Permalänk

Lenovo B590 och trådlösa drivrutiner

Har en gammal Lenovo B590 som har fungerat i alla år utan det minsta fel, har under tiden uppdaterat Windows från 8 till 10. Ominstallerade hela Windows 10 igår. Problemet är efter en automatisk uppdatering för ca 4 ca veckor sedan försvann alla mina trådlösa nätverk och deras drivrutiner. Har dels ominstallerat windows, undersökt allt på enhetshanteraren men inte ett spår av några drivrutiner. Varit i kontakt med Lenovos support som var ganska svaga, varit kontakt med Microsoft som tillslut sa att jag inte hade något nätverkskort. Ingen kan svara på vad som har hänt undrar nu om man kan byta ut det trådlösa nätverkskortet på en såpass gammal laptop och om det verkligen är detta fel och inget annat, hittills har nätverkskortet fungerat perfekt. Har någon annan råkat ut för detta och kunnat lösa problemet. Servicen på Lenovo tycks vara ganska bristfällig.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du kollat om wifikortet är påslaget ? De flesta laptopar har ju reglage för att slå av och på wifidelen.

Den verkar ha ett socklat wifikort så det är inga större problem att byta det heller om det behövs.
Ja den har ett mini pci-e wifikort och 2 antennanslutningar
Kompatibla kort listas på sidan 84.
https://download.lenovo.com/pccbbs/mobiles_pdf/b590_hmm_en.pd...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för svaret. Det löste dock inte mina trådlösa problem. Har redan testat allt som går att testa och läst manualen som jag inte tyckte gav någonting alls. Varför inte mitt nätverkskort syns kan jag inte svara på. Nätverksteknikern från Microsoft sa bara att jag inte hade något kort, vilket jag har använt i flera år. Supporten från Lenovo lyckades inte återinstallera den drivrutinen men lyckades istället radera den, sedan visade de totalt ointresse för hur det skulle lösas. Har som jag ovan skrev ominstallerat hela windows10 men utan att de trådlösa drivrutinerna kom med.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fredrik2019:

Tack för svaret. Det löste dock inte mina trådlösa problem. Har redan testat allt som går att testa och läst manualen som jag inte tyckte gav någonting alls. Varför inte mitt nätverkskort syns kan jag inte svara på. Nätverksteknikern från Microsoft sa bara att jag inte hade något kort, vilket jag har använt i flera år. Supporten från Lenovo lyckades inte återinstallera den drivrutinen men lyckades istället radera den, sedan visade de totalt ointresse för hur det skulle lösas. Har som jag ovan skrev ominstallerat hela windows10 men utan att de trådlösa drivrutinerna kom med.

Om kortet gått sönder går det ganska enkelt att byta ut eftersom det inte är nån fastlödd krets.
För att testa om det beror på mjukvaran kan du boota datorn med en livelinux och se vad som händer, du skulle också kunna prova att återställa den som den var från början, dvs installera win 8 och de drivrutiner som användes med det men att köra en livelinux är ju enkelt då det inte innebär någon påverkan av din hdd och är wifikortet trasigt så byt det, du skulle också kunna låna ett wifikort och prova så du vet om ditt kort gått sönder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Fredrik2019 @mrqaffe:

Tyvärr är det inte så lätt att bara byta nätverkskortet på en Lenovo dator då dom är spärrade i bios av någon outgrundlig anledning. Byter du ut det kan du inte starta datorn efteråt utan möts bara av ett felmeddelande.

Har en B590 själv som jag försökt byta nätverkskort på, det verkar som man kan lägga in ett modifierat bios för att komma runt den spärren, men jag har inte vågat mig på det ännu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av immutable:

@Fredrik2019 @mrqaffe:

Tyvärr är det inte så lätt att bara byta nätverkskortet på en Lenovo dator då dom är spärrade i bios av någon outgrundlig anledning. Byter du ut det kan du inte starta datorn efteråt utan möts bara av ett felmeddelande.

Har en B590 själv som jag försökt byta nätverkskort på, det verkar som man kan lägga in ett modifierat bios för att komma runt den spärren, men jag har inte vågat mig på det ännu.

Det står i den länkade manualen vilka kort som är kompatibla så väljer man nått av dem bör det funka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Absolut, glömde tillägga det. Men man kan inte ta vilket nätverkskort som helst och plugga in och tro att det funkar, som det gör på dem flesta andra bärbara datorer jag haft.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av immutable:

@mrqaffe: Absolut, glömde tillägga det. Men man kan inte ta vilket nätverkskort som helst och plugga in och tro att det funkar, som det gör på dem flesta andra bärbara datorer jag haft.

Nä internt funkar inte vad som helst men det finns också tekniska skillnader mellan interna kort så alla är inte lämpliga i vilket fall.
Om kortet skulle vara trasigt och man inte vill skaffa ett kompatibelt internt kort så finns ju också möjlighet att använda en wifidongel eller en accesspunkt i klientläge även om det inte är lika bekvämt med externa lösningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.