Polisen ska få hacka telefenor och placera ut trojaner

Permalänk
Medlem

Polisen ska få hacka telefenor och placera ut trojaner

Nu går skam på torra land: https://computersweden.idg.se/2.2683/1.725305/polisen-hacka-m...

För att Polisen ska kunna använda de nya tvångsåtgärderna gäller samma regler som för avlyssning och kameraövervakning idag, det vill säga den misstänkte ska vara skäligen misstänkt för ett brott med ett straffvärde på minst två års fängelse.

Om Polisen får hacka min utrustning vill jag få hacka deras.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Du kanske får göra det ifall de misstänks för brott som ger minst två års fängelse.
Det är väl inte så stor skillnad mot vanlig avlyssning? Så länge man inte sysslar med kriminalitet som har så pass höga straffvärden behöver du inte vara orolig.

Permalänk
Medlem

Så länge det endast påverkar folk som är skäligen misstänkta så har jag inga invändningar mot att polisen får mer verktyg. Det är slentrianmässig övervakning/misstanke mot gemene man som är ett problem i min mening.

Permalänk
Medlem
Citat:

Om Polisen får hacka min utrustning vill jag få hacka deras.

Är du skäligen misstänkt för ett brott med ett straffvärde på minst två års fängelse?

Är polisen skäligen misstänkt för ett brott med ett straffvärde på minst två års fängelse?

Permalänk
Medlem

Tycker att det är lite konstigt att man kan reagera på att Polisen kommer att få placera trojaner på din telefon, men samtidigt inte hade något emot att dom fick avlyssna ditt hem.

Är väl snarare konstigt att telefonen skulle ses som mer fredad än ditt sovrum?

Personligen har jag inte något emot det.

Verkar i alla fall som att Sveriges politiker i alla fall fattat att det vore idiotiskt att förbjuda krypterad trafik eller försöka tvinga appar/företag att bygga in bakdörrar.

Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk
Medlem

Bra för min del, min granne satt fast i 6 månader för planerande till terroristbrott och dom tog han via mobilen, avlyssning kunde ha räddat liv där.

Permalänk
Medlem

" Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say."

Permalänk
Medlem

om du ständigt sysslar med kriminalitet som har ett straffvärde på två år eller mera förstår jag din upprördhet.
Att bli upprörd över detta och inte ens nämna FRA och datalagringsdirektivet är lite konstig, där kan du prata om saker å bli riktigt upprörd över.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Det är i princip bara en naturlig utökning av klassisk telefonavlyssning som har funnits i många år. Jag är närmast förvånad över att polisen inte redan får göra sådant.
Så länge det är riktat enbart mot personer som är misstänkta för grövre brottslighet så ser jag inga större problem med förslaget.

Slentrianmässig massövervakning, eller förbud mot kryptering - sådant som påverkar oskyldiga lika mycket som skyldiga, det är däremot högst problematiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viochee:

Är du skäligen misstänkt för ett brott med ett straffvärde på minst två års fängelse?

Är polisen skäligen misstänkt för ett brott med ett straffvärde på minst två års fängelse?

Dataintrång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

" Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say."

Väldigt annorlunda, "right to privacy" eller Integritet försvinner delvis självklart om man är misstänkt för brott, vilket inte är så konstigt.

Detsamma gäller "free speech" vi har lagar som förbjuder mobbning, hat, m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

" Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say."

Stora skillnaden är att de inte avlyssnar alla, utan bara det som är "skäligen misstänkt för ett brott med ett straffvärde på minst två års fängelse".

Hade de sagt att de nu skall börja avlyssna alla, så hade jag hållit med dig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TimeCommando:

" Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say."

Det där är ett rimligt argument mot massövervakning av ej misstänkta. Vilket det här ju inte handlar om. Risken är väl att begreppet vattnas ut om det används i andra sammanhang som det inte är relevant för.

Givetvis kan ditt privatliv bli kränkt om du utreds för brott. Husrannsakan är en annan sådan inskränkning. Avlyssning av mobilsamtal och dolda kameror i hemmet också. Att polisen har verktyg med span på misstänkta brottslingar är knappast nytt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frankof:

om du ständigt sysslar med kriminalitet som har ett straffvärde på två år eller mera förstår jag din upprördhet.
Att bli upprörd över detta och inte ens nämna FRA och datalagringsdirektivet är lite konstig, där kan du prata om saker å bli riktigt upprörd över.

Fast det är ju skillnad, även om jag förstås inte är bekväm med någon av dem. Datalagringsdirektivet är ju problematiskt för att de lagrar data för alla, men det man lagrar är inte så känsligt utan bara metadata, vilket är illa nog förstås men man kan ju exempelvis ringa via skype istället eller nåt och komma runt den problematiken (vilket kriminella nog gör).

Detta är problematiskt för att det handlar om att installera spionprogram och avlyssna allt någon gör, position, samtal, kamera och så vidare. Jag säger inte att det inte kan vara användbart i en del fall, men som det ser ut så är det inte så svårt att bli misstänkt för ett brott som tillåter denna övervakning. Västtrafik hävdar exempelvis att de som tjuvåker på kollektivtrafiken faller inom denna grupp.

Permalänk
Avstängd

Tycker det är helt rätt att polisen ska få använda de verktyg som behövs för att få stopp på det som håller på att hända i detta land.
Tyvärr är det stora problemet att personerna som sen kommer ut kan fortsätta med skiten direkt igen, det måste till längre och hårdare straff.

Se bara på en person som Breivik och Akilov som har möjlighet att komma med invändningar om att de blir dåligt behandlade i fängelset. Fick jag bestämma så hade straffet varit en kula för ett par kronor. Hade gärna betalat det från egen ficka.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Dataintrång?

Av polisen? i vilket fall så är det polisen som säkerligen skulle (om det fanns behov av telefonavlyssning/trojaner) på en poliskollega för att få "fast" någon som utfört ett brott som kan ge fängelse 2 år.

Störtlöljigt att säga "om polisen får hacka min utrustning vill jag få hacka deras"
Med den attityden kommer det bli jobbigt i livet.

"Om parkeringsvakten får ge mig böter så ska jag få ge böter tillbaka!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fast det är ju skillnad, även om jag förstås inte är bekväm med någon av dem. Datalagringsdirektivet är ju problematiskt för att de lagrar data för alla, men det man lagrar är inte så känsligt utan bara metadata, vilket är illa nog förstås men man kan ju exempelvis ringa via skype istället eller nåt och komma runt den problematiken (vilket kriminella nog gör).

Detta är problematiskt för att det handlar om att installera spionprogram och avlyssna allt någon gör, position, samtal, kamera och så vidare. Jag säger inte att det inte kan vara användbart i en del fall, men som det ser ut så är det inte så svårt att bli misstänkt för ett brott som tillåter denna övervakning. Västtrafik hävdar exempelvis att de som tjuvåker på kollektivtrafiken faller inom denna grupp.

Menar du på fullaste allvar att man kan få fängelse på minst 2 år för att tjuvåka på kollektivtrafiken? kom igen nu

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Kom o tänka på:

LÅNGNÄSTA MYNDIGHETSPERSONER, som sjöngs av en viss herre

Visst är det bra att polisen får nya verktyg men det vore kul att se konsekvensanalysen på detta tilltag....

Alltså nyttan kontra skadan/intrång på oskyldiga personens liv

Finns några bra exempel i modern tid som inte fallit väl ut

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Pake:

Du kanske får göra det ifall de misstänks för brott som ger minst två års fängelse.
Det är väl inte så stor skillnad mot vanlig avlyssning? Så länge man inte sysslar med kriminalitet som har så pass höga straffvärden behöver du inte vara orolig.

Arbetet för att ge fildelning och liknande upphovsrättsbrott minimum två och gärna upp till 6år fängelse öppnar fina möjligheter i detta lagförslaget.
https://www.nyteknik.se/digitalisering/nu-foreslas-hardare-st...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Det blev eld i lådan här, bra!

Jag håller med i mångt och mycket. Polisen ska givetvis ha befogenhet att utföra sitt jobb och stoppa brott. Min initiala kommentar var nog något förhastad då jag direkt gjorde kopplingen till massövervakning.

Detta sagt hittade jag många kommentarer ovan av sorten: "Alla medel till polisen är bra medel." och "Begår du inga brott är det inte ett problem.". Den här mentaliteten är skrämmande för mig och jag tycker att varje medel som ges våldsmonopolsmyndigheter ska beaktas både sju och elva gånger innan de förs igenom.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Nu går skam på torra land: https://computersweden.idg.se/2.2683/1.725305/polisen-hacka-m...

För att Polisen ska kunna använda de nya tvångsåtgärderna gäller samma regler som för avlyssning och kameraövervakning idag, det vill säga den misstänkte ska vara skäligen misstänkt för ett brott med ett straffvärde på minst två års fängelse.

Om Polisen får hacka min utrustning vill jag få hacka deras.

Varför skulle de "hacka" din utrustning, misstänkts du för ett grövre brott? I så fall är jag helt klart för att de "hackar" din utrustning.

Till topic, är helt för mer övervakning, Sverige går rent åt helvete nu så allt för att underlätta.
Sen är det ju andra lagar som också måste ändras om det ska leda till något för fällande domar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Varför skulle de "hacka" din utrustning, misstänkts du för ett grövre brott? I så fall är jag helt klart för att de "hackar" din utrustning.

Till topic, är helt för mer övervakning, Sverige går rent åt helvete nu så allt för att underlätta.
Sen är det ju andra lagar som också måste ändras om det ska leda till något för fällande domar.

Se mitt inlägg ovan. Det är inställningen du visar här som ligger bakom massövervakning och polisiära stater.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

kommer bli intressant när dom installerar deras trojan på en honeytrap telefon.... grattis... dom har precis gett kompetenta kriminella hackers ett jävligt najs verktyg

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Se mitt inlägg ovan. Det är inställningen du visar här som ligger bakom massövervakning och polisiära stater.

Gör mig inget, så förbannat trött på detta sketna Sverige ändå där folk kommer in ifrån alla länder och gör precis vad fasen de vill utan något som kan stoppa dom.

Behövs dras åt rejält med lagar och annat för styra upp Sverige innan det går helt åt helvete.

Sen kommer Sverige aldrig bli något Kina ändå, går inte jämföra hur man än försöker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viochee:

Av polisen? i vilket fall så är det polisen som säkerligen skulle (om det fanns behov av telefonavlyssning/trojaner) på en poliskollega för att få "fast" någon som utfört ett brott som kan ge fängelse 2 år.

Störtlöljigt att säga "om polisen får hacka min utrustning vill jag få hacka deras"
Med den attityden kommer det bli jobbigt i livet.

"Om parkeringsvakten får ge mig böter så ska jag få ge böter tillbaka!"

Svaret var något ironiskt. Men polisen gör ju ett dataintrång som hade varit olagligt om de inte var poliser (eller om det misstänkta brottet inte är tillräckligt grovt eller så).

Skrivet av Viochee:

Menar du på fullaste allvar att man kan få fängelse på minst 2 år för att tjuvåka på kollektivtrafiken? kom igen nu

Nej självklart inte, men Västtrafik menade att de (eller deras kontrollanter) hade rätt att gripa fuskåkare, använda våld och sådär. De ansåg att tjuvåkning var egenmäktigt förfarande. Så inte minst två års fängelse (som jag hade för mig), men ett brott med fängelse i straffskalan som således gav dem rätt till envarsgripande.

Permalänk
Medlem

Detta är till för åsiktspolisen som skall slå ner alla som har fel åsikter.
Riktiga poliser har inte tid att krypa in i datorer eller mobiler.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Det blev eld i lådan här, bra!

Jag håller med i mångt och mycket. Polisen ska givetvis ha befogenhet att utföra sitt jobb och stoppa brott. Min initiala kommentar var nog något förhastad då jag direkt gjorde kopplingen till massövervakning.

Detta sagt hittade jag många kommentarer ovan av sorten: "Alla medel till polisen är bra medel." och "Begår du inga brott är det inte ett problem.". Den här mentaliteten är skrämmande för mig och jag tycker att varje medel som ges våldsmonopolsmyndigheter ska beaktas både sju och elva gånger innan de förs igenom.

Nu pratar du vettigt
"rent mjöl" argumentet är om möjligt det dummast jag hör, speciellt i dag när det lobbas stenhårt för massor av lagändringar och skriks högt på "hårdare straff".(piratkopiering, någon?)
Två dåliga exempel på relativt färska lagändringar som gjorde en del kriminella över en natt var förbudet mot tidelag(2014) och pedofili (förbjudet 1980, skärpt 1999 och 2010)
Nu är ju kanske inte just dom två exemplen speciellt upprörande att dom blev ändrade, men "du" kan vara kriminell utan att du är medveten om det, speciellt efter inskärpningen av barnporrlagstiftningen 1999 och 2010, har du en dammig låda med porrtidingar från 70talet sående i källaren är det inte helt omöjligt att vissa av dom kan ge två år i finkan(inte sannolikt dock).
Så dagens "rena mjöl" kan bli morgondagens huvudverk.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

2 år. Noterar att det får med grovt upphovsrättsbrott.

Permalänk
Medlem

Frågan är om vi ska skydda kriminella eller inte?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Visst. Det är så här det börjar.

Skickades från m.sweclockers.com