Permalänk

Uppgradera min gamla pärla! TIPS

Hej!

Har en stationär dator från Komplett, typ 2013 som behöver lite kärlek. Köpt nya diskar samt RAM, men behöver putta upp grafikkortet till någon ny nivå.

Har inte tänkt lägga en miljon på datorn, men gärna få så mycket för pengarna som möjligt

Har idag:

Intel Core i5 3570K clocked at 3.40 GHz, socket 1155 LGA
MSI Z77A-GD55 (MS-7751) 1.0, PCI-Express x16
16 GB total memory type DDR3
AMD Radeon HD 7800 Series

Fungerar det att köpa ett grafikkort pci-e 3.0? Har endast 2.0 på moderkortet.. men har hört att 3.0 är bakåtkompatibelt? Sant, falskt?

Isåfall tänkte jag mig typ Asus Radeon RX580 4gb.

Vad tror älskade ni om detta?

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om du ser bannern uppe till vänster men vi är Sweclockers, inte FZ.

RX580 skulle nog fungera bra, osäker på om en 3570K skulle flaska. Har inte kikat på några tester dock.

Du märker ingen skillnad på 2.0 och 3.0.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Vill du kunna lira allt så behöver du göra två saker. Dels kommer dina ram flaska om de körs i 1600Mhz. Faktum är att en överklockning av ram till 2133Mhz skulle ge en större skjuts i moderna titlar än en cpu-överklock (förutsatt att du satt på en i7a. Med en i5a vet jag inte vad som ger mest). Men försök få tag på en i7 2600K eller i7 3770K och minst en 212 evo. Först när det är gjort hade jag börjat fundera på grafikkort.

Fast visst... vet du med dig att titlarna du kommer köra klarar sig på 4c/4t så kan du ju införskaffa ett roligare grafikkort. Nu tänkte jag mig typ skräckscenariot... att du lägger pengar på grafikkort och förväntar dig att kunna lira typ BF5.

Vad gäller grafikkort skulle jag kolla på allt från R9 290X (begagnat) och uppåt. Ska du köpa nytt så ger nog RX 5700 för 3500:- mest prestanda för pengarna. Men där börjar även en gammal överklockad sandy/ivy bridge i7a bli gränsfall om du inte kör höha upplösningar dvs.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Tack! Har varit lite rädd för att ny processor också behövs för att det ska vara värt. Har tänkt mig att fortsätta lira på denna rigg, men att kanske levla upp lite med ett grafikkort. BF5 osv väntar jag mig inte kunna spela. Om det mot förmodan blir något mer krävande spel så får jag nöja mig med lägre inställningar.

Men du tror mer på ny processor, ram och SEN ett grafikkort? Hitta en Intel Core i7-2600K 3,4GHz / 8MB / Socket 1155 på Blocket för några hundralappar som jag kan tänka mig köpa.

Men som sagt, är helst ute efter bästa möjliga, men "bara", GPU-update.

Permalänk

Summa summarum = Vill någon ge mig typ 2 alternativ på färdiga kundvagnar på någon hemsida, då jag inte är SÅ duktig på vilka kort som passar till vilka moderkort/processorer osv - jag kan bjuda på en pizza typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asupertramp:

Summa summarum = Vill någon ge mig typ 2 alternativ på färdiga kundvagnar på någon hemsida, då jag inte är SÅ duktig på vilka kort som passar till vilka moderkort/processorer osv - jag kan bjuda på en pizza typ

Defenetivt de mest prisvärda grafikkortet just nu du kommer flaskhalsa lite men detta kan du lyfta hela sitt system med

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/justnu/amd-xbox-...

Om du är ute efter i7

https://www.tradera.com/item/370260076
https://www.tradera.com/item/370168439

Går de under 600-700kr Kan de ju va värt ett lyft

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@sifri: PCIe 4.0 x 16? Värt att köra det i 2.0?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asupertramp:

@sifri: PCIe 4.0 x 16? Värt att köra det i 2.0?

Ja den har PCI Express 4 men för bara över i 3 den fyller inte hela den bandbredden de gör inte ens 2080 ti inte på långa vägar
Här har du vad du kan förvänta dig för FPS.

https://www.gpucheck.com/gpu/amd-radeon-rx-5700/intel-core-i5...
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asupertramp:

Tack! Har varit lite rädd för att ny processor också behövs för att det ska vara värt. Har tänkt mig att fortsätta lira på denna rigg, men att kanske levla upp lite med ett grafikkort. BF5 osv väntar jag mig inte kunna spela. Om det mot förmodan blir något mer krävande spel så får jag nöja mig med lägre inställningar.

Men du tror mer på ny processor, ram och SEN ett grafikkort? Hitta en Intel Core i7-2600K 3,4GHz / 8MB / Socket 1155 på Blocket för några hundralappar som jag kan tänka mig köpa.

Men som sagt, är helst ute efter bästa möjliga, men "bara", GPU-update.

Med en i7 2600K (som jag själv bland annat har) kan jag lira allt jag vill. Kör den i 4.8Ghz. Visst kommer du få högre prestanda med bara ett nytt grafikkort. Men tycker ändå kanske inte det är prismässigt försvarbart att köpa ett nytt grafikkort som ändå kostar en hel del, till en dator där prestandan redan sjunger på sista.

Men vad jag kanske först borde ha frågat: Vad vill du ha ut av en uppgradering? Vad tänkte du lira?
Många AAA titlar idag kräver mer än 4c/4t om du inte siktar på låsta 30fps dvs.

Vad gäller min i7a så funderar jag själv på att uppgradera till Ryzen 5 3600. Även om jagnkan lira allt så skulle jag vilja ha 250-300fps i quake champions som jag kör istället för 120-160fps som jag får med min nuvarande.
Äger även en i5 4440 tillsammans med ett GTX 960 2GB som jag kör till en av TV-appaeaterna. Lirar ibland lite slöare titlar med handkontroll. Men låser då frameraten till 30fps och får mer en konsolupplevelse. Skulle aldrig vilja lira med mus å tangentbord på den riggen om det inte är typ sims 4 som tjejen brukar köra på den burken.

Om du kan få en i7a billigt och inte vill byta ut plattformen helt till exempelvis ryzen 5 3600, b450 moderkort osv så hade jag lätt slagit till på i7an. Men räkna inte med att riggen kommer vara relevant jätte lång tid framöver.

Men... köp ingen låst i7a. Den nåste upp i 4.6Ghz tillsammans med 2133Mhz DDR3 om det ska va värt att hålla på kan jag tycka. Om du nu inte ska ha den som HTPC och lira "slötitlar" med handkontroll dvs.

Vad gäller det grafikkort du har. Är det 7850 eller 7870? De är ju oavswtt inga skitkort i kombination med den cpu du har idag. Åtminstone inte om man kan kompromissa med inställningar. Redan vid R9 290X så skulle jag vilja påstå att din cpu potentiellt skulle bli flaskhals.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Hade försökt hålla mig till ett grafikkort under 3000kr. Annars känns det som att jag måste uppgradera resten för att det ska vara värt.

RX5700 känns nästan "för bra" för min dator..

Titlar jag lirar nu är typ, LoL, Rocket League, Sekiro, och lite indiespel. Kör nästan inga av dom störra drakarna, men självklart vore det kul att kunna prova dom ibland på medium settings.

Så, att få upp typ Sekiro, samt nya Total War spelen på hög grafik vore skoj! Har en 144hz skärm som inte får jobba så mycket

Permalänk

Att bara köpa ett GeForce GTX 1660 6gb, hade det lyft prestationen märkvärt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asupertramp:

Hade försökt hålla mig till ett grafikkort under 3000kr. Annars känns det som att jag måste uppgradera resten för att det ska vara värt.

RX5700 känns nästan "för bra" för min dator..

Titlar jag lirar nu är typ, LoL, Rocket League, Sekiro, och lite indiespel. Kör nästan inga av dom störra drakarna, men självklart vore det kul att kunna prova dom ibland på medium settings.

Så, att få upp typ Sekiro, samt nya Total War spelen på hög grafik vore skoj! Har en 144hz skärm som inte får jobba så mycket

Titta efter ett 1660 ti under black Friday eller avvakta till till det nya 1660 super som ryktas komma snart

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asupertramp:

Att bara köpa ett GeForce GTX 1660 6gb, hade det lyft prestationen märkvärt?

Ja, absolut. Ett RX 580 är dock mer prisvärt i nuläget

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asupertramp:

Hade försökt hålla mig till ett grafikkort under 3000kr. Annars känns det som att jag måste uppgradera resten för att det ska vara värt.

RX5700 känns nästan "för bra" för min dator..

Titlar jag lirar nu är typ, LoL, Rocket League, Sekiro, och lite indiespel. Kör nästan inga av dom störra drakarna, men självklart vore det kul att kunna prova dom ibland på medium settings.

Så, att få upp typ Sekiro, samt nya Total War spelen på hög grafik vore skoj! Har en 144hz skärm som inte får jobba så mycket

Om du inte byter cpu så är RX 570 4GB för 130 euro från amazon.de det mest prisvärda om du inte köper begagnat. Skulle tippa på att det presterar mellan R9 290 och 290X. En gissning är att prestandaökningen från ditt nuvarande kort ligger nära på en dubblering av den prestanda. Eller kanske snarare 80 procent ökning om jag inte missminner mig.
Med ett RX 5700 tror jag din cpu skulle matcha grafikkortet hyfsat bra om du spelar i 4K och inte bryr dig om 60fps. Vill du få över 60fps i spel utan stutter, oavsett grafikkort så måste du byta cpu samt överklocka. Jag har för mig total war spelen är rätt cpu tunga?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Ok, alternativ:
RX 570
RX 580
GTX 1660
GTX 1660ti
RX 5700

Såklart prisskillnad på några - men vill hålla mig till max 3000kr - och inte uppgradera något annat just nu i min dator. Vilken tror ni på?

edit: förstår såklart att det beror på mina behov.. men har länge känt att jag mest behöver lite mer hjälp i vissa av dom spel jag lirar - samt ha möjlighet att testa några av dom tyngre titlarna.

Enormt tacksam för era svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asupertramp:

Ok, alternativ:
RX 570
RX 580
GTX 1660
GTX 1660ti
RX 5700

Såklart prisskillnad på några - men vill hålla mig till max 3000kr - och inte uppgradera något annat just nu i min dator. Vilken tror ni på?

edit: förstår såklart att det beror på mina behov.. men har länge känt att jag mest behöver lite mer hjälp i vissa av dom spel jag lirar - samt ha möjlighet att testa några av dom tyngre titlarna.

Enormt tacksam för era svar!

Försök få en demo 5700 via Netonnet har sett flera stycken senaste dagarna för 2999kr då kan du återanvända den i din nästa dator i framtiden

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@sifri: Lite rädd att PSU inte räcker till då..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asupertramp:

@sifri: Lite rädd att PSU inte räcker till då..

Va sitter du på för nätaggregat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asupertramp:

@sifri: Lite rädd att PSU inte räcker till då..

Vet inte om ett RX 5700 drar mer än typ ett HD 7870? Hela riggen med RX 5700 drar 290w i DX12 enligt recensionen nedan. Det är lika mycket som bara mitt R9 290X drar själv typ. XD
https://www.sweclockers.com/test/27832-amd-radeon-rx-5700-och...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

@sifri: Corsair CX600, 600W PSU.. såg det nu - så det borde ju räcka! Ska bara mäta och se att den får plats i Chassi!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asupertramp:

@sifri: Corsair CX600, 600W PSU.. såg det nu - så det borde ju räcka! Ska bara mäta och se att den får plats i Chassi!

Den får du hålla utkik efter demo

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@sifri: Hur får en tag i en Demo?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hum... Det drar ju till och med lite mer ström än RX 5700. Så ser man till prestanda/watt är det ingen höjdare. Men visst 2000:- är mindre än 3000:- Du kanske ska invänta black friday annars? RX 590 är ju å andra sidan ett lyft över RX 570. Men det är samtidigt samma arkitektur. Så när RX 570 börjar sjunga på sista vad gäller svagheter rent arkitektoniskt, så RX 590 ha samma typer av problem. Men å andra sidan får du inget snabbare kort för 2000:- i dagsläget.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Avvakta till 5700 590 är dålig i jämförelse

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Chris_Kadaver: Äh, vad är väl 1000kr... får nog bli 5700 - om den får plats, ska mäta lite! Detta är mitt chassi: https://www.komplett.se/product/755846?noredirect=true

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asupertramp:

@Chris_Kadaver: Äh, vad är väl 1000kr... får nog bli 5700 - om den får plats, ska mäta lite! Detta är mitt chassi: https://www.komplett.se/product/755846?noredirect=true

Den passar i ditt chassi dubska kunna ha upp till 312mm enligt cooler masters hemsida denna är 268

Du får hålla koll på om de kommer in en Fyndvara eller köpa ny för 3500 som ändå är ett sjukt bra pris

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asupertramp:

@Chris_Kadaver: Äh, vad är väl 1000kr... får nog bli 5700 - om den får plats, ska mäta lite! Detta är mitt chassi: https://www.komplett.se/product/755846?noredirect=true

Skulle du få ett RX 5700 för säg 3000:- så är det nästan svårt att säga nej om man går i uppgraderingstankar. Men det blir ju rätt mycket overkill för 1080p. Kommer du använda datorn till att spela på en 4K tv eller liknande? Då vore det lättare att motivera köp kan jag tycka. Annars är det kanske dags att börja kolla efter ny plattform också. Som sagt, Ryzen 5 3600 med ett billigare B450 moderkort och 16GB DDR4 i 3200Mhz (högst cl16), är en riktigt prisvärd kombo. Det är vad jag just nu suktar mest efter. Mitt R9 290 som sitter just i den här burken kommer få vara med ett tag till. Men bör tillägga att jag bara kör quake champions på low.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Satt i samma sits som dig med samma spec. Köpte ett begagnat 1070ti och överklockade cpun, fungerar hur bra som helst. Gav 2500kr för kortet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk

@Chris_Kadaver: 3500kr är det billigaste jag hittat hittils. Förstår att det är lite overkill.. Lirar inget 4k och inte heller använder jag Tv'n.
Dagligen går LoL, Rocket League och på någon långhelg lite Total War.. kanske suktar lite efter Assassins Creed och liknande titlar, som kräver lite mer.

Men om RX5700 är lite overkill, vad tycker du är snäppet under? Är det något RX 570/580?