Permalänk
Medlem

Böjda PIN Area51m

Fick hem min area51m i veckan och det är ju en väldigt trevlig skapelse måste jag säga. Bestämde mig för att direkt repastea kylpastan då jag hört att det oftast ligger på tog för tjockt lager vid leverans.

Jag började montera av alla komponenter och sista steget när jag tar av kylflensen så är det likt jag befarade alltså sååå sjuuukt mycket kylpasta, som om någon tömt en tandkrämstub på både CPU och GPU. Jag börjar städa av med topps och kemiskt ren bensin och gör allting rent. Jag lyfter bort CPU och märker då att det finns lite kylpasta under processorn + en böjd pin precis i utkanten av pin-fältet. De har alltså vid montering råkat få ner kylpasta under CPU samt böja en PIN. Jag börjar rengöra och får det till slut ganska rent men det är typ omöjligt att få bort allt. Eftersom att datorn bootat med böjda pins tidigare så tänker jag att jag låter den enskilda pinnen vara och sätter tillbaka CPU och monterar allt igen.

Datorn bootar upp men jag är nu orolig för 2 saker. Kommer den PIN som är böjd att garanterat påverka min prestanda negativt eller beror det på vilken pin som är böjd?

Samt kylpastan som finns i sockeln? Är det skadligt? Jag har tagit en bild nedan så att ni kan se hur det såg ut.

Sista frågan, kan jag på något vis reklamera detta? Jag har byggt datorer i årtionden och har alla verktyg som krävs. Dell uppmuntrar till att göra denna typ av ingrepp på Area 51m och garantin ska inte gå förlorad. Däremot undrar jag om jag kan bevisa att det fanns innan jag återinstallerade CPU i sockeln igen?

Jag har givetvis googleat lite och det verkar som att kylpasta i sockeln inte direkt är farligt men att det ibland kan landa mellan pin+cpu och cpu då inte får kontakt. Är detta en korrekt slutsats?

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

Jag skulle kontakta DELL om detta och se vad som kan göras, har dom använt en icke ledande pasta så är det nog ingen fara att det kommit i sockeln, men det är ju så oprofessionellt så jag vet inte vad jag ska säga egentligen och har dom fått ner pasta så ser jag absolut en möjlighet att dom kan råka böja en pin.

Om den bootar och fungerar som den skall är det nog inga problem, finns pins som inte har någon direkt inverkan och andra som är kritiska. Men som sagt, kontakta DELL. Jag hade absolut inte godtagit detta.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Gällande den böjda pinnen så ser det ut som att den bara blivit böjd åt sidan en aning, det borde vara relativt enkelt att böja tillbaka den med t.ex. en pincett. Att kolla med Dell är förstås en bra idé först, men vill du fixa det själv så ser det relativt enkelt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Jag skulle kontakta DELL om detta och se vad som kan göras, har dom använt en icke ledande pasta så är det nog ingen fara att det kommit i sockeln, men det är ju så oprofessionellt så jag vet inte vad jag ska säga egentligen och har dom fått ner pasta så ser jag absolut en möjlighet att dom kan råka böja en pin.

Om den bootar och fungerar som den skall är det nog inga problem, finns pins som inte har någon direkt inverkan och andra som är kritiska. Men som sagt, kontakta DELL. Jag hade absolut inte godtagit detta.

Skrivet av perost:

Gällande den böjda pinnen så ser det ut som att den bara blivit böjd åt sidan en aning, det borde vara relativt enkelt att böja tillbaka den med t.ex. en pincett. Att kolla med Dell är förstås en bra idé först, men vill du fixa det själv så ser det relativt enkelt ut.

har kontaktat dell nu. Fick komma till en handläggare som lyssnade in och bad mig skicka bilder, kändes förhoppningsfullt men jag återkommer hur det går.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

Fick detta som svar nu:

Hello Ludwig,

We have reviewed this case with my colleagues. We would be very happy if you could unbent the pin, as you mentioned on the phone. This will NOT void your warranty and if there are any issues with it in the future and a different agent would claim that this was induced by you please refer to this email. The amount of thermal paste used is actually by design, we've found out it provides better thermal stability. That it got into the socket was not by design however.

As a way to compensate you and thank you for your willingness to cooperate we would like to give you this voucher which you can use to purchase Dell branded products from the Swedish website. It for 50€ (it's equivalent in SEK). Please let me know if this solution suits you and if there is anything else we can do for you

Kan någon som är familjer med 1151 sockeln säga mig om det faktiskt tom fattas en pin i det drabbade området? jag upplever det som att en pin är böjd men att det också fattas en på yttersta raden precis där pastan runnit ner?

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Fick detta som svar nu:

Hello Ludwig,

We have reviewed this case with my colleagues. We would be very happy if you could unbent the pin, as you mentioned on the phone. This will NOT void your warranty and if there are any issues with it in the future and a different agent would claim that this was induced by you please refer to this email. The amount of thermal paste used is actually by design, we've found out it provides better thermal stability. That it got into the socket was not by design however.

As a way to compensate you and thank you for your willingness to cooperate we would like to give you this voucher which you can use to purchase Dell branded products from the Swedish website. It for 50€ (it's equivalent in SEK). Please let me know if this solution suits you and if there is anything else we can do for you

Kan någon som är familjer med 1151 sockeln säga mig om det faktiskt tom fattas en pin i det drabbade området? jag upplever det som att en pin är böjd men att det också fattas en på yttersta raden precis där pastan runnit ner?

Lite svårt att se på bilden, kanske det går att rengöra med elektronikrengöring så man kan se bättre hur pinsen ser ut.

Permalänk
Medlem

@thomson: har försökt med kemiskt ren bensin, det borde väl vara likadant?

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

@ibland: Lite osäker med kemiskt ren bensin hur det är mot plasten där, men det kanske fungerar lika bra.
En stiftpenna brukar vara bra om man ska rikta böjda pins.

Permalänk
Medlem

Vill du göra ordentlig rent använd en ren tandborste med isopropylalkohol och borsta forsiktigt samtidigt som du ser till att "ner" blir mot ytterkant på sockel, för att inte risikera att det flyter in mera i sockelen, använd tops eller liknande för att få bort alla räster som flyter ut, när du väl fått det helt rent dunstar alkoholen bort av sig själv. Så rengör man t.ex. efter man har löda på ett kretskort.

[edit] Kanske inte är självklart så förtydliggör, låt det ligga och torka i minimun 24 timmar efteråt.

Skrivet av ibland:

@thomson: har försökt med kemiskt ren bensin, det borde väl vara likadant?

Jag skulle inte använd ett petroliums produkt, kanske fungerar men personligen använder jag alltid isopropyl alkohol på elektronik.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Jag skulle kontakta DELL om detta och se vad som kan göras, har dom använt en icke ledande pasta så är det nog ingen fara att det kommit i sockeln, men det är ju så oprofessionellt så jag vet inte vad jag ska säga egentligen och har dom fått ner pasta så ser jag absolut en möjlighet att dom kan råka böja en pin.

Om den bootar och fungerar som den skall är det nog inga problem, finns pins som inte har någon direkt inverkan och andra som är kritiska. Men som sagt, kontakta DELL. Jag hade absolut inte godtagit detta.

Skrivet av perost:

Gällande den böjda pinnen så ser det ut som att den bara blivit böjd åt sidan en aning, det borde vara relativt enkelt att böja tillbaka den med t.ex. en pincett. Att kolla med Dell är förstås en bra idé först, men vill du fixa det själv så ser det relativt enkelt ut.

Skrivet av thomson:

Lite svårt att se på bilden, kanske det går att rengöra med elektronikrengöring så man kan se bättre hur pinsen ser ut.

Skrivet av roosterx:

Vill du göra ordentlig rent använd en ren tandborste med isopropylalkohol och borsta forsiktigt samtidigt som du ser till att "ner" blir mot ytterkant på sockel, för att inte risikera att det flyter in mera i sockelen, använd tops eller liknande för att få bort alla räster som flyter ut, när du väl fått det helt rent dunstar alkoholen bort av sig själv. Så rengör man t.ex. efter man har löda på ett kretskort.

[edit] Kanske inte är självklart så förtydliggör, låt det ligga och torka i minimun 24 timmar efteråt.

Jag skulle inte använd ett petroliums produkt, kanske fungerar men personligen använder jag alltid isopropyl alkohol på elektronik.

ser jag fel eller är det inte till och med så att det saknas en pin?

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

@ibland: Det ser väll nästan ut som det. Jag vet inte riktigt hur sessa ser ut så jag kan inte svära på om det ska sitta en pin där eller inte, men det ser ut som att det skall sitta en där.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@BM-Mods: har googlat på bilder för socket 1151 och får det till att det ska vara 9 pins på den raden. Får dock bara det till 8 på min bild.

Har benchat hela gårkvällen. Temperaturerna är inte alls konstiga samt den presterar fortfarande som likvärdiga 9700k vad jag kan se. känns mycket mycket märkligt att den gör det med 2 pins ur funktion?

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk

Om jag vore du skulle jag nog sluta oroa mig över att det finns pasta i sockeln, funkar det så funkar det. Skönt att du fick ryggen fri genom att hänvisa till mailet ifrån Dell om du nu skulle få problem vid processorbyte i framtiden
För att få bort pastan hade jag använt förstoringsglas, tandpetare, tryckluft (på burk för att inte få olja medsprutat ifrån en vanlig kompressor) och T-röd.
Lycka till med nya datorn! Riktigt schysst burk, vissa har det bra

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Fick detta erbjudande nu:

I've spoken with my supervisor about the issue and we can additionally offer you a 7% refund of the amount of the system as a way to compensate you and in order to avoid having to replace the whole motherboard due to a relatively small defect on the CPU socket. This is hopefully more in line with what you were expecting.

Please let me know what you think and I'll get the necessary approvals.

Antar att jag fortfarande har kvar garantin då ifall jag vill gå in och pilla mer.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

@BM-Mods: har googlat på bilder för socket 1151 och får det till att det ska vara 9 pins på den raden. Får dock bara det till 8 på min bild.

Har benchat hela gårkvällen. Temperaturerna är inte alls konstiga samt den presterar fortfarande som likvärdiga 9700k vad jag kan se. känns mycket mycket märkligt att den gör det med 2 pins ur funktion?

Kan vara så att det är 2pins som egentligen inte har någon större inverkan eller något med ström, men att det fungerar ändå.

Skrivet av ibland:

Fick detta erbjudande nu:

I've spoken with my supervisor about the issue and we can additionally offer you a 7% refund of the amount of the system as a way to compensate you and in order to avoid having to replace the whole motherboard due to a relatively small defect on the CPU socket. This is hopefully more in line with what you were expecting.

Please let me know what you think and I'll get the necessary approvals.

Antar att jag fortfarande har kvar garantin då ifall jag vill gå in och pilla mer.

Låter som en rätt så bra deal skulle jag nog säga och skönt att du har fått ryggen fri.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@ibland: Detta gäller endast om du inte skickar tillbaka enheten antar jag. Därav skulle jag inte pilla för mycket om det nu fungerar utan problem.

Googla lite mer om vad just den pin som är borta gör, vissa av dessa är endast jord eller annan funktion som du ändå inte använder.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

någon som kan hjälpa mig att uläsa vilka pins det är som blivit drabbade? får inte riktigt ihop det själv för det finns mer rutor än pins? eller är jag helt knäpp?

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

@ibland: Den pin du tror är borta är AY/31 om jag ser rätt. Dock hittar jag inte vad denna ljusblåa ruta betyder, texten går inte att tyda.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

@ibland @RasmusC: Här är en lite större bild, där kan man se att AY/31 heter DDR0_ECC (7). Enligt Intels datablad (sida 106) så är den pinnen föga förvånande en av pinnarna i databussen för ECC till den första minneskanalen.

Det finns en del Xeon-processorer till LGA 1151 som har stöd för ECC, men de vanliga Core-processorerna har i regel inte det. Det är alltså mycket osannolikt att datorn i fråga har stöd för ECC, än mindre använder ECC-minnen, så det lär inte spela någon större roll om en sån pinne saknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Då var mysteriet löst!

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@ibland @RasmusC: Här är en lite större bild, där kan man se att AY/31 heter DDR0_ECC (7). Enligt Intels datablad (sida 106) så är den pinnen föga förvånande en av pinnarna i databussen för ECC till den första minneskanalen.

Det finns en del Xeon-processorer till LGA 1151 som har stöd för ECC, men de vanliga Core-processorerna har i regel inte det. Det är alltså mycket osannolikt att datorn i fråga har stöd för ECC, än mindre använder ECC-minnen, så det lär inte spela någon större roll om en sån pinne saknas.

Skrivet av RasmusC:

Då var mysteriet löst!

Stort stort tack för er hjälp!

vilken jäkla tur då! känn som att jag vunnit på lotto. men vad gäller den andra pinnen som är böjd då?
jag ser tyvärr inte riktigt

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

vilken jäkla tur då! känn som att jag vunnit på lotto. men vad gäller den andra pinnen som är böjd då?
jag ser tyvärr inte riktigt

Ser ut att vara DDR0_DQSP[8]. DDR0_DQSP består av åtta pinnar och används för klocksignalen till minnena om jag inte är helt ute och cyklar. Specen säger dock "The 9’th signals[8] are applicable for UDIMM/SODIM module with ECC", d.v.s. just den pinnen används återigen endast för ECC (inte helt otippat eftersom den sitter mitt bland övriga ECC-pinnar).

Pinnen som den böjda pinnen lutar mot är VSS, d.v.s. ström, troligtvis också relaterat till ECC. Så det spelar troligtvis ingen roll att den är böjd, men hade det varit jag så hade jag böjt tillbaka den ändå bara för att. Men jag kan förstå om du låter det vara som det är

Permalänk
Medlem

@perost: Fantastiskt! tack för din skarpsynthet:) böjer nog tillbaka om ifall det blir aktuellt att byta kylpastan igen. Det var ändå en timmes jobb att ta sig in hela vägen

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Inaktiv

Grattis till en bra deal, funkar datorn som den ska är det bara tuffa på och vara glad 😊👍

Permalänk
Medlem

@anon298854: tack ja det blev totalt 23 000kr för datorn nu med rättelsen! det får man ju verkligen se som prisvärt för denna typ av annorlunda skapelse

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |