Tvungen att gå ner i tid. Stämpla upp med A-Kassa?

Permalänk
Medlem

Tvungen att gå ner i tid. Stämpla upp med A-Kassa?

Jag blev tvungen att gå ner från 40 timmar till 34 på jobbet eftersom det var för mycket timmar anställt.

Jag går på Vikariat på förskola i väntan på att min tjänst ska fyllas av en förskolelärare. En annan avdelning fick en förskolelärare innan och började då på 40h, eftersom det då blev för mycket timmar på huset så fick jag gå ner till 34h, kan jag då stämpla upp till 40h ? Jag har varit med i A-kassan sen i december tror jag. Har jobbat i samma företag i snart 5 år med olika vikariat (Ej något fast) på olika förskolor....

Svårt att klara sig på Vikarie lön på 19,500 brutto redan. Blir tight med 16,500 brutto.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av tazk3n:

Jag blev tvungen att gå ner från 40 timmar till 34 på jobbet eftersom det var för mycket timmar anställt.

Jag går på Vikariat på förskola i väntan på att min tjänst ska fyllas av en förskolelärare. En annan avdelning fick en förskolelärare innan och började då på 40h, eftersom det då blev för mycket timmar på huset så fick jag gå ner till 34h, kan jag då stämpla upp till 40h ? Jag har varit med i A-kassan sen i december tror jag. Har jobbat i samma företag i snart 5 år med olika vikariat (Ej något fast) på olika förskolor....

Svårt att klara sig på Vikarie lön på 19,500 brutto redan. Blir tight med 16,500 brutto.

läste länken "ZyntaX" postade, verkar ju gå om du tidigare jobbat 40h. hade du blivit anställd på 34h hade det inte gått så fattar jag det.
verkar dock var max längst 60 veckor och oavsett hur mycket eller lite du får a-kassa för varje vecka dras en hel vecka.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tazk3n:

Jag blev tvungen att gå ner från 40 timmar till 34 på jobbet eftersom det var för mycket timmar anställt.

Jag går på Vikariat på förskola i väntan på att min tjänst ska fyllas av en förskolelärare. En annan avdelning fick en förskolelärare innan och började då på 40h, eftersom det då blev för mycket timmar på huset så fick jag gå ner till 34h, kan jag då stämpla upp till 40h ? Jag har varit med i A-kassan sen i december tror jag. Har jobbat i samma företag i snart 5 år med olika vikariat (Ej något fast) på olika förskolor....

Svårt att klara sig på Vikarie lön på 19,500 brutto redan. Blir tight med 16,500 brutto.

Off-topic:
Folk får väldigt gärna rätta mig om jag är helt ute och cyklar.

On-topic:
Som jag förstår det så kan det göra en skillnad på ditt kontrakt/avtal och vilken anställningsform/avtal du har. Det kan även göra en skillnad om det är kommunalt eller privat/företag och om jag har läst din text korrekt så har du nuvarande vikariat och är inte helt 100% men jag tror att det går under kategorin "Tidsbegränsad anställningsform" vilket faller närmsta kategorin i A-kassa "Timanställd"(återigen är inte helt 100%). Alltså du stämmer in åtminstone i vad ZyntaX länkade. Men att du har rätt till A-kassa eller stämpla 40h är inget jag vågar svara på. I vissa lägen(i mina erfarenheter) kan man få sina arbetade timmar flyttade till en annan avdelning och/eller jobb men ta denna mening med en nypa salt. Men dokumentera och spara dina löner och timmar i fall det händer något och prata gärna med löneadminstration/kontoret och/eller enhetschef/huvudrektorn.

TLDR; Kolla kontraktet/avtalet noggrant, Dokumentera och spara för säkerheten skull, prata med chefen/rektorn eller liknande.

Visa signatur

AMD Ryzen Threadripper 1920X 4,03 GHz | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2933MHz(OC 3000MHz) CL16 Vengeance | ASUS ROG STRIX X399-E GAMING | EVGA SOC 980Ti | Corsair HX1200 1200W | Samsung SSD 860 EVO 1TB | Alphacool Eisbaer 420mm(TR4 Socket Kit), 3x be quiet! PureWings 2 140 mm | be quiet! Silent Base 801 TG Svart, 5x be quiet! PureWings 2 140 mm

Permalänk
Medlem

Av det jag läst kan du stämpla upp 6h/vecka i 60 veckor.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tazk3n:

Har jobbat i samma företag i snart 5 år med olika vikariat (Ej något fast) på olika förskolor....

Du känner väl till att om du vikarierat minst två år under en femårsperiod hos samma arbetsgivare så har du rätt till tillsvidareanställning (om inget annat anges i kollektivavtalet)? http://www.lo.se/start/facket_direkt/anstallningsformer/vikar...

Angående din minskning av arbetstid, kolla vad som står i ditt anställningsavtal. Står det 40 timmar så skall du ha 40 timmar. Står det att du jobbar istället för en specifik anställd (normalt skall det anges på avtalet vem du vikarierar för) så ta reda på vad dennes tjänst innebär rörande antalet timmar.

Självklart står det dig fritt att gå med på ändringen om du så önskar, men om det är emot dina önskemål så kolla upp dina rättigheter. Är du med i facket så hör med dem; det är precis sådant här som facket är bra för.

Gällande din fråga om A-kassa så bör det vara möjligt att stämpla upp till heltid under en begränsad tid (max 60v tror jag) om du uppfyllt A-kassans kvalificeringsvillkor. Ring din A-kassa och kolla, så får du snabbt ett korrekt svar om vad som gäller just dig.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Ja, du kan stämpla upp (frugan är i liknande situation).
Nackdelen? Du måste söka andra heltidsjobb, inte bara jobb som täcker procenten du stämplar upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ja, du kan stämpla upp (frugan är i liknande situation).
Nackdelen? Du måste söka andra heltidsjobb, inte bara jobb som täcker procenten du stämplar upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är att om jag hittar något nytt så blir jag pterbetalningsskylldig eftersom vi tydligen har förtids semester som jag tog ut i somras. Har kontrakt fram till sista dec

Permalänk
Medlem

Nej du kan inte få a-kassa. Iallafall inte riktigt än.
Du måste ha varit medlem i a-kassan i minst 12 månader för att få ersättning därifrån.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tazk3n:

Problemet är att om jag hittar något nytt så blir jag pterbetalningsskylldig eftersom vi tydligen har förtids semester som jag tog ut i somras. Har kontrakt fram till sista dec

Jo fast förtidssemestern kommer ju att dras från den semester du har tjänat in och inte tagit ut, så det brukar inte bli så farligt, självklart beroende på hur mycket förskott du tagit ut och hur mycket du har tjänat in vid tidpunkten när du säger upp dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Nej du kan inte få a-kassa. Iallafall inte riktigt än.
Du måste ha varit medlem i a-kassan i minst 12 månader för att få ersättning därifrån.

Hmm står 6 månader och jobbat minst 80H per kalendermånad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tazk3n:

Hmm står 6 månader och jobbat minst 80H per kalendermånad.

Skickades från m.sweclockers.com

Jobbat 6 månader ja.
Medlem 1 år.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Jobbat 6 månader ja.
Medlem 1 år.

Vart hittar du det?🤔. Hittar bara detta.

För att kunna söka ersättning från a-kassan behöver du uppfylla följande krav:

du ska vara anmäld som arbetssökande på Arbetsförmedlingen.
du behöver kunna arbeta minst 3 timmar varje arbetsdag och i genomsnitt minst 17 timmar varje vecka.
du ska aktivt söka arbete.
Du måste ha arbetat
För att kunna få ersättning måste du också ha arbetat i en viss omfattning, vilket innebär att du ska ha:

arbetat minst 80 timmar per kalendermånad under sex månader. Månaderna behöver inte vara i följd, men de ska ligga inom en period på tolv månader eller
arbetat minst 50 timmar per kalendermånad och minst 480 timmar totalt under sex månader i följd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tazk3n:

Vart hittar du det?🤔. Hittar bara detta.

Jag vet inte vad som gäller generellt, men åtminstonde vissa a-kassorhar ett så kallat medlemsvillkor som måste vara uppfyllt. Det är så vitt jag vet alltid 12 månader. Ring och hör med just din a-kassa!

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst på lite till lutar jag åt att du har rätt till grundersättningen för de timmar du är arbetslös. (40-32/40)*365 kr/dag, dvs 73 kr/dag.

Som nämnts innan i tråden: kolla upp med facket ifall du borde blivit ”in-LASad” och därmed borde ha rätt till en fast heltidstjänst.

Och överväg att plugga. Om du är kille (jääävligt underrepresenterat kön) så har du som utbildad rätt goda möjligheter att löneförhandla. Kärringarna som du konkurrerar med är på det hela taget usla på det.