Spärra telefon med 2 imei nummer

Permalänk
Medlem

Spärra telefon med 2 imei nummer

Hej, försöker spärra min Oneplus 3T (dual sim) som blev stulen. hur går jag tillväga? Kan en telefon bara ha ett primärt imei nummer?

min kontakt med tele2 och Oneplus:
ringer tele2 som säger att en telefon bara kan ha ett imei nummer. Hänvisar mig till Oneplus support för att ta reda på vilket imei nummer telefonen har.

ringer oneplus som säger att båda tillhör telefonen (vilken skräll).

ringer tele2: som efter 10min säger att en telefon bara har ett primärt imei nummer och ber mig kontakta oneplus. För att få reda på vilket imei nummer som är det primära.

ringer oneplus som inte verkar förstå min fråga och säger att tele2 antagligen undrar vilket slot mitt simkort satt i.

Permalänk
Medlem

Det verkar vara lite olika med smartphones, två sim och dual sim är olika, finns dom som har ett "modem" där vad jag med min begränsade läsning förstår att bara ett nätverk kan vara aktivt? Jag gissar att om man svarar på ett samtal på det ena sim-kortet, blir det andra "blockerat" under tiden det första är upptaget.

Eftersom Oneplus meddelar att din telefon har två IMEI så antar jag att dom har rätt, alltså felar tele2. Det är nog vanligare med dual-sim? Det kanske är ett nytt problem, men om du får prata med rätt person på Tele2 löser det sig säkert. Rekommenderar att mejla dom med ditt problem, alltid bra med mejl. Dels är det lättare för den som får första kontakt med dig att mejla vidare ditt problem till någon högre upp, samt att du får sparat i text hela er konversation.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

På Oneplus.com så visar min telefon 2 IMEI också, och dom heter "IMEI 1" och "IMEI 2". Kanske räcker med IMEI 1?

Permalänk
Medlem

tack för tipset om att maila dom (y). känner mig mycket skeptisk till att det räcker med att spärra ett imei nummer för att göra telefonen obrukbar. varför ens skriva båda på lådan om bara ett har betydelse

Permalänk
Medlem

nu är båda imei nummerna spärrade och om någon undrar för framtiden så ska alla imei nummer som tillhör telefonen spärras

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har själv jobbat på Tele2. Känner inte till att en enhet kan ha två olika IMEI (undantag om det är en utbyteslur men det brukar bara ha betydelse när man ska låsa upp op.låset).

Be de bara spärra bägge IMEI. Vill agenten inte göra det så spärra IMEI 1, ring igen, prata med ny person och spärra IMEI2. Det superviktiga är att du också spärrar simkorten! Då simkorten annars går att använda i andra enheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Tanjis:

Hej!

Jag har själv jobbat på Tele2. Känner inte till att en enhet kan ha två olika IMEI (undantag om det är en utbyteslur men det brukar bara ha betydelse när man ska låsa upp op.låset).

Be de bara spärra bägge IMEI. Vill agenten inte göra det så spärra IMEI 1, ring igen, prata med ny person och spärra IMEI2. Det superviktiga är att du också spärrar simkorten! Då simkorten annars går att använda i andra enheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Rätt vanligt med telefoner som har plats för två simkort, att de också har olika IMEI-nummer.
Varför skulle "enbart" byteslurar ha det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Rätt vanligt med telefoner som har plats för två simkort, att de också har olika IMEI-nummer.
Varför skulle "enbart" byteslurar ha det?

IMEI-nummer är mobilens identifikationsnummer. Jag skrev att jag inte känner till att en enhet har 2 olika nummer. Det betyder inte att jag inte tror att det finns. På min tid på Tele2 tror jag inte att det fanns några såna enheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanjis:

Hej!

Jag har själv jobbat på Tele2. Känner inte till att en enhet kan ha två olika IMEI (undantag om det är en utbyteslur men det brukar bara ha betydelse när man ska låsa upp op.låset).
Skickades från m.sweclockers.com

Första mobilen med dubbla SIM-kort kom år 2000, så de har funnits ett tag.
2010 kom första mobilen med dubbla SIM-kort, aktiva samtidigt, och då också med dubbla IMEI-nummer. Så de har funnits i i 9 år nu.

Det måste vara rätt många år sen du jobbade på Tele2.

Utbytesmobiler har aldrig två olika IMEI-nummer samtidigt, utan ett aktuellt och ett tidigare.

