Veckans fråga: Brukar du importera elektronik från utlandet?

Permalänk
Medlem

Skulle vilja! Kollat in en del från Caseking och andra tyska sidor men oftast är det knappt 10% billigare och då känns de inte riktigt värt det.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk

Beställde en Kindle från Tyskland när det var för bra pris för att låta bli

Har annars bara vågat mig på att handla prylar när jag varit på resa, tre Apple-produkter från USA som totalt blev 5-6 tusen billigare så jag är nöjd!

Permalänk
Testpilot

Handlar relativt ofta från utlandet, kanske inte så mycket elektronik i dyrare klass då jag vill ha garanti mm. Men saker så som kablar, ersättningsprodukter (köpte ett helt moderkort med CPU+GPU för att laga en laptop) och "roliga småsaker" handlar jag från Kina.

Vill stödja den lokala handeln, dock är det svårt att motivera vissa saker som finns här i Sverige.. Köpte en HDMI 2.0 kabel på 3m för drygt 120kr på Discshop, samma kabel kostade 399:- på Kjell/motsvarande butiker.

Köpte även ett 1000-pack med krympslang från Wish för 79kr + frakt om 29kr!
Ett 100-pack kostar fasen samma i Sverige hos dom flesta återförsäljarna. Om svenska ÅF (läs Kina-importörer som Kjell, Teknikmagasinet & CO) ska kunna tävla lär dom göra om sin modell... För jag tänker inte betala samma pris för 1/10 av mängden eller 3-4 gånger priset för samma mängd.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Yatagarasu:

Om svenska ÅF (läs Kina-importörer som Kjell, Teknikmagasinet & CO) ska kunna tävla lär dom göra om sin modell... För jag tänker inte betala samma pris för 1/10 av mängden eller 3-4 gånger priset för samma mängd.

Grejen är ju att kinesiska nätförsäljare har en helt annan kostnadsstruktur än svenska ÅF, som dessutom måste betala hyror för sina lokaler (lager, butiker, kontor) osv.

När man handlar massor från kinesiska väbb-butiker och skickar sina pengar rakt ut ur landet, då stänger svenska butiker igen och går i kånk. Folk blir arbetslösa, skatteintäkter går ner, välfärden sviktar. Sedan funderar folk över varför skolor, sjukvård, polis, försvar osv fungerar så jäkla kasst. Ja undra sa flundran!

(Sedan bygger kina upp sin vapenmakt och hotar omkringliggande länder med våra pengar... Tjo flöjt... )

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem

Köpte mina datorskärmar från Tyskland, 1000kr billigare gånger två.

Inte riktigt elektronik men köper mycket film på blu-ray från England då de svenska butikerna lägger på en saftig summa för filmer från tex Arrow och Criterion.

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Skrivet av LennyV:

Grejen är ju att kinesiska nätförsäljare har en helt annan kostnadsstruktur än svenska ÅF, som dessutom måste betala hyror för sina lokaler (lager, butiker, kontor) osv.

När man handlar massor från kinesiska väbb-butiker och skickar sina pengar rakt ut ur landet, då stänger svenska butiker igen och går i kånk. Folk blir arbetslösa, skatteintäkter går ner, välfärden sviktar. Sedan funderar folk över varför skolor, sjukvård, polis, försvar osv fungerar så jäkla kasst. Ja undra sa flundran!

(Sedan bygger kina upp sin vapenmakt och hotar omkringliggande länder med våra pengar... Tjo flöjt... )

You seem to advocate paying higher prices no matter what, in a (noble?) aim to support Chinese goods being handled in a more costly way and also to further support our state. Wouldn't you think it is better that people save some money and then spend it elsewhere, on what they think is the best? Do big businesses spend the money more wisely? Does the government spend money more wisely? Doesn't the government already charge enough?

When people spend their own hard earned money as they see fit, in their own wisdom, it creates valuable Swedish jobs, builds up competitive Swedish industry and generates tax revenue. There are plenty of local goods and services that cannot businesses inside China cannot compete with.

If you fear China's power, it won't matter whether people buy their Chinese goods from local stores or direct. Similar money (or should I say debt) will go to China either way.

Clarified.
Permalänk
Medlem

@Super Älg: Sverige har handelsöverskott, så folks konsumtion ökar inte skulderna nämnvärt. I övrigt, tänk på att det inte är någon tråd för att diskutera politik och att politik inte alltid får diskuteras i forumet.

Permalänk
Inaktiv

Vilken snygg bild!

Permalänk

@Petterk:
Thanks I will bear in mind that outlook. I notice some interesting political jibes/comments by some in this thread earlier by the way. My points were about economics though, not partisan politics.

Skrivet av anon15480:

Vilken snygg bild!

Yes. That ship looks spectacular.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Handlar relativt ofta från utlandet, kanske inte så mycket elektronik i dyrare klass då jag vill ha garanti mm. Men saker så som kablar, ersättningsprodukter (köpte ett helt moderkort med CPU+GPU för att laga en laptop) och "roliga småsaker" handlar jag från Kina.

Vill stödja den lokala handeln, dock är det svårt att motivera vissa saker som finns här i Sverige.. Köpte en HDMI 2.0 kabel på 3m för drygt 120kr på Discshop, samma kabel kostade 399:- på Kjell/motsvarande butiker.

Köpte även ett 1000-pack med krympslang från Wish för 79kr + frakt om 29kr!
Ett 100-pack kostar fasen samma i Sverige hos dom flesta återförsäljarna. Om svenska ÅF (läs Kina-importörer som Kjell, Teknikmagasinet & CO) ska kunna tävla lär dom göra om sin modell... För jag tänker inte betala samma pris för 1/10 av mängden eller 3-4 gånger priset för samma mängd.

Jag köpte drygt 300 för 59 spänn från Banggood.

Wish är fan en av dom sämsta nätbutikerna som finns.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

naDah

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Jag brukade importera prylar från utlandet, bland annat en del hifi-relaterat från Kina, men det har blivit mindre av den varan på senare år. Nu för tiden blir det mest att handla från svenska butiker, om det nu inte är något som jag verkligen vill ha som inte säljs här.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av naDah:

Jag köpte drygt 300 för 59 spänn från Banggood.

Wish är fan en av dom sämsta nätbutikerna som finns.

Brukade handla från DHGate eller DX, men sedan tull och PN avgifter kom (igen) så är det i regel billigare att handla genom Wish (för dom sakerna jag handlat än så länge iaf).

Skrivet av LennyV:

Grejen är ju att kinesiska nätförsäljare har en helt annan kostnadsstruktur än svenska ÅF, som dessutom måste betala hyror för sina lokaler (lager, butiker, kontor) osv.

När man handlar massor från kinesiska väbb-butiker och skickar sina pengar rakt ut ur landet, då stänger svenska butiker igen och går i kånk. Folk blir arbetslösa, skatteintäkter går ner, välfärden sviktar. Sedan funderar folk över varför skolor, sjukvård, polis, försvar osv fungerar så jäkla kasst. Ja undra sa flundran!

(Sedan bygger kina upp sin vapenmakt och hotar omkringliggande länder med våra pengar... Tjo flöjt... )

Därför jag menar på att svenska ÅF kanske får kolla över sin affärsmodell, man kanske inte kan ha så många flådiga lokaler och dyra reklamtavlor eller butiker i stora gallerier?

Tänker spontant på sajter så som Discshop; Dom säljer t.ex. HDMI kablar för halva eller mindre ändå av priset från andra ÅF, så uppenbarligen finns det goda marginaler att pressa priserna med om man sänker sina kostnader. Personal som skulle kunna jobba i fronten kan lika gärna packa lådor eller sortera på lager, och på det viset försvinner inte jobb nödvändigtvis heller.

Skulle det skilja 5-50% av kostnaden mot Kina, då köper jag hellre i Sverige för garanti mm. Men när det skiljer upp emot 500% ökad kostnad... Nah, då lämnar jag tanken om det politiska klimatet att lösa åt politiker helt enkelt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Köpte en Onkyo hemmabioförstärkare från Tyskland på eBay.

2000:- billigare än lägsta pris på Prisjakt.

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem

köper nog saker varje vecka från andra länder, allt från media spelare till kabel och övervakningskameror, gym saker,
olika fjärrkontroller, batterier osv. tex jetstream går inte köpa i sverige eller laddbara aa/aaa batterier på 1.5v med lithium för att inte tala om wyze kameror eller riktig högkvalitets fiber eller nätverkskabel. wish är billigt men det är riktig skit vanligen. dock gör det jobbet för det mesta. dhgate ser jag som värre en wish. bäst tycker jag fortfarande ebay är för det mesta eller om man får tag i leverantören i kina.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Varför köpa samma kinesprylar hos en svensk handlare som allt den gjort är att importera samma prylar, lägga på 1000% på priset och kränga vidare? Bättre köpa direkt från kineserna (som lagt på 200% i förhållande till vad handlaren betalar). Hellre att en kines får pengarna än en fet handlare som inte tillför något mervärde.
$0.02

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max