Konstiga problem med fönsterhanteringen i Windows 10 1903

Permalänk
Medlem

Konstiga problem med fönsterhanteringen i Windows 10 1903

Tjena!

I somras installerade jag 1903 på stationära och laptopen, en ren installation (inte som uppgradering). Har upplevt flera udda problem sen dess. Skitsaker egentligen, men ändå störande. Det gäller flertalet saker men det som stör mig mest är att fönsterhanteringen känns annorlunda.

Bland annat kör jag Remote Desktop Connection till min server. Jag kör det som ett fönster med förinställd upplösning och inte i fullskärm. När jag anslutit lägger sig fönstret längst upp till vänster, fixerat mot övre och vänstra kanterna av skärmen. När jag sedan flyttar fönstret för att få det dit jag vill ha det så blir det plötsligt väldigt mycket mindre och får rullningslister. Det går ju att dra ut till rätt storlek igen, men ändå. Detta var ingen issue tidigare där fönstret ploppade upp mitt på skärmen i rätt storlek från start. Känns som något man kunde uppleva på Windows 98.

Till videouppspelning kör jag Media Player Classic som jag gjort i många år. Jag har inställt att den ska starta i maximerat läge (men inte fullskärm). Det finns ett antal inställningar för detta, men trots olika konfigurationer så vill det inte starta maximerat längre. Det startar i den storleken, så stor som min skärm är, men inte maximerat/fixerat mot kanterna vilket jag vill. Också en issue sen 1903 men inte tidigare.

Samma sak på både laptop och stationära datorn. Har senaste uppdateringarna till Windows, grafikkorten och MPC.

Någon som råkat ut för samma problem? Idéer på lösningar?

Tack på förhand!

Mvh

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX