Ryzen 9 3950X med 16 kärnor slår Intels 18-kärniga Core i9-9980XE i 3DMark

Permalänk
Melding Plague

Ryzen 9 3950X med 16 kärnor slår Intels 18-kärniga Core i9-9980XE i 3DMark

AMD:s 16-kärniga Ryzen 9 3950X blir toppmodellen för sockel AM4. Nu talar prestandatester för att den kan tampas mot Intels toppmodell i HEDT-segmentet – Core i9-10980XE.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

Fin käftsmäll när dekstop segmentet kan klå HEDT segmentet.

Ser fram emot en lång och sund konkurrens mellan AMD och Intel som fortsätter pusha gränserna för vad som är möjligt till en så låg prislapp som möjligt för slutanvändaren.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Har inte 3950x 72 MB L3-cacheminne?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Master of Overkill

3dmark spelar ingen roll för Intel springer cirklar runt AMD på LN2 där 3dmark spelar någon roll.

är den bättre i realworld case grymt!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

Funderade på att skaffa en 3900x inom tre månader, men är 3950X så pass crème de la crème så blir det nog lite hårdsparande en månad till eller två.

Två stycken 32GB DDR4 på det skulle sitta riktigt fint till lite fotogrammetrirendering, till en egentligen ganska överkomlig prislapp även för en student.
Iallafall jämfört med vad man fick för pengarna när Trump blev president, eller vad man nu kan jämföra med som kändes som extremt nyss.

Skulle det släppas moderkort med två AM4-socklar (om det ens är möjligt) skulle det vara ganska wow, men det känns ju tveksamt om det inte ens finns för TR4.
Att spela på en Epyc går säkert, men hur kul det är med 2-2,8 GHz utan ordentlig trådoptimering går nog diskutera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ricerunner:

Funderade på att skaffa en 3900x inom tre månader, men är 3950X så pass crème de la crème så blir det nog lite hårdsparande en månad till eller två.

Två stycken 32GB DDR4 på det skulle sitta riktigt fint till lite fotogrammetrirendering, till en egentligen ganska överkomlig prislapp även för en student.
Iallafall jämfört med vad man fick för pengarna när Trump blev president, eller vad man nu kan jämföra med som kändes som extremt nyss.

Skulle det släppas moderkort med två AM4-socklar (om det ens är möjligt) skulle det vara ganska wow, men det känns ju tveksamt om det inte ens finns för TR4.

Jag skaffade 3900X med 64GB 3200MHz och fan är det snabbt. Släng in två M2 SSDs och det börjar bli så att jag undrar hur fan vi levde innan.

Dock börjar jag fundera på att köra TR hemma. Quad channel och ännu fler cores skulle sitta fint men det är inte så enkelt att skaffa 128GB som springer runt i 3200MHz.

Permalänk
Medlem

Oj! Stämmer detta så blir det absolut ett köp. Lär ju vara rätt bra andrahandsvärde på 3900X så blir nog inte så dyr uppgradering:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jävligt häftigt om detta stämmer!

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Avstängd

@anon127948: 128GB RAM går förstås att klämma in i 4 socklar till ett ganska okej pris om man klarar sig med 2666MHz, och det är nog en uppoffring som (enligt mig) är ganska överkomlig om man har behov av de mängderna och inte köper TR4 utan att tveka.
Annars kan man tycka att det (rent tekniskt) borde vara möjligt med brytarmoduler på RAM-socklarna så att man kan byta mellan lite slöare bronto-RAM, eller nuvarande rappare uppsättning utan allt för stora uppoffringar på prestandan, och utan att behöva byta dem rent fysiskt.

Hm, undrar om de där PCI-modulerna för RAM-stickor kan vara något att ha i granen när latens inte är lika viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

3dmark spelar ingen roll för Intel springer cirklar runt AMD på LN2 där 3dmark spelar någon roll.

är den bättre i realworld case grymt!

Om Intel endast kan konkurrera när LN2 används, då är det illa - riktigt illa!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av NutCracker:

Om Intel endast kan konkurrera när LN2 används, då är det illa - riktigt illa!

Skickades från m.sweclockers.com

Va? jag pratar om när man pressar CPUrna så kommer AMD ta stopp långt innan därav använder man Intel för att få rekord.

