IBM: "Googles kvantgenombrott riggat"

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast 200 sekunder jämfört med nästan 80 000 000 sekunder tycker jag är ganska Supreme.

Skickades från m.sweclockers.com

Tydligen var det ett typo (år vs dagar), och vi pratar 200 vs 216 000... plötsligt är det inte så Supreme längre. Då förstår man IBMs kommentar iaf...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oceanic:

Ingenting färdas snabbare än ljuset, man kan förstås hypotetiskt dra ihop rymden med en gravitations motor eller eventuellt utnyttja ”wormholes” också kallade Einstein-Rosen bryggor men dessa teorier bryter inte mot första regeln.. ingenting färdas snabbare än ljuset. Skulle man kunna skapa kvant-drive hopp över stort avstånd öppnar det upp för intressant fiction.

Skickades från m.sweclockers.com

Fine, jag missade att beskriva exakt vad jag menade. Poängen kvarstår.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Men den viktigaste frågan utav alla. Kan en riktig kvantdator driva Crysis på högsta inställningar?

En kvantdator skulle nog driva flera Yotta (1000000000000000000000000) Crysis - spel på samma gång.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Cloudstone: det stämmer bra det, mitt misstag, det är nu korrigerat till 2,5 dagar Tack!

Det borde nog läggas till en liten notering om att artikeln är uppdaterad. Lite förvirrande att se så många kommentarer diskutera 2,5 år när man precis läste 2,5 dagar...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Djhg2000: det kan absolut vara på sin plats, jag lade till en notis i slutet av nyheten om detta. Tack för feedback!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Jag är mest fundersam över vilken typ av beräkningar en kvantdator egentligen kan göra.

Ska ju erkänna att jag inte haft någon koll på det, men de få förklaringar jag sett, verkar gå ut på att den ska vara bra på att beräkna tex, energiflöden eller liknande där varje partikel interagerar med alla andra.
Vilket får mig att tänka på fluid dynamics.

En tanke slog mig nu att om man nu måste anpassa beräkningarna till hur en kvantdator fungerar, så borde man väl kunna anpassa beräkningar till hur en analog verklighet fungerar.
Alltså, 3D printa ett landskap, stänk på lite vatten och se hur mycket vatten som är vid varje punkt när det slutat rinna runt. Problem solved?

Nä, riktigt så simpelt är det ju inte. men man undrar ju huruvida vissa problem kan lösas med en bädd av justerbara pinnar som manipulerar en matta av gummi som man bara häller vatten över. Som ett exempel på topografiska problem, om man formulerar problemet korrekt. Lite på samma sätt som man blir tvungen att formulera problem för en kvantdator.

Det finns gamla analoga bildigenkänningsmetoder som kan utföra bildigenkänning med bara ljus. tex. Så man undrar ju hur många av problemen som en kvantdator är bra på, egentligen skulle funka lika bra med en analog lösning.

Permalänk
Medlem

Men om beräkningen bara tar några dagar på en konventionell superdator, borde det ju vara åtminstone relativt enkelt för IBM att backa sitt påstående genom att faktiskt utföra den på en sådan? Eller är den av naturen att det skulle ta otroligt många mantimmar att förbereda rutinerna för den?

Hur det än ligger till med kvantdatorernas överlägsenhet, så får man ju åtminstone tillstå att de ser jäkligt balla ut. Helt overkliga typ

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Frågan är väl när ska dom få en qvant CPU som fungerar i rumstemperatur ?
Så hemdatorn kan få en socket för extra kvant CPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Fast ändå inte. En riktig kvantdator ska kunna vara betydligt snabbare än så, det ska i princip inte ens gå att jämföra. Dessutom är en kvantdator extremt mer komplex att driva och bygga än en superdator, så man förväntar sig resultat i kvantmått, inte mått som "ändå" går att köra med en superdator, tar bara något längre tid.

Fast ändå inte. En kvantdator kan vara så snabb och invecklad som vår nuvarande teknologi och kunskap tillåter. Ingen trodde att Intel skulle sluta med sin första x86 på samma sätt som ingen trodde första månlandningen skulle vara det sista målet.
Utvecklingen kommer att gå framåt såklart.

Till dagens mått är det en imponerande beddrift så det blir bara löjligt att förminska det till nåt annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huxflux:

Fast ändå inte. En kvantdator kan vara så snabb och invecklad som vår nuvarande teknologi och kunskap tillåter. Ingen trodde att Intel skulle sluta med sin första x86 på samma sätt som ingen trodde första månlandningen skulle vara det sista målet.
Utvecklingen kommer att gå framåt såklart.

Till dagens mått är det en imponerande beddrift så det blir bara löjligt att förminska det till nåt annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller inte med, det visade sig vara en flopp ändå och inte som Google påstår. Du jämför päron och äpplen.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Håller inte med, det visade sig vara en flopp ändå och inte som Google påstår. Du jämför päron och äpplen.

Jag antar, utan att välja sida, så får vi vänta på att IBM ska lägga ut beviset då innan vi uttalar oss, eller hur?

Mig gör det egentligen ingenting vem som har rätt, jag är imponerad av teknikutvecklingen och att man når mått. Jag kommer från hållet att saker tar tid och jag uppskattar även skrytet. Jag älskar förresten IBM, det är ett imponerande företag (som jag till och med jobbat för). Det är för min del bra att det skryts för att det blir upp till bevis för alla parter som med all konkurens. Det visar också på behovet av att utveckla metoderna. Kanske nästa test är mer avancerad för att det inte ska ta endast 2,5 dag för att nå målet. Men man kan väl drömma antar jag.

Visa signatur

thank you, come again