Corsair Virtuoso RGB Wireless SE – lyxigt trådlöst headset med utmärkt ljud

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuuFi:

Finns bara en sak som är värre än folk med skitdåliga mikrofoner, folk som smaskas när de äter och tyvärr kan man inte sätta dem på mute heller vilket man kan på det första alternativet.

Spelar man med folk på VOIP så är det minsta man kan göra se till så man har någorlunda bra kvalité på ljudet som kommer ut från dig, precis som du själv vill att ljudet i dina lurar ska vara bra.

Men jag kanske är arbetsskadad av att snacka med mycket folk på jobbet som tror att deras handsfree till deras iPhone är bra för att sitta i möte med.

Micen är det första jag kollar recensioner/tester på om jag ska köpa nytt, är den skit så köper jag dem inte oavsett om de har bra komfort/ljud eller inte.

Håller med, skickade tillbaka mitt par då micen är riktigt dålig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Det är väl grymt bra att man undviker att använder läderprodukter? Syntetläder idag är ett väldigt bra material. Det håller ned priset och en ko slipper sätta livet till.

Att syntetläder är ett "väldigt bra material" håller jag inte alls med om, men där har vi väl olika upplevelser och uppfattningar då. Jag är inte mycket för material som framförallt är sämre imitationer av andra material. Skinn håller längre, andas bättre och får en fin patina – det är helt enkelt av bättre kvalité, vilket jag själv gärna betalar mer för. Ur en etisk synpunkt har jag inga problem att köpa skor, väskor, klockarmband, hörlurar etc. av läder så länge lädret är en produkt av ansvarsfull djurhållning.

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

sämre ljud i dessa 2000kronors hörlurar än ett par Sennheiser tillsammans med en uDac som landar på 1800kr
Mikrofonen inte särskilt märkvärdig den heller.
Härligt med trådlöst dock

Som förväntat då. Är alltid skeptiskt när någon påstår att trådlösa hörlurar låter bra. Köpte arctis pro wireless och tyckte precis som du. HD555 som går/gick för en tredjedel av priset låter 3 gånger så bra över trådlösa "premium"-lurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airbase:

Hejsan!

Du har helt rätt, soundstage och ljudbild är samma sak. Angående "vi" så får jag hänvisa till SweClockers övriga redaktion. Men om jag ska ge mig på att försöka ge en förklaring så har jag fått förtroendet att representera SweClockers vid recensioner av denna typen av produkter. Så även om det är jag som är skribenten och den som testat hörlurarna, så gör jag det i SweClockers namn, därav "vi".

Ha en trevlig helg!

När det kommer till subjektiva åsikter bör man hålla sig till jaget är min bestämda åsikt. Jättetack för klargörandet - det uppskattas.
Vilka andra headsets/hörlurar jämför du med när du rankar dom som kanske dom bästa du provat på? Som läsare har jag ingen aning om hur många eller vilka andra headsets/hörlurar du har god erfarenhet av. Är det 5, 10, 20, 50 eller 100 st andra produkter du testat innan denna? Och i så fall vilka?

Tack för att du svarade

Permalänk
Skrivet av headphoneninja:

Som förväntat då. Är alltid skeptiskt när någon påstår att trådlösa hörlurar låter bra. Köpte arctis pro wireless och tyckte precis som du. HD555 som går/gick för en tredjedel av priset låter 3 gånger så bra över trådlösa "premium"-lurar.

Jag tror vi har en bra bit kvar i utvecklingen vad gäller överföring av trådlöst ljud med minimal fördröjning som faktiskt låter bra.
Önskar att jag hade varit nöjd med dessa då jag kör all annan övrig utrustning trådlös
G603 och G613
Blir riktigt stilrent på skrivbordet utan massa trassel

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av headphoneninja:

Som förväntat då. Är alltid skeptiskt när någon påstår att trådlösa hörlurar låter bra. Köpte arctis pro wireless och tyckte precis som du. HD555 som går/gick för en tredjedel av priset låter 3 gånger så bra över trådlösa "premium"-lurar.

Det är premium gaming inte ljud.
Ska du ha trådlöst ljud finns alternativ blir dyrt dock.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Det är premium gaming inte ljud.
Ska du ha trådlöst ljud finns alternativ blir dyrt dock.

Du har helt rätt, men tror ändå att det bör poängteras att det går att få Premium Gaming med möjlighet till en bra upplevelse när man lyssnar på musik mot billigare peng om man är villig att köra med kabel och dac/amp

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

@Hassel fd Jompenleet:
Testar man trådlösa Gaminglurar är det väl emot andra Gaming trådlösalurar det bör jämföras med tänker jag. Annars blir det lite äpplen och päron?!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skumtomten:

Att syntetläder är ett "väldigt bra material" håller jag inte alls med om, men där har vi väl olika upplevelser och uppfattningar då. Jag är inte mycket för material som framförallt är sämre imitationer av andra material. Skinn håller längre, andas bättre och får en fin patina – det är helt enkelt av bättre kvalité, vilket jag själv gärna betalar mer för.

Ja, jag kan väl inte annat än att hålla med. Har lite läderimitationsprodukter och de börjar flagna efter ett tag (bland annat). Det äkta lädret på mina senneheiserlurar håller däremot bra.

Skrivet av Skumtomten:

Ur en etisk synpunkt har jag inga problem att köpa skor, väskor, klockarmband, hörlurar etc. av läder så länge lädret är en produkt av ansvarsfull djurhållning.

Problemet är väl att ingen någonsin kommer kontrollera djurhållningen som använts för lädret i ett par hörlurar. Inte direkt så att man frågar på webhallen var djuren fötts upp direkt hehe. Och frågar man så finns det inte en chans i helvetet att webhallen har svar på frågan.
Så ett mer ärligt svar är väl egentligen här att man inte bryr sig om det etiska när det kommer till läder i den här typen av produkter.
Jag känner igen mig själv i det där också. Och jag tycker nog den insikten skaver lite på samvetet.
Därför känner jag väl själv att jag borde tänka lite bättre om läderimitationerna. Iaf i en del sammanahang.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av phonogen:

@jompenleet:
Testar man trådlösa Gaminglurar är det väl emot andra Gaming trådlösalurar det bör jämföras med tänker jag. Annars blir det lite äpplen och päron?!

Jo visst är det så diskussionen uppstod i och med att jag valde att skicka tillbaks mina Virtouso RGB SE då ljudet inte lever upp till förväntningarna om man haft ett par vettiga trådade kåpor innan

särskrivning
Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Du har helt rätt, men tror ändå att det bör poängteras att det går att få Premium Gaming med möjlighet till en bra upplevelse när man lyssnar på musik mot billigare peng om man är villig att köra med kabel och dac/amp

Ja jo dac amp med kabel är ju något helt annat bara köpa DT 770/880 /990 eller sennheiser eller nåogt beg.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Ness:

Jag har några vänner som resonerar på samma sätt. Ganska själviskt tbh.
De kör med mikrofoner som brusar och låter förjävligt, man hör varje knapptryckning de gör osv. Sååå skönt när de lämnar samtalet. Så är man inte ett svin mot sina vänner så skulle jag nog vilja påstå att mikrofonen är ganska viktig.

On topic, köpte faktiskt nyligen själv ett Corsair Virtuoso RGB Wireless SE som trådlöst alternativ till min vanliga setup. Helt klart godkänt. Ljudet var väldigt tråkigt till en början men efter en uppdatering av mjukvaran och lite pill i EQn så är det bra. Mikrofonen gör sig inte bäst i trådlöst läge men jämfört med konkurrenternas alternativ så är det helt klart på topp även där. Älskar sidetone-inställningen som gör att man hör sig själv. Har extremt svårt för stängda lurar annars.

Skrivet av Json_81:

Rätt stor skillnad mellan brus och felinställt och att inte duga som studio-mic.

Instämmer med föregående under den förutsättningen, så länge jag hörs tydligt och micen inte fångar upp allt i rummet så bryr jag mig inte om andra får kristallklart ljud.

Skrivet av Ness:

Ja satan, alltså jag förväntar mig inte att alla ska ha en studio-mic. Det var inte det jag sa heller. Men just mentaliteten att "jag skiter i hur jag låter, så länge allt är bra för mig" är bara dålig stil tycker jag. Det är samma personer som inte orkar ställa in input sensitivity, eller som köper ett tangentbord med blåa switchar för spel osv.

Det är dessa personer man aldrig vill spela med.

Skrivet av GuuFi:

Finns bara en sak som är värre än folk med skitdåliga mikrofoner, folk som smaskas när de äter och tyvärr kan man inte sätta dem på mute heller vilket man kan på det första alternativet.

Spelar man med folk på VOIP så är det minsta man kan göra se till så man har någorlunda bra kvalité på ljudet som kommer ut från dig, precis som du själv vill att ljudet i dina lurar ska vara bra.

Men jag kanske är arbetsskadad av att snacka med mycket folk på jobbet som tror att deras handsfree till deras iPhone är bra för att sitta i möte med.

Micen är det första jag kollar recensioner/tester på om jag ska köpa nytt, är den skit så köper jag dem inte oavsett om de har bra komfort/ljud eller inte.

Innan alla tror att jag är ett rövhål och jag blir portad från varenda Discord öster om atlanten så är det kanske bäst jag klargör Jag menade mer så som @Json_81 uttryckte det. Självklart ska det inte spraka, brusa, ge missljud eller liknande. Jag menade mer att så länge micken är "good enough" så är det helt OK med mig - då är jag fortfarande villig att betala premium om ljudet ur lurarna är riktigt bra

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det här såg ju helt klart läckert ut.
Köpsuget infann sig.

Men det är en grej som grämer mig här.

Jag tycker själv att en programmerbar knapp på trådlösa headsets i det närmsta är ett måste. Och det verkar ju saknas här.
Till saken hör att jag anser att push to talk är relevant att använda. Så slipper andra höra hostningar, bakgrundsljud och annat krafs. Lite ljuddiciplin. Man kan göra olika såklart, men push to talk används av ganska många.
Jag har haft trådlösa lurar till datorn i ett helt gäng år. Det som händer är att man ibland går iväg från datorn och är kvar i voip-konversationer.
Utan en knapp på headsetet som jag kan använda för push to talk så blir jag ju helt avskärmad från att kunna prata när jag går iväg.

Edit:
Är det kanske jag som sticker ut här med att använda push to talk och att vilja ha möjligheten att fortsätta prata i voip även om jag lämnar datorn? Eller är det andra som känner igen sig i att vilja ha denna funktionalitet?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Söderbäck:

Ja det här såg ju helt klart läckert ut.
Köpsuget infann sig.

Men det är en grej som grämer mig här.

Jag tycker själv att en programmerbar knapp på trådlösa headsets i det närmsta är ett måste. Och det verkar ju saknas här.
Till saken hör att jag anser att push to talk är relevant att använda. Så slipper andra höra hostningar, bakgrundsljud och annat krafs. Lite ljuddiciplin. Man kan göra olika såklart, men push to talk används av ganska många.
Jag har haft trådlösa lurar till datorn i ett helt gäng år. Det som händer är att man ibland går iväg från datorn och är kvar i voip-konversationer.
Utan en knapp på headsetet som jag kan använda för push to talk så blir jag ju helt avskärmad från att kunna prata när jag går iväg.

Edit:
Är det kanske jag som sticker ut här med att använda push to talk och att vilja ha möjligheten att fortsätta prata i voip även om jag lämnar datorn? Eller är det andra som känner igen sig i att vilja ha denna funktionalitet?

^ exakt denna anledning jag kör GSP670 på test atm

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

@tvelander:
Nackdelen med GSP670 är att dess design inte faller alla i smaken. Hade varit trevligt med en subtilare design, där har Corsair gjort ett bättre jobb med Virtuoso.

Har svårt att förstå varför alla gamingprodukter måste sticka ut utseednemässigt. #gubbjävel

Högst objektivt givetvis.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av frankobollo:

@tvelander:
Nackdelen med GSP670 är att dess design inte faller alla i smaken. Hade varit trevligt med en subtilare design, där har Corsair gjort ett bättre jobb med Virtuoso.

Har svårt att förstå varför alla gamingprodukter måste sticka ut utseednemässigt. #gubbjävel

Högst objektivt givetvis.

haha sitter med LCD-2 så man ser rätt spacead ut

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

@tvelander: LCD-2 är ju snygga!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av frankobollo:

@tvelander: LCD-2 är ju snygga!

Jag tycker de men kan säga inte alla haha, hade dom på jobbet folk bara wtf?????

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av phonogen:

Allt är relativt även hur bra micken är... Men av alla tester jag sett på detta Headsett vill jag nog påstå av det jag hört att det finns inget gaming headsett som ens är nära den ljudkvalitet på micken som detta har för strax under 2000kr.
Första testet jag ser där man är missnöjd med micken.

Det som oroar mig mest för detta hedadsett är att många gnäller på att det sitter oskönt?

Ign skriver såhär om mic och komfort:

Citat:

The microphone also performed well---better than the mic in a gaming headset has any right to be. I tested it in-game in Fortnight as well as in Skype and to record some podcast audio. The audio was great in game, with no complaints from anyone about audio quality, but the better test was when recording audio in Skype and Audacity. The audio quality was so good that it compared favorably with the audio from my Blue Yeti.

But as good as these headphones sound, it’s hard to truly love them, and it’s all thanks to an unfortunately aggressive level of clamping pressure. These headphones embrace your skull with a firm grip which starts firm and gets more intense as the day goes on. I suspect that went a long way toward the pronounced headphone fatigue I routinely felt after wearing them for a few hours. Are there less comfortable headphones out there? For sure. And the Virtuoso does have a lot of memory foam padding on the earcups and headband. Even so, though, they’re best enjoyed in somewhat small doses.

Svårt att bilda sig en uppfattning när olika recensioner skiljer så mycket.
Komfort är såklart till viss del subjektivt men ändå.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Moderator
Testpilot

Bra recension. Inspirerande!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag tror att det blev lite felstavat mot slutet. Under fördelar: Väldigt bekväma "koppar".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av segen:

Jag tror att det blev lite felstavat mot slutet. Under fördelar: Väldigt bekväma "koppar".

För den här typen av grejer rekommenderar jag att du använder den eminenta funktionen "Skicka en rättelse" som finns i artiklarna ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Permalänk
Relik 📜

Vad det gäller Bluetooth, jag antar Corsair valt en egen lösning för att få full kontroll runt överföring och latenser. Visserligen går det att kapa ned rätt bra med till exmpel aptX Low Latency, men det är ju fortfarande ~40-50 ms som gäller. Och det krävs kompatibel hårdvara i båda ändar, så Corsair skulle antagligen behöva skicka med en dongel oavsett.

Med det sagt, BT som backup/sekundär anslutning för att kunna använda på språng som @Airbase nämner.. det hade varit trevligt. Skulle ju ge lurarna ett stort mervärde.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

@emilakered: Ett stort problem är ju att folk tenderar även att använda VOIP med hög latens, så som Discord bl.a, så jag tvivlar lite på att människor som använder trådlösa produkter bryr sig om det blir fördröjning.
Och om de gör det så kanske de skulle börja kolla igenom hela kedjan.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Inaktiv

Mycket bra recension och tackar för ljudinspelningar. Intressant att 3,5mm ger absurt mycket bättre ljud än USB-c och wireless bör inte ens nämnas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av phonogen:

Allt är relativt även hur bra micken är... Men av alla tester jag sett på detta Headsett vill jag nog påstå av det jag hört att det finns inget gaming headsett som ens är nära den ljudkvalitet på micken som detta har för strax under 2000kr.
Första testet jag ser där man är missnöjd med micken.

Det som oroar mig mest för detta hedadsett är att många gnäller på att det sitter oskönt?

Alla recensioner jag har sett på detta säger att micken är dålig. Men varför inte ta och lyssna och avgöra själv istället? Denna videon har ett ljudexempel på hur micken låter. Bedrövligt i mina öron, speciellt på ett så dyrt headset:

Permalänk
Medlem

vad är det som gör att headsets inte kan kopplas till allt möjligt?
känns så B att jag ska behöva ha 2-3 headsets bara för att jag har PC, xbox samt ps4

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av issue:

vad är det som gör att headsets inte kan kopplas till allt möjligt?
känns så B att jag ska behöva ha 2-3 headsets bara för att jag har PC, xbox samt ps4

Proprietära standarder som är olika för konsolerna.
Hade PCn och konsolerna använt en gemensam kommunikationsstandard trådlöst så hade det blivit lättare. Exempelvis bluetooth. Meeeen BT kommer med sina nackdelar också. Högre latenser och av det jag upplevt av BT hittills också begränsade standarder för duplexkommunikation (ljudkvalitén låter skit om man ska kunna sända och ta emot ljud simultant).

Men det finns alternativ.
Exempelvis SteelSeries Arctis Pro Wireless
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4720166

Det headsetet verkar faktiskt fungera till både playstation, xbox och PCn ;). Nåjs.
Finns fler som klarar det här, men det gäller inte alla.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@emilakered: Ett stort problem är ju att folk tenderar även att använda VOIP med hög latens, så som Discord bl.a, så jag tvivlar lite på att människor som använder trådlösa produkter bryr sig om det blir fördröjning.
Och om de gör det så kanske de skulle börja kolla igenom hela kedjan.

Latensen på VOIP har väl ändå i regel betydligt mindre betydelse än spelljudet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."