Lyckas inte ominstallera Windows (eller starta datorn)

Permalänk
Medlem

Lyckas inte ominstallera Windows (eller starta datorn)

Ena grabbens bärbara Acer har av någon anledning till synes kraschat.
Varje gång som man startar den så dyker enbart Acers förstabild upp och med texten Förbereder automatisk reparation.
Varpå den tuggar och sedan byter till Datorn diagnosticeras.
Men nej... datorn startar ej.

Medveten om att han kommer att bli av med en massa filer men orkar inte fundera på hur vi nu skall rädda dem så jag är beredd att lösa problemet den hårda vägen, d v s skita i det han har sen tidigare.
Men... lyckas inte åstadkomma det heller.
Googlar på Återställning Windows 10 men får bara en massa instruktioner som bygger på att Windows kommit igång.

Hur gör man för att innan Windows startat lyckas göra en återställning?
Jag har ingen Win10-DVD till den datorn (har nog till en annan dator, som vi använder, men antar att det blir licenskrock om man använder den) men tänker att den Win10 som trotsallt finns på datorn måste gå att använda.

Hilfe, bitte.

Permalänk
Medlem

Skapa en Win10 USB installations-sticka och boota från den på den berörda datorn. Prova att reparera eller installera om från den. Det är klokt att testa hårddisken först så den är hel.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duedate:

Skapa en Win10 USB installations-sticka och boota från den på den berörda datorn. Prova att reparera eller installera om från den. Det är klokt att testa hårddisken först så den är hel.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

OK, tack.

Testa hårddisken, hur gör jag det i det här läget?

Å kommer den defekta "datorn"/Win att boota genom att USB-stickan helt enkelt sitter i när jag trycker power on?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy66:

Å kommer den defekta "datorn"/Win att boota genom att USB-stickan helt enkelt sitter i när jag trycker power on?

De flesta bärbara är ställda på att HDD/SSD ska vara första bootdevice, så förmodligen måste du in i UEFI/BIOS och ändra på det.

Sen angående Duedate tips om att installera om via Win 10 USB mediat.
Var medveten om att detta troligtvis kommer att förstöra den partition där Acer har lagt fabriksåterställning, vilket kommer att innebära att datorn inte kan fabriksåterställas via Acer's val för det.

Nu är det kanske inte negativt så sätt eftersom med en egen installation av Windows så slipper man all "bloat" som tillverkare har dille på lägga in.

Men det innebär också i regel att man måste leta upp & installera drivrutiner själva, nu har visserligen Win 10 rätt så bra drivrutinstöd inbyggt, men det är lite beroende på hur gammal datorn är.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Boot menu keys

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

De flesta bärbara är ställda på att HDD/SSD ska vara första bootdevice, så förmodligen måste du in i UEFI/BIOS och ändra på det.

Sen angående Duedate tips om att installera om via Win 10 USB mediat.
Var medveten om att detta troligtvis kommer att förstöra den partition där Acer har lagt fabriksåterställning, vilket kommer att innebära att datorn inte kan fabriksåterställas via Acer's val för det.

Nu är det kanske inte negativt så sätt eftersom med en egen installation av Windows så slipper man all "bloat" som tillverkare har dille på lägga in.

Men det innebär också i regel att man måste leta upp & installera drivrutiner själva, nu har visserligen Win 10 rätt så bra drivrutinstöd inbyggt, men det är lite beroende på hur gammal datorn är.

Låter på gränsen till overkill för min förmåga... så om jag slipper det (installera drivrutiner) så vore det bra. Men problemet är (väl?) att jag inte kan komma åt Acers fabrikåterställning i nuläget?

Tror den fyller 3 år nu om ett par månader.

Permalänk
Medlem

Tack.

Skall ovan tolkas som att jag (som då har en Acer) skall trycka in de tre tangenterna samtidigt? Eller i följd?

Esc, F12 och F9.

Å när skall jag lyckas med det... Trycka in direkt när jag tryckt på power on?

Permalänk
Medlem

@Tommy66:
Du ska bara trycka på en av dem och det ska du göra direkt du ser boot loggan (eller strax före eller efter). Du får pröva själv. Då ska du få upp en meny där du kan välja vilket media du vill starta ifrån t.ex USB.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy66:

Låter på gränsen till overkill för min förmåga... så om jag slipper det (installera drivrutiner) så vore det bra. Men problemet är (väl?) att jag inte kan komma åt Acers fabrikåterställning i nuläget?

Tror den fyller 3 år nu om ett par månader.

Det är också i regel en av F-knapparna för att starta tillverkaren's fabriksåterställning, jag har dock inte på minnet vilken det är, eftersom det i regel skiljer sig mellan olika tillverkare.
Denna körs innan Windows startar, så den struntar fullständigt i om Windows fungerar eller inte.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

@Tommy66:
Du ska bara trycka på en av dem och det ska du göra direkt du ser boot loggan (eller strax före eller efter). Du får pröva själv. Då ska du få upp en meny där du kan välja vilket media du vill starta ifrån t.ex USB.

Har testat alla tre (Esc, F9 och F12) nu men inget händer. 😢

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det är också i regel en av F-knapparna för att starta tillverkaren's fabriksåterställning, jag har dock inte på minnet vilken det är, eftersom det i regel skiljer sig mellan olika tillverkare.
Denna körs innan Windows startar, så den struntar fullständigt i om Windows fungerar eller inte.

Kommer direkt till ”Acers förstasida” som kör igång med sin ”Förbereder automatisk reparation”. 😢

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du vet vad du har för modell (titta på undersidan kanske?), så kan du antagligen googla den och ladda ner en manual...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy66:

Har testat alla tre (Esc, F9 och F12) nu men inget händer. 😢

Skickades från m.sweclockers.com

Tryck på knappen snabbt så fort du startat datorn och fortsätt trycka tills boot menyn dyker upp. Det kan vara svårt att trycka vid rätt tillfälle om man enbart trycker en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Om du vet vad du har för modell (titta på undersidan kanske?), så kan du antagligen googla den och ladda ner en manual...

Nope.
Googlade fram manual men när det kommer till Restore så beskrivs det i den enbart hur man gör när man fått igång Windows, inte via F-knappar och den situation vi är i nu.

Tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Tryck på knappen snabbt så fort du startat datorn och fortsätt trycka tills boot menyn dyker upp. Det kan vara svårt att trycka vid rätt tillfälle om man enbart trycker en gång.

Trycker in direkt efter vi tryckt på PowerOn - och håller inne.
Men funkar inte (med någon av de tre knapparna; Esc/F9/F12) utan Acer-loggan... med ovan beskrivna scenario drar igång.

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Tommy66: Det kanske kan vara så att Boot Menu-knappen är avslagen. Du kan hoppa in i BIOS och kika. På modellen i denna video trycker man F2 för att komma in BIOS, men om det är någon annan knapp på din så står det säkert i manualen.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy66:

Trycker in direkt efter vi tryckt på PowerOn - och håller inne.
Men funkar inte (med någon av de tre knapparna; Esc/F9/F12) utan Acer-loggan... med ovan beskrivna scenario drar igång.

Du ska inte trycka en gång och hålla inne! Du ska "spamma" en av dem d.v.s. trycka många snabba tryckningar, efter att du tryckt på power on knappen, tills du får upp boot menyn. Fungerar det inte första gången får du starta om och försöka igen tills du träffar rätt.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Du ska inte trycka en gång och hålla inne! Du ska "spamma" en av dem d.v.s. trycka många snabba tryckningar, efter att du tryckt på power on knappen, tills du får upp boot menyn. Fungerar det inte första gången får du starta om och försöka igen tills du träffar rätt.

Tack, funkade nu!
Att komma in där, inte att lösa problemet (än...).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppu-chan:

@Tommy66: Det kanske kan vara så att Boot Menu-knappen är avslagen. Du kan hoppa in i BIOS och kika. På modellen i denna video trycker man F2 för att komma in BIOS, men om det är någon annan knapp på din så står det säkert i manualen.
https://www.youtube.com/watch?v=0lg95_w8bpU

Tack, den videon hjälpte mig en bit på vägen. (Manualen avslöjar inget om detta, enbart instruktioner som bygger på att man lyckats starta Win, i den.)

Jag följde instruktionerna. Dock visar videon (vad jag förstår) ominstallation från USB-sticka, vilket jag alltså (se längre upp i tråden) önskar undvika.

Jag antar att den interna hårddisken (på vilken Win finns installerat, antar jag - inte SSD) är den som ligger först i listan (HDD: Toshiba...).
Dock så får jag sedan meddelande om ”Not bootable device - insert boot disk and press any key”.

Försöker ominstallera Win10

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kom åt datan med en USB-sticka av en Linux-installation och extern hårddisk. Kopiera det som kan kopieras. Sedan i med Windows-sticka, formatera partitionen och gör en ren installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Kom åt datan med en USB-sticka av en Linux-installation och extern hårddisk. Kopiera det som kan kopieras. Sedan i med Windows-sticka, formatera partitionen och gör en ren installation.

Tack.
Över min förmåga tyvärr, ”... Linux-installation”.
Har laddat ner Win på en sticka via en annan dator nu och tänker ”betala priset” av att förlora alla sparade data på PC:n.
Det jag är rädd för är det som tidigare nämndes ovan, att det blir mkt hemladdande etc av drivrutinerna - och att jag inte får det att funka.
Håller tummarna. Som det är nu så är datorn värdelös för oss, så det finns inget alternativ. Känns det som.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://imgur.com/gallery/zb6mXSQ
Inget händer efter att USB-sticka valts

Suck...
Följer videons instruktioner fullt ut.
Efter att jag valt USB-stickan som disk så skall ”Choose an operating system to start...” dyka upp. Men icke.
Hos mig händer ingenting, stannar i läget enligt fotot nedan.

Dags att ge upp kanske. Månne är det något hårdvaruknas (defekt hårddisk??) som gör att vi inte kommer vidare?

Känns som att datorn är något för ny för att hamna på tippen men frågan är vad en datorfirma tar för att laga den. 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy66:

Låter på gränsen till overkill för min förmåga... så om jag slipper det (installera drivrutiner) så vore det bra. Men problemet är (väl?) att jag inte kan komma åt Acers fabrikåterställning i nuläget?

Tror den fyller 3 år nu om ett par månader.

Har du verkligen kollat upp hur man gör det?

Man behöver söka på hela namnet på Acer datorn och lägger till "factory reset (fabriksåterställning)" i slutet. I flera fall görs det på olika sätt på olika modeller av samma märke.

Dator tillverkarnas fabriksåterställning har precis som Win 10 motsvarade en tendens att sluta att funka vid många fel. I värsta fall behöver man starta datorn från USB, ta bort alla partitioner och göra en ren installation för att fixa.

Permalänk
Medlem

@Tommy66: Så dyrt är det nog inte, du kan testa att ringa inet.se eller liknande affär och fråga vad det hade kostat. Värt att åtminstone ringa dem innan du bestämmer dig för att skrota datorn.

Du har ingen vän som är bra på sånt här som kan hjälpa dig för en liten peng/kaffe? För datorkunniga är det här ett problem som löses på en eftermiddag, både att få över den viktiga datan och installera om Windows.

Var bor ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy66:

https://imgur.com/gallery/zb6mXSQ
Inget händer efter att USB-sticka valts

Suck...
Följer videons instruktioner fullt ut.
Efter att jag valt USB-stickan som disk så skall ”Choose an operating system to start...” dyka upp. Men icke.
Hos mig händer ingenting, stannar i läget enligt fotot nedan.
Skickades från m.sweclockers.com

Har du provat att välja USB FDD som startalternativ?

Har du gjort rätt med överförningen av windows till USB minnet? Här är ett bra program som alternativ för att göra det annars:
https://rufus.ie/

Eller så här:

Om du inte har lyckats än kan du göra så här:
Öppna cmd i administratörsläge

skriv: diskpart
skriv: list disk
skriv: select disk # (där # motsvarar disken/USB minnet du vill använda) gör inte fel här!
skriv: clean
skriv: create partition primary
skriv: select partition 1
skriv: active
skriv: format quick fs=fat32
skriv: assign
skriv: exit (för att avsluta diskpart)
skriv: exit (för att stänga commandotolken)

Nu behöver du bara kopiera över windowsfilerna så har du ett bootbart USB minne.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

@Tommy66: Fungerar stickan om du ändrar tillbaka Boot Mode till UEFI igen?

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Har du provat att välja USB FDD som startalternativ?

Har du gjort rätt med överförningen av windows till USB minnet? Här är ett bra program som alternativ för att göra det annars:
https://rufus.ie/

Yes, har valt USB FDD där.
https://imgur.com/gallery/zb6mXSQ

Överföringen Win till USB, tja... följde nedan länk, tankade hem utan felmeddelanden.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10IS...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppu-chan:

@Tommy66: Fungerar stickan om du ändrar tillbaka Boot Mode till UEFI igen?

Har inte testat men borde kanske göra det då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

@Tommy66: Så dyrt är det nog inte, du kan testa att ringa inet.se eller liknande affär och fråga vad det hade kostat. Värt att åtminstone ringa dem innan du bestämmer dig för att skrota datorn.

Du har ingen vän som är bra på sånt här som kan hjälpa dig för en liten peng/kaffe? För datorkunniga är det här ett problem som löses på en eftermiddag, både att få över den viktiga datan och installera om Windows.

Var bor ni?

NÖ Skåne.