SweClockers nya testsvit för grafikkort 2019

Permalänk
Melding Plague

SweClockers nya testsvit för grafikkort 2019

Med elva nya spel i uppställningen har det blivit dags att kasta ut de gamla resultaten. Vi hälsar SweClockers färska testsvit för grafikkort välkommen till världen!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Om någon missade det i artikeln så vill jag bara förtydliga att vi inte är klara med att lägga till grafikkort i sviten, så det kommer några fler relevanta referenser framöver.

Permalänk
Medlem

@JonasT Ett förslag; vore det inte fantastiskt smidigt om man kan klicka på en viss modell i prestandaindex och siffrorna justeras baserat på vald modell?
Det skulle dock kräva någon form av implementering mer än bara en bild.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk

Grymt! Hade varit intressant att se också prestandaindex mellan grafikkort med raytracing aktiverat, för dom spel som stödjer det då.

Permalänk
Medlem

Trevlig uppdatering, bra jobbat.

Skönt att se att AMD's fine wine lever och mår väl i slutet av 2019

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Härligt med nytt!!!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se ett prisprestanda-index.

Bara att titta på 2060 Super och 5700.
Eller 2070 Super och 5700 XT.

Permalänk
Medlem

Helt ärligt.
Jag hade tyckt det hade varit enormt roande att ha med 2 andra spel
Quake 3 eller liknande titel - För att se hur groteskt många fps det går att generera
Crysis - För att det fortfarande är morbid kul att se kort kämpa med den motorn

Permalänk
Medlem

Lysande!

Jag ser också att det inte finns någon uppdelning specifikt mellan DX11/DX12/Vulkan, innebär det också att när ni testar olika partnerkort också kommer att köra hela testsviten?

Det är väl det som har förargat en del som jag uppmärksammat i forumet, dvs att enbart DX11 testades och inte DX12. Vilket ju Jonas har fått förklara och motivera flera gånger. Men jag kan hålla med kritiken såtillvida att det gav en viss snedfördelning vid jämförelse med alla andra kort, eftersom enbart en "delmängd" av sanningen presenterades i prestandaindexet av DX11.

Annars skulle jag föreslå att om man inte tänker använda hela testsviten vid tester med partnerkort, så kan man begränsa jämförelsen till enbart andra partnerkort ur samma familj (dvs med samma krets). Vill man sedan jämföra det kortets prestanda globalt med andra kort, kan man hänvisas till det fullständiga testet för att göra en egen uppskattning av den relativa skillnaden. Det tror jag skulle skapa ett mer friktionsfritt testande, dvs undvika diskussioner om medveten eller omedveten partiskhet pga att vissa tester uteblivit -och därtill göra att Jonas inte kommer att behöva förklara så mycket i forumet.

Permalänk
Medlem

Superkorten har mognat fint.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av AmpRC:

@JonasT Ett förslag; vore det inte fantastiskt smidigt om man kan klicka på en viss modell i prestandaindex och siffrorna justeras baserat på vald modell?
Det skulle dock kräva någon form av implementering mer än bara en bild.

Skulle gå att göra en del balla grejer med interaktiva/dynamiska diagram, men det skulle också innebära en rätt stort ombyggnation av vårt diagramsystem. Låt oss fnula lite på den!

Skrivet av galenmyra:

Grymt! Hade varit intressant att se också prestandaindex mellan grafikkort med raytracing aktiverat, för dom spel som stödjer det då.

Ska fundera lite på ett sådant. Lär bli åtminstone bli aktuellt någon gång nästa år när fler grafikkortsmakare får stöd för tekniken!

Skrivet av filbunke:

Skulle gärna se ett prisprestanda-index.

Bara att titta på 2060 Super och 5700.
Eller 2070 Super och 5700 XT.

Vi har varit lite anti till prisprestanda-index eftersom priserna brukar svänga så mycket på grafikkort. Men om vi skulle begränsa det till aktuella kort (säg RTX 2000 Super och RX 5700-serien) i referensutförande så tror jag att det borde gå att sy ihop något hyffsat relevant!

Permalänk
Medlem

2080 ti är verkligen ett grymt kort (ja, dyrt)!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av bopp:

Lysande!

Jag ser också att det inte finns någon uppdelning specifikt mellan DX11/DX12/Vulkan, innebär det också att när ni testar olika partnerkort också kommer att köra hela testsviten?

Det är väl det som har förargat en del som jag uppmärksammat i forumet, dvs att enbart DX11 testades och inte DX12. Vilket ju Jonas har fått förklara och motivera flera gånger. Men jag kan hålla med kritiken såtillvida att det gav en viss snedfördelning vid jämförelse med alla andra kort, eftersom enbart en "delmängd" av sanningen presenterades i prestandaindexet av DX11.

Annars skulle jag föreslå att om man inte tänker använda hela testsviten vid tester med partnerkort, så kan man begränsa jämförelsen till enbart andra partnerkort ur samma familj (dvs med samma krets). Vill man sedan jämföra det kortets prestanda globalt med andra kort, kan man hänvisas till det fullständiga testet för att göra en egen uppskattning av den relativa skillnaden. Det tror jag skulle skapa ett mer friktionsfritt testande, dvs undvika diskussioner om medveten eller omedveten partiskhet pga att vissa tester uteblivit -och därtill göra att Jonas inte kommer att behöva förklara så mycket i forumet.

Med uppdelningen mellan gränssnitten borttagen kommer partnerkorten att köras genom hela sviten!
Vi kommer dock fortfarande att göra avgränsningar gällandes upplösning (stryka 4K UHD för lägre mellanklasskort exempelvis).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Om någon missade det i artikeln så vill jag bara förtydliga att vi inte är klara med att lägga till grafikkort i sviten, så det kommer några fler relevanta referenser framöver.

snyggt ! väntar ivrigt på att se hur mitt 290X står sig idag

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

AMD Radeon VII är fortfarande en best. Det kortet kommer nog stå sig länge.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Man kan ju nästan tro att Nvidia MEDVETET gör 1080ti sämre för att "ÖKA" skillnaden mellan sina nya kort o den äldre generationen.
Väldigt stor skillnad i prestanda nu mot vid och ett bra tag efter lansering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Man kan ju nästan tro att Nvidia MEDVETET gör 1080ti sämre för att "ÖKA" skillnaden mellan sina nya kort o den äldre generationen.
Väldigt stor skillnad i prestanda nu mot vid och ett bra tag efter lansering.

Blev nyfiken kikade grafikpoäng i firestrike i dagens test och sweclockers första 2080ti test.
7270 idag mot 6235 poängs skillnad då, så gapet har blivit större.
Men sitter med mobilen har inte orkat kolla upp om det är samma dator i övrigt eller om det skiljer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Rtx 2070 orkade inte ens med in på listan 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Blev nyfiken kikade grafikpoäng i firestrike i dagens test och sweclockers första 2080ti test.
7270 idag mot 6235 poängs skillnad då, så gapet har blivit större.
Men sitter med mobilen har inte orkat kolla upp om det är samma dator i övrigt eller om det skiljer.


2080Ti: 8239
1080Ti: 6822
nu
2080Ti: 8237
1080Ti: 6878

bilder,

nu:

Dold text
Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av jOnÄTÄn:

Blev nyfiken kikade grafikpoäng i firestrike i dagens test och sweclockers första 2080ti test.
7270 idag mot 6235 poängs skillnad då, så gapet har blivit större.
Men sitter med mobilen har inte orkat kolla upp om det är samma dator i övrigt eller om det skiljer.

Jämför man 1080Ti samt Radeon VII nu och vid lanseringen av Radeon VII och använder det "sammanvägda prestandaindex" i båda fallen (för att få en mix av spel, upplösningar och DX11/D12) så verkar dessa två kort prestera identiskt (är inom några enstaka procent vilket mycket väl kan vara inom felmarginal).

Tittar man just på Firestrike har båda dessa något lägre resultat idag jämfört med när Radeon VII lanserades, men även det handlar om någon enstaka procent så mycket väl inom felmarginal.

För RTX2080Ti verkar däremot prestanda ha ökat mer än vad som kan förklaras med felmarginal. Ca 9 % högre resultat i "sammanvägda prestandaindex".

Så din observation att avståndet ökat verkar stämma, men det verkar vara en effekt av att RTX2080Ti nu presterar bättre än att Pascal skulle prestera sämre. I alla fall om man antar att det vore rätt osannolikt att Radeon VII och 1080Ti båda blivit sämre med väldigt mycket samma storlek.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

En sak jag saknar i tabellerna är att skilja på nVidia och AMD med färger, nVidias grafer skulle kunna göras gröna och AMD's röda (till alla färgblindas förtret), sen kommer Intel med blå.

Detta underlättar otroligt mycket när det blir många kort för man får en referenspunkt då man oftast vet att t.ex. Radeon VII eller 5700XT ligger högst. Det är rätt ofta man skummar igenom gamla artiklar i jakt på data.

Interaktiva tabeller, iaf i prestandaindex där man själv kan välja vilket kort som skall vara referenspunkt hade varit fantastiskt också!

Bra jobbat!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Blev nyfiken kikade grafikpoäng i firestrike i dagens test och sweclockers första 2080ti test.
7270 idag mot 6235 poängs skillnad då, så gapet har blivit större.
Men sitter med mobilen har inte orkat kolla upp om det är samma dator i övrigt eller om det skiljer.

Prestanda index vid lansering
1080 100%
2080ti 148

Idag
1080 100%
2080ti 163%

Nu skiljer iofsig dessa 2080ti korten vad jag förstår varandra med 100Mhz boost clock nu mot då som så klart kommer göra lite skillnad.
Spelen är också andra vilket definitivt kan göra skillnad, men det är ändå intressant att det dragit iväg så pass.

Permalänk
Medlem

Trevligt med uppdateringen! Hade varit trevligt att se Blender som GPU-test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

Crysis - För att det fortfarande är morbid kul att se kort kämpa med den motorn

Fast idag klarar grafikkorten Crysis utan problem. Problemet med Crysis idag är dess CPU-prestanda, det gjordes på den tiden då det fortfarande var enkärniga och tvåkärniga processorer som dominerade och man förväntade sig att antalet Ghz på framtida processorer bara skulle fortsätta öka.

Crysis faller under 40 FPS även på i7 8700k i 5 Ghz.
https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2018-why-cr...

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är härligt att se sweclockers tester och grafer som varit klassledande enda sedan mitt stora intresse väcktes omkring 2006. Gammal som jag börjar bli, så tycker jag det är skönt att allting är sig likt trots det att utvecklingen samtidigt gått framåt.

Jag saknar däremot tester av preset under högsta möjliga inställningen. Skulle vilja se "medium" där "high" är högsta möjliga inställning osv. Men det kanske kommer?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Prestanda index vid lansering
1080 100%
2080ti 148

Idag
1080 100%
2080ti 163%

Nu skiljer iofsig dessa 2080ti korten vad jag förstår varandra med 100Mhz boost clock nu mot då som så klart kommer göra lite skillnad.
Spelen är också andra vilket definitivt kan göra skillnad, men det är ändå intressant att det dragit iväg så pass.

2080 Ti flaskades av CPU i många tester vid release (gör det fortfarande i 1080p i vissa fall), dock med modernare spel med bättre MT/DX12 så kan 2080 Ti ofta sträcka på benen lite bättre vilket också kan har lite med skillnaden att göra. Givetvis finns undantag som ACO som mördar dom bästa processorerna.

Sen ska också Pascal vs Turing resultat tas med en nypa salt i största allmänhet då test FE vs FE inte precis är apples to apples. För Pascal är FE prestandan i princip det sämsta du kan få tag i prestandamässigt medans FE Turing presterar i många fall i "toppklass" bland AIB korten. T.ex i Superposition 1080p extreme får Swecs 1080 Ti endast 5500 poäng, mina MSI Seahawk får 6100~ stock. Skulle gissa att även mediokra AIB kort ligger närmare 6k än resultaten 1080 Ti FE får.

Permalänk
Hedersmedlem

Kul att Forza hittade in också!

Permalänk
Medlem

Fantastiskt! Bra jobbat, även om det svider att se en test suite utan idTech, RAGE, RED eller Cry Engine, dock så är det väl förståeligt med tanke på spelutbudet för tillfället. Annars tycker jag ni har prickat bra titlar/motorer, är väl bara world war z som sticker ut lite som ett märkligt val.

Väntar dock fortfarande på ett stort test för CPUer och GPUer i populära spel/e-sport titlar! Dota, wow, fortnite, minecraft, pubg, csgo, overwatch. Med kanske fokus på mer budget, 144fps/hz och flaskhalsar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gillar detta diagram då det endast finns ett grafikkort av varje modell. När ni hänger in 5st 2070 super med olika leverantörsnamn så blir helheten sämre. hoppas på att 980ti, 970 och fury X finns med framöver. Hur kan det komma sig att ni lägger ner så mycket bra jobb på ett nytt test men inte väljer att köra med en modern 8/16 CPU? Intels 9900K är en cpu som kan driva på grafikkorten betydligt mer än en trött gammal 6/12 8700k. 6/12 är en budget CPU idag.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Testpilot

@JonasT
När RTX 2080 lanserades så skilde det 2-5% både för och emot när man ställde det bredvid GTX 1080Ti i diverse titlar (om man kollar runt på bara mer än Swecs tester) - Vad har hänt här liksom...

Har turing fått sådan extremt bra optimering eller har något hänt med stödet för Pascal?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >