Regeringen presenterar första steg mot utökad dataavläsning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Ville du att jag ska avsluta din mening eller tryckte du innan du var färdig?

Förklara hur ditt inlägg var relevant.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

När FRA lagen klubbades igenom var en av anledningar att man måste legalisera det som FRA håller på med.
SÄPO har redan blivit tagna med att övervaka och åsiktsregistrera trots att lagen förbjöd det hela.

Sedan har vi domstolar som ska godkänna allt detta. Detta har man också i USA med FISA domstol som godkänner allt och lite till. Vad är sannolikheten att svenska domstolar står upp för vanligt folk? De ända de stod upp var Hollywood på order av USA.

Så vi har ett gäng organisationer med lång historia som säger "lita inte på oss vad du än gör" som vi ska nu ge extra pengar och stöd så att de kan skaffa sig verktyg för enklare övervakning. Med tanke på att det är ingen logistisk skillnad på att infektera en telefon eller 9 miljoner finns det inget realistisk hinder mot att dessa verktyg missbrukas.

Lagen säger en massa men det finns absolut inga straff för de som blir tagna med att ljuga eller ignorera dessa lagar. Ingen på FRA blev straffad, ingen på SÄPO blev straffade, och så vidare.

Att jämföra med övervakning i verkligheten med mikrofoner eller agenter som förföljer någon som det inte går att skala upp till hela befolkningen. Det är just detta det handlar om! Att ha verktyg som enkelt skalar upp till hela befolkningen för det är ett lands befolkning som är det största hotet mot deras styrande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det där vill jag se belägg för om jag ska tror på det.
Enligt underlaget krävs domstolsbeslut i varje enskilt fall för att få plantera trojaner vad jag förstått. Visa mig gärna i underlaget var det står att det fritt fram att övervaka alla.

De får dessutom bara använda hjälpmedel som går att avinstallera eller åtminstone inte lämnar några spår som gör enheten osäker efter de avslutat dataavläsningen. De får inte öppna upp hål som inte fanns innan deras åtgärder och sen lämna enheterna så efter avslutad dataavläsning.

Dessutom vore det att skjuta sig själv i foten att använda det för brett, uppdateringar och andra metoder för att motverka hoten (säkerhetshål kan användas av andra, särskilt de som går att nyttja fjärrstyrt) skulle komma för snabbt om det används på bred skala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Förklara hur ditt inlägg var relevant.

Jag höll bara med dig om att polisen inte borde ha skjutvapen.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Jag höll bara med dig om att polisen inte borde ha skjutvapen.

Det är en alldeles lysande idé om man vill att kriminella ska kunna härja fritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är en alldeles lysande idé om man vill att kriminella ska kunna härja fritt.

You said it. Not me.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är en alldeles lysande idé om man vill att kriminella ska kunna härja fritt.

Tja, i Storbritannien (med undantag för Nordirland) så bär poliser oftast inga skjutvapen. Polisen där har tillgång till skjutvapen vid behov, men det är inget de bär rutinmässigt.

Här i Sverige så bär poliser visserligen skjutvapen normalt men det är sällan som de ens drar dem, och ännu mer sällan som de faktiskt skjuter skarpt. (Och tur är väl det, då många poliser är otillräckligt tränade i vapenhantering.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Nej, det gör det inte för det där ett stycke text. Det är ingen oberoende som har insyn i det hela och som kan dra i bromsen när som, och det är det som gör det hela så farligt.

Domare? JO? Med flera?

Är det inte motiverat så ska inte domarna ge tillstånd, hur ofta det använts kommer det föras statistik på och handlar det om några tusen fall om året så lär de inte direkt neka åklagare tillstånd, men vill de använda det i flera hundratusentals fall om året så kommer nog domare också säga nej i många fall.

Sen kräver det massor resurser från Polismyndigheten och Säkerhetspolisen att faktiskt utföra det hela, och massor avlyssning och avläsning de inte ens kan gå igenom har de ingen nytta av.

Oavsett om en speciell tillsynsmyndighet finns eller inte så är det riksdagen som stiftar lagar och deras jobb att ändra lagar när de slår fel. Tillsynsmyndigheter har inte större mandat än lagen ger dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Tja, i Storbritannien (med undantag för Nordirland) så bär poliser oftast inga skjutvapen. Polisen där har tillgång till skjutvapen vid behov, men det är inget de bär rutinmässigt.

Här i Sverige så bär poliser visserligen skjutvapen normalt men det är sällan som de ens drar dem, och ännu mer sällan som de faktiskt skjuter skarpt. (Och tur är väl det, då många poliser är otillräckligt tränade i vapenhantering.)

Ledordet är oftast.

Det är inte speciellt sällsynt med dragna vapen hos svenska poliser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vem har påstått att den ska vara till för privata aktörer? Hur många privata företag i detta land får avlyssna din telefon t.ex?

Med tanke på att abonnemangsuppgifter, som BARA skulle användas vid grov brottslighet, hamnar hos upphovsrättsindustrins advokatbyråer så har vi ju en ändamålsglidning där. Varför skulle inte samma sak kunna hända här?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, det gör man inte. Vad man vill göra är att sänka ribban för när hemliga tvångsmedel får användas, i utredningar av grov organiserad brottslighet. Det är inte någon ändamålsglidning - ändamålet är att komma åt grov organiserad brottslighet.

Du tror inte det går att höja ministraffen? Det står ju bara uttryckligen i punkt 11, som nämner avskaffad straffreduktion för unga vuxna.

Man sänker tröskeln för när metoderna får användas. Snart kommer man också vidga begreppet och plötsligt får man använda det vid felparkering. Lite överdrivet men du förstår vartåt det barkar?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Har dom en enda gång vart i en insats under en pågående sjutning mot gängen?

Tror inte dom är så korkade att dom skjuter när det står en polisbil runt hörnet. Sen vimlar det ju inte precis av poliser i Sverige så...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Ja det går absolut bra. Efter att du har presenterat misstankar om gängvåld och grov brottslighet, precis som det stod i artikeln. För du läste väl hela artikeln och inte bara överskriften va?

Jag tänkte mer på att du har ju inget att dölja så vad är problemet om jag tar del av den informationen?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Med tanke på att abonnemangsuppgifter, som BARA skulle användas vid grov brottslighet, hamnar hos upphovsrättsindustrins advokatbyråer så har vi ju en ändamålsglidning där. Varför skulle inte samma sak kunna hända här?

Så för att något kan hända så förutsätter du att det kommer att bli så?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Med tanke på att abonnemangsuppgifter, som BARA skulle användas vid grov brottslighet, hamnar hos upphovsrättsindustrins advokatbyråer så har vi ju en ändamålsglidning där. Varför skulle inte samma sak kunna hända här?

Nej för fjärde gången. Det är enbart uppgifter som ligger utanför lagens ramar (LEKs bestämmelser) som lämnas över till upphovsrättsmännen i civilrättsliga mål.

Leverantörer som håller sig till uppgifterna som lagen kräver och inte för egen del sparar på uppgifterna av andra skäl har inget att lämna ut och har aldrig lämnat ut några uppgifter i IPRED-mål. Det är enbart leverantörerna/operatörerna du ska kritisera där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Tror inte dom är så korkade att dom skjuter när det står en polisbil runt hörnet. Sen vimlar det ju inte precis av poliser i Sverige så...

Du svarade inte på min frågeställning. För att diskutera krävs att båda parter kan läsa och förstå frågeställningar. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Fast att jämföra svenska polisen med kina är väl ändå ganska far off.

Bakdörar står det väl visserligen inget specifikt om i lagförslaget. Och att säga att det är den oskyldiga som blir drabbad av riktad spaningsverksamhet mot brottsmisstänkta tycker jag är ganska missvisande faktiskt.

Det riktad spaning för brottsmisstänkta vanligen leder till är att man samlar ett case mot den misstänkta för att få till ett åtal. Där får datan samlas. Det här verktyget är inte revolutionerande i hur utredningar kring brottsmisstänkta bedrivs. Visst kan det bli fel med informationshanteringen efteråt. Finns säkert rimlig kritik på den fronten. Men det är då kritik mot verksamhetens datahantering snarare än att det är fel på spaningsverktyget. Utredningsinnehållet kan innehålla information från en husrannsakan som har samma problematik.
Ja, det finns säkert rimlig kritik mot utredningshantering generellt. Men kritisera då utredningshanteringen. Slagning i bilregistret som verktyg, mikrofonavlyssning eller denna typen med trojaner kan ju inte lastas som verktyg om utredningar läcker. Det är utredningsproblematik - inte verktygsproblematik.

Ja det är väl rimligt att det förs interngranskning av polisens alla verktyg. Inklusive hur tjänstevapen ska användas, hur interninformation får användas, hur riktad telefonavlyssning får gå till och hur tjänstebilen får framföras. Yes.

Ja det är ett intressant ämne det här med hantering av data från utredningar. Inte för att svensk polis är att likställa med NSA direkt. Arbetsuppgifterna är i grunden ganska olika.
Men visst är databaser med information alltid något som ska hanteras varsamt. Nu handlade väl frågan inte så mycket om databashanteringen i sig tänker jag. Innehållet i polisens databaser kan ju komma från traditionell "analog" spaning, från vittnesintervjuer, från brottsplatsanalyser, från bankutdrag, från förhör, DNAanalys och... ja många många fler källor. Det är inte riktigt relaterat till frågan om trojanavlyssning specifikt utan den problembilden gäller ju för all typ av data i utredningar.

Japp. Det här är en bra fråga det här med om verktygen kommer på villovägar. Det får jag hålla med om. Hur utformnignen ser ut är såklart intressant. Handlar det om att exempelvis gå in och byta ut mjukvaran på en router för att kunna spana på trafiken så blir det kanske inte så mycket katt och råtta-lek. Eller om polisen använder egna mobilmaster för att få in mjukvara i andras telefoner. Hela systemet lär man väl inte ta ;). Men det är väl inte helt tydligt exakt hur verktygen ska utformas. Mer rapportering på den fronten är att önska!

Det här tycker jag låter ganska tokigt faktiskt. Hur länge har husrannsakan funnits? 300 år? 2000 år? Husrannsakan har inte urholkats, right? Inte heller dold mikrofonavlyssning har väl urholkats? Riktat span med telefonavlyssning känner jag faktiskt inte heller till att det har urholkats. Eller att polisen kan gå igenom post för någon som man har riktat span på. Det har väl liksom inte heller urholkats med åren. Jag ser inte riktigt den röda tråden här.
Det du kanske tänker på är att utredningen som grundverktyg urholkats. Inte för att jag känner till att så är fallet heller egentligen.

Ja så är det säkert. Det finns väl ingen ambition alls i nuläget att överge befintliga framgångsrika spaningsmetoder. Det här är ingen ersättare utan ett komplement som är anpassat till hur samhället ser ut idag. Övriga spaningsmetoder är bra är de är bra. Men de är inte så bra på att spana på krypterad trafik mellan enheter. Där ligger polisen i nuläget efter och det behövs verktyg som ärt anpassade för tiden helt enkelt. Det har pratats om att det här verktyget kommer använtas 50-100 gånger om året. Och ja, polisen gör en hel del mer än så varje år ;).
Så befintliga utredningsmetoder kommer såklart inte överges. No worries!

Nu var det ett väldgit långt inlägg jag skrev och det kanske blir lite öppet för tolkning på några punkter.

Det var i första hand inte helt och hållet inriktat på just artikeln/lagförslagets innehåll utan mer som ett inlägg i debatten ang. avlyssning och datainsamling som helhet.
Detta lagförslag är troligtvis "bara början" på vad som komma skall i framtida upplaga.
Ja, det finns gånger då jag personligen tyckt att det svenska rättsväsendet haft alldeles för klena rättigheter för att kunna fullfölja sitt jobb, det skall jag absolut erkänna. En sak är ju att material/information anses giltigt som underlag för ett åtal, ett annat är huruvida tillvägagångssättet för att anskaffa materialet/informationen anses vara lagligt.

Ska försöka redogöra för några av punkterna.

Skrivet av Söderbäck:

Fast att jämföra svenska polisen med kina är väl ändå ganska far off.

Njaa, övervakning som övervakning, antagligen kommer incitamentet vara i en förlängning att man behöver övervaka alla för att sedan kunna rikta in sig på några enskilda.
Enda större skillnaden som jag ser det är väl att vi som folk antagligen hyser ett något högre förtroende för den svenska polisen jämfört med vad befolkningen i Kina gör med sitt polisväsende, i mitt fall mycket p.g.a. Tryckfrihetsförordningen och Yttrandefrihetsgrundlagen. Här kan vi åtminstone uttrycka våra åsikter utan att hamna i något register (-För lite inofficiella register har ju också förekommit inom rättsväsendet i Sverige tidigare). I Kina är det kanske inte lika aktuellt att göra det.

Skrivet av Söderbäck:

Bakdörar står det väl visserligen inget specifikt om i lagförslaget. Och att säga att det är den oskyldiga som blir drabbad av riktad spaningsverksamhet mot brottsmisstänkta tycker jag är ganska missvisande faktiskt.

När det handlar om kryptering som skall "knäckas" är det inte ovanligt med bakdörrar som metod, jag tvivlar starkt på att man skulle vilja avslöja vilka metoder man än använder sig av. Men det kanske kommer att avslöjas vid en ev. rättegång där man tagit hjälp av metoder via detta lagförslag?
Debatten i USA är ganska intressant där man t.ex. avråder jättar som Facebook, Google, Twitter m.fl. från att implementera kryptering.
Lite öppet för tolkning det med, kan t.ex. innebära att det är spel för gallerian och att bakdörrar/brister i krypteringen redan finns och inte är något egentligt problem eller så är de uppriktigt skärrade för att det nu skall bli för svårt att kunna avläsa all kommunikation som pågår på de plattformarna.

Skrivet av Söderbäck:

Det riktad spaning för brottsmisstänkta vanligen leder till är att man samlar ett case mot den misstänkta för att få till ett åtal. Där får datan samlas. Det här verktyget är inte revolutionerande i hur utredningar kring brottsmisstänkta bedrivs. Visst kan det bli fel med informationshanteringen efteråt. Finns säkert rimlig kritik på den fronten. Men det är då kritik mot verksamhetens datahantering snarare än att det är fel på spaningsverktyget. Utredningsinnehållet kan innehålla information från en husrannsakan som har samma problematik.
Ja, det finns säkert rimlig kritik mot utredningshantering generellt. Men kritisera då utredningshanteringen. Slagning i bilregistret som verktyg, mikrofonavlyssning eller denna typen med trojaner kan ju inte lastas som verktyg om utredningar läcker. Det är utredningsproblematik - inte verktygsproblematik.

Ja, det är just det som är lite av min poäng, hur hanteras den lagrade datan efteråt? Är det, som jag befarar, mängder av information som lagras även om gemene man för att sedan filtreras på dem de helst vill komma åt?
Kommer man att radera den och övrig information eller finns den där för alltid? Gissningsvis kommer den alltid att finnas där oavsett om någon blev dömd eller inte då man kan nyttja den för framtida profiliering, eller utbildning. Bra eller dåligt? Beror nog på fall till fall.
Dock kan hantering och bestämmelser kring databaser (som det troligtvis handlar om) förändras markant beroende på vilken regering som sitter och vilka polischefer som får jobbet, också det en helt annan diskussion, men inte otänkbart att somliga varit mindre kvalificerade för jobbet än andra på senare år...
Om verktyg fungerar bra eller ej, rent tekniskt, var inte min poäng alls, det är en fråga för sig och huruvida man begränsar och följer upp internt vilka som får ha tillgång till verktyg som dessa. Som sagt, informationen är den som består och ju längre den sparas, desto längre har man tid på sig att försöka komma åt den.

