SweClockers nya testsvit för grafikkort 2019

Permalänk
Hjälpsam

Turing är Nvidias "fine vine", när Turing släpptes presterade GTX1080 och RTX2070 ungefär lika.
Nu slår RTX2060 Super (ligger ganska lika RTX 2070), GTX 1080 med 10%.
De som köpte 2070 i stället för 1080 gjorde ett bra val.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Testpilot
Skrivet av sesese:

Gillar detta diagram då det endast finns ett grafikkort av varje modell. När ni hänger in 5st 2070 super med olika leverantörsnamn så blir helheten sämre. hoppas på att 980ti, 970 och fury X finns med framöver. Hur kan det komma sig att ni lägger ner så mycket bra jobb på ett nytt test men inte väljer att köra med en modern 8/16 CPU? Intels 9900K är en cpu som kan driva på grafikkorten betydligt mer än en trött gammal 6/12 8700k. 6/12 är en budget CPU idag.

Nog för att jag håller med om att en 9900K skulle få bort potentiella flaskhalsar, men realistiskt sett så sitter dom flesta kvar på äldre i7.or eller till och med i5.or, om man inte uppgraderat till Ryzen.

Skaran som sitter på i9.or eller dylikt är ytterst liten, så det reflekterar nog bättre för faktiska användare med en 6c/12t CPU skulle jag våga påstå, då det blir direkt jämförbara resultat med vad folk faktiskt kan förvänta sig

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Tycker att övergången till en nyare titel på samma grafikmotor borde vara omedelbar. (T.ex det är irrelevant att testa Crysis 1 om Crysis 3 finns, inte för att det förekommer så stora skillnader här, men bara ett förslag). Under tiden som de utvecklade titeln kan de ha anpassat sig till nya grafikkort som släppts under tiden, och således gynna äldre kort.

Observation: Det är sällan förekommande att hitta resultat i Battlefield 5 i 1080p där 5700XT inte presterar likvärdigt eller bättre än 2070 Super. Av de sex resultat som jag kollade upp från oberoende källor lyckades jag endast hitta ett där 2070 Super presterade bättre (techgage, där de verkar köra samma testscen och får aningen udda beteende i ultrawide? Kanske driverproblem, kanske scenen, oklart).

Samtidigt så har vi techpowerup, hardwareunboxed, guru3d, kitguru, overclocked3d (som även visar att det har varit driverproblem ibland) att 5700XT får ett bättre resultat.

Hur kommer det sig? Det första jag skulle kolla på är om det verkligen är så att RDNA presterar bättre på DX11 i den testscenen. Varför jag skulle börja där beror på att 5700XT har fått ett bättre resultat i sweclockers tester i DX11 i Battlefield1. Det behöver förstås inte vara anledningen till att så är fallet i BF V , då en hel del kan ha ändrats i DX12 implementationen mellan spelen. Men saker som hänt tidigare har också en stor sannolikhet att hända senare. Om så är fallet kanske man borde testa båda, eller visa endast köra med det API som ger bäst resultat.

I DX11 får 5700XT bättre resultat. I DX12 får 2070 Super mer konsekventa resultat, men lite sämre AVG.

Om så inte är fallet, pröva en annan testscen? Eller så kan man lägga in en notis om att man även bör kontrollera med andra recensioner.

I benchmarking så kan flera mål sättas upp, antingen så testar man:
1. Utifrån udda scenval med intressant prestandakarakteristik. (t.ex onödigt tunga eller udda scener)
2. För att representera det genomsnittliga prestandan i ett spel (köra någon representativ testscen i någon minut istället för att köra igenom hela spelet)

Alternativ nr 2 är väl det som oftast eftersträvas, men då bör väl testscenen väljas med stor omsorg? Om det är så att Tiger's bite är representativ för hela spelet så bör inget ändras enligt mig. Men om det är så att det inte är det... kanske det är bäst att ändra på vilken scen som testas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Blev nyfiken kikade grafikpoäng i firestrike i dagens test och sweclockers första 2080ti test.
7270 idag mot 6235 poängs skillnad då, så gapet har blivit större.
Men sitter med mobilen har inte orkat kolla upp om det är samma dator i övrigt eller om det skiljer.

Titta på Index för 4K visar den dock också att det är större skillnad mellan 1080-1080ti och 1080-2080ti.
Faktum är att 1080-1080ti är närmast exakt samma prestanda skillnad som vid 2080ti lanseringen medans 2080ti har dragit iväg lite mer.
Så att cpun bestämmer prestandan är inte så troligt i det scenariot.
Sedan så är det så klart som redan nämnts att spelen kan göra sitt och som sagt jag vet att det skiljer i gpu klockan.
Frågan är dock om det är där hela förklaringen ligger.

Permalänk
Medlem

@JonasT Staplar i all ära, men som den siffermänniska jag är, så skulle jag önska att varje stapel kompletteras med en procentsats (lämpligen till höger om stapeln), och värdet skall då vara förhållandet i procent (med en, eller möjligen ingen, decimal) av det bästa kortets värde (vilket självklart är 100%). Ni använder ju Excel, så det blir ju en baggis, bara att lägga till den lilla beräkningsformeln. Mycket lättare att sen ställa priser (får man hämta ur annan källa) i förhållande till prestanda, som exempelvis, är det verkligen värt att lägga dubbla pengarna på en produkt (kan ju vara cpuer likväl som grafikkort) som bara presterar 20% bättre?

För övrigt, bra jobbat!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Mitt 5700 XT-köp ser bra ut. Nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:


2080Ti: 8239
1080Ti: 6822
nu
2080Ti: 8237
1080Ti: 6878

bilder,

Glömde nämna upplösning siffrorna jag kikade på är för 1920x1080.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

RX 5700 för 3500:- är ju verkligen svårslaget. Trillar det ner under 3000:- på black friday kanske inte ens snåla jag kan hålla muspekaren borta från köpknappen. Kan till och med acceptera blowerstylekylare. Tycker inte prisskillnaden för eftermarknadskylare är motiverbar.

"Blowerstylekylare"... Blåsstilskylare? Aftermarket cooler = eftermarknadskylare. Nån som kan komma på en bra översättning av "blowerstyle" som fortfarande låter bra? :s Standardkylare kanske är användbart här istället?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett world of tanks benchmark enCore.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Medlem

Tycker RTX 2080 och 2070 borde funnits med, även om dom är ersätta av sina nya hade jag velat sett vad dom presterar.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Gillar detta diagram då det endast finns ett grafikkort av varje modell. När ni hänger in 5st 2070 super med olika leverantörsnamn så blir helheten sämre. hoppas på att 980ti, 970 och fury X finns med framöver. Hur kan det komma sig att ni lägger ner så mycket bra jobb på ett nytt test men inte väljer att köra med en modern 8/16 CPU? Intels 9900K är en cpu som kan driva på grafikkorten betydligt mer än en trött gammal 6/12 8700k. 6/12 är en budget CPU idag.

Som du ser så verkar inte 2080 Ti flaska i ett enda spel i 1080p.
Hade märkts rätt väl i 1% lowen isåfall i diagrammet.

Så ingen kraftfullare CPU verkar behövas. Och att säga att en 6/12 är budget är rätt galet tkr jag. Det är medelklassen inte budget.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

@JonasT
När RTX 2080 lanserades så skilde det 2-5% både för och emot när man ställde det bredvid GTX 1080Ti i diverse titlar (om man kollar runt på bara mer än Swecs tester) - Vad har hänt här liksom...

Har turing fått sådan extremt bra optimering eller har något hänt med stödet för Pascal?

Nu när Turing är helt släppt så har optimeringen på Pascal avslutats helt av Nvidia som lägger all optimering på Turing. Det märks ganska så väl i olika tester.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Tycker RTX 2080 och 2070 borde funnits med, även om dom är ersätta av sina nya hade jag velat sett vad dom presterar.

2070 = 2060 Super. 2080 lite bättre än 2070 Super.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

2070 = 2060 Super. 2080 lite bättre än 2070 Super.

Och frågan ställs hur pass lite snabbare är den, med tiden så förändras prestandan på grafikkorten. Och nu när Super korten är lanserade så är dom huvudkort nu istället och vi vet vad NVIDIA ful gör och nedgraderar när grafikkort slutas tillverkas.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Och frågan ställs hur pass lite snabbare är den, med tiden så förändras prestandan på grafikkorten. Och nu när Super korten är lanserade så är dom huvudkort nu istället och vi vet vad NVIDIA ful gör och nedgraderar när grafikkort slutas tillverkas.

Jag inväntar superduper. Dom kommer sopa banan med allt som finns på marknaden idag... just saying...
Vill gärna ha ett kort som kostar minst två nånadslöner istället för en.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

"Blowerstylekylare"... Blåsstilskylare? Aftermarket cooler = eftermarknadskylare. Nån som kan komma på en bra översättning av "blowerstyle" som fortfarande låter bra? :s Standardkylare kanske är användbart här istället?

Generellt kallas de typerna av kylare "referens" i Sverige, referenskylare, referenskort. AMDs och Nvidias egna kylare, de sämsta på marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Och frågan ställs hur pass lite snabbare är den, med tiden så förändras prestandan på grafikkorten. Och nu när Super korten är lanserade så är dom huvudkort nu istället och vi vet vad NVIDIA ful gör och nedgraderar när grafikkort slutas tillverkas.

Nej det är samma arkitektur så de kommer inte nergradera dem på något sätt.

Varför Turing presterar bättre är för de optimerar för Turing nu och inte för Pascal.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk

Jag jämförde den gamla och nya tabellen och förändringen som sticker ut är att Pascal och äldre Nvidia-kort tappat mark mot så gott som alla andra kort.

En del av Nvidias övertag gentemot AMD har väl länge ansetts vara bättre drivrutiner, vilket gjort att Nvidia brukar ligga bättre till i DX11 medan AMD tar ikapp med DX12 och Vulkan. Självklart att Nvidia prioriterar Turing med drivrutiner, men man kan inte säga att Turing är inte en "fine wine" när det är den senaste generationen. Det är snarare Pascal som är en "stale wine" vid det här laget.

@JonasT: Är det en helt galen idé att använda Vega 64 som basindex istället? Den va 100 i det gamla prestandaindexet och det skulle presentera en annorlunda, och från vad jag kan se (och tror) en mer sanningsenlig bild av hur grafikkortens relativa prestanda förändrats från den äldre generationen spel till den senaste.

Permalänk
Medlem

Trevlans med lite nytt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Kul se DX12 faktiskt börjar användas.
Men jag undrar vad som hände med det s.k. "ASYNC" som skulle ge Radeon övertaget i DX12? Används det ö.h.t?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@JonasT: Snyggt! Sedan undrar jag om ni även har en standardavvikelse för de individuella speltesterna?

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Generellt kallas de typerna av kylare "referens" i Sverige, referenskylare, referenskort. AMDs och Nvidias egna kylare, de sämsta på marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack! Tappade ordet. Hur som helst så verkar det finnas eftermarknadsmodeller som är sämre än referensmodeller.

Vad gäller RX 5700 så kostar billigaste eftermarknadsmodellen nästan 1000:- mer än billigaste referensemodellen. Okey om det skiljer 200 spänn, men 1000 kr?! det är ju sinnessjukt. Inte minst för ett så strömsnålt kort som det ändå är. Det behövs ju ingen massiv kylning direkt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Trevligt att ni fått med ett vulcan gränssnitt i testsviten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Inte minst för ett så strömsnålt kort som det ändå är. Det behövs ju ingen massiv kylning direkt.

5700XT är ett extremt energihungrigt kort, det drar extrema mängder ström jämfört med prestandan. Det är bara bättre än föregående AMD kort på den fronten, men inte mycket bättre.

Det som saknas i kylarna är det som kostar på, fysisk massa, det korten bestyckas med är tunna kylflänsar och tunn koppar eller ingen alls. För att tjäna pengar måste priset vara så högt om de vräker på en bra kyllösning då kortet drar så mycket, AMD säljer gpuerna dyrt till tredjepartstillverkare varav de ser billiga ut i jämförelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Galadhnen:

Jag jämförde den gamla och nya tabellen och förändringen som sticker ut är att Pascal och äldre Nvidia-kort tappat mark mot så gott som alla andra kort.

En del av Nvidias övertag gentemot AMD har väl länge ansetts vara bättre drivrutiner, vilket gjort att Nvidia brukar ligga bättre till i DX11 medan AMD tar ikapp med DX12 och Vulkan. Självklart att Nvidia prioriterar Turing med drivrutiner, men man kan inte säga att Turing är inte en "fine wine" när det är den senaste generationen. Det är snarare Pascal som är en "stale wine" vid det här laget.

@JonasT: Är det en helt galen idé att använda Vega 64 som basindex istället? Den va 100 i det gamla prestandaindexet och det skulle presentera en annorlunda, och från vad jag kan se (och tror) en mer sanningsenlig bild av hur grafikkortens relativa prestanda förändrats från den äldre generationen spel till den senaste.

https://i.ibb.co/wMxSBtf/Old-vs-new-performance-index.png

Jag gjorde på skoj ett eget prestandaindex där jag lät Vega 64 vara index 100.
Då blir det så här, med %-förändring inom parantes gentemot SweClockers gamla index, så vi kan se vilka kort som blivit bättre eller sämre i prestanda gentemot Vega 64, istället för att det ska se ut som om nästan alla kort i tabellen blivit bättre när det egentligen bara är Pascal som tappat en massa.

