Telia börjar med månadskostnad för kontantkort

Permalänk
Medlem

Telia börjar med månadskostnad för kontantkort

Telia har dragit avgift på 15 kr av mig för att jag inte har tankat kortet på mer än en månad. Detta är en ny avgift från oktober 2019 som riskerar att drabba alla med Telia kontantkort. För att undvika avgiften måste man alltså fylla på varje månad.

Nu kanske nån tänker, "men 15 kr är ju inte så farligt". Detta är en principsak. Det är väl rimligt att anta att de pengar man betalar in på kortet ska finnas orört där tills man använder det!? Ett kontantkort är ju dessutom väldigt sällan använt, det är ju nästan hela poängen. Vill man betala in varje månad kan man lika gärna ha ett abonnemang.

Har varit trogen teliakund hela mitt liv från min första mobil. Synd att sån här idioti tvingar mig byta operatör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gluon:

Telia har dragit avgift på 15 kr av mig för att jag inte har tankat kortet på mer än en månad. Detta är en ny avgift från oktober 2019 som riskerar att drabba alla med Telia kontantkort. För att undvika avgiften måste man alltså fylla på varje månad.

Nu kanske nån tänker, "men 15 kr är ju inte så farligt". Detta är en principsak. Det är väl rimligt att anta att de pengar man betalar in på kortet ska finnas orört där tills man använder det!? Ett kontantkort är ju dessutom väldigt sällan använt, det är ju nästan hela poängen. Vill man betala in varje månad kan man lika gärna ha ett abonnemang.

Har varit trogen teliakund hela mitt liv från min första mobil. Synd att sån här idioti tvingar mig byta operatör.

Kundnöjdhet har man inte sysslat med de senaste 10 åren i alla fall. Det handlar om att krama ur varje kund så många kronor man kan.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

En snål person kan ju alltid välja wifog för noll kronor per månad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

En snål person kan ju alltid välja wifog för noll kronor per månad.

Skickades från m.sweclockers.com

Kollade lite på resultaten, de har ju gått med förlust länge. Hur ser det ut i framtiden för dem?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Om man vill leta en anledning så gissar jag att Telia vill frigöra nummer då det är brist på dem. Kan tänka mig att ganska många har nått ganmalt nummer sparat på ett kontantkort, de pytsar in en hundring eller mindre för att hålla det vid liv. Om Telia börjar nalla av dessa pengar så tror jag många nog kanske skiter i fess nimmer och släpper dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ofog att man gör om till abonnemang, i praktiken, med 15kr månadskostnad. Inte hela världen, kan tyckas, men jag har själv en telefon som jag använder 1 månad per år, mycket (när jag seglar), och i övrigt har som reservmobil när min egen på jobb eller i bil har batteritorsk (sällan det händer, men ändå)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Vad är det för skit. De tog bort de bra surf erbjudanden på kontantkorten för typ 3 år sedan vilket fick mig byta till annan operatör.
Jag vet flera jobbarkamrater som har gamla telia mejl som de får ha kvar i och med att de har ett "aktivt" konto när de fyller på pengar någon gång i kvartalet och använder det numret på en ute i skogen telefon med bra täckning och batteri.
Detta är ju anledningen man har ett kontantkort. Varför inte bara fasa ut det om de inte vill ha de kunderna

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Hoppas bara inte Halebop börjar med dessa dumheter också!

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd

Det här borde vara ett brott mot konsumentlagen. Kontantkort är ett annat betalningssätt

I så måste Telia ta 15kr på vanligt abonnemang om man inte ringt över 400kr inom 30 dagar
Det ska vara rättvist eller hur?

Permalänk
Medlem

Telia är i mina ögon ditt sämsta val både i pris och privatliv.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

En snål person kan ju alltid välja wifog för noll kronor per månad.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast handlar ju knappast om snålhet, man har ju valt kontantkotet och inte abonnemang av en anledning, vilket det mer liknar nu. Själv använder jag kontantkortet i en "dum-tele" som backup då den har 30 dagars standby, det laddas mest sporadiskt med en 100:- per år eller så.

Dumpade telia illa kvickt och tog ett Halebop kort istället, än så länge är det ingen avgift på deras kontant.

Permalänk

Som sagt så har det inget med snålhet att göra, kan tyckas så men har en reserv mobil som tankas en enda gång per år med 100kr.
Bara får någon dag sedan behövde jag använda mobilen men "potten" var visst slut av detta underbara anledning och ringa var uteslutet (om det inte var något annat fel)
Behövde telia bara för att tre saknar GSM

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Visa med plånboken att detta inte gillas genom att byta. Har ni tur så lägger dom ned det. Har ni otur så anappar alla andra operatörer det med och börja tävla om vem som vågar ta ut högst månadskostnad 😵

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Telia är i mina ögon ditt sämsta val både i pris och privatliv.

Utveckla gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Utveckla gärna.

Kan bara instämma med vad Hakd skrev, har aldrig haft något annat än problem med Telia, haft dom som både mobiloperatör (dock var detta längesedan) och som internet leverantör och när det gäller deras fiber så sög det något så otroligt hårt, konstanta DC's när man spelade, ojämn hastighet, otroligt okunnig support, etc, etc. Bytade till Bahnhof så fort vi fick öppen fiber i lägenheten och har inte haft några problem sedan dess.

Permalänk
Medlem

Det blir till att skaffa ett nytt kontantkort (med nytt nummer) varje sommarsemester.

Permalänk
Medlem

Dom är giriga, jag måste betala typ 400 spänn för en 100/100 uppkoppling, bara för att dom vet att jag inte har något val, nätet är låst till Telia

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gzerd:

Det här borde vara ett brott mot konsumentlagen. Kontantkort är ett annat betalningssätt

I så måste Telia ta 15kr på vanligt abonnemang om man inte ringt över 400kr inom 30 dagar
Det ska vara rättvist eller hur?

Den jämförelsen haltar ju rätt så rejält. Med ett vanligt abonnemang betalar du ju alltid en fast avgift.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Dom är giriga, jag måste betala typ 400 spänn för en 100/100 uppkoppling, bara för att dom vet att jag inte har något val, nätet är låst till Telia

Televerket klarade aldrig övergången till öppen marknad så de enda de har kvar är "Telia öppen fiber" med ett val av leverantör samt de som haft televerket sedan de föddes.

Stor "utrensning" i övre skikten sedan VD-bytet, frågan är om de blir bättre eller bara leder till än högre priser för deras föregående strategi var all mjölka kunden tills den flydde.

Permalänk
Medlem

Jag har ett kontantkort som jag fyller med ett halvår åt gången. Jag var lite före med en påfyllning så jag hade en månad kvar på laddningen och tappade en månadspott helt enkelt. Trodde iaf att man skulle bara få ett längre slutdatum men de förstod inte mitt problem på kundtjänsten de tyckte de skulle fungera så. Aja jag gör inte om det men det är väl rätt uppenbart att de inte vill ha kontantkorten kvar.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Televerket klarade aldrig övergången till öppen marknad så de enda de har kvar är "Telia öppen fiber" med ett val av leverantör samt de som haft televerket sedan de föddes.

Stor "utrensning" i övre skikten sedan VD-bytet, frågan är om de blir bättre eller bara leder till än högre priser för deras föregående strategi var all mjölka kunden tills den flydde.

Det är så drygt, jag fick mejl förra veckan om att månadskostnaden skulle höjas 10 kr och ringde då och sa att jag inte längre har råd att vara kund.

Jättetråkigt tyckte dom, och ville givetvis hjälpa till att lösa det här, sedan kommer det fram att jag är låst... helt plötsligt finns det inget att göra xD "Bara att bita ihop"

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg att när Tre kom till svenska marknaden så hade deras kontantkort en "giltighetstid"

Ex att man tankade 100kr och så var det giltigt i en månad. Men hade man bara använt 75kr brann resten inne.

Sinnessjukt. Det här var samtidigt som comviq hade bonus på uppringda minuter som kidsen var besatta med. Enda Tre kunde skryta med var väl videosamtalen som jag tror de var först med?