Tips på grymma klassiker (pc)?

Permalänk
Medlem

Tips på grymma klassiker (pc)?

Har tagit en tripp nedför nostalgia lane och spelat igenom LBA 1&2. Fått blodad tand och söker nu fler trevliga 90-talsspel till pc. Helst i samma stil. Nån som har nåt förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bugger:

Har tagit en tripp nedför nostalgia lane och spelat igenom LBA 1&2. Fått blodad tand och söker nu fler trevliga 90-talsspel till pc. Helst i samma stil. Nån som har nåt förslag?

Monkey Island och Broken Sword serien

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Har inte spelat LBA då, men..
Diablo 2 och Warcraft 2?

Permalänk
Medlem

Dungeon Keeper 1 & 2

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bugger:

Har tagit en tripp nedför nostalgia lane och spelat igenom LBA 1&2. Fått blodad tand och söker nu fler trevliga 90-talsspel till pc. Helst i samma stil. Nån som har nåt förslag?

Little big adventure spelen hör till mina absoluta favoriter, all time, synd att det inte kommit mer info om remake på 2:an och framsteg på 3:an.

Jag spelar väldigt mycket klassiska spel själv, några av mina favoriter är Heroes of might and magic 3, ascendancy och Diablo 2. Listan kan så klart göras ännu längre men de här är min topp 3

Visa signatur

Moderkort: ASUS TUF GAMING X570-PLUS | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: G.Skill Trident Z Neo C 32 GB (2x16) DDR4-3600 CL16 | GPU: SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8GB OC | SSD: Corsair MP510 1 TB NVMe + Intel 660p 2 TB NVMe | PSU: Corsair RM750X V2 750W | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Svart | Skärm: LG 27GL850 144Hz IPS 2560x1440 | Tangentbord: Logitech G513 | Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

@Bugger: Serious Sam (ok, kom 2001 men iaf), Warcraft 2, Ignition och första Quake är spel som IMHO ännu håller att spela.

Permalänk
Medlem

Gabriel Knight The Beast Within

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Legend of Kyrandia trilogin (särskilt 2:an).

Eller kolla här: https://kotaku.com/a-complete-directory-of-the-classic-pc-gam...

För en lista på bra spel.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Grim Fandango och Day of the tentacle är ju fantastiska.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Monkey Island och Broken Sword serien

Broken sword har jag redan dragit igenom men Monkey island hade jag totalt glömt bort att det existerade! Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

X-com 1. Tur baserad strategi

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

Grim Fandango och Day of the tentacle är ju fantastiska.

Jaaaaa! Grim Fandango! Day of the tentacle har jag missat totalt. Kollade lite gameplay på youtube och det verkar ju rätt kul

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klurig:

Little big adventure spelen hör till mina absoluta favoriter, all time, synd att det inte kommit mer info om remake på 2:an och framsteg på 3:an.

Jag spelar väldigt mycket klassiska spel själv, några av mina favoriter är Heroes of might and magic 3, ascendancy och Diablo 2. Listan kan så klart göras ännu längre men de här är min topp 3

Jag vet. Det är nog mitt absoluta favoritspel genom tiderna. Troligtvis ligger det lite nostalgi bakom det men vafan. Att 3:ans manus i princip har vart klart i 15-20 år men inte blivit spel är en tragedi.

Heroes of might and magic var länge sen. Det kanske man ska ladda hem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bugger:

Jaaaaa! Grim Fandango! Day of the tentacle har jag missat totalt. Kollade lite gameplay på youtube och det verkar ju rätt kul

Skickades från m.sweclockers.com

Little big Adventure , bra minnen

Day of the Tentacle är ju grymt roligt, fastnade aldrig för Grim Fandango eller Monkey Island
Vill slå ett slag för Full Throttle, finns även en remastered variant https://www.youtube.com/watch?v=PktBJ6HpNJQ

Och Indiana Jones Fate of Atlantis som även den har en remastered https://www.youtube.com/watch?v=lncARrPO8Qo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bugger:

Jag vet. Det är nog mitt absoluta favoritspel genom tiderna. Troligtvis ligger det lite nostalgi bakom det men vafan. Att 3:ans manus i princip har vart klart i 15-20 år men inte blivit spel är en tragedi.

Heroes of might and magic var länge sen. Det kanske man ska ladda hem

Skickades från m.sweclockers.com

Jag blir så jäkla ledsen med tanke på hur bra lba 1 & 2 är, sjukt störigt att de inte färdigställer. För min del hade de inte behövt skapa nån ny spelmotor, tvåans mekanik och grafik hade lätt räckt till.

Om du skaffar homm3 måste jag rekommendera en spelargjord expansion kallad In the Wake of Gods. Förbättrar och utökar spelet nåt helt enormt. Det finns typ över 200 nya features man kan fritt välja mellan att aktivera. Jag brukar förbättra gamla skills som ingen använde i originalutförande. Och att creatures kan samla exp och bli bättre, commanders, nya artefakter och en massa annat.

Visa signatur

Moderkort: ASUS TUF GAMING X570-PLUS | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: G.Skill Trident Z Neo C 32 GB (2x16) DDR4-3600 CL16 | GPU: SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8GB OC | SSD: Corsair MP510 1 TB NVMe + Intel 660p 2 TB NVMe | PSU: Corsair RM750X V2 750W | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Svart | Skärm: LG 27GL850 144Hz IPS 2560x1440 | Tangentbord: Logitech G513 | Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Sam and Max - Hit the road!

Permalänk
Medlem

Är nog inte inom genren som TS efterfrågar. Men Croc 1/ 2 och Rayman 2/ tycker jag är det absolut bästa som 90-talet hade att erbjuda i spelväg! Har spelat igenom nämnda spel otaliga gånger!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Många bra förslag här, kan lägga till Masters of Orion 2, Baldurs gate och Planescape Torment

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klurig:

Jag blir så jäkla ledsen med tanke på hur bra lba 1 & 2 är, sjukt störigt att de inte färdigställer. För min del hade de inte behövt skapa nån ny spelmotor, tvåans mekanik och grafik hade lätt räckt till.

Om du skaffar homm3 måste jag rekommendera en spelargjord expansion kallad In the Wake of Gods. Förbättrar och utökar spelet nåt helt enormt. Det finns typ över 200 nya features man kan fritt välja mellan att aktivera. Jag brukar förbättra gamla skills som ingen använde i originalutförande. Och att creatures kan samla exp och bli bättre, commanders, nya artefakter och en massa annat.

Wake of Gods har jag missat, tack för tipset!
Jag är ett stort fan av HoMM och mina favoriter är HoMM 2 och 3, 4:an var sämst.

Jag rekommenderar Neverhood(Finns en uppföljare till PS1 som jag inte har testat också), HoMM 2, HoMM 3: Armageddons Blade, alla C&C/Red Alert, Monkey Island 1 och 2(hade svårt för 3:an, tyckte röstskådespeleriet lät för fjantigt), Diablo 1(bäst atmosfär i serien, lite mörkare och lite mer satanistisk), Shogo(Vet inte om det håller idag dock), Slave Zero, Enclave(Starbreeze, synd att det aldrig blev någon uppföljare).

Det finns säkert väldigt många fler klassiker, men det är dom jag kommer på just nu.

Permalänk
Hedersmedlem

Spelade precis igenom WarCraft 3-serien - så sjukt att det hållt så pass bra. Var riktigt roligt!

Max Payne kan nog vara roligt att spela igenom igen. Första Unreal-spelet kan nog vara roligt också.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Commandos Behind Enemy Lines är fantastiskt, rollercoaster tycoon 1 är en favorit med Kanske inte stilen du är ute efter men ack bra 90 tals spel!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Skrivet av Kr^PacMan:

Spelade precis igenom WarCraft 3-serien - så sjukt att det hållt så pass bra. Var riktigt roligt!

Max Payne kan nog vara roligt att spela igenom igen. Första Unreal-spelet kan nog vara roligt också.

Vilken svårighetsgrad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Wake of Gods har jag missat, tack för tipset!
Jag är ett stort fan av HoMM och mina favoriter är HoMM 2 och 3, 4:an var sämst.

Jag rekommenderar Neverhood(Finns en uppföljare till PS1 som jag inte har testat också), HoMM 2, HoMM 3: Armageddons Blade, alla C&C/Red Alert, Monkey Island 1 och 2(hade svårt för 3:an, tyckte röstskådespeleriet lät för fjantigt), Diablo 1(bäst atmosfär i serien, lite mörkare och lite mer satanistisk), Shogo(Vet inte om det håller idag dock), Slave Zero, Enclave(Starbreeze, synd att det aldrig blev någon uppföljare).

Det finns säkert väldigt många fler klassiker, men det är dom jag kommer på just nu.

Wake of Gods är en dålig expansion tyvärr. Det är mycket som är obalanserat etc. Jag rekommenderar Hota istället (Horn of the Abyss). Det är typ det alla som är aktiva inom HOMM scenen spelar just nu. HD mod + Hota och man har många timmar framför sig

Permalänk
Medlem

Det är sjukt att jag gillar varenda spel folk har skrivit ut här. Spel var verkligen bättre förr i tiden

Permalänk
Medlem

MissionForce: CyberStorm , grym turn-baserad strategi med mänskliga kloner, Bioderm, som rattar mechs för att stoppa en elak AI och dess robotar. Spelplanen är uppbyggd av hexagoner. Både Mechs och piloter går att konfigurera och uppgradera. "Using Stem-gland, you can increase your Bioderm's performance in battle, at the risk of making him genetically unstable."

Verkar finnas på GOG till moderna system: MissionForce: Cyberstorm

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Lite flera förslag på de som inte redan är sagda.

Beyond Good and Evil - Kanske lite för nytt
Metal Gear Solid (det från 1998)
Another World
System Shock 2

Permalänk
Medlem

MDK!

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

X COM Terror from the Deep

Heroes of Might and Magic 1-3

Blood 3D

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

Wizardry serien , 6,7,8 finns på Steam

https://store.steampowered.com/sub/31551/

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j