Regeringen presenterar första steg mot utökad dataavläsning

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Ponen @MrPasty @issue @Söderbäck @hallonskalle123 @Teicaus det är sannerligen bra och intressanta frågor! Det är inte glasklart hur det ska implementeras. Jag har hört av mig till Regeringens presstjänst för att se om jag kan prata med någon sakkunnig i frågan, återkommer när jag kommit i kontakt och fått svar.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Lagen i sig skriker bara övervakning av oskyldiga. Kriminella känner till kryptering så pass bra att det inte kommer påverka dom, burner telefon, VPN och telegram använder de redan. Men vem är det som inte använder dessa? Jo vanliga hederliga medborgare.

Eller så är det en populistisk lag för så kallade "normies" som inte förstår sig på kryptering och som får ögonen upp för sossarna och tror att de vill minska kriminaliteten.

Hur menar du nu? Folk som inte använder sig av kryptering eller på andra sätt skyddar sig går att avlyssna utan problem redan idag.
Det som det här lagförslaget gör är att ge polis lagliga möjligheter att gå förbi kryptering på olika sätt i vissa fall - just för att kunna komma åt de kriminella som använder kryptering. Det går säkert att missbruka lagen, men knappast mer än med klassisk telefonavlyssning eller husrannsakan som använts i många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Först och främst tycker jag nog att vi bör hålla isär vad som är massövervakning och vad som är riktad övervakning. Många blandar ihop det här fortfarande och det är inge vidare.
Sedan tycker jag nog inte att man kan ta en helt annan lag som det finns rimlig kritik kring och sedan tillämpa den kritiken på alla andra lagar. I så fall bör alla nya lagar som kommer få samma typ av kritik. Ändamålsglidning kan man ropa varje gång. Jag ser inte riktigt att det finns fog för att göra så däremot.

Men visst är det en intressant fråga som du tar upp angående borttagandet av trojanerna. Det här hade varit lämpligt att få lite klarhet kring.

Varför ska vi hålla isär det? Båda handlar om personlig integritet och i ena fallet trotsar Sverige till och med EU-domstolen. Ändamålsglidning i ena fallet (trots kritik från EU-domstolen) gör ju att det ligger nära tillhands att det sker även här. Dessutom hamnar ju resultatet av övervakningen bevisligen i andra händer än det var tänkt från början.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Här finns underlag:
https://www.regeringen.se/4ac6ed/contentassets/03541a809a0c4c...

Jag tror inte det spelar så mycket roll vilket land ens operatör betalar skatt i här riktigt ;). Det finns många vägar in i enheter. Exempelvis kan man byta ut mjukvaran i ens router så att denna agerar mullvad och letar efter grejer hos användaren. Ingen operatör inblandad. Man kan använda keyloggers till datorn (hårdvarukeyloggers) och på så vis få tillträde in i dennes burk. Går kanske även att skicka med nå hittepå via närmsta telemast som uppger sig vara en vanlig 4G-antenn till specifik mobil också? Eller fråga operatören som äger närmsta masten om utökade rättigheter för att föra in något. Spelar då mindre roll vem man har som operatör. Masten lär användas för dataöverföringen oavsett vem som får ens abonnemangslantar ;).
Finns väldans massa alternativ kan jag tänka mig. Och alla som är misstänkta för brottslig verksamhet och är under granskning lär inte kunna skydda sig på alla sätt mot alla typer av attacker alltid. Gissningsvis iaf.

absolut finns det många vägar in. men det jag är ute efter är ju det att det måste finnas produkter där ute där det inte går att ta sig in, annars skulle ju alla länder och militärorganisationer bli hackad jämnt och alltid.
och så länge det finns säkra produkter och där rootkit eller liknande inte är förinstallerat så kommer nog polisen inte in.

är du med på vart jag vill komma?

om det är en seriös kriminell organisation så lär de ju inte sitta hemma bakom en asus router och smida sina planer

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Micke O:

Berätta igen - hur får då dessa juristfirmor tag på informationen som var avsedd för polisen? Det är ju ännu värre om ISPerna lämnar ut information till andra än rättsväsendet! Finns informationen så kommer den att missbrukas - som sagt...

Jag har inte berättat innan så det blir nog inget "igen" ;). Men visst är det så att juristfirmorna med hjälp av IPREDlagarna får rätt att begära ut innehåll direkt från ISP:erna. Kring det här finns det relevant kritik. Jag är helt med dig på det tåget.

Men allt i världen är inte samma sak. Grafikkort är inte kexchoklad och polisens verktyg är inte privata juristfirmors hotbrev.
Ja. Det finns rimlig kritik kring IPRED.
Men nej. Det är inte samma sak som att polisen har rätt att göra husrannsakan vid misstanke om brott. Eller telefonavlyssna. Eller installera trojaner.

Är problemet att polisen alls har tillgång till någon typ av information så borde polisen i så fall inte heller har rätt att slå i fordonsregistret, kolla att kolla banksaldon eller att göra husrannsakan eller öppna en brottsmisstänkts postgång. Ingen typ av informationsinsamling är i så fall försvarbar. För det ger ju polisen information och den kommer missbrukas. Men hur i hela friden ska polisen kunna utföra sitt uppdrag om man bakbinder polisen utan verktyg?
Jag tycker det låter naivt att måla världen så svartvitt och att likställa hotbreven från privata juristfirmor med polisens arbetsverktyg.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av issue:

absolut finns det många vägar in. men det jag är ute efter är ju det att det måste finnas produkter där ute där det inte går att ta sig in, annars skulle ju alla länder och militärorganisationer bli hackad jämnt och alltid.
och så länge det finns säkra produkter och där rootkit eller liknande inte är förinstallerat så kommer nog polisen inte in.

är du med på vart jag vill komma?

om det är en seriös kriminell organisation så lär de ju inte sitta hemma bakom en asus router och smida sina planer

Mjaa. Njaa. Jag är inte helt säker på att jag är helt med på vart vi vill komma faktiskt ;).

Menar du att om det finns en teoretisk möjlighet att någon ändå kan skydda sig från en trojan så blir verktyget oanvändbart i alla lägen för alla som är brottsmisstänkta under utredning? Samma sak gäller ju även för husrannsakan. Och telefonavlyssning. Och att kolla postgången. Dessa metoder är inte heller garanterade att fungera i alla lägen med 100% utdelning alltid. Det går att skydda sig från att åka dit på just husrannsakan.
Ändå kan dessa andra övervakningsmetoder användas i många fall ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Du tycker alltså inte avlyssning och övervakning ska få användas vid misstanke om övergrepp mot barn, terrorbrott, vapensmuggling, människohandel och annan grov organiserad brottslighet?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker att du ska ha grova misstankar innan du börjar riskera folks rättigheter.

Det är väldigt enkelt att säga du vill använda dessa verktyg till detta, men var drar du gränsen för när detta är misstänkt? Om de tittat på fel hemsida, är de per automatik skyldig till detta då? Du behöver något riktigt konkret för att få lov att korsa denna gränsen, och du behöver ta ansvaret för att om det är felaktigt och sätta det till rätta.

Det har alltid varit svårt i samhället att kunna straffa skyldiga, utan att bestraffa en oskyldig. Men vem tar ansvaret när en oskyldig blir bestraffad? Vi alla är inte skyldiga till dessa brott... men vi alla påverkas av dessa lagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Hur menar du nu? Folk som inte använder sig av kryptering eller på andra sätt skyddar sig går att avlyssna utan problem redan idag.
Det som det här lagförslaget gör är att ge polis lagliga möjligheter att gå förbi kryptering på olika sätt i vissa fall - just för att kunna komma åt de kriminella som använder kryptering. Det går säkert att missbruka lagen, men knappast mer än med klassisk telefonavlyssning eller husrannsakan som använts i många år.

Problematiken med såna här lagar är att det normaliserar övervakning. Regeringen försöker väl göra det "normalt" med att polis och Säpo ska övervaka samhället, något som Sverige och det svenska folket varit ganska emot under långa perioder.

Det blir liksom en snöboll, nästa steg kanske de säger att verktygen inte räcker och då måste de göra något "effektivare" ex filmövervakning. Det är svårare att introducera övervakning när det inte finns någon slags övervakning, men med små steg och en viss ignorans så kan man få igenom mycket. Det jag ser med denna lag är att det är det lilla steget man börjar med och sen får man liksom se vad som kommer försökas genomföras de kommande åren och det är oavsett politik, både höger och sossarna är för mer övervakning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har inte berättat innan så det blir nog inget "igen" ;). Men visst är det så att juristfirmorna med hjälp av IPREDlagarna får rätt att begära ut innehåll direkt från ISP:erna. Kring det här finns det relevant kritik. Jag är helt med dig på det tåget.

Men allt i världen är inte samma sak. Grafikkort är inte kexchoklad och polisens verktyg är inte privata juristfirmors hotbrev.
Ja. Det finns rimlig kritik kring IPRED.
Men nej. Det är inte samma sak som att polisen har rätt att göra husrannsakan vid misstanke om brott. Eller telefonavlyssna. Eller installera trojaner.

Är problemet att polisen alls har tillgång till någon typ av information så borde polisen i så fall inte heller har rätt att slå i fordonsregistret, kolla att kolla banksaldon eller att göra husrannsakan eller öppna en brottsmisstänkts postgång. Ingen typ av informationsinsamling är i så fall försvarbar. För det ger ju polisen information och den kommer missbrukas. Men hur i hela friden ska polisen kunna utföra sitt uppdrag om man bakbinder polisen utan verktyg?
Jag tycker det låter naivt att måla världen så svartvitt och att likställa hotbreven från privata juristfirmor med polisens arbetsverktyg.

Vad vi behöver för att polisen ska kunna göra sitt jobb är just flera poliser - inte större möjligheter till massövervakning vilket det kommer att bli när dom bekvämt kan sitta hemma på kammaren och klicka på "installera". Det kommer inte dröja länge förrän gränsen för när det får användas sänks.

Vi har blivit ca 1 miljon fler sedan 2009, men antalet poliser är i stort sett oförändrat och var redan då för få. DÄR har du ett problem.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Mjaa. Njaa. Jag är inte helt säker på att jag är helt med på vart vi vill komma faktiskt ;).

Menar du att om det finns en teoretisk möjlighet att någon ändå kan skydda sig från en trojan så blir verktyget oanvändbart i alla lägen för alla som är brottsmisstänkta under utredning? Samma sak gäller ju även för husrannsakan. Och telefonavlyssning. Och att kolla postgången. Dessa metoder är inte heller garanterade att fungera i alla lägen med 100% utdelning alltid. Det går att skydda sig från att åka dit på just husrannsakan.
Ändå kan dessa andra övervakningsmetoder användas i många fall ;).

nej, jag menar inte att det blir oanvändbart i alla lägen.

men allt går inte att hacka och en seriös kriminell organisation kommer garanterat ha enheter som den svenska polisen inte kan hacka. därav min ursprungsfråga på hur de tänkt lösa det.

visst kommer de kunna skjuta ut något via en mast eller hacka en asus router för Kleti och Pleti som sitter hemma och planerar nästa bullstöld. men hur ska detta lösas mot de som de faktiskt vill komma åt?

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Problematiken med såna här lagar är att det normaliserar övervakning. Regeringen försöker väl göra det "normalt" med att polis och Säpo ska övervaka samhället, något som Sverige och det svenska folket varit ganska emot under långa perioder.

Någon form av övervakning är absolut nödvändigt om man skall kunna få fast några kriminella.
Övervakning (spaning) mot misstänkta brottslingar är en viktig del av polisens jobb, och sådan övervakning finns det inte många som har invändningar mot - även om exakt vad som skall tillåtas är öppet för diskussion.

Massövervakning av skyldiga såväl som oskyldiga finns det många invändningar mot på goda grunder, men det är ju inte det som det aktuella lagförslaget handlar om.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Micke O:

Vad vi behöver för att polisen ska kunna göra sitt jobb är just flera poliser - inte större möjligheter till massövervakning vilket det kommer att bli när dom bekvämt kan sitta hemma på kammaren och klicka på "installera". Det kommer inte dröja länge förrän gränsen för när det får användas sänks.

Vi har blivit ca 1 miljon fler sedan 2009, men antalet poliser är i stort sett oförändrat och var redan då för få. DÄR har du ett problem.

Det här handlar ej om massövervakning. Tvärt om handlar det om riktad övervakning.
Tror det benar ut problematiken lite.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Varför ska vi hålla isär det? Båda handlar om personlig integritet och i ena fallet trotsar Sverige till och med EU-domstolen. Ändamålsglidning i ena fallet (trots kritik från EU-domstolen) gör ju att det ligger nära tillhands att det sker även här. Dessutom hamnar ju resultatet av övervakningen bevisligen i andra händer än det var tänkt från början.

Poängen är nog att vid ändamålsglidning vid massinsamlig av data så finns datan redan insamlad vilket riskerar att drabba många när man börjar jaga personer för mindre allvarliga brott. När det gäller riktade insatser så krävs det fortfarande att man riktar insatsen mot enskilda personer, vilket gör att man inte kan använda redan insamlad data till annat...utom möjligen för de som redan fått en riktad insats mot sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

nej, jag menar inte att det blir oanvändbart i alla lägen.

men allt går inte att hacka och en seriös kriminell organisation kommer garanterat ha enheter som den svenska polisen inte kan rå på. därav min ursprungsfråga på hur de tänkt lösa det.

visst kommer de kunna skjuta ut något via en mast eller hacka en asus router för Kleti och Pleti som sitter hemma och planerar nästa bullstöld. men hur ska detta lösas mot de som de faktiskt vill komma åt?

Fysisk access till enheter låter dig göra mycket som inte går att göra remote.

Polisen skulle t.ex. med hjälp av låssmed ta sig in i en misstänkts bostad när denne inte är hemma och installera en hårdvarukeylogger i datorn.
Eller fånga upp paket på posten med en mobil som den misstänkte har beställt online, och byta ut den mot en preparerad mobil innan den skickas vidare till mottagaren.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av issue:

nej, jag menar inte att det blir oanvändbart i alla lägen.

men allt går inte att hacka och en seriös kriminell organisation kommer garanterat ha enheter som den svenska polisen inte kan hacka. därav min ursprungsfråga på hur de tänkt lösa det.

visst kommer de kunna skjuta ut något via en mast eller hacka en asus router för Kleti och Pleti som sitter hemma och planerar nästa bullstöld. men hur ska detta lösas mot de som de faktiskt vill komma åt?

Hur polisen tänkt övervaka organisationer som tar till åtgärder som försvårar övervakning. Ja du. Det finns det väl också ett helt gäng svar på. Men det är kanske inte direkt relaterat till det här lagförslaget utan det är väl mer en fråga för utredare generellt. Tänker jag mig ;). Ett enskilt svar kan jag däremot inte ge på den frågan riktigt.
"de som de faktiskt vill komma åt" kan jag däremot lägga en kommentar på. Likt övriga riktade spaningsverktyg så lär väl en del av dessa fungera i många lägen. För alla är inte bondskurkar riktigt. Situationerna där riktad övervakning ger effekt borde kunna vara ganska stor.
Om vi tar ett exempel - de som fifflade med pengar i Allra-härvan som varit uppe i media senaste tiden. Här skulle det kunna vara relevant med någon form av span för att ringa in bovarna. Alltså företagscheferna. Är det säkert att alla dessa kan alla brottslingsknep för att undgå span? Kanske inte ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Problematiken med såna här lagar är att det normaliserar övervakning. Regeringen försöker väl göra det "normalt" med att polis och Säpo ska övervaka samhället, något som Sverige och det svenska folket varit ganska emot under långa perioder.

Det blir liksom en snöboll, nästa steg kanske de säger att verktygen inte räcker och då måste de göra något "effektivare" ex filmövervakning. Det är svårare att introducera övervakning när det inte finns någon slags övervakning, men med små steg och en viss ignorans så kan man få igenom mycket. Det jag ser med denna lag är att det är det lilla steget man börjar med och sen får man liksom se vad som kommer försökas genomföras de kommande åren och det är oavsett politik, både höger och sossarna är för mer övervakning.

Tror en liknelse är med att koka en groda.
Slänger du in den i kokande vatten så hoppar den ur direkt.

Om du istället lägger den i kallt vatten och sakta höjer tempen kommer den sitta kvar tills vattnet kokar.

Små ändringar är det svårare för folk att se konsekvenserna av, men även små ändringar i flera steg får stora konsekvenser över tid.

Tittar man tillbaka 30-40 år så satt många och tyckte det var hemskt när man styrde allmänheten i Sovjet mm. Vi satt på sidan som tyckte det var oförlåtligt att KGB mer eller mindre dominerade folks frihet och rättigheter. Vi såg det kokande vattnet mao...

Nu sitter folk och tar fram alla ursäkter de kan hitta, för att sätta ett kontrollsamhälle i Sverige istället, i små steg. Självklart måste lagar regleras och skyldiga tas, men om det sker på kostnaden av att vi alla ska börja oroa oss för vem som lyssnar, alltid... har vi förlorat och är i samma sits igen. Skillnaden är att vi nu är i det kokande vattnet och inte ser det.

Så det är viktigt att ifrågasätta, kritisera och verkligen förstå vad det är som vi offrar för dessa verktyg, och vet att de används rätt och inte ska påverka en som inte är skyldig.

Och för de som tror att "jag är oskyldig, inget sker mig"... har ni missat hur samhället är idag? Internet glömmer inte. Har du väl gjort bort dig en gång, kommer du få leva med det, även om du egentligen inte var skyldig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

Jag tycker att du ska ha grova misstankar innan du börjar riskera folks rättigheter.

Den term som används i sammanhanget verkar vara skäligen misstänkt. Den delen verkar vara på plats redan alltså
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.725305/polisen-hacka-m...

Skrivet av Paddanx:

Det är väldigt enkelt att säga du vill använda dessa verktyg till detta, men var drar du gränsen för när detta är misstänkt? Om de tittat på fel hemsida, är de per automatik skyldig till detta då? Du behöver något riktigt konkret för att få lov att korsa denna gränsen, och du behöver ta ansvaret för att om det är felaktigt och sätta det till rätta.

Det har alltid varit svårt i samhället att kunna straffa skyldiga, utan att bestraffa en oskyldig. Men vem tar ansvaret när en oskyldig blir bestraffad? Vi alla är inte skyldiga till dessa brott... men vi alla påverkas av dessa lagar.

Ja. Det här är en fråga som inte bara täcker just trojaner utan all typ av riktad spaning. Var drar man gränsen för när husrannsakan är lämpligt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Man är ju inte så mycket hjälpt av att ha "befogenheter" att läsa krypterad data. Man kan inte dekryptera data med hjälp av befogenheter.

Tandlösa lagar som bara uppmuntrar fler att använda säkrare kryptering där tredje part inte har tillgång till den privata nyckeln = det blir ännu svårare att utreda brott.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det här handlar ej om massövervakning. Tvärt om handlar det om riktad övervakning.
Tror det benar ut problematiken lite.

Och sedan kommer ändamålsglidningen för hur grovt brottet behöver vara innan man går in och övervakar individer. Vad hindrar att man markerar flera för övervakning? Var drar man gränsen? Alla datorer/mobiler/surfplattor i hushållet (det finns ju inget som hindrar att en misstänkt använder någon annans enhet)?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Som vanligt kommer det bara drabba vanligt folk. Riktig kriminaliteten som påverkar och oroar människorna i riket står våra idioter till politiker handfallna inför.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

När ungdomar skjuter varandra över några gram hasch i förorterna och man bekämpar den typen av brottslighet på internet så har man nog nått en ny nivå av verklighetsfrånvändning.

Tur för de kriminella att regeringen inte lägger pengarna på fler poliser då

Permalänk
Medlem

Ni är väl medvetna om att polisen redan idag har full tillgång till vårt telenät? Via åklagarbeslut kan de övervaka vilket teleabonnemang som helst. Men bara SMS och telesamtal.

Lagstiftningen som uppdateras är helt enkelt att man ska kunna fortsätta göra samma sak som idag fast på whatsapp.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Poängen är nog att vid ändamålsglidning vid massinsamlig av data så finns datan redan insamlad vilket riskerar att drabba många när man börjar jaga personer för mindre allvarliga brott. När det gäller riktade insatser så krävs det fortfarande att man riktar insatsen mot enskilda personer, vilket gör att man inte kan använda redan insamlad data till annat...utom möjligen för de som redan fått en riktad insats mot sig.

Precis - vad hindrar att insamlad data (som ju är ännu mera detaljerad än vad datalagringslagen stipulerar) hamnar i privata organisationers händer? Du kanske inte ens är skyldig utan bara misstänkt - men informationen är fortfarande insamlad. Var tänker dom lagra datan? Hos Transportstyrelsen?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pepsin:

Man är ju inte så mycket hjälpt av att ha "befogenheter" att läsa krypterad data. Man kan inte dekryptera data med hjälp av befogenheter.

Tandlösa lagar som bara uppmuntrar fler att använda säkrare kryptering där tredje part inte har tillgång till den privata nyckeln = det blir ännu svårare att utreda brott.

Nu tror jag du har missat en del här. Det här ger möjlighet att sätta en trojan i en ändnod där datan kommer bli dekrypterad. Alltså skickar någon ett meddelande till dig krypterat så blir det ju inge vidare intressant om du inte kan dekryptera detta och läsa innehållet. I ändnoden måste datan bli avkrypterad för annars får man bara se krypterat nonsens ;).
Det är just här som en trojan kan läsa av datan utan att själv behöva avkryptera något.

Men utöver detta så kan en trojan i datorn ge massa värdefull information även om kryptering inte används. Tar polisen över ens router så lär de kunna få reda på en hel del. Exempelvis.

Så tandlöst lär det inte vara.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Och sedan kommer ändamålsglidningen för hur grovt brottet behöver vara innan man går in och övervakar individer. Vad hindrar att man markerar flera för övervakning? Var drar man gränsen? Alla datorer/mobiler/surfplattor i hushållet (det finns ju inget som hindrar att en misstänkt använder någon annans enhet)?

Antagligen kommer det att vara samma mekanismer som styr var/när/hur polisen får använda telefonavlyssning, husrannasakan, öppna misstänktas post osv. Vad är det som i dagsläget garanterar att de befogenheterna inte missbrukas? Vad är det som hindrar ändamålsglidning där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Precis - vad hindrar att insamlad data (som ju är ännu mera detaljerad än vad datalagringslagen stipulerar) hamnar i privata organisationers händer? Du kanske inte ens är skyldig utan bara misstänkt - men informationen är fortfarande insamlad. Var tänker dom lagra datan? Hos Transportstyrelsen?

Vad är det som hindrar samma typ av ändåmålsglidning vid exempelvis husrannsakan eller telefonavlyssning? Exakt det du beskriver lär det redan finnas rutiner för då man under lång tid har använt riktad övervakning av specifika individer. Det lär garanterat vara de som varit helt oskyldiga, de som kommit med på övervakningen pga sin relation till de misstänkta osv. Samt att man fått in information som inte är dirket kopplad till det brott den övervakade är misstänkt för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Och sedan kommer ändamålsglidningen för hur grovt brottet behöver vara innan man går in och övervakar individer. Vad hindrar att man markerar flera för övervakning? Var drar man gränsen? Alla datorer/mobiler/surfplattor i hushållet (det finns ju inget som hindrar att en misstänkt använder någon annans enhet)?

De där frågorna är ju precis lika relevanta för alla existerande spaningsmetoder. På vilket sätt skulle det här vara annorlunda?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gabriel15:

När ungdomar skjuter varandra över några gram hasch i förorterna och man bekämpar den typen av brottslighet på internet så har man nog nått en ny nivå av verklighetsfrånvändning.

Finns det belägg för att det är så det är då? Det låter mer som du har lagt in en egen twist här för att kunna såga lite.

Möjligheten finns ju även att oavsett om det skjuts eller ej behöver polisen uppdaterade verktyg som är anpassade till dagens samhälle. Eller?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Antagligen kommer det att vara samma mekanismer som styr var/när/hur polisen får använda telefonavlyssning, husrannasakan, öppna misstänktas post osv. Vad är det som i dagsläget garanterar att de befogenheterna inte missbrukas? Vad är det som hindrar ändamålsglidning där?

Ingenting hindrar det och vi ser ju hur det gått med informationen som datalagringslagen samlar in...

Jag har inget emot att dom jagar fildelare, problemet är massövervakningen och att privata organisationer kan få tag på information avsedd för rättsväsendet. Då har vi ändå inte börjat diskutera lagringen av den och huvudlös outsourcing á la Transportstyrelsen eller hackning.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Jodå, Datalagringslagen, som bygger på Datalagringsdirektivet som sedermera revs upp av EU, skulle ENBART användas för att bekämpa grov brottslighet. Som av en händelse ramlar det nu ner små brev från upphovsrättsindustrin i folks brevlådor... Visst, det är också brott, men det var inte SÅ informationen var tänkt att användas, men nu när den finns kräver de ut den av ISPerna. Finns möjligheten så kommer den att missbrukas, frågan är bara av vem, när och i vilket syfte.

När rättsväsendet sedan installerat trojanen som jag antar att det kommer att röra sig om - hur förvissar man sig om att den verkligen är borttagen från en enhet? Det kan ju hända att en misstänkt avskrivs från en utredning - vem är då ansvarig om trojanen inte är helt avinstallerad eller faller i någon annans händer?

"IPRED" har ingenting med Datalagringsdirektivet att göra, därför flera operatörer klarar sig undan och inte har några uppgifter att lämna ut till advokatbyråerna. LEK och URL är olika saker, uppgifter som lagras för att uppfylla kraven i LEK får inte lämnas ut till upphovsmän som hotar om civilrättsliga åtgärder mot fildelare. Har er leverantör lämnat ut uppgifter om er genom PMD (för att hota om att gå efter er civilrättsligt) framför då era klagomål till leverantören.