Skrivet av Söderbäck:

Ja det är ett intressant ämne det här med hantering av data från utredningar. Inte för att svensk polis är att likställa med NSA direkt. Arbetsuppgifterna är i grunden ganska olika.
Men visst är databaser med information alltid något som ska hanteras varsamt. Nu handlade väl frågan inte så mycket om databashanteringen i sig tänker jag. Innehållet i polisens databaser kan ju komma från traditionell "analog" spaning, från vittnesintervjuer, från brottsplatsanalyser, från bankutdrag, från förhör, DNAanalys och... ja många många fler källor. Det är inte riktigt relaterat till frågan om trojanavlyssning specifikt utan den problembilden gäller ju för all typ av data i utredningar.

Nej svenska polisen är inte NSA, men jag utesluter ju inte att FRA kommer att bli involverade som en samarbetspartner.
Men oavsett vem som samlar in informationen kan den i förlängningen bli ett vapen som kan riktas mot andra.
Finns möjligheterna är det bara några hårsmåner ifrån att man väljer att tolka lagstiftningen lite annorlunda. Det gäller givetvis om det så är ett kontrakterat företag, regering, stat eller militär.

Skrivet av Söderbäck:

Japp. Det här är en bra fråga det här med om verktygen kommer på villovägar. Det får jag hålla med om. Hur utformnignen ser ut är såklart intressant. Handlar det om att exempelvis gå in och byta ut mjukvaran på en router för att kunna spana på trafiken så blir det kanske inte så mycket katt och råtta-lek. Eller om polisen använder egna mobilmaster för att få in mjukvara i andras telefoner. Hela systemet lär man väl inte ta ;). Men det är väl inte helt tydligt exakt hur verktygen ska utformas. Mer rapportering på den fronten är att önska!

-Helt klart!

Skrivet av Söderbäck:

Det här tycker jag låter ganska tokigt faktiskt. Hur länge har husrannsakan funnits? 300 år? 2000 år? Husrannsakan har inte urholkats, right? Inte heller dold mikrofonavlyssning har väl urholkats? Riktat span med telefonavlyssning känner jag faktiskt inte heller till att det har urholkats. Eller att polisen kan gå igenom post för någon som man har riktat span på. Det har väl liksom inte heller urholkats med åren. Jag ser inte riktigt den röda tråden här.
Det du kanske tänker på är att utredningen som grundverktyg urholkats. Inte för att jag känner till att så är fallet heller egentligen.

Telefonavlyssning, som metod, har jag källor på att det missbrukats rätt rejält genom åren, hur det är med de andra metoderna du nämner har jag däremot ingen insikt i, och det tror jag inte att gemene man skulle känna till även om det nu var så.
Ja här ser vi det nog på olika sätt, var nog mera inne på journalsystem och läckor som missbrukats genom åren. Ett tag var det ju ganska hett för folk med access att skumma igenom sånt.
Även om folk åkte dit i efterhand (finns många artiklar om det) då de tjuvläst information de inte borde ha haft tillgång till så har man ju garanterat inte sett till själva grundpelaren, att förhindra informationsspridningen till obehöriga.
Det är det jag tvivlar på att det kommer hålla i det långa loppet här också.
Har man en framgångsrik metod för att samla in information och bedriva spaning kan resultatet av den bli att den gagnar helt fel syften om den inte skyddas till 110 procent!

Men ja, du har helt rätt i att mycket av det jag vill få fokus på med mitt inlägg gäller hanteringen. Är den bristfällig i något steg så kan det vara rätt mycket som står på spel.
Om information kring en grov brottsling kommer ut kan det vara ödesdigert för en utredning. Om information om en vanlig "nobody" kommer ut kan personen eller personens kontaktnät bli ett mål för kriminella etc.
Återigen, säkerheten är, som med precis allt annat, aldrig bättre än den svagaste länken.
Så vi får väl hoppas att försäkringskassan, eller vilka det nu blir som får inhysa denna troligtvis ganska omfattande databas, har koll på sina rutiner ut i fingerspetsarna, samt att de rutiner som finns är tillräckliga!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

@krigelkorren: Databaser? Vilken värld lever du i? Material i förundersökningar ligger inte centralt och öppet för en bred skara användare tillgängligt dygnet runt för evigt. Vanligt folks kontaktnät läcker för övrigt hela tiden genom att de delar med sig av sina kontakter till diverse appar/sidor och dessa uppgifter sedan säljs vidare. Både tillåten och otillåten insamling sker där, och att Polismyndigheten eller Säkerhetspolisen använder dataavläsning på några hundra individer skapar inte den situationen du antyder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@krigelkorren: Databaser? Vilken värld lever du i? Material i förundersökningar ligger inte centralt och öppet för en bred skara användare tillgängligt dygnet runt för evigt. Vanligt folks kontaktnät läcker för övrigt hela tiden genom att de delar med sig av sina kontakter till diverse appar/sidor och dessa uppgifter sedan säljs vidare. Både tillåten och otillåten insamling sker där, och att Polismyndigheten eller Säkerhetspolisen använder dataavläsning på några hundra individer skapar inte den situationen du antyder.

Och Försäkringskassan? Hur kom de ens in i bilden? De har då inte direkt tillgång till förundersökningsnaterial (där råder sekretess, även mellan myndigheter, med vissa undantag där det är befogat). Vidare finns det tydliga regler om hur uppgifter ska hanteras, lagras och gallras.
Uppgifter får inte lagras "öppet" i en databas hur länge som helst. De ska gallras och arkiveras löpande, efter att ärende/mål är avslutat. Jag tror huvudregeln är tre år efter avslutat ärende. Polisen kanske har särskilda bestämmelser. Därefter ska det arkiveras.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Och Försäkringskassan? Hur kom de ens in i bilden? De har då inte direkt tillgång till förundersökningsnaterial (där råder sekretess, även mellan myndigheter, med vissa undantag där det är befogat). Vidare finns det tydliga regler om hur uppgifter ska hanteras, lagras och gallras.
Uppgifter får inte lagras "öppet" i en databas hur länge som helst. De ska gallras och arkiveras löpande, efter att ärende/mål är avslutat. Jag tror huvudregeln är tre år efter avslutat ärende. Polisen kanske har särskilda bestämmelser. Därefter ska det arkiveras.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är tyvärr många spekulationer som grundar sig i inget annat än ren rädsla.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Hedersmedlem

@krigelkorren: Allright.
Nu förstår jag bättre.

Det är inte så mycket verktyget i sig som du är orolig över.
Det finns en del delar - exempelvis vad det egentligen är för verktyg som ska användas (rimlig fråga). Men det är inte det som oroar.

Det är snarare så att du oroas över att polisen inte är lämpade för att hantera information i utredningar.

Kanske rimligt. Frågan är väl vem som i så fall ska sköta brottsutredningar - om inte polisen?

Aja.
Min tanke ser väl närmre ut såhär.
Polisen har ett uppdrag att utreda brott.
Under gångna decennier har de haft verktyg för att få insyn i alla delar av samhället med hjälp av riktade spaningsverktyg så det har inte funnits frizoner där brottsligheten inte får utredas av polis. På 80talet räckte telefonavlyssning, genomgång av post och husrannsakan för att granska alla "realms" en brottsling kunde ha aktivitet i. Sedan kom det här med krypterade enheter. Och det har blivit lite av en frizon. Det här med att ha en kommunikationsfrizon som polisen inte kan se in i har vi inte haft innan riktigt. Men nu har det uppstått. Det försvårar helt klart för polisen att sköta sitt uppdrag att utreda brott.
Därför behövs verktyg som gör att polisen kan få insynsmöjlighet igen.

Och ja, svårare än så ser jag det faktiskt inte riktigt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallonskalle123:

SÄPO lär ju ändå inte kunna göra något mot personer som använder Signal.
Så då drabbar det ju bara vanliga människor och samhället som blir ett övervakningssamhälle.

Vi har inte brottslighet för att vi har en brist på teknik. Så jag tror inte att tekniska lösningar är lösning på samhällsproblem. Vi behöver fler poliser. Problemen är väl snarare fängelse som gör kriminella värre istället för rehabiliterar, brottslingar som inte utvisas, dålig skola, dålig integration, utanförskap, dåligt med stödinsatser och samhällsinsatser, galna idéer som straffrabatter för dom som begår många brott, etc.

Så jävla bra sagt. Hatten av! Jag har alltid tänkt att dessto fler jobb det finns så att alla kan ta del av att bygga upp samhället, dessto mer inklusivt blir det. Vi behöver fler företagare som skapar jobb till de som inte vågar/orkar driva eget.

Det finns vissa som bara vill andra ont, men de är få. De flesta hamnar där för att de är tvungna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Och Försäkringskassan? Hur kom de ens in i bilden? De har då inte direkt tillgång till förundersökningsnaterial (där råder sekretess, även mellan myndigheter, med vissa undantag där det är befogat). Vidare finns det tydliga regler om hur uppgifter ska hanteras, lagras och gallras.

Det här menar han nog https://computersweden.idg.se/2.2683/1.725480/statligt-moln-forsakringskassan.
Vi som är tec intresserade ligger nog lite långt fram i tiden/utförandet.

Visa signatur

## With great power comes great responsibility ##
## https://www.youtube.com/watch?v=GA1Sm3tvS0c ##

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erebus:

Det här menar han nog https://computersweden.idg.se/2.2683/1.725480/statligt-moln-forsakringskassan.
Vi som är tec intresserade ligger nog lite långt fram i tiden/utförandet.

Precis vad jag syftar på!
Många kockar involverade där, så det återstår att se vad det blir för soppa!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Slänger in en artikel på ämnet som jag snubblade över imorse.
Den belyser lite det som jag vill poängtera med mina tidigare inlägg:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wP5M21/riskfyllt-hacka-k...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erebus:

Det här menar han nog https://computersweden.idg.se/2.2683/1.725480/statligt-moln-forsakringskassan.
Vi som är tec intresserade ligger nog lite långt fram i tiden/utförandet.

Varit på tapeten förut. Däremot är hoppet från att ha en gemensam serverhall till att dela känslig information ett ganska stort sådant. Framförallt när FK verkar vara fullständigt oförmögna att samarbeta med någon alls.

Skrivet av krigelkorren:

Slänger in en artikel på ämnet som jag snubblade över imorse.
Den belyser lite det som jag vill poängtera med mina tidigare inlägg:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wP5M21/riskfyllt-hacka-k...

Trojaner kan hamna i orätta händer? Kan väl dokument göra också? Lik förbannat används de konstant. Att något kan hamna i orätta händer är i sig inte ett argument bra nog för att kasta allt i sopkorgen utan det behövs en riskbedömning och sedan går man därifrån. Så många faktorer som måste spela in så som vem som ska förvara denna information, var den ska förvaras, vem som ska sköta hackandet etc. Faktorer som ingen av oss vet något om.. allra minst den som skrev artikeln ovan.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@Xinpei: Verktygen används redan i andra länder. Finns givetvis nackdelar med det, men det är inte Sverige som introducerar riskerna. Att öppna upp säkerhetshål och lämna dessa öppna efter avslutad dataavläsning är inte tillåtet, attacker som resulterar i detta ska inte användas alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Varit på tapeten förut. Däremot är hoppet från att ha en gemensam serverhall till att dela känslig information ett ganska stort sådant. Framförallt när FK verkar vara fullständigt oförmögna att samarbeta med någon alls.

Trojaner kan hamna i orätta händer? Kan väl dokument göra också? Lik förbannat används de konstant. Att något kan hamna i orätta händer är i sig inte ett argument bra nog för att kasta allt i sopkorgen utan det behövs en riskbedömning och sedan går man därifrån. Så många faktorer som måste spela in så som vem som ska förvara denna information, var den ska förvaras, vem som ska sköta hackandet etc. Faktorer som ingen av oss vet något om.. allra minst den som skrev artikeln ovan.

Fast jag gör i alla fall skillnad på dokument och ett verktyg som kan likställas vid möjligheten till dold digital husrannsakan dygnet runt.

Det vore ju inte första gången som man säger att det handlar om "några hundra individer" men i själva verket bedrivs det i mycket större utrsträckning än så inofficiellt, om än kanske i ett senare skede än just vid införandet.

Detta riktar sig främst mot "själigen misstänkta" vilket är den näst lägsta misstankegraden, men det kan forfarande röra sig om omständigheter.

Så ja, det lär nog bli en hel del riskbedömning och moral involverat får vi hoppas, vi kan ju även hoppas att åtminstone moralen får finnas kvar iaf. samt att endast "rätt" personer får tillgång till verktyget och att det i sin tur inte missbrukas på en intern byråkratisk nivå.

För om det inte blir så, har vi finansierat ett ganska mäktigt maskineri för trakasserier som kan sluta riktigt illa. Som vi tidigare lärt av historien är det enklare att införa/utföra och sedan be om ursäkt än att gå den betydligt svårare balansgången mellan rätt och fel.

Det svåra brukar sällan vara införandet, utan att kunna behålla tilliten till systemet, att det aldrig missbrukas.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Fast jag gör i alla fall skillnad på dokument och ett verktyg som kan likställas vid möjligheten till dold digital husrannsakan dygnet runt.

Det vore ju inte första gången som man säger att det handlar om "några hundra individer" men i själva verket bedrivs det i mycket större utrsträckning än så inofficiellt, om än kanske i ett senare skede än just vid införandet.

Detta riktar sig främst mot "själigen misstänkta" vilket är den näst lägsta misstankegraden, men det kan forfarande röra sig om omständigheter.

Så ja, det lär nog bli en hel del riskbedömning och moral involverat får vi hoppas, vi kan ju även hoppas att åtminstone moralen får finnas kvar iaf. samt att endast "rätt" personer får tillgång till verktyget och att det i sin tur inte missbrukas på en intern byråkratisk nivå.

För om det inte blir så, har vi finansierat ett ganska mäktigt maskineri för trakasserier som kan sluta riktigt illa. Som vi tidigare lärt av historien är det enklare att införa/utföra och sedan be om ursäkt än att gå den betydligt svårare balansgången mellan rätt och fel.

Det svåra brukar sällan vara införandet, utan att kunna behålla tilliten till systemet, att det aldrig missbrukas.

Precis som "traditionell" husrannsakan så får man helt enkelt hoppas att det inte missbrukas eftersom fördelarna som dessa innebär ändå är stora.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

Det här tyder på att infrastrukturen/procedurer för att komma åt enheter och enkelt infektera dessa med olika spion appar är på plats. Går förmodligen över telefon nätet med hjälp av falska basstationer och annat trevligt staten förfogar över.
Och ni som tror att denna lag är menad att förebygga eller ens minska massövervakning jag har en bro att sälja till er.
Alla elektroniska former av kommunikation kommer övervakas vidare för metadata. Precis som det görs i detta nu 😉
It's a brave new world.

Skickades från m.sweclockers.com

Falska basstationer?

Förklara

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!