Permalänk

Vad borde min dator kosta?

Hej, jag vill sälja min PC men jag vet inte hur mycket jag borde sälja den för.
Detta är vad den innehåller:

GPU: Geforce RTX 2080 MSI Ventus
CPU: Ryzen 7 3700X
Moderkort: Aorus Elite X570
Ramminne: 16GB 3200mhz G.Skill Trident Z RGB
Cpu-Kylare: Fractal Design Celsius S36 (Tre stycken Noctua NF-A12x25 fläktar)
Chassi: Fractal Design Meshify C
SSD: Samsung 970 EVO Plus 250GB NVMe
SSD: Samsung 860 QVO 1TB
PSU: Corsair RM750X (750W)

Jag har haft den i tre månader nu, men jag skulle vilja ha pengar till annat så ja, jag vill sälja den. PCn är som ny och i bra skick, allt vart ungefär 22800 nytt, vad är ett bra pris för den nu?

Om du har någon fråga så är det bara att fråga

Permalänk
Avstängd

"Egentligen" så finns det ju formella regler för vad som är acceptabelt pris så fort något är taget ur kartongen.
Senaste jag hörde i fikarummet var att det är momsvärdet som gäller, så då blir:

22.800 * 0,75 = 17.100.

Nu är grejerna fortfarande det allra senaste i sin klass, så att göra åldersavdrag eller avdrag med avseende på likvärdig dagsprestanda är nog inte så nödvändigt.

16-18.000 skulle jag påstå. Är någon villig att köpa en dator för nästan 20.000 har de förmodligen marginal att lägga lite till för att den ska vara splitterny.
Det beror på hur fort du vill ha den såld helt enkelt; men vem som helst som är insatt i begagnatmarknaden kommer kunna att ha åsikter på ett pris över 18.000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton Lundberg:

Hej, jag vill sälja min PC men jag vet inte hur mycket jag borde sälja den för.
Detta är vad den innehåller:

GPU: Geforce RTX 2080 MSI Ventus
CPU: Ryzen 7 3700X
Moderkort: Aorus Elite X570
Ramminne: 16GB 3200mhz G.Skill Trident Z RGB
Cpu-Kylare: Fractal Design Celsius S36 (Tre stycken Noctua NF-A12x25 fläktar)
Chassi: Fractal Design Meshify C
SSD: Samsung 970 EVO Plus 250GB NVMe
SSD: Samsung 860 QVO 1TB
PSU: Corsair RM750X (750W)

Jag har haft den i tre månader nu, men jag skulle vilja ha pengar till annat så ja, jag vill sälja den. PCn är som ny och i bra skick, allt vart ungefär 22800 nytt, vad är ett bra pris för den nu?

Om du har någon fråga så är det bara att fråga

Vad kostar en likvärdig eller likadan dator i dagsläget?
Med tanke på att den är begagnad så får du nog dra av någon/några tusen på vad man får en likvärdig för idag.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Senaste jag hörde i fikarummet var att det är momsvärdet som gäller, så då blir:

22.800 * 0,75 = 17.100.

Flikar in med att om du ska dra bort värdet av momsen så är det 0,8 och inte 0,75 du multiplicerar med.

Permalänk
Medlem

Komponenterna är i dagsläget värda ca 20k nya, så skulle säga att ~15k är ett rimligt pris.

https://komponentkoll.se/bygg/CtKlx/

Här är en likvärdig dator fast med 1tb m.2 istället för 250gb m2 + 1tb 2.5 ssd (kan väl räknas som likbördigt tycker jag)

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fomi:

Flikar in med att om du ska dra bort värdet av momsen så är det 0,8 och inte 0,75 du multiplicerar med.

Alternativt dividera med 1,25. Av någon anledning känns det mer logiskt i mitt huvud, resultatet blir detsamma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

"Egentligen" så finns det ju formella regler för vad som är acceptabelt pris så fort något är taget ur kartongen.
Senaste jag hörde i fikarummet var att det är momsvärdet som gäller, så då blir:

Vid begagnathandel så brukar jag köra med att högsta tänkbara pris är 70-75 procent av nypriset på LIKVÄRDIG vara. Så en processor från Intel är inte värd mer än vad en likvärdig processor från AMD kostar. Trycker på detta eftersom många verkar inbilla sig att just deras val av komponenter gör datorn på något sätt magisk, men sanningen är den att en SSD från Samsung går hur bra som helst att ersätta med en billigare SSD från Kingston med samma storlek, ett grafikkort från Asus går att ersätta med ett billigare grafikkort med samma krets/prestanda från MSI etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är alltid svårt med sånt som på pappret har ett högt värde, är "nytt" men ändå begagnat. I de här prisklasserna blir värdeminskningen än mer påtaglig än för sånt som redan är prispressat från början. Och man får en ganska grym dator ny för säg 15.000:- och man kan då välja komponenter själv efter tycke å smak plus att man vet med sig att alla garantier gäller, vilket de inte gör vid begagnatköp.

Vad du lägger ut den för är kanske förhållandevis oväsentligt. Det landar antagligen snarare på om du kommer vara villig att släppa datorn för de bud du kommer få. Jag gissar att du kan få uppåt 15.000:- om du hittar rätt köpare.

En köpare av komplett dator förväntar sig en hyfsad "mängdrabatt", så du vinner kanske på att sälja den i delar?

Edit:
Jag tar nog tillbaka det jag skrev. Prestandamässigt är den här väldigt likvärdig måste jag säga. Snålade in på nätagg till ett som fortfarande är riktigt bra. En 500GB nvme istället. Går ju lätt att komplettera med mer. X570 vet jag inte om så mångs prioriterar heller?

Personligen hade jag hellre lagt under 15000:- på datorn jag slängde ihop nu än att köpa en begagnad för samma peng. Exotisk kylning och massa fläktar till en cpu som inte klockar speciellt högt känns lite bortkastat. Men det är ju som sagt mina prioriteringar. Andra kanske prioriterar annorlunda. Så det handlar ju om att hitta rätt köpare.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fomi:

Flikar in med att om du ska dra bort värdet av momsen så är det 0,8 och inte 0,75 du multiplicerar med.

Det stämmer förstås, så lite över 17.500 då.

Skrivet av hakro807:

Vid begagnathandel så brukar jag köra med att högsta tänkbara pris är 70-75 procent av nypriset på LIKVÄRDIG vara. Så en processor från Intel är inte värd mer än vad en likvärdig processor från AMD kostar. Trycker på detta eftersom många verkar inbilla sig att just deras val av komponenter gör datorn på något sätt magisk, men sanningen är den att en SSD från Samsung går hur bra som helst att ersätta med en billigare SSD från Kingston med samma storlek, ett grafikkort från Asus går att ersätta med ett billigare grafikkort med samma krets/prestanda från MSI etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är förstås en ännu mer relevant poäng, som jag glömde ta med.

Just GPU, RAM och lagring är något som väldigt ofta påverkar prisbilden väldigt mycket, så med ovanstående i åtanke ändrar jag nog min föreslagna prisidé till 15-17.000.

Permalänk

@Ricerunner: Skulle 17500 gå tror du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anton Lundberg:

@Ricerunner: Skulle 17500 gå tror du?

Fullt möjligt, men inte garanterat.

Se vad datorerna på blocket i exakt samma prisklass och en tusenlapp under har för spec, både i hela landet och i länet.
Sen avgör du om du som köpare skulle föredra just din dator i det läget.

Skickades från m.sweclockers.com