Sony RX100 VII, varför är den så dyr?

Permalänk

Sony RX100 VII, varför är den så dyr?

Vad är det som gör denna kamera så dyr, Sony RX100 VII.
Priset ligger på runt 12000 SEK
RX100 VII

Permalänk
Medlem

Prestanda, funktioner, format, objektiv...
Finns många saker som avgör priset. I slutändan är priset det man betalar för

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

I slutändan är priset det man betalar för

?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Vad tycker du själv skulle vara ett rimligt pris och vad kostar motsvarande modeller från andra märken? Jag är inte särskilt insatt men har läst att det är en av Sonys toppmodeller för hobbyfotografer och då känns prislappen spontant inte helt orimlig.

Folk köper 2080Ti för 15k, skärmar för 12k osv. och om man nu är väldigt intresserad av fotografering låter det inte som något extremt högt pris med reservation för att jag har noll koll på kameramarknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils_Nils_Nils:

Vad är det som gör denna kamera så dyr, Sony RX100 VII.
Priset ligger på runt 12000 SEK
RX100 VII

Jag använder fortfarande min rx 100 numero uno. Tänkte uppgradera den, men såg att den, precis som du säger, kostar skjortan!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils_Nils_Nils:

Vad är det som gör denna kamera så dyr, Sony RX100 VII.
Priset ligger på runt 12000 SEK
RX100 VII

För att det kanske är världens bästa kamera för storleken.

Permalänk
Avstängd

kolla även de tidigare tex lll

Permalänk
Keeper of Traditions

Jag körde länge med trean och den funkar utmärkt. Köpte dock min begagnad, då originalpriset inte riktigt kändes värt det.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Tack allihopa för svaren.
Nån pekskärm behöver jag inte så jag ska kolla på III.

Jag tycker 12k är lite väl mycket för en vanlig hobbyfotograf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils_Nils_Nils:

Jag tycker 12k är lite väl mycket för en vanlig hobbyfotograf.

Det tycker jag också. Men det är nog inte hobbyfotografer den kameran riktar sig till, snarare proffs som behöver nåt portabelt...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Har själv RX100 och köpte RX100 III nyligen då sökaren är ett mindre underverk
och optiken är förbättrad (med bland annat ND filter) och den var billig för att den var gammal och sliten i butiken...

Tyvärr så har ju sony fortsatt att höja priset med 2000:- för varje ny modell
vad har de förbättrat? 4k-video och fasdetekterande AF)
men skälet är nog mer att marknaden är mättad och de som ändå köper en ny kamera
trots att de har en i byrålådan har råd att köpa den bästa, vilket enligt japansk logik är den dyraste.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pacc:

Har själv RX100 och köpte RX100 III nyligen då sökaren är ett mindre underverk
och optiken är förbättrad (med bland annat ND filter) och den var billig för att den var gammal och sliten i butiken...

Tyvärr så har ju sony fortsatt att höja priset med 2000:- för varje ny modell
vad har de förbättrat? 4k-video och fasdetekterande AF)
men skälet är nog mer att marknaden är mättad och de som ändå köper en ny kamera
trots att de har en i byrålådan har råd att köpa den bästa, vilket enligt japansk logik är den dyraste.

Sony behåller ju hela stacken av produkter fortfarande som alternativ. Lite annorlunda men tanken är väl att man köper det man har behov av.

Det är därför deras A6000, A7 och RX100 fortfarande finns att köpa nya.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Har själv RX100 och köpte RX100 III nyligen då sökaren är ett mindre underverk
och optiken är förbättrad (med bland annat ND filter) och den var billig för att den var gammal och sliten i butiken...

Tyvärr så har ju sony fortsatt att höja priset med 2000:- för varje ny modell
vad har de förbättrat? 4k-video och fasdetekterande AF)
men skälet är nog mer att marknaden är mättad och de som ändå köper en ny kamera
trots att de har en i byrålådan har råd att köpa den bästa, vilket enligt japansk logik är den dyraste.

Det har hänt en hel del sedan första versionen. Bland annat har ju objektivet genomgått en del förändringar. Sedan kan man ju diskutera om de två senaste versionerna är förbättringar, såklart. Sedan har hastigheten rent generellt på i princip allt i kamera blivit bättre med varje version. Numera har väl senaste versionen 90 FPS i sekvenstagning, medan första versionen hade 10 FPS.
Den främsta anledningen till att de kan ta så bra betalt är ju dock att det helt enkelt är det bästa som finns att köpa i den storleksklassen. Så har de i princip varit sedan första versionen. Konkurenterna har eg aldrig ens varit nära.

Det tog canon 2 år att svara på RX100 MkI och när man väl gjorde de så bättrades den av RX100 MkIII och när Canon släppte G7X MkII två år senare så tangerade den med nöd och näppe RX100 MkIII. Fast då hade ju Sony redan släppt MkIV som var avsevärt snabbare.

Har man ingen egentlig konkurrens kan man ju ta betalt för sina grejer...

Permalänk

@dumbo: Även om man är sugen på en sådan kamera så är den för dyr. Det verkar dock som att även några av de senaste modellerna kan funka också, men dessa är ju också rätt dyra.
Man får fundera och se över om det är värt pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils_Nils_Nils:

@dumbo: Även om man är sugen på en sådan kamera så är den för dyr. Det verkar dock som att även några av de senaste modellerna kan funka också, men dessa är ju också rätt dyra.
Man får fundera och se över om det är värt pengarna.

Väger man in personliga värderingar så kan såklart vad som helst vara för dyrt eller för billigt. Jag velade ett tag om jag skulle köpa en MkIII för att ersätta min S100 för att jag tyckte att det var lite i mesta laget. Såhär i efterhand kan jag ju tycka att det inte var så mycket att tveka på dock.
JAG hade aldrig köpt senaste RX100 men jag ser inte det som orimligt att Sony tar bra betalt när man har något som är ganska unikt.

Permalänk

@dumbo: Det är en djungel där ute bland alla olika kameror.
Är Nikon ens nått att fundera på i dagsläget, tänkte på Coolpix A1000.
Jag är nyfiken om man möjligtvis blir besviken på kvalitén av bilderna med denna kamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils_Nils_Nils:

@dumbo: Det är en djungel där ute bland alla olika kameror.
Är Nikon ens nått att fundera på i dagsläget, tänkte på Coolpix A1000.
Jag är nyfiken om man möjligtvis blir besviken på kvalitén av bilderna med denna kamera.

A1000 är ju en ganska extrem kamera i att den har väldigt stort zoomomfång i ett väldigt kompakt format. Detta gör såklart att objektivet inte är lika bra som motsvarande med mindre zoomomfång. Man har ju även varit tvunga att använda en mindre sensor än i tex RX100-serien, vilket gör att man får mer brus och sämre dynamiskt omfång.

Jag har ingen egen erfarenhet av A1000 men en kvalificerad gissning är att bildkvaliteten som sådan är som en lite bättre kameramobil men med en stor fördel i att den har ett väldigt stort zoomomfång.

Så om man blir besviken beror väl på vad man förväntar sig och vad man jämför med.
Jag tittade lite snabbt på några exempelbilder och jag skulle säga att A1000 inte är i närheten av kamerorna med 1"-sensor och kortare zoomomfång sett till ren bildkvalitet så om man inte behöver det extrema zoomomfånget anser jag att en RX100 Mk III, som ju faktiskt kostar lika mycket, är ett mycket bättre köp men det är två väldigt olika kamerror eg, som fokuserar på helt olika saker.
Vill man ha stort zoomomfång, om än inte riktigt lika stort, än Panasonic FZ1000 ett mycket bättre köp för ungefär samma pengar men det är ju en mycket större kamera.

Permalänk

@dumbo: Tack för svaret.
Du verkar kunna en massa om kameror, tänkte fråga dig om det finns nån kamera ute på marknaden som ens passar mig. Skulle vilja har en liten, i storlek med Sonys RX modell, med en zoom på max 200 men inte 70, vilket jag tycker är för lite zoom. Gärna en vinklingsbar skärm, absolut inte pekskärm, gärna sökare. Jag har letat men kanske inte tillräcklig bra för att hitta den kameran. Eller så är det kanske sonys som gäller

Permalänk
Medlem

Den kamera som bäst passar in på din kravbild, som jag kan komma på, är Panasonic TZ100.
Den har 1"-sensor men objektivet, som ju ändå har ganska stort (25-250) zoomomfång är ju inte lika skarpt och ljusstarkt som på tex G7X MkII, RX100 MkIII eller Panasonic LX15. Den har vinklingsbar pekskärm och sökare. Så princip så är det väl att du får leva med att ha pekskärm men annars passar den in ganska bra på det du vill ha.

Objektivet gör ju att den inte riktigt ligger i samma klass som de andra ovan nämnda men, skulle jag säga, avsevärt bättre än man får ut ur en mobilkamera, särskilt om ljuset tryter.

Ett mellanting mellan A1000 och RX100 MkIII skulle man kanske kunna kalla den.

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Den kamera som bäst passar in på din kravbild, som jag kan komma på, är Panasonic TZ100.
Den har 1"-sensor men objektivet, som ju ändå har ganska stort (25-250) zoomomfång är ju inte lika skarpt och ljusstarkt som på tex G7X MkII, RX100 MkIII eller Panasonic LX15. Den har vinklingsbar pekskärm och sökare. Så princip så är det väl att du får leva med att ha pekskärm men annars passar den in ganska bra på det du vill ha.

Objektivet gör ju att den inte riktigt ligger i samma klass som de andra ovan nämnda men, skulle jag säga, avsevärt bättre än man får ut ur en mobilkamera, särskilt om ljuset tryter.

Ett mellanting mellan A1000 och RX100 MkIII skulle man kanske kunna kalla den.

Tack så mycket, ska kolla vidare och läsa om den kameran, så får jag se vad det slutar på

Permalänk

@dumbo: Jag vet att jag förmodligen ses som jättejobbig med alla mina frågor, men jag har en till som jag hoppas du vill svara på eller nån annan för den delen. Denna kamera PowerShot G9 X Mark II har visserligen inte den zoomen jag vill ha, men hur är det, får man en bra kamera för den pengen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils_Nils_Nils:

@dumbo: Jag vet att jag förmodligen ses som jättejobbig med alla mina frågor, men jag har en till som jag hoppas du vill svara på eller nån annan för den delen. Denna kamera PowerShot G9 X Mark II har visserligen inte den zoomen jag vill ha, men hur är det, får man en bra kamera för den pengen?

Insåg att jag glömt svara på detta. Jag har inte använt den själv men vad jag läst har den ett objektiv som inte är så skarpt och det blir dessutom ljussvagt när man zoomar in, trots det lilla zoomomfånget.
Detta är ju en kamera som är ännu kompaktare än G7X och RX100 och jag antar att ett objektiv av sämre kvalitet är priser man betalar.