Värt att notera är också att Apple tog ARTON ÅR på sig att klara av att kopiera Dual-SIM-funktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bog11:

Första mobilen med dubbla SIM-kort kom år 2000, så de har funnits ett tag.
2010 kom första mobilen med dubbla SIM-kort, aktiva samtidigt, och då också med dubbla IMEI-nummer. Så de har funnits i i 9 år nu.

Det måste vara rätt många år sen du jobbade på Tele2.

Utbytesmobiler har aldrig två olika IMEI-nummer samtidigt, utan ett aktuellt och ett tidigare.

Värt att notera är också att Apple tog ARTON ÅR på sig att klara av att kopiera Dual-SIM-funktionen.

Jobbade där för drygt 5 år sedan och jag har aldrig haft någon som blivit besluten av sin dual-sim telefon.

Jag skrev inte att utbyteslurar har två IMEI. När man ska låsa upp (om luren är operatörslåst) en utbyteslur behöver man uppge nya lurens IMEI samt IMEI på telefonen som blivit utbytt. Hur rutinerna ser ut idag och om det ens finns några operatörslåsta lurar kvar har jag inte en blekaste aning om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanjis:

Jobbade där för drygt 5 år sedan och jag har aldrig haft någon som blivit besluten av sin dual-sim telefon.

Jag skrev inte att utbyteslurar har två IMEI. När man ska låsa upp (om luren är operatörslåst) en utbyteslur behöver man uppge nya lurens IMEI samt IMEI på telefonen som blivit utbytt. Hur rutinerna ser ut idag och om det ens finns några operatörslåsta lurar kvar har jag inte en blekaste aning om.

Skickades från m.sweclockers.com

Denna tråd har aldrig handlat om operatörslåsta mobiler, utan om att stöldspärra. Hur det står till med utbytesmobiler är alltså helt irrelevant i detta sammanhnag

Permalänk
Medlem
Skrivet av bog11:

Denna tråd har aldrig handlat om operatörslåsta mobiler, utan om att stöldspärra. Hur det står till med utbytesmobiler är alltså helt irrelevant i detta sammanhnag

Men snälla nån, läs vad jag har skrivit. Jag skrev att det var ett undantag (återigen som jag känner till).
Jag försöker bara hjälpa personen att spärra sin telefon. Du behöver inte pika mina meddelanden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Tanjis:

IMEI-nummer är mobilens identifikationsnummer. Jag skrev att jag inte känner till att en enhet har 2 olika nummer. Det betyder inte att jag inte tror att det finns. På min tid på Tele2 tror jag inte att det fanns några såna enheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Beroende på hur länge sen det var då förstås, dual sim är hyffsat nytt.
Bör ju vara ett ID per simkortsläsare?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Tanjis:

Jobbade där för drygt 5 år sedan och jag har aldrig haft någon som blivit besluten av sin dual-sim telefon.

Jag skrev inte att utbyteslurar har två IMEI. När man ska låsa upp (om luren är operatörslåst) en utbyteslur behöver man uppge nya lurens IMEI samt IMEI på telefonen som blivit utbytt. Hur rutinerna ser ut idag och om det ens finns några operatörslåsta lurar kvar har jag inte en blekaste aning om.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av tcntad:

Beroende på hur länge sen det var då förstås, dual sim är hyffsat nytt.
Bör ju vara ett ID per simkortsläsare?

Det som har ett IMEI nummer är modemen i mobilen. Har man två modem (och möjligheten att ha två aktiva SIM-kort) så är det två IMEI som gäller. Det är nämligen modemet man blockerar så vilket sim-kort som används spelar ingen roll. Det går inte heller att på något rimligt sätt modifiera dessa.

Har man två modem måste alltså båda IMEI-nummer blockeras. Annars kommer bara en av kortplatserna stängas av.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av DavidtheDoom:

Det som har ett IMEI nummer är modemen i mobilen. Har man två modem (och möjligheten att ha två aktiva SIM-kort) så är det två IMEI som gäller. Det är nämligen modemet man blockerar så vilket sim-kort som används spelar ingen roll. Det går inte heller att på något rimligt sätt modifiera dessa.

Har man två modem måste alltså båda IMEI-nummer blockeras. Annars kommer bara en av kortplatserna stängas av.

Som jag trodde, thanks

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av tcntad:

Som jag trodde, thanks

Gäller dock att differentiera mellan Simkortsläsare och modem, finns egentligen inget hinder för att ha flera läsare men bara en modemuppsättning. Då är det endast ett IMEI som gäller.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin