Begränsade möjligheter till fast bredband.

Permalänk
Medlem

Begränsade möjligheter till fast bredband.

Ska snart bli sambo och flytta till en ny lägenhet med tjejen. Dumma som vi är så kollade vi inte upp vad det fanns för bredbandsmöjligheter på den nya adressen. Det finns inget fiber, med det visste vi iallafall. När jag använde bredbandsval.se så angav de att det enda fasta bredbandet jag har att välja på var Telias 10 Mbit/s med en bindningstid på 12 mån. Eftersom jag är en stor spelfantast var detta knappast ett välkomnande svar. Min fråga till er lyder helt enkelt om ni tror att det finns en alternativ lösning. Kan man va säker på att bredbandskollen har koll på alla fasta bredband som erbjuds till alla adresser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axequad:

Ska snart bli sambo och flytta till en ny lägenhet med tjejen. Dumma som vi är så kollade vi inte upp vad det fanns för bredbandsmöjligheter på den nya adressen. Det finns inget fiber, med det visste vi iallafall. När jag använde bredbandsval.se så angav de att det enda fasta bredbandet jag har att välja på var Telias 10 Mbit/s med en bindningstid på 12 mån. Eftersom jag är en stor spelfantast var detta knappast ett välkomnande svar. Min fråga till er lyder helt enkelt om ni tror att det finns en alternativ lösning. Kan man va säker på att bredbandskollen har koll på alla fasta bredband som erbjuds till alla adresser?

Hoppa in på lite olika operatörers hemsidor och se vad de kan erbjuda?
Skulle kunna tänka mig att det finns Kabel (Comhem t.ex.) om det inte finns fiber indraget.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Ring till operatörerna och fråga :).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

10 Mbit/s måste väl räcka till spel?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

@Lodisen: Just Comhem fanns inte, det jag har hittat utöver Telias erbjudande är Telenors 24 Mbit/s. Sitter just nu och kollar på bredbandslista.se och kollar varenda operatör jag hittar där ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

10 Mbit/s måste väl räcka till spel?

Så där lagom roligt när det kommer en 30 GB's patch och man kommer hem från jobbet när det tar 7 timmar att ladda ned.
Eller säg att man ska tanka Red Dead Redemption 2, skulle ta 36 timmar utan att man kan göra någonting annat under tiden.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

@Dax: Enligt IP Sweden så räcker det inte till mycket mer än surfande: https://www.ipsweden.se/Bredband/145/Vad_ska_jag_valja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axequad:

@Lodisen: Just Comhem fanns inte, det jag har hittat utöver Telias erbjudande är Telenors 24 Mbit/s. Sitter just nu och kollar på bredbandslista.se och kollar varenda operatör jag hittar där ^^

Sluta lata dig och gå in på de olika operatörernas hemsida istället.

Alternativt om du åker till nya adressen så kan det sitta information innanför porten om vilken internetoperatör ni kan välja.
Detta brukar vara vanligt om det t.ex är något obskyrt lokalt bolag som dragit in kabeln. Relativt vanligt hos mindre hyresvärdar.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axequad:

@Dax: Enligt IP Sweden så räcker det inte till mycket mer än surfande: https://www.ipsweden.se/Bredband/145/Vad_ska_jag_valja

Det är rent ljug från deras sida.
Du kan spela 99% av alla spel online med 0.5 Mbit/s till och med.

Problemet kommer när man ska ladda ned spelen eller patcha, alternativt göra andra saker i bakgrunden. T.ex. om tjejen din vill glo på Netflix.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

@Lodisen: Ok, det är något betryggande. Kanske kan nöja mig med Telenors 24 Mbit/s bredband då för tjejen kommer definitivt glo på netflix ^^. Det var ju ändå billigare också )

Permalänk
Medlem

@Lodisen: Ska kolla det, fattade inte riktigt vad de menade med att det fanns indraget och det verkade inte dem heller.

Permalänk

Bredbandsval.se vet ju inte vad den snackar om.

Sökte på min egen adrerss och enligt den är det enda jag kan ha här mobilt bredband.
I verkligheten sitter jag på 500/500 fiberkoppling via Telenor och om jag inte har fel har jag även möjlighet att koppla upp mig via ComHem.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

@Pentagram: Fick precis tag på comhem och de sa att bredbandsval.se var exakt när de kom till just vad de fanns för operatörer för vilka adresser. Ska man behöva spendera 30 min i telefonkö på varenda operatör för att kunna jämföra eller hur gjorde du?

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom du bara verkar ha dsl anslutning så vet du vad som kan erbjudas, det är Skanova som hyr ut ledningarna till alla operatörer i det läget så prestandaskillnaderna är små i praktiken oavsett vad de kalla abonnemanget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Axequad: Kontakta föreningen de borde ha koll på allt med bredband i deras förening.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axequad:

@Pentagram: Fick precis tag på comhem och de sa att bredbandsval.se var exakt när de kom till just vad de fanns för operatörer för vilka adresser. Ska man behöva spendera 30 min i telefonkö på varenda operatör för att kunna jämföra eller hur gjorde du?

Nej, du söker via deras hemsidor.
T.ex. Bahnhof.se, det är det första du ser när du kommer in på hemsidan.

Prata med hyresvärden/förening och hör vad som finns indraget, eller kolla i trappuppgången i lägenheten.
Det är med största sannolikhet någon form av coax indraget om det inte finns fiber och någon lokal leverantör som inte dyker upp på bredbandsval.se.

http://cantab.se/bredband-privat/ tex, finns på en del ställen i Gävle.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

@Lodisen: Bahnhof verkar funka för min adress om man går via stadsnätet. Vilket jag antar borde vara det jag kommer ha då det är dsl indraget i lägenheten som ligger mitt i stan?

Permalänk
Medlem

@Anders9110: Är tyvärr en privat hyresvärd som är lite för gammal för att själv ha koll på sådana här saker. :s