Permalänk

ESO, gillar att det är massor av lore, behöver inte spela för att levla, kan traska omkring och lära mig mer om Nirn i ett par timmar. (Ash, jag kanske behöver ett liv.)

Permalänk

Age of conan är grymt dock är det inget för peka klicka spelarna utan kräver lite mer skillz😉 lite tunn spelarbas men pvpn är klart bäst

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

World of Warcraft, finns så många olika sätt att spela det spelet i dagsläget så det passar i princip varenda MMORPG spelare som finns, själv sitter jag och samlar mounts för tillfället och har kört fast på 299/300

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Avstängd

Efter att jag spelat wow i 4 år så är jag själv inte så sugen på att spela ännu ett mmorpg. När man sålde sitt wow acc så bara kända man hur de 4 åren var bortkastade. Kunde lika bra rullat tummarna under den tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Efter att jag spelat wow i 4 år så är jag själv inte så sugen på att spela ännu ett mmorpg. När man sålde sitt wow acc så bara kända man hur de 4 åren var bortkastade. Kunde lika bra rullat tummarna under den tiden.

Har spelat WoW sen 2006 så känner jag är själv less på spelet, även om jag fortsätter spela det.
Har testat ESO ,GW2 har jag 2 st 80s, Även testat lite allt möjligt men inget av spelet fastnar som WoW gör.
Sitter dock och väntar på nästa Expansion och Classic.
Sen är det inget större fel på de andra MMORPG spelen men tycker att WoW är bättre då jag suttit med det och då kan jag lika gärna fortsätta att spela det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ExcZist:

Har spelat WoW sen 2006 så känner jag är själv less på spelet, även om jag fortsätter spela det.
Har testat ESO ,GW2 har jag 2 st 80s, Även testat lite allt möjligt men inget av spelet fastnar som WoW gör.
Sitter dock och väntar på nästa Expansion och Classic.
Sen är det inget större fel på de andra MMORPG spelen men tycker att WoW är bättre då jag suttit med det och då kan jag lika gärna fortsätta att spela det

Det är de som är problemet med wow. Man blir tvungen att sitta där för annars har man slösat bort all tiden i onödan. SÅ ju längre man spelar de, desto svårare blir det att sluta. SKitspel.

Permalänk

Började spela WOW i Oktober efter en del års uppehåll och har skoj!
Jag kom tillbaka till ett helt annat spel, ett spel som passade mig extremt bra då man har rätt begränsat med tid för spel nuförtiden. Man kan, som tidigare sagts i denna tråd, spela det lite hur man vill. Man behöver inte vara hardcore utan det lämpar sig även för casual-spelare nu.
Det enda tråkiga med att spela det på casual-nivå är att den sociala aspekten, som lyser med sin frånvaro. Back in the days när man spelade MMOs som Anarchy Online etc så snackade folk faktiskt med varandra... detta händer väldigt sällan i WoW (om man inte är med i ett raiding guild) nu känns det som.

Visa signatur

Walk the streets, what do I see, Shit on legs approaching me!

Permalänk
Medlem

Senaste nya MMO jag testade var BDO. Ganska kul, men gillade inte gearsystemet (föredrar WoW stilen) samt att det har den där jap/korea stilen på karaktärerna som inte riktigt passar in tycker jag.
Samma sak med Final Fantasy.

Spelar mest WoW på privatserver (PrimalWoW) numera, tills Blizzard släpper Classic.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av tumvanten:

Det är de som är problemet med wow. Man blir tvungen att sitta där för annars har man slösat bort all tiden i onödan. SÅ ju längre man spelar de, desto svårare blir det att sluta. SKitspel.

Man spelar väl för underhållningens skull, inte för att man i slutändan inte ska ha "slösat bort tiden"..? Vad hade du tänkt dig få ut av alla speltimmar annars?
Precis likadant är det ju med i princip alla spel, WoW är inget undantag eller specialfall.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kattlucka:

ESO, gillar att det är massor av lore, behöver inte spela för att levla, kan traska omkring och lära mig mer om Nirn i ett par timmar. (Ash, jag kanske behöver ett liv.)

hur levlar du utan att spela? ESO är väl fortfarande xp baserat?

Permalänk
Medlem

Två sidor och ingen har nämnt Tibia?! Okej. Det är sämre än dess primetime, men enligt mig fortfarande bästa MMORPG genom tiderna. Kommer alltid tillbaka till det och spelade nyss aktivt igen och hade väldigt roligt!

Om det är värt att prova för första gången..? Vet ej. Men private servers som är sjukt seriösa finns det som går lite snabbare och så där.. Dessvärre roligast om man är ett "gäng"/en guild.

Permalänk
Medlem

Jag har spelat FFXIV sedan A Realm Reborns stängda beta och älskar det fortfarande. De har med tiden gjort spelet ganska mycket lättare och ännu mer casual-vänligt än det var vid release 2013, men det är fortfarande grymt kul och det finns så sjukt mycket att göra hela tiden. Att man kan levla alla klasser på en och samma karaktär är underbart och jag vill aldrig gå tillbaka till att ha flera karaktärer för olika klasser.

Spelet är definitivt segt i början och de skulle gärna få klippa bort många onödiga delar av storyn som bara består av fetch-quests mellan de "riktiga" uppdragen, men så fort man närmar sig Heavenswards content så blir storyns pacing väldigt bra och kvaliteten på det mesta går uppåt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimmlord:

Age of conan är grymt dock är det inget för peka klicka spelarna utan kräver lite mer skillz😉 lite tunn spelarbas men pvpn är klart bäst

Skickades från m.sweclockers.com

Utan tvekan bästa och roligaste combatsystemet någonsin i ett MMO.. Tyvärr så har det länge varit dött =( Väntar på något som kan ta dess plats men börjar inse att det troligtvis var det enda MMOt jag någonsin kommer att gilla så skarpt..

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk

@aluser: Har spenderat timmar på att läsa böcker i spelet, utforskat, byggt hus etc. Men du har rätt, det är xp-baserat. Finns mycket lore att njuta av.

Permalänk

Lirar inte mycket MMORPGer längre, de äter för mycket tid, men jag lirade GW2 ett tag, och jag tror man bör veta att det är omöjligt att sätta sig in i handlingen om man börjar spela nu.
Det skulle inte göra så mycket om de olika chapters var fristående, men det är de inte.
Så det är ett bra spel, och det är inga problem att spela, även om skillsystemet är otroligt begränsat, men man vet aldrig varför man gör ett mission, eller vilka de där äventyrarna som dyker upp i cutscenes är, eller varför huvudstaden ser olika ut i och utanför instances...

Dvs vill du ett ganska snyggt spel med OK mekanik att spela casual nån gång om sen, då är GW2 perfekt. Vill du ha lore och handling, eller djupare gameplay, glöm GW2.

Permalänk
Medlem

BDO är ganska okej även om jag tycker det känns jättefattigt på gear. Stridsystemet är på alla sätt bättre än WoW och PvP ska vara kul(endast kört PvE). Blir en del grind dock..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyzolol:

FFXIV är heltklart det bästa.

+Hardcore raiding PvE scene.
+Progression i gear.
+Hög skillcap på PvE rotationer vid ENDGAME.
+INGEN PAY2WIN.
+Välutveklat Profession system.
+Många klasser i en och samma karaktär.
+Riktigt bra MainStory som leder genom dungeons och raids.
+Växande PvP Scene.
+BGs, Arena. PvP säsonger m.m.

+Över 12 Miljoner spelare.

-Tyvärr ger många upp på låg-level, för att de fått en fel bild av spelet och skapat sig en förutfattat mening, då de tror att GCD systemet är slött och tråkigt. Vilket det medvetet är för att på låg-level för att det ska vara så nybörjarvänligt som möjlig. Inlärningskurvan blir dock mycket brantare ju närmare max-level man kommer.

Bakgrund: 12 års erfarenhet av WoW, och 2 års erfarenhet av FFXIV.

Bra spel och så men för mig vart det där asiatiska "grejen" bara för mycket. synd...

Bless Online kan kanske vara nåt, EA börjat på steam nästa vecka: https://store.steampowered.com/app/681660/Bless_Online/
Annars är WoW alltid bra, är ju fan wow.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Testat en hel del olika MMORPGS under åren. Men det spele jag aldrig lyckats sluta med helt är WoW. "Man slutar aldrig spela wow, man tar bara en paus".. Så rätt så!

Permalänk
Medlem

Jag är också inne o letar efter ett mmorpg. Har spelat albion men de var ju bara mest pvp vilket jag också visste men jag tyckte de sög. De kanske finns mer pve nu? var två år sen jag spela så att de lär ju förändrats.

Men jag letar iaf efter ett 2d mmorpg typ som ultima online fast lite enklare. Försökte sätta mig in I UO men gick bet. Spelar därför nu Diablo 1 hell mod och tanker väl kanske ge mig på Path of exile. Någon som kan ge tips på 2d mmo som är bra?

Permalänk
Medlem

ripan kolla upp Lost Ark Online, tror det ska släppas i Q4 ser lite likt Diablo ut.
https://www.mmorpg.com/lost-ark

Permalänk

Finns inga bra MMOrpg, tycker alla känns som bortkastad tid. DAoC pre ToA var helt ok, man kunde boosta upp en karaktär, tempa den och sen röja hej vilt i endgame utan att behöva slita flera veckor.

Otroligt kul och givande om man gillade PvP på den tiden. Men idag?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk

Har spelat många oliak MMOS.
Lite WoW, mycket Aion, Mycket GW1, Mycket GW2 och mycket BDO.
BDO: Kul combat och coola effekter. Dock en del p2w, grind som bara fan och pay for conveniance. Dock jävligt kul med tanke på combat iaf!
Aion: Väldigt kul men rätt avdankat nu, mest private servers som folk lirar.
GW1: Sjukt kul fortfarande och rätt mycket seplare, dock gammalt och dassig grafik med vad som finns att välja på.
GW2: Det mmo jag spelat mest senaste tiden. Även om ajg tröttnar ibland så kommer jag alltid tillbaka till det. Finns lång och bra story + Living World Storys med nya expansions. Sjukt bra mountsystem, Raids (typ high end dungeons med ca 3 bossar i varje Raid, finns 7 olika raids atm), Spvp, vanliga 5v5 pvp med ctp etc, World vs World, 3 servers mot varandra på 4 olika maps där man kontrollerar olika slott, camps, torn etc, Fractals- 1-100 nivåer i olika svåroghetsgrader. Sen har GW2 "Events" istället för questande (finns quest också). Där olika events triggar andra vilket kan leda till olika chain events även kallade "Meta Events" där man ofta möter en typ av boss i slutet. Detta gör att alla i hela Mapen kan vara involverade och monsters scalar till nivån av antal spelare som deltar etc. Väldigt kul grej som gör att man slipper "spring dit och döda 3 kor, kom tillbaka och få 2gold etc. Man får rewards direkt på skärmen om man deltar i eventet.

Permalänk
Medlem

Ni måste verkligen testa ArcheAge Unchained. ArcheAge släpptes 2014 inom EU och var helt fantastiskt i min mening. Slår alla MMO's jag kört på fingrarna med råge.

Nu släpps ArcheAge Unchained den 15 Oktober där de utvecklat fram en Buy to Play modell utan P2W features som orginella ArcheAge tyvärr led och i vissa fall fortfarande lider av.

Spelet i sin grund är helt fantastiskt och nu när de tänkt om hela deras business model i samband med att den gamla publisher Trion Worlds blev uppköppta av ett tyskt bolag så tror jag starkt på att det blir det perfekta MMORPG spelet för mig.

Kika på ArcheAge Unchained och bilda er egna uppfattning, det är absolut värt att testa.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arnzeal:

Ni måste verkligen testa ArcheAge Unchained. ArcheAge släpptes 2014 inom EU och var helt fantastiskt i min mening. Slår alla MMO's jag kört på fingrarna med råge.

Nu släpps ArcheAge Unchained den 15 Oktober där de utvecklat fram en Buy to Play modell utan P2W features som orginella ArcheAge tyvärr led och i vissa fall fortfarande lider av.

Spelet i sin grund är helt fantastiskt och nu när de tänkt om hela deras business model i samband med att den gamla publisher Trion Worlds blev uppköppta av ett tyskt bolag så tror jag starkt på att det blir det perfekta MMORPG spelet för mig.

Kika på ArcheAge Unchained och bilda er egna uppfattning, det är absolut värt att testa.

Dagens MMO är för lätta och gjorda för raids samt en ändlös grínding med repetiva quests.
som exempel kan nämnas att L28 tog 3 månader att uppnå i everquest.
I dagens mmo rushar folk förbi all content.
Blizzards classic WOW nysläpp är inte orginal utan lättare än orginal upplevelsen.

så för en annan har MMO tyvärr inget att erbjuda som spel.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Skrivet av Flopper:

Dagens MMO är för lätta och gjorda för raids samt en ändlös grínding med repetiva quests.

Det är så koreanska och kinesiska spelare vill ha det.
Jag tror också det ligger i MMORPGs natur att de inte kan vara särskilt utmanande, vill man ha utmaning är det nog single-player eller möjligen cooperative som gäller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Awakeruad:

Det är så koreanska och kinesiska spelare vill ha det.
Jag tror också det ligger i MMORPGs natur att de inte kan vara särskilt utmanande, vill man ha utmaning är det nog single-player eller möjligen cooperative som gäller.

MMO design urspungligen var i MUD spel dvs utan visuella medel och EQ var ett av de spel som helt enkelt var väl designat efter MUD.
Problemet sen som uppstod var att de började göra det lättare och lättare och sen blev allt innehåll, förenklat.
så MMO blev mer, singleplayer än grupp som tex lotr, wow, etc... började implmentera

Känslan att få bröstkorgen efter 1 år av spelande finns kvar 20 år senare från eq.
I andra MMO?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Nu finns ju även Archeage unchained!

Spelade originalet, men minns faktiskt inte så mycket ifrån upplevelsen.

Permalänk

Skulle nog säga att än idag är det inget som slår WoW, även om jag växt ifrån de sen många år tillbaka.