Ryzen 9 3950X med 16 kärnor slår Intels 18-kärniga Core i9-9980XE i 3DMark

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Kommer 3950X skilja sig något i single-core prestanda gentemot säg 3600 eller 3800X? Någon som har några gissningar?

Om den nu når utlåvade boostfrekvenser så hamnar den på 200 MHz högre klock (än 3800X), det lär bli skillnad men inte speciellt stor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alotiat:

Kommer 3950X skilja sig något i single-core prestanda gentemot säg 3600 eller 3800X? Någon som har några gissningar?

Tror nog bara att 3950X är lite lite bättre binnade, dvs vi kan se en 200 Mhz boost ökning, om de lyckas hitta tillräckligt med chip som klarar högre frekvens.

För som det är nu är 3700X<3800x<3900X i enkeltrådade laster, vilket motsvarar att de binnar dyrare CPUer bättre.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Jag har alltid hävdat att jag inte är en fanboy, varken av AMD, Intel eller Nvidia, men jag tycker de är så sjuukt kul att de går bra för AMD nu, så jag börjar nästan undra om jag inte är en AMD fanboy ändå.. Hur som haver, riktigt roligt att AMD går som tåget nu äntligen

Det är alltid roligt att se ett företag som använt sin monopolställning krossas av ett annat

jag körde på en i7-2600k innan AMD kom ut med ZEN 2
Så haft en cpu i ca 8 år.. bra där intel

Hoppas nvidia blir krossad av intel eller amd nästa år

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Spawnbadboy:

Det är alltid roligt att se ett företag som använt sin monopolställning krossas av ett annat

jag körde på en i7-2600k innan AMD kom ut med ZEN 2
Så haft en cpu i ca 8 år.. bra där intel

Hoppas nvidia blir krossad av intel eller amd nästa år

Krossad i mina ögon hade varit 40 % högre prestanda vid samma klock eller 5.5GHz
Enda dom riktigt krossar på nu är pris.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Vi struntar i vad någon tillverkare tycker – AMD, Intel, Nvidia eller någon annan. Våra testsviter utformar vi helt på egen hand. Den enda feedback vi bryr oss om är att kolla av kommentarsfält och diskussioner i forumet om vad folk vill se.

Mer 720p!!! <3

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Lär ju bli otroligt svårt att få tag på en 3950x skulle jag tro ,när dom har haft så svårt att få fram 3900x.

Akilleshälen är fortfarande det samma, Infinity Fabric. Fick dom ned den latency den gör så hade dom vunnit på allt.

Mycket hänger på Threadripper framöver då HEDT har legat i idle en lång stund. Problemet nu när Intel sänkt prisetär att Threadripper inte längre har det som försprång. Och sänker AMD riset på threadripper går det utöver mainstream. Rätt smart grepp av Intel att sänka priserna på något de inte sälger mycket av. Sätter press på hela ledet till AMD. Kan fungera som en ekonomisk sanktion.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Krossad i mina ögon hade varit 40 % högre prestanda vid samma klock eller 5.5GHz
Enda dom riktigt krossar på nu är pris.

Monopolställning är väll kanske dock inte direkt kopplad emot en given CPU frekvens och prestanda dock. Uppdagad slavhandel hade förmodligen kunnat krossa ett företags monopolställning och har inget med teknik att göra.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Krossad i mina ögon hade varit 40 % högre prestanda vid samma klock eller 5.5GHz
Enda dom riktigt krossar på nu är pris.

Allt beror på hur man ser på saken, när det gäller företag så skulle jag nog mest kolla på hur marknadsandelar för försäljning av nuvarande processorer ser ut... Med det sagt vet jag inte hur det ser ut, men känns som övertag AMD där just nu i många segment och en trend som rör sig än mer åt det hållet (men kan och kommer ju troligtvis svänga, frågan är när).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av skewgen:

Allt beror på hur man ser på saken, när det gäller företag så skulle jag nog mest kolla på hur marknadsandelar för försäljning av nuvarande processorer ser ut... Med det sagt vet jag inte hur det ser ut, men känns som övertag AMD där just nu i många segment och en trend som rör sig än mer åt det hållet (men kan och kommer ju troligtvis svänga, frågan är när).

Skickades från m.sweclockers.com

Ja Intel har ju fortfarande brist, vi har försenade lev på jobbet 2 veckor extra pga brist på CPUs.

Bästa hade ju varit typ 50/50

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av inquam:

Monopolställning är väll kanske dock inte direkt kopplad emot en given CPU frekvens och prestanda dock. Uppdagad slavhandel hade förmodligen kunnat krossa ett företags monopolställning och har inget med teknik att göra.

Skulle säga kan AMD släppa CPUs som totalt krossar Intel till lägre pris så kommer ju tekniken lösa det.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Jag ser att det är PRECIS som vanligt när AMD är på gång att släppa en ny produkt, oavsett om det är GPU/CPU. Då kommer dessa rykten som ett brev på posten som skvallrar om att:

"NUU!! KOLLA AMD är bäst i hela världen - på allt, så jävla bra produkt, titta bara på dessa tester tagna helt ur fantasin"

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Ragnarok:

Jag ser att det är PRECIS som vanligt när AMD är på gång att släppa en ny produkt, oavsett om det är GPU/CPU. Då kommer dessa rykten som ett brev på posten som skvallrar om att:

"NUU!! KOLLA AMD är bäst i hela världen - på allt, så jävla bra produkt, titta bara på dessa tester tagna helt ur fantasin"

Fast det är väl inte något som är exklusivt för AMD?
Alla tillverkare försöker väl skapa hype inför ett släpp?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Krossad i mina ögon hade varit 40 % högre prestanda vid samma klock eller 5.5GHz
Enda dom riktigt krossar på nu är pris.

Kan säga att de krossas eftersom AMD börjar ta mer av mer av intels marknadsandelar
Och gör så intel måste sänka sina priser

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ragnarok:

Jag ser att det är PRECIS som vanligt när AMD är på gång att släppa en ny produkt, oavsett om det är GPU/CPU. Då kommer dessa rykten som ett brev på posten som skvallrar om att:

"NUU!! KOLLA AMD är bäst i hela världen - på allt, så jävla bra produkt, titta bara på dessa tester tagna helt ur fantasin"

Jag ser att det är PRECIS som vanligt när företag är på gång att släppa en ny produkt, oavsett produkttyp. Då kommer dessa rykten som ett brev på posten som skvallrar om att:

"NUU!! KOLLA våra produkter är bäst i hela världen - på allt, så jävla bra produkt, titta bara på dessa tester tagna helt ur fantasin"
------------------------------

Japp. Visst är det så

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Spawnbadboy:

Kan säga att de krossas eftersom AMD börjar ta mer av mer av intels marknadsandelar
Och gör så intel måste sänka sina priser

Så för att dom tar lite markandsandelar så krossar dom Intel? okej....

hade dom krossat Intel hade 9900k kostat 3500kr.
Men dom säljer fortfarande väldigt bra.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Oj vad fint!! Bra med konkurrens

heja plånboken

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Skulle säga kan AMD släppa CPUs som totalt krossar Intel till lägre pris så kommer ju tekniken lösa det.

Jag skulle nog faktiskt tro att även om AMD skulle släppa en CPU som är 10% snabbare, "i spel" eftersom det verkar vara det enda som är viktigt för folk, och kostar 20% mindre så hade det ändå inte svängt. Tror det kommer ta längre tid. Dels är Intels mindshare så stark att det kommer ta tid att bryta ner och sedan tror jag Intel skulle börja med mer och mer shady grejer ju mer pressade de blev. "The best indicator of future behavior is past behavior".

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av inquam:

Jag skulle nog faktiskt tro att även om AMD skulle släppa en CPU som är 10% snabbare, "i spel" eftersom det verkar vara det enda som är viktigt för folk, och kostar 20% mindre så hade det ändå inte svängt. Tror det kommer ta längre tid. Dels är Intels mindshare så stark att det kommer ta tid att bryta ner och sedan tror jag Intel skulle börja med mer och mer shady grejer ju mer pressade de blev. "The best indicator of future behavior is past behavior".

Har redan svängt till AMD.
Lisa su med team har helt enkelt levererat konsekvent sista åren med mer och bättre än Intel.
Intel är helkörda för tillfället tills 2022 eller liknande.
Får amd EPYC med avx512 stöd i kommande Ryzen uppdateringar så tar de sig in speciella niche marknader med.

Ryzen designen blev helt enkelt så bra att Intel inte hade nåt att svara med.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Kan säga att de krossas eftersom AMD börjar ta mer av mer av intels marknadsandelar
Och gör så intel måste sänka sina priser

AMD tar stora kliv på privatmarknaden nu men vi får inte glömma att Intel är TOTALT superöverlägsna på företagsmarknaden samt även för laptops (sett till marknadsandelar). Detta är fortfarande en form av utdragen David mot Goliat kamp.

Dock coolt att AMD levererar cpu till PS4?

Sedan trots all utveckling och elefantkliv som AMD tar nu så är det ju fortfarande väldigt många gamers som föredrar Intel. Vi får väl se om produkter som Ryzen 9 3950X kan hjälpa till att rubba maktbalansen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Jag skulle nog faktiskt tro att även om AMD skulle släppa en CPU som är 10% snabbare, "i spel" eftersom det verkar vara det enda som är viktigt för folk, och kostar 20% mindre så hade det ändå inte svängt. Tror det kommer ta längre tid. Dels är Intels mindshare så stark att det kommer ta tid att bryta ner och sedan tror jag Intel skulle börja med mer och mer shady grejer ju mer pressade de blev. "The best indicator of future behavior is past behavior".

Jag vet inte jag.

Byggde ihop en Ryzen 7-maskin till en kompis i höst, han vet ingenting om datorer men visste ändå såpass att han i början påpekade att han funderade på en AMD-plattform; "För visst är de nya AMD-processornerna mest prisvärda idag?".

Jag behövde inte ens övertala honom!

Så kunskapen att AMD är tillbaka har krypt rätt långt ner bland vanligt folk också.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Kan Trump ställa till det för AMD och därigenom indirekt hjälpa Intel? Visst har AMD en hel del tillverkning i Kina och hur blir det med tullar etc?

Men jag gissar att AMD hittat något kryphål här för att undvika reta upp Trump administrationen.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av heatm:

Jag vet inte jag.

Byggde ihop en Ryzen 7-maskin till en kompis i höst, han vet ingenting om datorer men visste ändå såpass att han i början påpekade att han funderade på en AMD-plattform; "För visst är de nya AMD-processornerna mest prisvärda idag?".

Jag behövde inte ens övertala honom!

Så kunskapen att AMD är tillbaka har krypt rätt långt ner bland vanligt folk också.

Och hos mina närmaste och polare existerar knappt AMD haha ^^

Även okunniga.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Så för att dom tar lite markandsandelar så krossar dom Intel? okej....

hade dom krossat Intel hade 9900k kostat 3500kr.
Men dom säljer fortfarande väldigt bra.

lite?
Dom kör över intel totalt i desktopmarknaden
Alla rekommenderar Ryzen 2 nu från youtube till reddit

Såhär ser det ut med försäljningen på mindfactory.de

Och snart kommer servermarknaden också hoppa på om intel inte gör något där

Om du inte tycker det är att bli krossad totalt så vet jag inte

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Spawnbadboy:

lite?
Dom kör över intel totalt i desktopmarknaden
Alla rekommenderar Ryzen 2 nu från youtube till reddit

Såhär ser det ut med försäljningen på mindfactory.de

https://i.imgur.com/ehjRyTG.png

Och snart kommer servermarknaden också hoppa på om intel inte gör något där

Om du inte tycker det är att bli krossad totalt så vet jag inte

Ja och Mindfac är inte fakta worldwide jag har dist kontakter 9000 serie SÄLJER inte dåligt.
Servermarkanden är still Intel enormt dominant du byter inte bara server bara för någon gör något bättre / billigare jag jobbar med detta.

"intel inte gör något" venne om du hänger med i utvecklingen men intel gör massor på server sidan.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ja och Mindfac är inte fakta worldwide jag har dist kontakter 9000 serie SÄLJER inte dåligt.
Servermarkanden är still Intel enormt dominat du byter inte bara server bara för någon gör något bättre / billigare jag jobbar med detta.

Ne inte worldwide men man får en insyn i hur det säljs
Har du någon annan statistik som pekar annat får du gärna dela med dig den?

Har inte heller sagt det?
Men många större företag börja snegla på AMD nu. Det kommer ta lång tid för amd att få marknadandelar där men kommer intel inte med något så kommer fler och fler att hoppa på och sen är snöbollen i rullning. Intel har stor press där och skulle inte förvåna mig att de börjat göra fula deals och erbjudande bakom stängda dörrar igen

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Spawnbadboy:

Ne inte worldwide men man får en insyn i hur det säljs
Har du någon annan statistik som pekar annat får du gärna dela med dig den?

Har inte heller sagt det?
Men många större företag börja snegla på AMD nu. Det kommer ta lång tid för amd att få marknadandelar där men kommer intel inte med något så kommer fler och fler att hoppa på och sen är snöbollen i rullning. Intel har stor press där och skulle inte förvåna mig att de börjat göra fula deals och erbjudande bakom stängda dörrar igen

Jo jag vet på företag det börjar komma men dom ligger fortfarande efter på Avtal, Lev tider och tillgång, patchning etc etc.
Hårdvara är oftast sista man kollar på.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Krossad i mina ögon hade varit 40 % högre prestanda vid samma klock eller 5.5GHz
Enda dom riktigt krossar på nu är pris.

Om en skidåkare vinner med 60 sekunder på 30 km så är det att krossa. Beroende på väder, vind samt bana så kan det ta ca 70 minuter att köra 30 km fristil. Då pratar vi om ~1.4% skillnad. Allt är relativt vettu.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av JonkenPonken:

Om en skidåkare vinner med 60 sekunder på 30 km så är det att krossa. Beroende på väder, vind samt bana så kan det ta ca 70 minuter att köra 30 km fristil. Då pratar vi om ~1.4% skillnad. Allt är relativt vettu.

Relevant.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Får bli en Ryzen nu.

Permalänk

Jag är inte imponerad. Fortfarande samma höga TDP som dom senaste 10 åren eller ännu högre.

AMDs bästa blir 64 kärnor med 128 trådar. Oracle hade SPARC M7 redan 2015 med 256 trådar.