Webbhallen påstår att dom inte mottagit retur...

Permalänk
Medlem

Webbhallen påstår att dom inte mottagit retur...

ja... jag är ganska irriterad och less... vet inte vars man skall börja!

Kan ju ta det som fick bägaren att rinna över:

Beställde ett rtx 2080 på webbhallen för ett tag sedan, tillsammans med en nv-link. testade denna setup i datorn tillsammans med mitt andra rtx 2080. tyckte inte skillnaden var värd dom 9000 kr jag betalade för det så jag använde mej av ångerrätten... öppet köp eller vad man nu kallar det.

Sagt och gjort, fick den godkänd, packar ner allt försiktigt, med grafikkortet i botten på kartongen omgiven av plast och papper, virar in förpackningen med nv-link i papper och tejpar så det inte öppnas under frakten och nv-link bryggan far runt eller skadas i paketet. virar in det i bubbelplast och tejpar runt hela paketet och fyller på med papper i hela kartongen runt allt och lägger ner retursedel osv samt tejpar igen paketet. åker till posten och postar paketet.

ca 1,5 vecka senare får jag veta att pengar för grafikkortet är tillbaka satt till konto men inte en krona för nv-link. mailar och frågar vad som händer..

Får till svar: Det låg ingen nv-link i paketet.. mailar igen och igen och igen, men dom hävdar bara att det inte låg någon nv-link i paketet.

Jag vet till 1000% att jag packade ner det för jag hade lilltjejen som frågade vad det var jag packade ner, visade henne och även pappret "ångerblanketten" undrade hon vad det var så jag berättad det oxå för henne.

Webbhallen håller på att dom inte fått nått men jag VET att det låg i paketet.

Vad gör man? Känns fruktansvärt surt o behöva betala för att dom har sjabblat bort en nv-link och vill att jag ska betala för det.

Troligen har missat att det var en vara inslagen och då har dom slängt det för det var lätt och invirat i papper och plast... och litet..

Blir bara så trött... o sen massa strul med arbetet... suck.

1049 kr är inte nån förmögenhet, men eftersom jag har skickat varan tillbaka.. ja... suck

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Medlem

Tjena! Ger dig ett bra tips utifall du skulle använda ångerrätten igen på något ställe och inte bara i från Webhallen och det är att ALLTID ta några kort på produkten eller gör en kort video när du packar in produkten i originalkartongen m.m ,då har du ju iallafall bevisen på din sida att inte är ditt fel.

Vem tror att det ska hända en själv? rätt så liten chans,men bättre att tänka "Better safe than sorry" ?

Jag hade nog skrivit till Webhallen här på Sweclockers och förklarat situationen eller ringt till deras kundtjänst och se om de hade sagt annorlunda.

Permalänk
Avstängd

Webhallen har en tendens att jobba emot kunder.

Returer går ibland även till ombud istället för direkt till dem och de skiter i att hämta ut dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Tjena! Ger dig ett bra tips utifall du skulle använda ångerrätten igen på något ställe och inte bara i från Webhallen och det är att ALLTID ta några kort på produkten eller gör en kort video när du packar in produkten i originalkartongen m.m ,då har du ju iallafall bevisen på din sida att inte är ditt fel.

Vem tror att det ska hända en själv? rätt så liten chans,men bättre att tänka "Better safe than sorry" ?

Jag hade nog skrivit till Webhallen här på Sweclockers och förklarat situationen eller ringt till deras kundtjänst och se om de hade sagt annorlunda.

Video är inte något vis bevis här, hjälper möjligtvis lite beroende på säljaren. Vad är det som stoppar köparen från att stänga av videokameran, öppna paketet, ta bort saker, försegla paketet och sedan skicka det?

Permalänk
Medlem

Förmodligen har dom missat i upp packningen av ditt grafikkort, och trott att det bara var extra emballage och slängt din NVlink. Varför skickade du inte i original förpackning? Underlättar en hel del i sådana här fall. Men visst, måste kännas oerhört surt!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Tjena! Ger dig ett bra tips utifall du skulle använda ångerrätten igen på något ställe och inte bara i från Webhallen och det är att ALLTID ta några kort på produkten eller gör en kort video när du packar in produkten i originalkartongen m.m ,då har du ju iallafall bevisen på din sida att inte är ditt fel.

Om jag var butiksägare och en kund presenterade ett sådant ”bevis” så skulle jag snarare tro att kunden redan från början var ute efter att blåsa mig.

Som tidigare skribent skrev så finns det inget som hindrar dig från att öppna paketet efter du stängt av kameran.

Om jag var butiksägare skulle jag däremot se till att all uppackning av returer filmades, så som vissa butiker redan gör. Visst visst, inget som hindrar butiken att fuska med filmandet men när det kommer till butiker som webhallen så är de knappast intresserade av att blåsa kunder på tusenlappar.

Oavsett vilket så förstår jag att det är en väldigt tråkig situation som TS hamnat i men samtidigt förstår jag även Webhallen. Svårt när båda parterna är lika säkra på sin sak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Om jag var butiksägare och en kund presenterade ett sådant ”bevis” så skulle jag snarare tro att kunden redan från början var ute efter att blåsa mig.

Som tidigare skribent skrev så finns det inget som hindrar dig från att öppna paketet efter du stängt av kameran.

Om jag var butiksägare skulle jag däremot se till att all uppackning av returer filmades, så som vissa butiker redan gör. Visst visst, inget som hindrar butiken att fuska med filmandet men när det kommer till butiker som webhallen så är de knappast intresserade av att blåsa kunder på tusenlappar.

Oavsett vilket så förstår jag att det är en väldigt tråkig situation som TS hamnat i men samtidigt förstår jag även Webhallen. Svårt när båda parterna är lika säkra på sin sak.

Rätt svårt att återapplicera tejp exakt som en video.

Permalänk
Medlem

Om de inte kan bevisa att det inte låg någon NVLink i paketet borde du få pengarna tillbaka.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av HitGirls:

Rätt svårt att återapplicera tejp exakt som en video.

Det beror förstås på hur man sätter fast tejpen. Om man bara drar en bit över öppningen på kartongen så kan ju en enarmad femåring upprepa proceduren.

Permalänk
Medlem

@FZL: Det går aldrig att bevisa ett negativt påstående. Här är det upp till kund att bevisa att det låg en nv link i paketet.

Varför är kunden mer trovärdig än webhallen, och tvärtom?
Bara för att någon påstår att de skickat något är det inte automatiskt sant.

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Jag kan inte säga att jag blir förvånad att webhallen krånglar. Min erfarenhet av webhallen är ungefär den samma. Kunden får betala för saker som är webbhallens fel/problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HitGirls:

Webhallen har en tendens att jobba emot kunder.

Returer går ibland även till ombud istället för direkt till dem och de skiter i att hämta ut dessutom.

Finns ingen butik som kommer att gå och hämta returer hos ett postombud.

@MR Axis: Känns som att dom har lyckats att slänga nv-linken om du har maskerat den som förpackningsmaterial.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

@FreddanQ: Det går aldrig att bevisa ett negativt påstående. Här är det upp till kund att bevisa att det låg en nv link i paketet.

Varför är kunden mer trovärdig än webhallen, och tvärtom?
Bara för att någon påstår att de skickat något är det inte automatiskt sant.

Generellt har kunden mer rättigheter, men du har rätt i det med negativt påstående och därmed i denna situationen. Tänkte mer på att företaget måste bevisa handhavandefel etc.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av MR Axis:

virar in förpackningen med nv-link i papper och tejpar så det inte öppnas under frakten och nv-link bryggan far runt eller skadas i paketet.

Dom lär ju ha kastat den i tron att det var förpackningsmaterial...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FZL:

Om de inte kan bevisa att det inte låg någon NVLink i paketet borde du få pengarna tillbaka.

Fast hur skulle det här fungera?

"jag vill ha mina pengar tillbaka"
"nej, paketet med returen var ju tomt?"
"det kan ni inte bevisa att det var"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Se mitt tidigare svar.

För att tillägga så går det nog att bevisa en del med fraktvikt. (Ja, jag vet att man kan skicka sten)

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Tips, bifoga en tydlig packlista. Så att uppackaren kan pricka av varje pryl. De borde filma uppackningen! Helst två personer som är med. Först då borde de kunna anklaga kunden om något fattas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Stå på dig. Jag har haft lite blandade besvär med Webhallen och deras returer.
Efter tillräckligt mycket krångel ger de nog med sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Finns ingen butik som kommer att gå och hämta returer hos ett postombud.

@MR Axis: Känns som att dom har lyckats att slänga nv-linken om du har maskerat den som förpackningsmaterial.

Scrollade för att se om någon annan redan hunnit posta detta.
Fullständigt självklart. Det är företagspaket som gäller, men alltid nån tjomme som får för sig att traska ner till sitt lokala ombud utan att ens läsa på vad som gäller vid returer.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Kommer nv-linken löst utan kartong när man köper den? Kan ju vara så att de nekar pengar tillbaka för att den inte låg i originalemballage. Alternativt att de missade den och kastade den därför att de förväntade sig att få tillbaka den i originalemballaget.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Inaktiv

Borde hamna i kategorin Goodwill. Med hård konkurrens idag så kan man. Ju vara säker på att TS aldrig någon kommer handla något på Webhallen och inte bekanta heller. För 1045kr så är det ett billigt sätt att bli av med det. Oavsett vem som har gjort fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BengaBang:

Finns ingen butik som kommer att gå och hämta returer hos ett postombud.

@MR Axis: Känns som att dom har lyckats att slänga nv-linken om du har maskerat den som förpackningsmaterial.

Finns flera butiker som gör det. Utan problem. Men Webbis totalvägrar och skyller på kunden trots att kundne använder företagspaket samt deras egna retursedel.

Permalänk
Medlem

@HitGirls: Kan du nämna någon seriös webbhandlare som skickar personal till tex ICA eller någon lokal tobaksbutik för att hämta ut returer?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Blir en liten uppdatering nu...

Fick mail under dagen från en Alex på webbhallen som skrev följande:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej Jimmy
Jag har talat mig kring lite med kollegor kring ditt ärnde och vi har kommit till följande beslut:

Den här bryggan som saknades saknas ju faktiskt fortfarande, MEN vi gör så att vi godkänner, på goodwill som det heter, att din retur av denna godkänns och du får ersättning för bryggan. Så vi kommer nu sätta igång med arbetet för återbetalning/makulering för att se till att kostnaden för bryggan, d.v.s. 999 kr, blir justerad.

Jag önskar dig en trevlig dag och det är givetvis bara att återkomma om det är så att du har fler frågor på hand kring detta.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det tycker jag var bra gjort! Det JAG tror har hänt är att dom packat upp nv-linken men trott att det varit utfyllnad och kastat delen, den väger ju inget alls. Packade först in original emballaget till nv-link i papper och tejpade runt om och sedan bubbel plast för att inte skada original emallaget.

Nåväl, nu återstår bara o vänta på att pengarna trillar tillbaka.

Vill skicka ett tack till ALEX på Webhallen som fixade till detta idag!

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Avstängd

Sidär, utpressning via forum fungerar. Grattis.

Det är bara att inse, som företagare får man ta mycket sk*t för andras misstag i dagens internetvärld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Sidär, utpressning via forum fungerar. Grattis.

Det är bara att inse, som företagare får man ta mycket sk*t för andras misstag i dagens internetvärld.

Fast vi har ju ingen aning att detta är andras misstag och att företaget tar skit? Är långt ifrån omöjligt att Webhallen missade detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

Fast hur skulle det här fungera?

"jag vill ha mina pengar tillbaka"
"nej, paketet med returen var ju tomt?"
"det kan ni inte bevisa att det var"

Skickades från m.sweclockers.com

Är väl inget konstigt?

Du filmar mottagande av samtliga produkter och har således bevis på vad som mottagits.

Hur skulle det se ut om du skickade tillbaka ett 2080ti och sen säger butiken att dom inte fått det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tino:

Fast vi har ju ingen aning att detta är andras misstag och att företaget tar skit? Är långt ifrån omöjligt att Webhallen missade detta.

Nej, och vi har ingen aning om huruvida artikeln i fråga ens skickades tillbaka. Problemet är att oavsett vad som hänt så får man som företag böja sig för att slippa drev på sociala medier.

Skrivet av Xcm:

Är väl inget konstigt?

Du filmar mottagande av samtliga produkter och har således bevis på vad som mottagits.

Hur skulle det se ut om du skickade tillbaka ett 2080ti och sen säger butiken att dom inte fått det?

Dumheter, det finns inget som helst bevisvärde i att presentera en film som visar det du säger. Det säger sig ju självt.

Permalänk
Medlem

@videopac: Eller helt enkelt godta att kunden har ett starkt konsumentskydd i detta landet. Kan man inte hantera det på ett snyggt sätt kanske man inte ska sälja till privatpersoner överhuvudtaget?

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Det jag ställer mig lite frågandes över är ju om Webhallen visste att det skulle finnas en nv-link i paketet eller inte? Om de visste att det skulle finnas en, kan man ju tycka att de borde kontrollerat allt i paketet lite närmare... Då hade ju hela situationen aldrig uppstått för antingen hade dem ju hittat den eller så hade de varit helt säkra på att den inte fanns med..

Om de nu visste att det skulle finnas en nv-link i paketet, men sket i att tittare väldigt noga när de inte hittat en, ja då tycker jag de ska stå för kostnaden för då känns de ju som att de gjort lite fel. Har dom däremot kontrollerat noga och vet att de gjort det, så ska de ju såklart inte betala något. Goodwill ska ju bara (och bör) användas om det finns en chans att butiken slängt produkten i det här fallet.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X