Webbhallen påstår att dom inte mottagit retur...

Webbhallen påstår att dom inte mottagit retur...

ja... jag är ganska irriterad och less... vet inte vars man skall börja!

Kan ju ta det som fick bägaren att rinna över:

Beställde ett rtx 2080 på webbhallen för ett tag sedan, tillsammans med en nv-link. testade denna setup i datorn tillsammans med mitt andra rtx 2080. tyckte inte skillnaden var värd dom 9000 kr jag betalade för det så jag använde mej av ångerrätten... öppet köp eller vad man nu kallar det.

Sagt och gjort, fick den godkänd, packar ner allt försiktigt, med grafikkortet i botten på kartongen omgiven av plast och papper, virar in förpackningen med nv-link i papper och tejpar så det inte öppnas under frakten och nv-link bryggan far runt eller skadas i paketet. virar in det i bubbelplast och tejpar runt hela paketet och fyller på med papper i hela kartongen runt allt och lägger ner retursedel osv samt tejpar igen paketet. åker till posten och postar paketet.

ca 1,5 vecka senare får jag veta att pengar för grafikkortet är tillbaka satt till konto men inte en krona för nv-link. mailar och frågar vad som händer..

Får till svar: Det låg ingen nv-link i paketet.. mailar igen och igen och igen, men dom hävdar bara att det inte låg någon nv-link i paketet.

Jag vet till 1000% att jag packade ner det för jag hade lilltjejen som frågade vad det var jag packade ner, visade henne och även pappret "ångerblanketten" undrade hon vad det var så jag berättad det oxå för henne.

Webbhallen håller på att dom inte fått nått men jag VET att det låg i paketet.

Vad gör man? Känns fruktansvärt surt o behöva betala för att dom har sjabblat bort en nv-link och vill att jag ska betala för det.

Troligen har missat att det var en vara inslagen och då har dom slängt det för det var lätt och invirat i papper och plast... och litet..

Blir bara så trött... o sen massa strul med arbetet... suck.

1049 kr är inte nån förmögenhet, men eftersom jag har skickat varan tillbaka.. ja... suck

Tjena! Ger dig ett bra tips utifall du skulle använda ångerrätten igen på något ställe och inte bara i från Webhallen och det är att ALLTID ta några kort på produkten eller gör en kort video när du packar in produkten i originalkartongen m.m ,då har du ju iallafall bevisen på din sida att inte är ditt fel.

Vem tror att det ska hända en själv? rätt så liten chans,men bättre att tänka "Better safe than sorry" ?

Jag hade nog skrivit till Webhallen här på Sweclockers och förklarat situationen eller ringt till deras kundtjänst och se om de hade sagt annorlunda.

Webhallen har en tendens att jobba emot kunder.

Returer går ibland även till ombud istället för direkt till dem och de skiter i att hämta ut dessutom.

Skrivet av HardstyleLover12:

Tjena! Ger dig ett bra tips utifall du skulle använda ångerrätten igen på något ställe och inte bara i från Webhallen och det är att ALLTID ta några kort på produkten eller gör en kort video när du packar in produkten i originalkartongen m.m ,då har du ju iallafall bevisen på din sida att inte är ditt fel.

Vem tror att det ska hända en själv? rätt så liten chans,men bättre att tänka "Better safe than sorry" ?

Jag hade nog skrivit till Webhallen här på Sweclockers och förklarat situationen eller ringt till deras kundtjänst och se om de hade sagt annorlunda.

Video är inte något vis bevis här, hjälper möjligtvis lite beroende på säljaren. Vad är det som stoppar köparen från att stänga av videokameran, öppna paketet, ta bort saker, försegla paketet och sedan skicka det?

Förmodligen har dom missat i upp packningen av ditt grafikkort, och trott att det bara var extra emballage och slängt din NVlink. Varför skickade du inte i original förpackning? Underlättar en hel del i sådana här fall. Men visst, måste kännas oerhört surt!

Skrivet av HardstyleLover12:

Tjena! Ger dig ett bra tips utifall du skulle använda ångerrätten igen på något ställe och inte bara i från Webhallen och det är att ALLTID ta några kort på produkten eller gör en kort video när du packar in produkten i originalkartongen m.m ,då har du ju iallafall bevisen på din sida att inte är ditt fel.

Om jag var butiksägare och en kund presenterade ett sådant ”bevis” så skulle jag snarare tro att kunden redan från början var ute efter att blåsa mig.

Som tidigare skribent skrev så finns det inget som hindrar dig från att öppna paketet efter du stängt av kameran.

Om jag var butiksägare skulle jag däremot se till att all uppackning av returer filmades, så som vissa butiker redan gör. Visst visst, inget som hindrar butiken att fuska med filmandet men när det kommer till butiker som webhallen så är de knappast intresserade av att blåsa kunder på tusenlappar.

