AM4 moderkort till noctua nh-d15 ”problem”?

Permalänk

AM4 moderkort till noctua nh-d15 ”problem”?

Jag letar efter ett AM4 moderkort till noctua nh-d15 så att den inte hamnar för nära eller nuddar GPUn.
Jag funderar på att köpa antingen ASUS PRIME X570-P eller MSI X570-A PRO.
Skulle gärna vilja höra vad det ni har för input om denna sak.
Jag har ett fractal R6 som chassi så inga problem där.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Huvudsaken är att du väljer en modell där PCI Express x16-platsen för grafikkortet inte sitter monterad på den översta möjliga positionen på moderkortet (och därmed använder den översta expansionsplatsen i chassit).

Både ASUS PRIME X570-P och MSI X570-A PRO har sin första PCI Express x16-plats monterad näst högst upp, vilket innebär att de fungerar utan krock med grafikkortet. För Asus-kortet kommer det dock inte gå att använda den översta PCI Express x1-platsen, då den blockeras av NH-D15.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Huvudsaken är att du väljer en modell där PCI Express x16-platsen för grafikkortet inte sitter monterad på den översta möjliga positionen på moderkortet (och därmed använder den översta expansionsplatsen i chassit).

Både ASUS PRIME X570-P och MSI X570-A PRO har sin första PCI Express x16-plats monterad näst högst upp, vilket innebär att de fungerar utan krock med grafikkortet. För Asus-kortet kommer det dock inte gå att använda den översta PCI Express x1-platsen, då den blockeras av NH-D15.

När frågan ändå är uppe, gäller detta NH-U12S med? Är på väg att byta upp mig till AM4...

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Flygplanet:

När frågan ändå är uppe, gäller detta NH-U12S med? Är på väg att byta upp mig till AM4...

NH-U12S blockerar inte den översta PCI Express-platsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

NH-U12S blockerar inte den översta PCI Express-platsen.

Alright, tackar!

Permalänk
Medlem

Tips: Noctua har ganska bra kompatibilitetslistor på sin web-plats där man kan se vilka moderkort/chassin/cpu som är kompatibla med deras olika kylare.

Permalänk

Annars finns ju Noctua NH-D15S som är förskjuten några cm. Den borde ju funka på moderkort där pcie-platsen är placerad högst upp. Dock medföljer endast en fläkt men det går ju alltid att köpa extra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Huvudsaken är att du väljer en modell där PCI Express x16-platsen för grafikkortet inte sitter monterad på den översta möjliga positionen på moderkortet (och därmed använder den översta expansionsplatsen i chassit).

Både ASUS PRIME X570-P och MSI X570-A PRO har sin första PCI Express x16-plats monterad näst högst upp, vilket innebär att de fungerar utan krock med grafikkortet. För Asus-kortet kommer det dock inte gå att använda den översta PCI Express x1-platsen, då den blockeras av NH-D15.

Alright! Men då kör jag helt enkelt på msi kortet! Eller har ni några andra moderkort i liknande model som är bra också?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Hailhugen: https://noctua.at/en/products/cpu-cooler-retail/nh-d15/comp

Bara kolla där så ser du vad du ska köra och inte köra på!

Permalänk
Skrivet av slusk:

@Hailhugen: https://noctua.at/en/products/cpu-cooler-retail/nh-d15/comp

Bara kolla där så ser du vad du ska köra och inte köra på!

Tack så mycket! 🕺

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hailhugen:

Alright! Men då kör jag helt enkelt på msi kortet! Eller har ni några andra moderkort i liknande model som är bra också?

Skickades från m.sweclockers.com

Msi kortet har väldigt dålig VRM. Prime Pro har 400A vrm, hade valt det eller TUF. Det är dessutom sänkt på Inet till 2090kr nu och har 30 eller 35 euro cashback. TUF varianten 600A.

Permalänk

Det blir nog ett ASUS ROG Strix X570-F Gaming.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Hailhugen: No Problemo!
Själv köpte jag mig ett Gigabyte Auros Elite och en 3700x

Permalänk
Skrivet av slusk:

@Hailhugen: No Problemo!
Själv köpte jag mig ett Gigabyte Auros Elite och en 3700x

Det låter ju bra det! 😀 Jag kollade på gigabyte kortet också. Jag har i stort sett bara haft asus kort, så därför jag valde asus igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har ni även koll om det finns några potentiella problem även med DDR-minnena när man kör noctuan på AM4? Inte så att man är begärnsad till lågprofil-minnen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brov:

Har ni även koll om det finns några potentiella problem även med DDR-minnena när man kör noctuan på AM4? Inte så att man är begärnsad till lågprofil-minnen?

Det är bara fläkten som man får justera höjden på så den ligger precis ovanför ram stickorna. Så det är inget problem så länge du inte har ett chassi som är väldigt smalt och där fläkten då går emot sidan av lådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Jag körde ett MSI B450m Mortar Max med NH-D15 och hade inga problem. Rekommenderas!

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Jag hoppar in här och frågar istället för att göra en ny tråd.

Hur är det med Dark rock pro 4? har den samma problem som Noctuan? Tänkte specifikt på x570 TUF gaming plus med dark rock pro 4.

Visa signatur

Moderkort: ASUS TUF GAMING X570-PLUS | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: G.Skill Trident Z Neo C 32 GB (2x16) DDR4-3600 CL16 | GPU: SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8GB OC | SSD: Corsair MP510 1 TB NVMe + Intel 660p 2 TB NVMe | PSU: Corsair RM750X V2 750W | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Svart | Skärm: LG 27GL850 144Hz IPS 2560x1440 | Tangentbord: Logitech G513 | Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klurig:

Jag hoppar in här och frågar istället för att göra en ny tråd.

Hur är det med Dark rock pro 4? har den samma problem som Noctuan? Tänkte specifikt på x570 TUF gaming plus med dark rock pro 4.

Och du kan få samma svar som TS fick.. Kolla hemsidan för kylaren

https://www.bequiet.com/en/motherboardcheck

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Och du kan få samma svar som TS fick.. Kolla hemsidan för kylaren

https://www.bequiet.com/en/motherboardcheck

Tackar för tipset. Har redan kollat där, ville mest kolla ifall någon hade erfarenhet på det. Enligt sidan är det ok, men man vill ju gärna bekräfta

Visa signatur

Moderkort: ASUS TUF GAMING X570-PLUS | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: G.Skill Trident Z Neo C 32 GB (2x16) DDR4-3600 CL16 | GPU: SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8GB OC | SSD: Corsair MP510 1 TB NVMe + Intel 660p 2 TB NVMe | PSU: Corsair RM750X V2 750W | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Svart | Skärm: LG 27GL850 144Hz IPS 2560x1440 | Tangentbord: Logitech G513 | Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klurig:

Tackar för tipset. Har redan kollat där, ville mest kolla ifall någon hade erfarenhet på det. Enligt sidan är det ok, men man vill ju gärna bekräfta

Står det att det är okay så är det okay.. Annars skriver dom ut om det täcker minnen osv.. Så kör bara!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag köpte Asus Crosshair VIII Formula idag och D15 passar inte ihop med mitt MSI Gaming X 1080Ti.

Riktigt trist.

Fick köpa NH-D15S istället. Asymmetrisk. Passade kalas.