Permalänk
Medlem

4K och Dolby Vision innehåll

Vet inte om detta är rätt del att lägga tråden i om det nu inte är det så kan någon mod vara snäll och flytta den.

Införskaffade mig en C8 OLED för ett halvår sedan och märkte att det inte var så mycket 4K och Dolby Vision innehåll på Netflix, så jag undrar vad man kan skaffa/köpa för att kunna kolla på mer 4K och Dolby Vision innehåll? Viaplay har väl inte 4K innehåll eller har jag fel?

Visa signatur

Ryzen 7 7700X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIF | Corsair 32G DDR5 6000MHz CL36 | ASUS RTX 3080 10GB TUF | Samsung 860 EVO 2TB | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB | Seasonic Focus GX 850W | Fractal Design Define S | Logitech PRO X Superlight | HyperX Cloud | Xtrfy XG1-R | Artisan FX Hien SOFT

Permalänk
Medlem

Ultra HD Blu-ray, större utbud kommer du inte hitta.

Enda tjänsterna som har film i 4K-UHD med HDR i Sverige och är prenumerationstjänster är Netflix och Amazon Prime Video om jag inte missat någon. Hyr/köp så finns Youtube Movies/Google Play Filmer och iTunes/Apple TV förutsatt att du har enheter som klarar av att spela upp dessa tjänster i 4K-UHD – som en TV som stödjer tjänsterna eller Chromecast Ultra eller Apple TV 4K. Viaplay har sänt direktsänd sport i 4K-UHD, men inget annat. HBO Nordic och C More är 1080p som bäst. I andra länder finns det 4K-UHD med HDR på några fler tjänster, men det finns inget större utbud vilket som. Vill man dra nytta av tekniken är det UHD-BD som gäller, och då har du ändå bara ett par hundra filmer att välja på. Netflix har väl också några serier i 4K-UHD med HDR, men jag tvivlar på att de lägger så mycket energi på HDR-biten.

Svaret borde alltså vara en Ultra HD Blu-ray-spelare med DV, vad har du för alternativ? 4K-UHD med HDR är helt enkelt inte så utbrett än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ultra HD Blu-ray, större utbud kommer du inte hitta.

Enda tjänsterna som har film i 4K-UHD med HDR i Sverige och är prenumerationstjänster är Netflix och Amazon Prime Video om jag inte missat någon. Hyr/köp så finns Youtube Movies/Google Play Filmer och iTunes/Apple TV förutsatt att du har enheter som klarar av att spela upp dessa tjänster i 4K-UHD – som en TV som stödjer tjänsterna eller Chromecast Ultra eller Apple TV 4K. Viaplay har sänt direktsänd sport i 4K-UHD, men inget annat. HBO Nordic och C More är 1080p som bäst. I andra länder finns det 4K-UHD med HDR på några fler tjänster, men det finns inget större utbud vilket som. Vill man dra nytta av tekniken är det UHD-BD som gäller, och då har du ändå bara ett par hundra filmer att välja på. Netflix har väl också några serier i 4K-UHD med HDR, men jag tvivlar på att de lägger så mycket energi på HDR-biten.

Svaret borde alltså vara en Ultra HD Blu-ray-spelare med DV, vad har du för alternativ? 4K-UHD med HDR är helt enkelt inte så utbrett än.

Tycker det är tråkigt att inte HDR/Dolby Vision är så utbrett än.

Visa signatur

Ryzen 7 7700X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIF | Corsair 32G DDR5 6000MHz CL36 | ASUS RTX 3080 10GB TUF | Samsung 860 EVO 2TB | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB | Seasonic Focus GX 850W | Fractal Design Define S | Logitech PRO X Superlight | HyperX Cloud | Xtrfy XG1-R | Artisan FX Hien SOFT

Permalänk
Medlem
Skrivet av sopaKREEM:

Tycker det är tråkigt att inte HDR/Dolby Vision är så utbrett än.

4K-UHD överhuvudtaget är inte så utbrett faktiskt. Det är dock ganska naturligt, det är inte mycket som faktiskt drar någon större nytta över t.ex. Blu-ray och vi har ännu inte gått över till 4K-UHD i tv-näten, standarderna är inte riktigt på plats där än för oss i Europa. Börjar finnas utrustning för att kunna göra studioproduktioner (alltså live-produktioner) i 4K-UHD, men inte riktigt för att sända och ta emot på något smidigt sätt. Alla är inte beredda att köra ~25 Mbit/s strömmar på nätet (än) heller. Bandbredd och trafik kostar givetvis. Massor äldre biofilmer körde 2K DI/post och kan inte leverera en äkta 4K-UHD-upplevelse, varför många filmer stannar kvar på gamla BD. Finns helt enkelt inte lika mycket momentum.

Nöjer man sig med att se en handfull filmer med HDR om året så finns ju dock UHD-BD som sagt. Netflix har säkert några nya filmer i UHD med HDR varje år, men Netflix är så dålig på film och har en minskande utbud totalt sett att jag nog bara kan rekommendera dem för serierna. Man väljer ju en film för att man vill se på den, inte för att det är det enda nya Netflix har.

Permalänk
Medlem

Netflix har faktiskt ganska mycket filmer med Dolby Atmos.
Även en del Dolby Vision. Tror du måste ha Premium för att få titlar med 4K samt Dolby Atmos.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sopaKREEM:

Vet inte om detta är rätt del att lägga tråden i om det nu inte är det så kan någon mod vara snäll och flytta den.

Införskaffade mig en C8 OLED för ett halvår sedan och märkte att det inte var så mycket 4K och Dolby Vision innehåll på Netflix, så jag undrar vad man kan skaffa/köpa för att kunna kolla på mer 4K och Dolby Vision innehåll? Viaplay har väl inte 4K innehåll eller har jag fel?

Tycker Netflix har en hel del som är DV? Sedan kan man ju diskutera om deras bitrate är hög nog, på den annan sida är den ju 10x bättre än hbo på även 1080p.

Men i mitt tycke och OM vi ser bort ifrån DV/HDR då kan det näst intil kvitta om det är 1080p i bra kvalite eller 4k, det är inte lätt se någon skillnad om man inte jamnför.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Nästan allt som Netflix själva producerat de senaste två åren har varit i 4K/Dolby Vision, det är en hel del. Sen tycker jag personligen att väldigt mycket av det är extremt medelmåttigt och knappt värt att se på.

Netflix är däremot värdelöst för film, egentligen alla tredjeparts-produktioner, då komprimeringen på externa filmer och serier i regel är katastrofal. Osäker på om det är Netflix som med flit gör dem sämre för att få sina produktioner att framstå bättre, eller om det är rättighetsägarna som skickar dem kassa filer så de ska kunna hålla varianter i mycket bättre kvalitet för sig själva för släpp på (UHD) Blu-ray och egna strömningstjänster. Sen finns nästan inget icke-Netflix-material som är i 4K, än mindre HDR.

Vill du ha filmer i 4K/HDR är det UHD Blu-ray som gäller om du vill köpa fysiskt—med överlägsen kvalitet—eller köpa/hyra filmer via iTunes digitalt. Har kollat in det sistnämnda då man ofta får med iTunes-koder tillsammans med UHD BD-skivorna på USA-släpp, och kvaliteten varierar ganska kraftigt. En del ser förvånansvärt bra ut och nästan som på skiva (Unforgiven t.ex.), andra är bara ett hav av komprimeringsartifakter (Dracula eller Starship Troopers.) Kan ju för övrigt nämnas att många som köper UHD BD säljer bort sina iTunes-koder för en billig peng om det är något man känner att man vill ge sig in på...

Tror inte det finns någon månatlig prenumeration för att få tillgång till dessa filmbibliotek i den kvaliteten. Möjligtvis att det nya Apple TV+ sammanfogas med iTunes i framtiden men troligtvis har alla filmbolag vid det läget startat egna tjänster. Disney+ kommer ju också snart, samt HBO Max (Warner Bros.)

Permalänk
Medlem

Om man tänker efter så är inte ens 1080p standard majoriteten av allt som sänds är 1080i som bäst, sen har vi *special* kanalerna som är HD. Ändå är vi snart inne i 2020 och moderna TV:rar som säljs i dag är minst 1080p. Så inte så konstigt att 4K är *sällsynt*. Jag har själv 4K tv och saknar en ordentlig 4K-streaming. Som det är nu är det bara Netflix och Amazon-primes *egna* filmer och serier som finns i *4K*. Men vill man ha den bästa 4K så är det UHD Blu-ray som gäller som tyvärr blir lite dyrt i längden om man ska köpa om hela sitt filmbibliotek på nytt.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Netflix har faktiskt ganska mycket filmer med Dolby Atmos.
Även en del Dolby Vision. Tror du måste ha Premium för att få titlar med 4K samt Dolby Atmos.

~60 titlar med HDR? Inkl dokumentärer, musikshower och standup-shower. Det lämnar dig med ca 40 spelfilmer, varav alla är Netflix-filmer. Antalet spelfilmer med HDR och Atmos är 9 stycken. Amerikanska utbudet då, jag har ingen möjlighet att kolla upp det svenska. Har svårt att ens kalla det en del med DV. Ska du se på vanlig film är det UHD-BD alternativt köp/hyr från Apple eller Google som gäller.

Permalänk
Medlem

Rakuten TV appen på LG TV, har inte kollat efter men har inte de filmer i 4K HDR DV?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Rakuten TV appen på LG TV, har inte kollat efter men har inte de filmer i 4K HDR DV?

Verkar som de har det på kompatibla TV-apparater. Utbud (UHD) går visst att se på hemsidan, verkar vara samma filmer som finns på andra tjänster – men finns tjänsten i TVn är det väl ett alternativ. Just vad som finns i DV och Atmos måste man nog kolla i appen. Google Play Filmer finns väl i LGs TV-apparater också. Bara logga in och kolla när det gäller båda tjänsterna alltså. För digital hyrvideo är det nog Rakuten TV som är alternativet för TS, som fungerar med hans TV. Bra tips, Google Play Filmer kanske är bättre om man tänker använda flera olika typer av enheter men har inte Dolby Vision eller Atmos. Apple kräver Apple TV 4K.