1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Precis det här som faller för mig! Jag är inte beredd/har inte råd att lägga såpass med pengar på något jag inte vet kommer klara av vad jag vill göra. Nästa gång i så fall!

Även jag kör Edge, tycker den är (överlägset?) bäst för att surfa med fingrarna. Innan var det "vanliga" varianten, men sedan ett par månader beta-versionen av Chromium-Edge. Delar ju mycket beteende med Chrome, men upplever den ungefär lika touch-vänlig som gamla Edge. Så någon magisk sås har Microsoft lagt på.

Jag kör någon sleeve som Microsoft själva säljer. Hade till min gamla SP4, den passar perfekt till nya med. Ingen överraskning, eftersom de är exakt likadana..

Skulle absolut säga det duger. Visst kan det inte stå sig mot "riktiga" varianter, men för vad det är fungerar det utmärkt. Eoner bättre än skrämtangentbord eller majoriteten av tillbehör från tredje part.

Varför var usb C så viktigt? Kan man ladda surfacen via den? Eller går det koppla in en skärm via usb c?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Elektron:

Varför var usb C så viktigt? Kan man ladda surfacen via den? Eller går det koppla in en skärm via usb c?

Skickades från m.sweclockers.com

Båda! Framför allt kan jag använda min redan befintliga docka, samma laddare som till annat och så vidare.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Elgot:

Enligt specifikationerna imponerar väl inte batteritiden (13h) enormt jämfört med till exempel surface pro 6 (13,5h)? De verkar förvisso inte mäta på samma sätt, men ändå.

Här beror det mycket på vad man gör. Intels GPU är faktiskt direkt lysande sett till prestanda/W om man kollar på film/youtube, i det läget lär 13h vs 13,5h nog vara rätt mycket vad man ser i praktiken. Så ingen fördel för ARM där.

Just för filmtittande är även min Surface Pro 4 helt OK rent batterimässigt, framförallt när man flyger och ofta kan skruva ned ljusstyrkan på skärmen en hel del.

Men ovan är ett specialfall som kommer av att Intels GPUer har dedicerat kisel just för den uppgiften, något som även Qualcomms GPU har (men just detta saknas hos AMD/Nvidia, dessa GPUer förlitar sig på de mer generella beräkningsenheterna som inte har några problem att hantera det ur prestanda och kvalités hänseende, men det drar mer ström).

Vad Microsoft hävdar kring SQ1 (systemkretsen i Surface X) är hela 3x högre prestanda/W hos CPU-delen jämfört med 6:e generationens Surface Pro. Av tester att döma verkar ju SP7 ha likvärdig batteritid som SP6.

Och här är just ett område där min SP4 lämnar en del övrigt att önska. I de fall jag sitter och jobbar, speciellt om det handlar om programmering, så är inte batteritiden hos SP4 mycket att hänga i granen. Är här jag förväntar mig en helt ny nivå sett till batteritid; lägen där CPU-delen jobbar halvhyfsat mycket på saker som måste gå via CPU-delen (då det inte är möjligt eller ekonomiskt vettigt att accelerera uppgiften via dedicerat kisel).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Tycker det är rätt tragiskt att en Surface 4 som kom 2015 redan blir förpassad till det förgångna. Hoppas den kommer till god användning på något sätt alternativt återvinns på ett bra sätt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Kör SP4 i5 och om det är något som jag själv tycker har blivit långsamt så är det Windows 10. Datorn är hur rapp och fin som helst på tidigare versioner vid en full återställning. När man väl "uppgraderat" klart och nått till 1903 så är det små lagg här och där. Om man t.ex. klickar för att visa Meddelanden på aktivitetslisten så gled den tidigare fram direkt men på 1903 är det en kort paus innan den visas. Givetvis inget stort problem alls men smått irriterande, varför ska ens något sådant bli långsammare.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av star-affinity:

Tycker det är rätt tragiskt att en Surface 4 som kom 2015 redan blir förpassad till det förgångna. Hoppas den kommer till god användning på något sätt alternativt återvinns på ett bra sätt.

Verkligen! Tänkte försöka sälja den, finns garanterat någon där ute som vill ha en surfmaskin!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S