Min dator kraschar randomly och har gjort så under lång tid, dags att ta tag i saken!

Permalänk

Min dator kraschar randomly och har gjort så under lång tid, dags att ta tag i saken!

Hej på er! Hoppas någon kan hjälpa mig att förstå vad som är fel.

Det är så att min 5+ år gamla dator (med enstaka nya komponenter) kraschar helt på måfå. Ibland håller den sig vid liv i flera dagar utan problem, och ibland kraschar den flera gånger på raken.

Jag har hittills inte brytt mig då jag kunde stå ut med att den kraschar då och då, men nu börjar det bli enerverande, särskilt då jag raidar i WoW Classic ~2 kvällar per vecka nu (gudskelov har det inte skett under en raid än).

Mina specs:

Intel Core i5 2500K 3,3GHz (ej överklockad)
Radeon R9 280x (Införköpt begagnad för ungefär ett år sedan gissar jag, funkar finfint)
120+240 GB SSD, 120 GB:n för C:\ och mindre program, och 240 GB:n för diverse spel.
Corsair Cooling Hydro H80
Corsair HX 850W 80+
ASROCK P67 EXTREME4 GEN3
CORSAIR 2x4GB DDR3 1600MHz (minst ett av dem är av lite nyare variant, då jag hade problem med memory errors (orelaterat till det återkommande kraschproblemet) för... kan det vara två år sedan, osäker...)

Nyliga exempel från Eventloggen, från mina senaste krascher igårkväll:

~23:38

DistributedCOM

Andra källor

Jag vet inte exakt vad som är relevant, och vad som hör till vilken krasch tyvärr (dessa var inhämtade runt samma tidpunkt i alla fall). Jag kan ta fram fler exempel om det önskas
Jag startade om flera gånger igår för att försöka få stabilt liv i den, med något försök att trycka CMOS, innan jag gav upp och gick och la mig. Just nu verkar den stabil igen.

Hur ska jag gå vidare?
Är det troligtvis PSU:n? Eller den gamla lagrings-hårddisken (D:) med källan "Ntfs (Ntfs)"? Eller moderkortet?

Visa signatur

i5 10400f | GTX 780 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@ToxicMonkey: Börja med att installera en ren installation av operativsystemet om även det är fem år gammalt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

@ToxicMonkey: Börja med att installera en ren installation av operativsystemet om även det är fem år gammalt.

Ah, jag glömde nämna att jag gjort detta vid flera tillfällen (av andra skäl) och det har inte avhjälpt just detta problemet. Nu är det nog... 5 månader sedan sist.

Edit: kan även nämna att symtomen ser ut så här vid kraschen:

Datorn fryser vid tillfället, eventuellt ljud loopar på en väldigt kort intervall (krasch-ljud, ni vet vad jag menar), och sedan får jag ibland en blåskärm där det kan stå t.ex. SERVICE_EXCEPTION eller något liknande.

När jag sedan startar datorn därpå (efter att jag oftast varit tvungen att hålla in power-knappen för att stänga av den), startar skärmen ofta inte och tangentbordets dioder för Num/Caps/Scroll lyser beständigt.

Visa signatur

i5 10400f | GTX 780 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToxicMonkey:

Eller den gamla lagrings-hårddisken (D:) med källan "Ntfs (Ntfs)"? Eller moderkortet?

Händelse 137 felmeddelandet verkar vara relaterat till den, så prova koppla bort den och se om datorn slutar krasha.

DistributedCOM felmeddelandena är pga. slarvig/dålig programering från Microsoft... och är relativt ofarliga.
Angående händelse 161, har du swappfil avstängt?
För om den är avstängd så kan det inte skapas någon dumpfil.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Händelse 137 felmeddelandet verkar vara relaterat till den, så prova koppla bort den och se om datorn slutar krasha.

Ah ok, will do! Osäker på hur länge jag har haft den hårddisken för att vara ärlig, men jag kommer ihåg att jag felsökt den förut med vanliga tester. Men har aldrig provat att koppla ur den, så bra tips. Ska även titta på om det felet funnits förut i anknytning till krasch...

Skrivet av Belzader:

DistributedCOM felmeddelandena är pga. slarvig/dålig programering från Microsoft... och är relativt ofarliga.
Angående händelse 161, har du swappfil avstängt?
För om den är avstängd så kan det inte skapas någon dumpfil.

Så vitt jag kan se är det aktiverat?

Visa signatur

i5 10400f | GTX 780 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz