Köpråd: Telefontips inför Black Friday eller liknande.

Permalänk
Medlem

Köpråd: Telefontips inför Black Friday eller liknande.

Har börjat kolla lite löst efter en uppdatering för telefon till en anhörig.

I nuläget har hon en Galaxy som har ett antal år på nacken, För henne är det vitkigt med bra kamera, samt att telefonen har en del lagring (känns som med androidtelefoner är slut på minne ett ständigt bekymmer även för mig när jag hade en androidtelefon senast)

Har hittils haft en strategi som har fungerat rätt bra med att köpa tidigare flaggskeppsmodeller eller midrange och på så vis hitta bra deals på telefoner som inte är i budgetsegmentet. Detta har visat sig göra att de i praktiken räcker längre och erbjuder bättre prestanda för priset.

Med detta i åtanke tänkte jag vända mig till er som har lite mer koll på senaste tidens telefoner som kanske nyligen ersatts med efterföljare och som man borde lägga bevakningar på inför t.ex. Black Friday.

Prisidé.. klart subjektivt och beror på värde per krona egentligen.. förra gången vart det 4500, kanske kan gå lite högre för rätt men gärna lägre med. Handlar mest om att göra ett köp som man inte ångrar efter ett år eller 2.

Uppskattar alla tips och tackar på förhand.

TL;DR
Letar telefon med bra kamera och en del lagring, söker tips på vilka man bör hålla koll på inför Black friday. Förra generationens flaggskepp är att föredra framför budgetsegmentet rent generellt då den gärna ska räcka några år.

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att Mate 20 Pro kommer gå för ~3500:- under BF.
Den har sålts för detta pris till en del abonnemang redan senaste månaderna, så är väl inte omöjligt att de vill rensa lite på lagrena och säljer den utan abb till detta pris.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Huawei, Xiaomi, kanske Oppo kommer ligga på mycket fina priser under Black friday.

Själv undrar jag om det kommer finnas några bra priser på Iphone under BF? Jag har aldrig haft koll på dem så vet inte om de rear ut nån gammal modell (Iphone 8 eller XR/XS). Tjejen vill ha en Iphone för en billig peng och då en begagnad Iphone 8 kostar 4000kr känns det som ocker, tror ni man kan få en ny 8 för under 4k eller bra pris på XR/XS?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Alltså sånt här är ju svårt att sia. Det gäller väl att ha vissa preferenser men ändå vara ganska fri om man vill göra klipp.

Håll koll på fyndtråden som sweclockers kommer att göra och följ diskussionen där för att hitta ett klipp

Undrar om det fanns någon som kunde spå att arctis pro wireless skulle bli en av de bättre klippen förra året...?

Tänk även på att det är rätt dumt att köpa något med stor % rabatt men sedan bara blir liggandes

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om det är så att hon har sina telefoner ett tag så titta på en telefon från tillverkare som levererar uppdateringar under en längre tid.

Google har en lista på modeller som dom anser möter krav på att leverera säkerhethetsuppdateringar inom rimlig tid samt lite andra krav man kan ställa på en tillverkare.

https://androidenterprisepartners.withgoogle.com/devices/#!?a..._

Mitt tips är att kolla på listan och göra lite research om vilka telefoner som har support länge.
En iPhone XR lär nog ha support länge och har ett rätt bra prisläge just nu om man inte vill köra Android.

Hon kan ju även kolla med den nätoperatören hon har om dom t.ex. har någon kampanj just nu, det är inte ovanligt.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren hittils, självklart är det svårt att sia kring vilka telefoner som kommer ha deals.

Dock är det kanske mindre svårt att gruppera några telefoner att hålla extra utkik efter tänker jag, så kan man ha en shortlist för att prioritera lite emellan det som erbjuds.

Permalänk
Medlem

Det är nog en rätt bra ide att lista lite telefoner som dom kompis faktiskt skulle kunna tänka sig lägga lite pengar på redan idag, att köpa något bara för att det är billigt blir sällan bra.

Det kanske tom är så att din kompis ska köpa en lite dyrare telefon men välja att betala av den på t.ex. 24 månader, på så sätt kanske hon får något som hon verkligen vill ha.

Sen kan man ju fundera på andra saker som tjänster runtomkring, molntjänster (för att lagra bilder) backup, andra produkter i hemmet osv kan ju ibland spela in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haddoq:

Tack för svaren hittils, självklart är det svårt att sia kring vilka telefoner som kommer ha deals.

Dock är det kanske mindre svårt att gruppera några telefoner att hålla extra utkik efter tänker jag, så kan man ha en shortlist för att prioritera lite emellan det som erbjuds.

Då blir mitt svar att hålla koll på top 15 populäraste på prisjakt, filtrerat på lämplig prisklass.

Ibland kan det ju dock komma in en udda fågel, som ändå blir riktigt prisvärd. Ett exempel skulle väl vara om typ Razer Phone reades ut för 1490 kr. Det hade nog varit en bra deal men det är inte så populär modell och har vissa nackdelar som att den är stor och tung.

Det var väl någon mobiltelefon från högtalarföretaget Marshall för några år sedan och som reades ut rejält. Det var nog svårt att gissa i förväg.

En annan deal jag minns var när Zte blade 3(?) såldes med 1 år gratis spotify premium för totalt 1199 kr. Det är ju väldigt billigt om spotify ändå är något man redan har. Vid den tidpunkten var väl telefonen värd typ 1500-2000 kr. Så det var en riktigt bra deal. Men återigen. Svår att gissa i förväg, särskilt pga spotifiet man fick med på köpet. Eller om det snarare var telefonen man fick på köpet för spotifyårskortet 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tele2 har haft Samsung S8,S9 senaste 2 åren för halva priset typ.
Ska själv försöka hitta något fynd denna BF.

Permalänk
Medlem

Bumpar denna tråd.. följer såklart dealsen men tar gärna input på vad ni ser som extra värda deals

Permalänk
Medlem

Hur brukar rabatterna på mobiltelefoner vara under Cyber Monday? Värt att avvakta? Såklart svårt att sia om men hur har det varit tidigare år?