Oavsett vilket så förstår jag att det är en väldigt tråkig situation som TS hamnat i men samtidigt förstår jag även Webhallen. Svårt när båda parterna är lika säkra på sin sak.

Skrivet av Tdoll:

Om jag var butiksägare och en kund presenterade ett sådant ”bevis” så skulle jag snarare tro att kunden redan från början var ute efter att blåsa mig.

Som tidigare skribent skrev så finns det inget som hindrar dig från att öppna paketet efter du stängt av kameran.

Om jag var butiksägare skulle jag däremot se till att all uppackning av returer filmades, så som vissa butiker redan gör. Visst visst, inget som hindrar butiken att fuska med filmandet men när det kommer till butiker som webhallen så är de knappast intresserade av att blåsa kunder på tusenlappar.

Oavsett vilket så förstår jag att det är en väldigt tråkig situation som TS hamnat i men samtidigt förstår jag även Webhallen. Svårt när båda parterna är lika säkra på sin sak.

Rätt svårt att återapplicera tejp exakt som en video.

Om de inte kan bevisa att det inte låg någon NVLink i paketet borde du få pengarna tillbaka.

Skrivet av HitGirls:

Rätt svårt att återapplicera tejp exakt som en video.

Det beror förstås på hur man sätter fast tejpen. Om man bara drar en bit över öppningen på kartongen så kan ju en enarmad femåring upprepa proceduren.

@FreddanQ: Det går aldrig att bevisa ett negativt påstående. Här är det upp till kund att bevisa att det låg en nv link i paketet.

Varför är kunden mer trovärdig än webhallen, och tvärtom?
Bara för att någon påstår att de skickat något är det inte automatiskt sant.

Jag kan inte säga att jag blir förvånad att webhallen krånglar. Min erfarenhet av webhallen är ungefär den samma. Kunden får betala för saker som är webbhallens fel/problem.

Skrivet av HitGirls:

Webhallen har en tendens att jobba emot kunder.

Returer går ibland även till ombud istället för direkt till dem och de skiter i att hämta ut dessutom.

Finns ingen butik som kommer att gå och hämta returer hos ett postombud.

@MR Axis: Känns som att dom har lyckats att slänga nv-linken om du har maskerat den som förpackningsmaterial.

Skrivet av drefk2000:

@FreddanQ: Det går aldrig att bevisa ett negativt påstående. Här är det upp till kund att bevisa att det låg en nv link i paketet.

Varför är kunden mer trovärdig än webhallen, och tvärtom?
Bara för att någon påstår att de skickat något är det inte automatiskt sant.

Generellt har kunden mer rättigheter, men du har rätt i det med negativt påstående och därmed i denna situationen. Tänkte mer på att företaget måste bevisa handhavandefel etc.

Skrivet av MR Axis:

virar in förpackningen med nv-link i papper och tejpar så det inte öppnas under frakten och nv-link bryggan far runt eller skadas i paketet.

Dom lär ju ha kastat den i tron att det var förpackningsmaterial...

Skrivet av FreddanQ:

Om de inte kan bevisa att det inte låg någon NVLink i paketet borde du få pengarna tillbaka.

Fast hur skulle det här fungera?

"jag vill ha mina pengar tillbaka"
"nej, paketet med returen var ju tomt?"
"det kan ni inte bevisa att det var"

Skickades från m.sweclockers.com

@Andreaz1: Se mitt tidigare svar.

För att tillägga så går det nog att bevisa en del med fraktvikt. (Ja, jag vet att man kan skicka sten)

Tips, bifoga en tydlig packlista. Så att uppackaren kan pricka av varje pryl. De borde filma uppackningen! Helst två personer som är med. Först då borde de kunna anklaga kunden om något fattas.

Skickades från m.sweclockers.com

Stå på dig. Jag har haft lite blandade besvär med Webhallen och deras returer.
Efter tillräckligt mycket krångel ger de nog med sig.

Skrivet av BengaBang:

Finns ingen butik som kommer att gå och hämta returer hos ett postombud.

@MR Axis: Känns som att dom har lyckats att slänga nv-linken om du har maskerat den som förpackningsmaterial.

Scrollade för att se om någon annan redan hunnit posta detta.
Fullständigt självklart. Det är företagspaket som gäller, men alltid nån tjomme som får för sig att traska ner till sitt lokala ombud utan att ens läsa på vad som gäller vid returer.

Kommer nv-linken löst utan kartong när man köper den? Kan ju vara så att de nekar pengar tillbaka för att den inte låg i originalemballage. Alternativt att de missade den och kastade den därför att de förväntade sig att få tillbaka den i originalemballaget.

Borde hamna i kategorin Goodwill. Med hård konkurrens idag så kan man. Ju vara säker på att TS aldrig någon kommer handla något på Webhallen och inte bekanta heller. För 1045kr så är det ett billigt sätt att bli av med det. Oavsett vem som har gjort fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av BengaBang:

Finns ingen butik som kommer att gå och hämta returer hos ett postombud.

@MR Axis: Känns som att dom har lyckats att slänga nv-linken om du har maskerat den som förpackningsmaterial.

Finns flera butiker som gör det. Utan problem. Men Webbis totalvägrar och skyller på kunden trots att kundne använder företagspaket samt deras egna retursedel.

@HitGirls: Kan du nämna någon seriös webbhandlare som skickar personal till tex ICA eller någon lokal tobaksbutik för att hämta ut returer?

Blir en liten uppdatering nu...

Fick mail under dagen från en Alex på webbhallen som skrev följande:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej Jimmy
Jag har talat mig kring lite med kollegor kring ditt ärnde och vi har kommit till följande beslut:

Den här bryggan som saknades saknas ju faktiskt fortfarande, MEN vi gör så att vi godkänner, på goodwill som det heter, att din retur av denna godkänns och du får ersättning för bryggan. Så vi kommer nu sätta igång med arbetet för återbetalning/makulering för att se till att kostnaden för bryggan, d.v.s. 999 kr, blir justerad.

Jag önskar dig en trevlig dag och det är givetvis bara att återkomma om det är så att du har fler frågor på hand kring detta.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det tycker jag var bra gjort! Det JAG tror har hänt är att dom packat upp nv-linken men trott att det varit utfyllnad och kastat delen, den väger ju inget alls. Packade först in original emballaget till nv-link i papper och tejpade runt om och sedan bubbel plast för att inte skada original emallaget.

Nåväl, nu återstår bara o vänta på att pengarna trillar tillbaka.

Vill skicka ett tack till ALEX på Webhallen som fixade till detta idag!

Sidär, utpressning via forum fungerar. Grattis.

Det är bara att inse, som företagare får man ta mycket sk*t för andras misstag i dagens internetvärld.

Skrivet av videopac:

Sidär, utpressning via forum fungerar. Grattis.

Det är bara att inse, som företagare får man ta mycket sk*t för andras misstag i dagens internetvärld.

Fast vi har ju ingen aning att detta är andras misstag och att företaget tar skit? Är långt ifrån omöjligt att Webhallen missade detta.

Skrivet av Andreaz1:

Fast hur skulle det här fungera?

"jag vill ha mina pengar tillbaka"
"nej, paketet med returen var ju tomt?"
"det kan ni inte bevisa att det var"

Skickades från m.sweclockers.com

Är väl inget konstigt?

Du filmar mottagande av samtliga produkter och har således bevis på vad som mottagits.

Hur skulle det se ut om du skickade tillbaka ett 2080ti och sen säger butiken att dom inte fått det?

Skrivet av Tino:

Fast vi har ju ingen aning att detta är andras misstag och att företaget tar skit? Är långt ifrån omöjligt att Webhallen missade detta.

Nej, och vi har ingen aning om huruvida artikeln i fråga ens skickades tillbaka. Problemet är att oavsett vad som hänt så får man som företag böja sig för att slippa drev på sociala medier.

Skrivet av Xcm:

Är väl inget konstigt?

Du filmar mottagande av samtliga produkter och har således bevis på vad som mottagits.

Hur skulle det se ut om du skickade tillbaka ett 2080ti och sen säger butiken att dom inte fått det?

Dumheter, det finns inget som helst bevisvärde i att presentera en film som visar det du säger. Det säger sig ju självt.

@videopac: Eller helt enkelt godta att kunden har ett starkt konsumentskydd i detta landet. Kan man inte hantera det på ett snyggt sätt kanske man inte ska sälja till privatpersoner överhuvudtaget?

Det jag ställer mig lite frågandes över är ju om Webhallen visste att det skulle finnas en nv-link i paketet eller inte? Om de visste att det skulle finnas en, kan man ju tycka att de borde kontrollerat allt i paketet lite närmare... Då hade ju hela situationen aldrig uppstått för antingen hade dem ju hittat den eller så hade de varit helt säkra på att den inte fanns med..

Om de nu visste att det skulle finnas en nv-link i paketet, men sket i att tittare väldigt noga när de inte hittat en, ja då tycker jag de ska stå för kostnaden för då känns de ju som att de gjort lite fel. Har dom däremot kontrollerat noga och vet att de gjort det, så ska de ju såklart inte betala något. Goodwill ska ju bara (och bör) användas om det finns en chans att butiken slängt produkten i det här fallet.