Google presenterar omtvistat kvantrekord

Permalänk
Melding Plague

Google presenterar omtvistat kvantrekord

Det genombrott inom kvantdatorer som IBM nyligen ifrågasatte publiceras nu officiellt av Google i en video med titeln "Demonstrating Quantum Supremacy".

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför oroar det mig att just Google sitter på detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Varför oroar det mig att just Google sitter på detta?

För att de förmodligen sitter på den största samlingen personlig data som de kan använda som underlag för att skapa upp psykologiska profiler. Detta för att ännu bättre kunna trigga köp- och andra beteenden som de finner "gynnsamma".

Permalänk
Avstängd

Jädra häftigt.

Permalänk
Medlem

Fixa bitcoins med den då!
$$$$

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Varför oroar det mig att just Google sitter på detta?

Ja det undrar jag med, för detta är inte något som Google - eller någon annan - kommer använda mot dig någonsin.
Helt olika användningsområden och google har nog redan tillräckligt med data på dig för att känna sig nöjda

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För att citera min gamla far: "Jag förstår inte vad man ska med skiten till..."

Skämt å sido, riktigt coolt detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Varför oroar det mig att just Google sitter på detta?

Bättre än att Kina gör det IMO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Det genombrott inom kvantdatorer som IBM nyligen ifrågasatte publiceras nu officiellt av Google i en video med titeln "Demonstrating Quantum Supremacy".

Läs hela artikeln här

Det borde finnas kända problem som endast kan lösas med brute force idag.

Låt dem, Google, köra en sådan körning med kvantdatorn och visa oss resultatet, om de kan.

Låt sedan IBM falsifiera det med deras superdatorer, om de kan.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morannon:

Bättre än att Kina gör det IMO.

Och hur många tre bokstavs organisationer tror du inte har google på sin top 10 lista av ställen att infiltrera?

Permalänk
Medlem

Nice

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Skynet here we come.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Är detta början på slutet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk

3,3 minuter vs "2,5 dagar om problemet utformas optimalt för det konventionella datorsystemets arbetsmetod" är ändå en markant skillnad. Det låter inte lika bra som vs 10 000 år förstås, men hur många dagar eller år det än kan ta med ett vanligt system så är det spännande att kvantdatorer till slut börjar komma igång. Lite skrämmande också pga hur kryptering fungerar.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Avstängd

När den vetenskapliga granskade artikeln har publicerats och fått feedback från andra inom områden som teoretisk kvantfysik, datoringenjörer, och så vidare, så kommer jag att kommentera.

Just nu känns videon bara som högt produktionsvärde utan att visa något konkret. Påminner om trailers för många AAA-datorspel nu för tiden.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av aqwedcxz:

Fixa bitcoins med den då!
$$$$

Är inte kvantdatorer ett utav de störta hoten mot Bitcoins? Att det plötsligt inte är helt orimligt att knäcka krypteringen längre.

Permalänk
Medlem

Nu kanske väderleksrapporterna i framtiden kan stämma bättre.
Långtidsprognoser kanske kan bli ett faktum.
Det skulle hjälpa många branscher med planering om man visste hur vädret skulle bli i förväg, vara besparande ekonomiskt och resursmässigt.

Ser massvis med kul beräkningar en sån här manick skulle kunna göra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Ja det undrar jag med, för detta är inte något som Google - eller någon annan - kommer använda mot dig någonsin.
Helt olika användningsområden och google har nog redan tillräckligt med data på dig för att känna sig nöjda

Skickades från m.sweclockers.com

Username checks out.

När kryptering inte fungerar längre tappar vi sista biten av frihet.

Svenska staten tänker investera 100 miljoner på att avlyssna krypterad trafik. Polisens drönare har gått klart sitt pilotprojekt och ska nu användas live.

Har man följt utvecklingen annat än från SVT och aftonbladet de senaste 25 åren, så är det rätt tydligt vart samhället är på väg. Rättigheter kommer avskaffas snabbare än någonsin och som vi ser nu är alla former av demonstrationer oavsett storlek verkningslösa.

Nyheten är fantastisk om man tänker på datorprestanda och alla nyttiga saker man kan göra. Men vi har inga fungerande system för att hindra politikers/staters eller länders missbruk av den kraften.

Folk som undrar vad vi ska med frihet till när vi har rent mjöl i påsen är en stor del av problemet och anledningen till att vi idag tillåter att vi övervakas dygnet runt. När detta till slut kommer användas för total kontroll är det försent, för vi har då inga alternativa sätt att kommunicera. Inga knutna nävar eller foliehattar hjälper då.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Kan man mina bitcoin med den? Folk är väl lite rädda att den skulle kunna användas att attackera kryptovalutor men om man har tusentals sådana decentraliserade kvant-miners så löser man problemet igen

EDIT: Likaväl som de kan användas för avkryptering så skulle de kunna användas för kryptering. Motmedlen blir starkare i samma utsträckning tänker jag. Fast var och en går kanske inte runt med en kvantdator på fickan...

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

EDIT: Likaväl som de kan användas för avkryptering så skulle de kunna användas för kryptering. Motmedlen blir starkare i samma utsträckning tänker jag. Fast var och en går kanske inte runt med en kvantdator på fickan...

Den typen av kryptering som används idag knäcks på nolltid av en kvantdator. Krypteringen som har teoriserats för att skydda trafiken ifrån att knäckas av kvantdatorer kan bara krypteras och avkrypteras av kvantdatorer.

Och förutsatt att de inte gjort ett mycket större genombrott med att man inte behöver kyla processorn till absoluta 0-punkten så kommer du aldrig gå runt med en kvantdator i fickan, eller ens ha en hemma.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Folk som undrar vad vi ska med frihet till när vi har rent mjöl i påsen är en stor del av problemet och anledningen till att vi idag tillåter att vi övervakas dygnet runt. När detta till slut kommer användas för total kontroll är det försent, för vi har då inga alternativa sätt att kommunicera. Inga knutna nävar eller foliehattar hjälper då.

gud vad skönt att finns åtminstone EN till som mig som resonerar likadant, jag blir sååå frustrerad över argumenten från folk omkring mig som använder just "jag har rent mjöl i påsen" argumentet.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Det är oroväckande med krypteringsproblematiken. Då är det alternativa fysiska nät som krävs igen. Är vi tillbaka på ruta 1 med sneakernets igen? Ska den teknologin begränsas precis som kärnvapen så att "fel" människor inte får tag på chippen, etc.

Ska man börja träna upp sig så man kan bli en Johnny mnemonic?

Framtiden kommer bli galen för eller senare.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Username checks out.

När kryptering inte fungerar längre tappar vi sista biten av frihet.

Svenska staten tänker investera 100 miljoner på att avlyssna krypterad trafik. Polisens drönare har gått klart sitt pilotprojekt och ska nu användas live.

Har man följt utvecklingen annat än från SVT och aftonbladet de senaste 25 åren, så är det rätt tydligt vart samhället är på väg. Rättigheter kommer avskaffas snabbare än någonsin och som vi ser nu är alla former av demonstrationer oavsett storlek verkningslösa.

Nyheten är fantastisk om man tänker på datorprestanda och alla nyttiga saker man kan göra. Men vi har inga fungerande system för att hindra politikers/staters eller länders missbruk av den kraften.

Folk som undrar vad vi ska med frihet till när vi har rent mjöl i påsen är en stor del av problemet och anledningen till att vi idag tillåter att vi övervakas dygnet runt. När detta till slut kommer användas för total kontroll är det försent, för vi har då inga alternativa sätt att kommunicera. Inga knutna nävar eller foliehattar hjälper då.

100 miljoner är en droppe i havet. Staten investerar långt över 30 miljarder för förbifart Stockholm som jämförelse. Vad drönare har med detta att göra förstår jag inte - polisen har haft spanare och spaningsverktyg länge, detta är bara moderna alternativ.

Jag tänker inte diskutera politik och övervakningssamhälle för det är helt off-topic men min poäng var att det inte finns en chans att Google eller någon annan kommer slösa denna datorkraft på att ta reda på vad ditt facebook-lösenord är.
Alltid lika fyndigt när folk säger "Username checks out"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av WDac:

gud vad skönt att finns åtminstone EN till som mig som resonerar likadant, jag blir sååå frustrerad över argumenten från folk omkring mig som använder just "jag har rent mjöl i påsen" argumentet.

Varje gång jag stöter på det argumentet så brukar jag fråga om jag får gå igenom personens telefon helt oövervakat i 10 minuter.

Visa signatur

"Ost är svaret på det mesta här i livet."
- Sigmund Kristus Nietzche, eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NERDTUBED:

Varje gång jag stöter på det argumentet så brukar jag fråga om jag får gå igenom personens telefon helt oövervakat i 10 minuter.

Jag förstår bara inte varför folk nojjar över att det skapats en fungerande kvantdator, det är ju bara ascoolt.
Det finns antagligen betydligt mycket mer lukrativa användningsområden för detta än att lista ut vad jag mailar till mina kompisar och när datorerna väl är så vanliga och lätta att bygga så kommer det finnas kryptering som matchar.
Ett riktigt användningsområde sett till kryptering vore att ge sig på nationers militär, inte Jens i Sollefteå. En kvantdator trycker man inte bara på powerknappen och kör igång på 5 minuter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Varför oroar det mig att just Google sitter på detta?

För att du är smart och fattar poängen.
Angående referensen mot vad detta skulle kunna göra för AI så är det intressant att reflektera över att "all" forskning görs av antingen internetjättarna (google, amazoon osv) med drivkraften PENGAR + diktaturer som t.ex. kina i övervakningssyfte.
Hur stor del AI forskning tror ni görs i samhällsnyttans tjänst? Försvinnande lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

3,3 minuter vs "2,5 dagar om problemet utformas optimalt för det konventionella datorsystemets arbetsmetod" är ändå en markant skillnad. Det låter inte lika bra som vs 10 000 år förstås, men hur många dagar eller år det än kan ta med ett vanligt system så är det spännande att kvantdatorer till slut börjar komma igång. Lite skrämmande också pga hur kryptering fungerar.

Det är inte mer fantastiskt än en gammal P3a vs en 100+ trådar dual CPU monster idag.

Vi pratar en faktor 1000... dvs en utveckling du får bara genom vanlig utveckling av teknik. Och du kan ändå utöka detta med större kluster av hög trådiga CPUer, eller tom GPUer och vinna ännu mer.

Men det förutsätter att det du räknar på kan använda klustret... och att det är optimerat för det. Google har valt en uppgift som medvetet går att köra på sin leksak, och de har överdrivet siffrorna rejält genom att ge den "äldre" datorn ingen optimering alls.

IBM sa det rätt bra:
"Quantum computing is important and is going to change how computing is done. Let’s focus on the road map without creating hype"

Visa en bedrift som inte går att ifrågasätta så enkelt och överdriv inte resultatet, så kan man bli imponerad... annars är det bara fake hype.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Jag förstår bara inte varför folk nojjar över att det skapats en fungerande kvantdator, det är ju bara ascoolt.
Det finns antagligen betydligt mycket mer lukrativa användningsområden för detta än att lista ut vad jag mailar till mina kompisar och när datorerna väl är så vanliga och lätta att bygga så kommer det finnas kryptering som matchar.
Ett riktigt användningsområde sett till kryptering vore att ge sig på nationers militär, inte Jens i Sollefteå. En kvantdator trycker man inte bara på powerknappen och kör igång på 5 minuter

Skickades från m.sweclockers.com

Säger så här: NSA har kvantdator. (Flera tror jag tom, då de fått nyare gen över tid)

Tror inte det är för lekrums-skoj...

Permalänk
Medlem

Tio miljoner miljarder? Tror det heter tio biljarder på svenska...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Känns som att flera personer behöver denna listan:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Namn_p%C3%A5_stora_tal

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |