Sony bekräftar Playstation 5 till julen 2020

Skrivet av ipac:

Bra förslag. Då får man ju mer tid över att ägna sig åt fanboy-aktiviteter. Mkt roligare än att spela några av nästa generations bästa och tekniskt mest intressanta spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Du får ju självklart göra vad du vill med din tid, men det var väl inte riktigt det jag hade i tankarna.
Alla har inte tiden att lägga på alla exklusiva titlar som finns där ute helt enkelt, så det givna svaret var; man skippar dem.

Har oavsett vad du tror inget med 'fanboyism' eller annat att göra, är väl snarare motsatsen, obrydd över det hela.

Skrivet av ipac:

Det, likt andra förstapartsspel, har ändå aldrig kostat 600 kr (och även om de hade gjort det så tar det inte lång tid alls innan priserna går ner, alt dyker upp begagnat) så frågan är var du fick ditt hitte-på pris ifrån. Här har du annars ett nyare:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4044798 (hint: det är inte släppt än men går priserna åt nått håll så går de neråt)

GOW kommer inte till PC. Att ett GOTY-spel är "värt nått" begriper alla som inte har hjärnan fastlåst i fanboy-träsket.

Exklusiva spel är en del av en väldigt framgångsrik affärsmodell (att knyta användare till den egna plattformen) som vi bara kommer få se mer och mer av. Står var och en fritt att avstå men då är vi som sagt tillbaka det som startade hela diskussionen, man missar ("allmänt sett") bra spel. Men om det var där skon klämde, varför sa du inte det från början?

Enligt prisjakt kostade spelet 600 kr vid launch, så troligen därifrån. De flesta spel som kommer till konsoler har ett +100 kr för att dom kommer att betala straff.

Skrivet av Kenta42:

Xbox One X hade releasepriset $499. Även om den mer var ett svar mot PS4 pro och inte mainstream känns det inte som att PS5 med omtalad hårdvara kommer att säljas för lägre?
Ihop med kronans kurs mot dollarn och Sveriges skatter så blir det förmodligen inget roligt pris för oss.

Saker kostar sällan mer än vad folk betalar för dem. Och dollarn är inte så relevant för priset på prylar som många fortfarande tror.

Därför har tex XboxX ett par tillfällen nyligen varit långt billigare än PS4p, även i Sverige.

Har sett den under 3500.* Medan en PS4p idag väll får räknas som billig om den åter pressats under det ursprungliga 4000 jämt.

* Hade ju nästan varit värt att skaffa en bara för handkontrollen och bluerayspelaren.

Skrivet av Esseboy:

Att mata marknaden för exklusiva spel är lite bakåtsträvande enligt mig. Otroligt onödigt att behöva ha fyra fem plattformar att spela på.

Skrivet av Rixxz:

Mja, en av anledningarna till att jag personligen undviker konsoler är för att jag tycker plattformsexklusivitet utan egentlig anledning förutom att några slipsnissar bestämt att det ska vara så för att kränga hårdvara är bös, och det är inget jag vill stödja

Skrivet av ipac:

Absolut, att inte vilja stödja den modellen är som sagt ett giltigt skäl. Skulle tro att det blir bara svårare att helt undvika framöver dock.

Windows är också en plattform.

Den som är den konstruerat mest inlåsande av samtliga dessutom, inklusive Xboxen lustigt nog.

Skrivet av Esseboy:

Enligt prisjakt kostade spelet 600 kr vid launch, så troligen därifrån. De flesta spel som kommer till konsoler har ett +100 kr för att dom kommer att betala straff.

Alla AAA spel tenderar ju ha riktpriset runt 600 hyfsat stora och seriösa butiker oavsett plattform och leveransmetod.

https://store.steampowered.com/app/582010/MONSTER_HUNTER_WORL...

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4385980

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4385983

Skrivet av TuHack:

Dom kan nog sänka marginalerna rejält på hårdvaran med tanke på att spelen kostar 699kr nya. Antar även att det kommer att fortsätta att kosta att spela online.

Väldigt ovanligt för Sony men Days Gone var mer som ett PC spel... katastrof vid release men är man sen på pucken är det en pärla. Skulle personligen säga topp 3 av PS4ans exklusiva.

Var lite rädd för att det är för likt säg Far Cry spelen och de är ingen favorit till mig. Men Zombies och apokalyps hmm, och sen ditt inlägg. Ja det låter ju ganska grymt trots allt. Tackar

Har PS, PS2 och PS3, men hoppade över fyran. Kommer nog hoppa på femman igen. Ser framemot GTA VI, men vill helst bara spela det på PC. Men lär ju släppas till konsol först, så får nog bli att spela det där först precis som GTA V.

Skrivet av GuessWho:

Att PCI Express 4.0 är "det nya galna snabba".

En M.2 ansluten SSD med PCI-E 3.0 4X har MAX 4GB/s överföringshastighet
En M.2 ansluten SSD med PCI-E 4.0 4X har MAX 8GB/s överföringshastighet

I början av 2019 när Sony pratade om PS5 med ny snabb häftig über SSD så fanns inte PCI Express 4.0 på PC.

Ja det är dom själva som sagt det. Jag väntar och ser.

Vet fortfarande inte vad du vill ha sagt med det. Att PS5 kommer ha PCI-E 3? Att De inte hade en susning hur mycket snabbare PCI-E 4 kommer vara? Sistnämnda så visste de mycket väl att PCI-E 4 var på väg.. Har ju varit under utveckling i ett par år så specsen och standard har inte precis varit hemligt.

Skrivet av AndreaX:

Windows är också en plattform.

Den som är den konstruerat mest inlåsande av samtliga dessutom, inklusive Xboxen lustigt nog.

Känner väl att det finns en viss skillnad mellan ett operativsystem och en hel systemuppsättning, och så vitt jag vet mutar inte Microsoft tredjeparter till att nobba exempelvis Linux

Kan du utveckla hur Windows är mer 'inlåst' än systemet som både PS4 och XB1 kör förresten?

Senast redigerat 2019-10-09 19:49
Skrivet av Rixxz:

Känner väl att det finns en viss skillnad mellan ett operativsystem och en hel systemuppsättning, och så vitt jag vet mutar inte Microsoft tredjeparter till att nobba exempelvis Linux

Kan du utveckla hur Windows är mer 'inlåst' än systemet som både PS4 och XB1 kör förresten?

Att Microsoft mutat eller bestraffat tillverkare som inte hållit sig helt till Windows är ju hyfsat känt. Det är hårdvarubiten.

Sen för mjukvarusidan är det självklart så att alla deras påhitt i allt från säregna webb-"standarder" till DX är främst avsett att mota konkurrens. Även om just Linux knappast ens var i tanken när de började med sånt utan snarare tex Mac. (som i OS9 då)

PS4 kör inte Windows, det är en väldigt grundläggande BSD-bas med mestadels eget system ovanpå. Att en Xbox inte är inlåsande oavsett vad den är baserad på är för att det är helt valfritt att köpa den. Den är bara en pryl, precis som PS4. Och eftersom den inte heller stödjer att installera vanliga Windows program så blir den såklart mindre inlåsande än Windows på "PC" är i vilket fall. De flesta konkurrerande spel och appar finns ju för båda, vilket är mest just bara för att ingen av dem kunnat lägga sig till med hela marknadens tredjepartstillverkare. Som Nintendo gjorde en gång både genom dominans och fulspel. Det luckrades dock oundvikligen upp efterhand, mycket enbart för att NES just bara var en pryl. Den är inte nödvändig för någonting.

Steamboxarna hade kunnat vara ett perfekt exempel på hur det idag kunde fungerat i en parallell verklighet.

Du kan köpa vilken tillverkares spelkonsoll du vill, men alla är ångmaskiner oavsett märke.

Skrivet av AndreaX:

...?

Du kan såklart köpa skivlösa spel som på de flesta plattformar sen ett bra tag tillbaka. Det lär ju bli det vanligaste på sikt tyvärr.

PS3 hade några enstaka titlar som enbart var tillgängliga på skiva dock.

Skrivet av iller:

Utveckla så jag förstår.

Citat:

Installation av spel från skiva till intern lagring blir dock ett krav med Playstation 5.

Är det en konstigt formulerad mening så jag missförstår?
Min upplevelse med PS4 har varit att det oftare varit billigare att köpa skiva och installera med kravet att skivan måste vara i när man ska spela. Det känns sjukt om det fortfarande ska vara ett krav. Det bör vara standard att kunna köpa koder eller via onlinebutiken utan några krav på skiva. Det ska heller inte kosta mer än en skiva från fysisk butik

Skrivet av Shimonu:

Är det en konstigt formulerad mening så jag missförstår?
Min upplevelse med PS4 har varit att det oftare varit billigare att köpa skiva och installera med kravet att skivan måste vara i när man ska spela. Det känns sjukt om det fortfarande ska vara ett krav. Det bör vara standard att kunna köpa koder eller via onlinebutiken utan några krav på skiva. Det ska heller inte kosta mer än en skiva från fysisk butik

Ja du missförstår nog.

Vad meningen säger är att om du har ett spel på skiva så måste du alltid installera spelet på SSD:n. Mao, du kan inte bara poppa i skivan och köra från den.

Skrivet av Shimonu:

Är det en konstigt formulerad mening så jag missförstår?
Min upplevelse med PS4 har varit att det oftare varit billigare att köpa skiva och installera med kravet att skivan måste vara i när man ska spela. Det känns sjukt om det fortfarande ska vara ett krav. Det bör vara standard att kunna köpa koder eller via onlinebutiken utan några krav på skiva. Det ska heller inte kosta mer än en skiva från fysisk butik

Xbox gjorde ju faktiskt vid starten av nuvarande generation ett försök att ha en modell där du inte behövde ha skivan i.
Det föll inte ut helt väl bland kunderna kan man säga.

Tills någon försöker sig på det igen, ja vill man komma undan lite billigare än att köpa digitalt och dessutom sen ha en fysisk produkt som inte bara närsomhelst kan försvinna från en onlinebutik så köper man helt enkelt en skiva. Mellanskillnaden du får betala med är att resa dig ur soffan emellanåt för lite helt gratis stretching, (vilket tydligen även är rekommenderat av medicinsk expertis) så på det stora hela är det ju bara vinster ändå.

Det går säkert att köpa konstiga koder på konsoll med, men priserna man rimligen bör jämföra med är tex Steam, inte återförsäljare utan egna servrar som vidarebefodrar till största delen förmodligen snodda eller massuppköpta andrahandskoder.

Ivf bör man nog vara nöjd sålänge fysika medier finns kvar, för när det är borta kommer det bara finnas en anledning till mindre att inte sänka priset på nedladdningsspel.

Skrivet av AndreaX:

Xbox gjorde ju faktiskt vid starten av nuvarande generation ett försök att ha en modell där du inte behövde ha skivan i.
Det föll inte ut helt väl bland kunderna kan man säga.

Tills någon försöker sig på det igen, ja vill man komma undan lite billigare än att köpa digitalt och dessutom sen ha en fysisk produkt som inte bara närsomhelst kan försvinna från en onlinebutik så köper man helt enkelt en skiva. Mellanskillnaden du får betala med är att resa dig ur soffan emellanåt för lite helt gratis stretching, (vilket tydligen även är rekommenderat av medicinsk expertis) så på det stora hela är det ju bara vinster ändå.

Det går säkert att köpa konstiga koder på konsoll med, men priserna man rimligen bör jämföra med är tex Steam, inte återförsäljare utan egna servrar som vidarebefodrar till största delen förmodligen snodda eller massuppköpta andrahandskoder.

Ivf bör man nog vara nöjd sålänge fysika medier finns kvar, för när det är borta kommer det bara finnas en anledning till mindre att inte sänka priset på nedladdningsspel.

Vad var det kunderna klagade på då? Vad är negativt med att ha fler möjligheter?

Jag menar det har ju hänt att man någon kväll eller helg blir sugen på att lira något spel med en kompis och ser att billigaste alternativet är att beställa en fysisk skiva från någon butik. Det kan skilja en 100kr som inte känns värt att lägga för att få det direkt.

Skrivet av Shimonu:

Vad var det kunderna klagade på då? Vad är negativt med att ha fler möjligheter?

Jag menar det har ju hänt att man någon kväll eller helg blir sugen på att lira något spel med en kompis och ser att billigaste alternativet är att beställa en fysisk skiva från någon butik. Det kan skilja en 100kr som inte känns värt att lägga för att få det direkt.

Främst att inte kunna sälja vidare. Eller ens själv kunna spela spelet på skivan alls, om kontot till det förloras.

Känns la i realiteten rätt långsökt att man bara kommer på tanken att spontanköpa ett spel på kvällskvisten såvida man inte just ser det i onlinebutiken ivf. Har man sen ändå tid över att genast efter det gå ut på prisjakt istället.. ja då kanske det inte var så himla nödvändigt eller bråttom i första stället liksom.

Vad bekvämligheten kontra andra för och nackdelar, och vilket av dem som egentligen är vad, och vad de är värda är såklart upp till var och en. Visst, det vore bra med paritet i alla sammanhang tycker jag.

Men helt uppenbarligen anser ju inte tillräckligt många det.

Ögonvittnesrapport:

Citat:

The demo I saw had the very best real time graphics I've ever seen. And what I mean by that is it looked like a real game you can play.
Not some super polished UE4 or Unity technical demo that you would see at gdc.
To me, there was no mistaking this for a current generation on PC or console.
To be clear, in terms of scope, lighting and environment dynamics, RDR2 or TLOU2 aren't even in the same time zone as this.
and yeah, it kinda was like a Shadowfall moment to me in that it seemed totally different from what I've been used to in the previous generation.
Now granted, Framerate was maybe 25 to 30-ish and it was early, early,early. But I actually said out loud WTF when I first saw it.
Hugely impressive.

Citat:

One thing I found really interesting was the quality of the shadows. I especially noticed there were some approx 2-3ft high bushes. When they were swaying in the wind they were casting moving shadows with fucking PERFECT detail. No shimmering or stairstepping at all.

And I am talking about a bush with maybe 75-100 branches and 100s of leaves on it!
Casting. Perfect.Fucking. Shadows.

Keep in mind this was just a random, whateverthefuck bush!

Also

The overall picture quality was astoundingly solid....like it used some super duper AA.

The game is full 2160p, but again, has no shimmering whatsoever. Just a really solid resolve to the graphics.

I'm sorry I can't articulate all this better but it's really hard to explain for some reason.

Citat:

In the end, I really think that you guys will be way more impressed by the games than the specs.

I was.

Citat:

It was running on Navi-based hardware. So a current for the time PS5 development kit.(June 2019)

 
https://www.resetera.com/threads/next-gen-ps5-and-next-xbox-speculation-launch-thread-ot6-mostly-fan-noise-and-hot-air.129193/page-342#post-25400009

@ipac: läste också den i morse. Det är också så jag ser på nästa generation, att det kommer handla mycket mer om vilka upplevelser som möjliggörs än siffror på upplösning och fps-antal. Visst kommer spel stoltsera med 4K-upplösning och 60 eller 120 fps i sina fall, men jag ser mycket mer fram emot vad de ruskigt snabba laddningstiderna och bättre kapaciteten för fysik- och AI-beräkningar kommer tillföra.

Med tanke på vad utvecklare lyckats åstadkomma den här generationen med så pass mycket enklare hårdvara kan nästa generation blir hur bra som helst. Lagringshastigheterna i PS4/Xbox One är ju egentligen löjligt långsamma, men ändå kan utvecklare ta fram titlar som Horizon: Zero Dawn och Marvel's Spider-Man. Den sortens upplevelser med rejält förbättrade laddningstider, rejäl kapacitet för AI och fysikberäkningar ... mumma!

Skrivet av loevet:

@ipac: läste också den i morse. Det är också så jag ser på nästa generation, att det kommer handla mycket mer om vilka upplevelser som möjliggörs än siffror på upplösning och fps-antal. Visst kommer spel stoltsera med 4K-upplösning och 60 eller 120 fps i sina fall, men jag ser mycket mer fram emot vad de ruskigt snabba laddningstiderna och bättre kapaciteten för fysik- och AI-beräkningar kommer tillföra.

Med tanke på vad utvecklare lyckats åstadkomma den här generationen med så pass mycket enklare hårdvara kan nästa generation blir hur bra som helst. Lagringshastigheterna i PS4/Xbox One är ju egentligen löjligt långsamma, men ändå kan utvecklare ta fram titlar som Horizon: Zero Dawn och Marvel's Spider-Man. Den sortens upplevelser med rejält förbättrade laddningstider, rejäl kapacitet för AI och fysikberäkningar ... mumma!

Jupp.

Hårdvaran i nästa generations konsoler är (förutom när det gäller SSD kanske) redan slagen av dagens topp-PC. Men mjukvaran, spelen, kommer (ur ett "visuellt-helhets-perspektiv") åka i åttor runt dagens spel till samma topp-PC.

(och det är förstås win-win för alla, base-line har flyttats rejält och denna topp-PC, för att inte tala om morgondagens topp-PC, kommer förstås må alldeles utmärkt av denna nya generation mjukvara - och det är det jag sagt hela tiden, det här med spel-generationer definieras mer än nått annat utav mjukvara, inte hårdvara)

Skrivet av loevet:

@ipac: läste också den i morse. Det är också så jag ser på nästa generation, att det kommer handla mycket mer om vilka upplevelser som möjliggörs än siffror på upplösning och fps-antal. Visst kommer spel stoltsera med 4K-upplösning och 60 eller 120 fps i sina fall, men jag ser mycket mer fram emot vad de ruskigt snabba laddningstiderna och bättre kapaciteten för fysik- och AI-beräkningar kommer tillföra.

Med tanke på vad utvecklare lyckats åstadkomma den här generationen med så pass mycket enklare hårdvara kan nästa generation blir hur bra som helst. Lagringshastigheterna i PS4/Xbox One är ju egentligen löjligt långsamma, men ändå kan utvecklare ta fram titlar som Horizon: Zero Dawn och Marvel's Spider-Man. Den sortens upplevelser med rejält förbättrade laddningstider, rejäl kapacitet för AI och fysikberäkningar ... mumma!

Jag har inget emot 30fps-titlar heller om grafiken kan sträcka ännu mer på benen. Om spel som de ser ut idag, kommer kunna köras i 4K60fps så blir det grymt spännande att se hur 30fps-titlarna kommer se ut. Men jag håller med om laddningstiderna. Jag vill inte ens tänka på hur många timmars laddningar jag utsatte mig själv för när jag körde igenom Final Fantasy 15 på min PS4 (basmodell). Jag tog vid några tillfällen tid på hur lång tid det tog att "fast-travla" tillbaka till bilen jämfört med att springa dit efter ett "hunt". Vissa gånger gick det jämt upp rätt exakt. Det är rätt illa för något som kallas fast travel. :S

Dev-kit fångad på bild. Lika vacker som ryktet sa.

Skickades från m.sweclockers.com

@ipac: Haha, ja lyckligtvis brukar ju devkits skilja sig enormt mycket från den slutgiltiga produkten

Det blir ett långt år nästa år i väntan på den dagen...

Skrivet av loevet:

@ipac: Haha, ja lyckligtvis brukar ju devkits skilja sig enormt mycket från den slutgiltiga produkten

Bara att söka PS4 devkit på google så ser man hur dev kits aldrig ser ut som den slutgiltiga produkten.

Man kan dock undra varför de gör sig besväret att ta fram en egen kylarlösning. Känns lite onödigt för ett devkit som, som sagt, kan se ut hur som helst. Test av tilltänkt lösning/princip för konsument PS5 månne?

Skickades från m.sweclockers.com