Som ni kan se nedan är de stora förlorarna GTX 1080 Ti med -6.3%, GTX 1080 med -4.8%, GTX 1060 med -4.7%.
Det finns även två AMD-kort som tappat gentemot Vega 64, vilka är Vega 56 med -3.7% och till sist Radeon VII med -2.5%.

kort - index relativt Vega 64 (%-förändring mot SweCs förra prestanda index, med gamla testsviten) RTX 2080 Ti - 165.7 (+2.3%) RTX 2080 Super - 143.8 (+0.6%) RTX 2070 Super - 128.6 (+2.0%) Radeon VII - 122.8 (-2.5%) GTX 1080 Ti - 120.0 (-6.3%) RX 5700 XT - 117.1 (+0.9%) RX 5700 - 105.7 (+0.7%) RTX 2060 Super - 105.7 (-0.3%) Vega 64 - 100 RTX 2060 FE - 95.2 (+2.4%) GTX 1080 - 95.2 (-4.8%) Vega 56 - 85.7 (-3.7%) GTX 1660 Ti - 79.0 (+1.3%) RX 590 - 67.6 (N/A (+0.9%)) (Radeon RX 590 vs XFX RX 590 Fatboy) RX 580 - 61.9 (+1.5%) RX 480 - 56.2 (N/A) GTX 1060 - 56.2 (-4.7%)

la till Vega 64 för att vara extra tydlig
Permalänk
Medlem

Inte för att vara sån men...

Känns lite sparsmakat med "endast" 11st speltitlar.

En RE Engine titel borde kunnat ta plats som t.ex RE 2 Remake eller DMC5. Hitman 2 (2018) och A Plague Tale: Innocence är även dom vackra och tekniskt imponerande titlar som hade varit trevligt att se och använder också motorer som ej är representerade i testet just nu.

Förutom det, keep up the good work!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

@JonasT
När RTX 2080 lanserades så skilde det 2-5% både för och emot när man ställde det bredvid GTX 1080Ti i diverse titlar (om man kollar runt på bara mer än Swecs tester) - Vad har hänt här liksom...

Har turing fått sådan extremt bra optimering eller har något hänt med stödet för Pascal?

Det stämmer, men Nvidia har hunnit lansera nya kort sen dess, i form av deras "Super" varianten, vilka presterar bättre, och därför det skiljer så mycket.

Förövrigt saknar jag mainstream / E-sports titlar i era tester, hade varit intressant med Overwatch, Wow, Fortnite, CS:Go, Pubg osv.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Chris_Kadaver:

RX 5700 för 3500:- är ju verkligen svårslaget. Trillar det ner under 3000:- på black friday kanske inte ens snåla jag kan hålla muspekaren borta från köpknappen. Kan till och med acceptera blowerstylekylare. Tycker inte prisskillnaden för eftermarknadskylare är motiverbar.

"Blowerstylekylare"... Blåsstilskylare? Aftermarket cooler = eftermarknadskylare. Nån som kan komma på en bra översättning av "blowerstyle" som fortfarande låter bra? :s Standardkylare kanske är användbart här istället?

Hm...
Radialfläktskylare?
Nej jag gillar inte designnamn, desutom för långt och krångligt, lite som att kalla ett tangentbord för alfanumerisk inmatningsenhet (iofs funktionsnamn).

Kanske helt enkelt blåskylare eller blåsutkylare.
Hm...
Ja, jag gillar blåsutkylare, låter kanske lite töntigt, men alla förstår vad det är.

edit Ja 3500 kr för ett RX5700 är ett fynd, även om det har blåsutkylare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@muSashi alla spel du nämner är CPU bundna snarare än GPU bundna, vilket är varför du finner dem på CPU tester snarare än GPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

@JonasT
När RTX 2080 lanserades så skilde det 2-5% både för och emot när man ställde det bredvid GTX 1080Ti i diverse titlar (om man kollar runt på bara mer än Swecs tester) - Vad har hänt här liksom...

Har turing fått sådan extremt bra optimering eller har något hänt med stödet för Pascal?

See mitt inlägg ovan där jag satt Vega 64 som index 100 istället för GTX 1080.
Top 3 största försämringarna är alla Pascal, jag tror du har svaret där.

Skickades från m.sweclockers.com