Möt Mac Pro-chassit Dune Pro – innan Apples advokater tvingar bort det

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@WaspCustoms: det är intressant det där, för på produktsidan står det fortfarande att det ska sjösättas på Kickstarter idag, och på Indiegogo ser det ut att varit igång i två dagar? Tidslinjen för projektet på Indiegogo anger också estimerad leverans januari 2019, med testproduktion november 2019. Alla kan göra fel, men flera underligheter på samma gång gör mig lite skeptisk.

Jag har lärt mig av Louqe's kampanj och räknar med att ha chassit hos mig om ett halvår till ett år.

Varför dom använder två olika sidor vet jag inte, det kanske är en redig cashgrab dom försöker med? Bolaget är ju amerikanskt så det skulle ju vara rätt så vågat isåfall.

Permalänk
Medlem

Jag gillar det

Det är som gjort för någon konstnärlig att spraymåla eller gravera det.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Wasp:

Jag har lärt mig av Louqe's kampanj och räknar med att ha chassit hos mig om ett halvår till ett år.

Varför dom använder två olika sidor vet jag inte, det kanske är en redig cashgrab dom försöker med? Bolaget är ju amerikanskt så det skulle ju vara rätt så vågat isåfall.

Ja att de är ett amerikanskt företag gör att den här sortens plagiat är aningen kaxigt, kanske för kaxigt? Jag känner mig aningen foliehatt när jag funderar på om det är en front för utländsk aktör, men de har ju sålt Apple-inspirerade chassin sedan tidigare (papperskorgen) så jag antar att det är ett etablerat företag.

Om jag ska ta på mig foliehatten en runda till kanske det är svårare att stänga ner två kampanjer på olika plattformar än en kampanj på en plattform 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Ja att de är ett amerikanskt företag gör att den här sortens plagiat är aningen kaxigt, kanske för kaxigt? Jag känner mig aningen foliehatt när jag funderar på om det är en front för utländsk aktör, men de har ju sålt Apple-inspirerade chassin sedan tidigare (papperskorgen) så jag antar att det är ett etablerat företag.

Om jag ska ta på mig foliehatten en runda till kanske det är svårare att stänga ner två kampanjer på olika plattformar än en kampanj på en plattform 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Mycket möjligt! Jag vågar inte spekulera någonting alls då jag inte kan mycket alls kring usa's cirkus i rätten men jag vet att den brukar vara hemskt utdragen och tråkig. Vi får se helt enkelt.

Permalänk
Medlem

DMa mig för swishbetalningen

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

PC World (us) gjorde en live build I chassit nyligen inte super detaljerat om chassit men helt ok om man är intresserad av lite mer detaljer om det är att bygga i

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Ja att de är ett amerikanskt företag gör att den här sortens plagiat är aningen kaxigt, kanske för kaxigt? Jag känner mig aningen foliehatt när jag funderar på om det är en front för utländsk aktör, men de har ju sålt Apple-inspirerade chassin sedan tidigare (papperskorgen) så jag antar att det är ett etablerat företag.

Om jag ska ta på mig foliehatten en runda till kanske det är svårare att stänga ner två kampanjer på olika plattformar än en kampanj på en plattform 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gissar att Apple inte känner till det eller helt enkelt inte bryr sig så länge det är en liten nishad produkt. Om det skulle bli populärt har jag svårt att tänka mig att Apple skulle låta dem fortsätta.

Permalänk
Medlem

Hade väl kunnat vara ok om det bara inte vore så förbannat fult.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Har svårt att förstå hur Apple skulle kunna stänga ner dem för att chassit har liknande design. Först och främst är det ett chassi för PC marknaden. Apple säljer inga PCs. Sen kan vi jämföra med laptops som till 90% idag liknar apples produkter till det yttre. Företaget snor inga bilder, logotyper eller slogans.

Skickades från m.sweclockers.com

Förtydligande.
Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Köper bara om jag kan få köpa till en bit aluminum för 10 000 kr. Dvs Apples Mac monitor stand.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Fy fan, vem skulle medvetet välja detta löjliga skräp.
En sak om man är tvingad på skiten när man köper en Mac pro, men välja det medvetet, huga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 50Spaenn:

För att alla har inte underarmar som Karl-Alfred och pallar lyfta hela burken i endast ett handtag?
Hade det suttit i mitten av toppen hade jag kunde förstå resonemanget men

Om man ändå ska använda bägge händerna så behöver man inga handtag, man kan ju greppa om hela lådan vid användning av bägge händerna.
Hade varit smidigare om man kunde bära den i en hand och använda den andra handen till att öppna dörrar exempelvis.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Om handtagen är så robusta, varför behöver man 2 handtag?

Det är för Apple kommer sälja ett expansionpaket som gör den till en mobil enhet i form av ett par hjul för 999 USD och samtidigt så kan den användas som en rollator. Som det ser ut nu så kommer det presenteras om ett par år som Apple Go Cart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leif Hagelsmak:

Det är för Apple kommer sälja ett expansionpaket som gör den till en mobil enhet i form av ett par hjul för 999 USD och samtidigt så kan den användas som en rollator. Som det ser ut nu så kommer det presenteras om ett par år som Apple Go Cart.

Ja, jag tänkte skriva nåt med gå vagn men då för bäbissar, kanske med VR-brillor inkopplade i USB-C.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Sötast

Men varför Dune? Varför inte gå all in och kalla sig själva för Pear?

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ja, jag tänkte skriva nåt med gå vagn men då för bäbissar, kanske med VR-brillor inkopplade i USB-C.

Ja den vanliga expansionen heter Apple Go Cart Mini och den dyra toppmodellen heter Apple Pro Cart.

VR-brillorna ExtendedEyes kommer samtidigt då Apple inviger nya standarden USB-S, och alla reklamkampanjer kommer innehålla mängder av cringey ordvitsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Har svårt att förstå hur Apple skulle kunna stänga ner dem för att chassit har liknande design. Först och främst är det ett chassi för PC marknaden. Apple säljer inga PCs. Sen kan vi jämföra med laptops som till 90% idag liknar apples produkter till det yttre. Företaget snor inga bilder, logotyper eller slogans.

Skickades från m.sweclockers.com

Argumentet blir i så fall ”trade dress”, dvs att produkten är så lik att man skulle kunna tro att det var en Mac Pro man köpte. Detta bygger på att produktens utseende är distinkt och inte drivet av rent funktionella argument. Coca Colas distinkt form på flaskan är en sån sak.

När det gäller diskussionen att alla laptoppar ett tag såg ut som en MacBook Air, var det detta sista det föll på - att en laptop är tunn är en fördel i sig, och att göra den i metall är bättre för både hållfasthet och värmeledning - och Apple försökte heller aldrig hävda det argumentet.

Jag har ingen aning om Apple försöker här. Man vet aldrig hur de tänker i sådana här fall. Dock tror jag att Dune-gänget har klara problem om Apple ger sig den på det - det blir svårt att argumentera att just ett rivjärn på framsidan är så speciellt funktionellt överlägset.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Rent praktiskt skulle jag vara orolig för avsaknaden av dammfilter. Kul att den alternativa fronten verkligen funkar som rivjärn (de testar i videon).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Om handtagen är så robusta, varför behöver man 2 handtag?

För symmetrins skull.

Permalänk

Hittade ett roligt citat från ett företag som verkliger går all-in att kopiera nya Mac pro.

"For those who are looking for something extra, we have created a patent pending sound dampening accessory that will help with the case acoustics." Patent pending Dune? Really now?
Den refererar till nya Mac pro-liknande fronten. Standard-fronten på dune-chassit har enklare små hål. Ost-hyvlaren är ett tillägg.
De kallar den Dice-Y. (it can slice, it can dice)

https://www.dunecase.com/

Visa signatur

Min Burk: Ryzen 5 2600X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 16 GB, GTX 1080 8 GB

Permalänk
Medlem

Varför ser det ut som ett rivjärn?

Permalänk

That gushing "preview" video took up 5 minutes of my life and I will never get it back. What an infomercial.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Det är uppenbart att han inspirerats av Dieter Rams, men vad har han kopierat?

Det är ju upp till folk att välja hur man skall beskriva vad Ive har gjort.

Citat:

kopierat/inspirerats av/snott från/etc

applefantaster kommer att argumentera att han bara har inspirerats, folk som ogillar kommer att hävda att han snott eller kopierat.

Om om någon annan har en design liknande apple så gäller ju samma sak, bara att välja ord och identifiera sig själv....

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattisgn:

Varför ser det ut som ett rivjärn?

Ska passa in när du läser recept i köket

Visa signatur

Chassi: [FD Define R3 USB3] Nätagg: [Corsair CMPSU-650HX] Moderkort: [Asus P8Z68-V Pro/GEN3] Processor: [Intel Core i5 2500k@4.3GHz] Processorkylare: [Noctua NH-U12P SE2 med Noctua NF-P12 PWM 120mm] RAM: [Corsair XMS3 Vengeance 1600MHz CL9 2x4GB] SSD: [Corsair Force GT Series 120GB] Grafikkort: [Asus GeForce GTX570 DCII 1280MB] Chassi fläktar: [2x Noctua NF-P12 120mm, 2x Stock] Skärm: Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Kan man köpa detta chassi i Sverige någonstans?

Permalänk
Medlem

Just nu säljs den bara på crowdfunding-site:n Indiegogo. Datorlådor tillverkade i små serier brukar bara vara tillgängliga via postorder direkt från tillverkaren annars.

MetallicGear (Phanteks) visade en datorlåda på CES. med liknande form på front-gallret, men utan handtagen och sånt då ... och med lägre pris. Gallret är i plast, förstås... Annars skulle kostnaden vara några gånger högre.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Har "förbokat" på Indiegogo, lägger nog upp något här om det när/om jag får hem det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hookgrip:

Har "förbokat" på Indiegogo, lägger nog upp något här om det när/om jag får hem det.

Har det hunnit hända något? Är själv sugen på att ge det ett försök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perper:

Har det hunnit hända något? Är själv sugen på att ge det ett försök.

Jag har fortfarande förtroende att de kommer leverera.

https://discord.gg/GVEZbS

Här är deras officiella Discord-server om du är intresserad.
Det stora problemet har varit att komma in i Kina för att kunna inspektera produktionen men de har jobbat fram en lösning, projektledaren lovade en uppdatering idag om deras framsteg.