Att AMD är bättre i 3dmark säger ingenting utanför LN2.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Va? jag pratar om när man pressar CPUrna så kommer AMD ta stopp långt innan därav använder man Intel för att få rekord.

Att AMD är bättre i 3dmark säger ingenting utanför LN2.

Spela roll då en vanlig användare inte kommer kyla sin burk med ln2 24/7 ändå.
När dem tävlar med Fläktar eller vattenkylning så är jag mer intresserad av att kolla

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Har inte 3950x 72 MB L3-cacheminne?

Nej, 72MB L3+L2. D.v.s. 64MB L3 och 8MB L2 som det står i artikeln.

Permalänk
Medlem

@Jacob Det här "Processorn Ryzen 9 3950X blir AMD:s toppmodell för sockel AM4... Det här medför att den kommer gå att använda även i billigare moderkort för strax över tusenlappen" är väl ett lite vågat uttalande, det krävs ju en del av ett moderkort för att husera en CPU av denna kaliber.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Spela roll då en vanlig användare inte kommer kyla sin burk med ln2 24/7 ändå.
När dem tävlar med Fläktar eller vattenkylning så är jag mer intresserad av att kolla

Just så!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ExcZist:

Spela roll då en vanlig användare inte kommer kyla sin burk med ln2 24/7 ändå.
När dem tävlar med Fläktar eller vattenkylning så är jag mer intresserad av att kolla

... missa poängen helt hållet.

AMD bättre på Luft/ vatten säger ingenting i 3Dmark då INGEN som tar rekord kommer köra dom för INTEL klarar högre core clock / poäng.

Jag skrev också att i REAL world cases om den är bättre än intel gött!

...

Va ska du med fläktar / Vatten till? i 3dmark, där vinner Intel också om du går över till Vatten då dom klarar över 5GHz.
Ingen tävlar på luft / VK i 3dmark om du gör det så är det bara för skojj men du får 0 rankings.

Bättre jämföra saker där det betyder något...

Blender, Spel, Adobe, Autodesk, andra program folk jobbar i etc..

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

@Jacob Det här "Processorn Ryzen 9 3950X blir AMD:s toppmodell för sockel AM4... Det här medför att den kommer gå att använda även i billigare moderkort för strax över tusenlappen" är väl ett lite vågat uttalande, det krävs ju en del av ett moderkort för att husera en CPU av denna kaliber.

Skickades från m.sweclockers.com

3950X har ju ganska så samma krav som övriga CPUer i serien. Bara att TDP är 105W istället för 95W (eller 65W för strömsnåla modeller), men det har varit känt sen start så inga moderkort lär vara begränsade till just 95. Du lär inte kunna överklocka, och CPUn kommer throttla vid hårt multitrådade laster om moderkortet bara kan leverera de 105W som krävs av den, men det kommer fortfarande vara den bäst presterande CPUn för även billiga moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

... missa poängen helt hållet.

AMD bättre på Luft/ vatten säger ingenting i 3Dmark då INGEN som tar rekord kommer köra dom för INTEL klarar högre core clock / poäng.

Jag skrev också att i REAL world cases om den är bättre än intel gött!

...

Va ska du med fläktar / Vatten till? i 3dmark, där vinner Intel också om du går över till Vatten då dom klarar över 5GHz.
Ingen tävlar på luft / VK i 3dmark om du gör det så är det bara för skojj men du får 0 rankings.

Bättre jämföra saker där det betyder något...

Blender, Spel, Adobe, Autodesk, andra program folk jobbar i etc..

I "the Real World" använder ingen LN2!

Förhoppningsvis kan SweC komplettera "Gaming"- med "Real World"-tester for CPUer, eftersom Intel NU vill att det är så jämförelser skall gå till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

3950X har ju ganska så samma krav som övriga CPUer i serien. Bara att TDP är 105W istället för 95W (eller 65W för strömsnåla modeller), men det har varit känt sen start så inga moderkort lär vara begränsade till just 95. Du lär inte kunna överklocka, och CPUn kommer throttla vid hårt multitrådade laster om moderkortet bara kan leverera de 105W som krävs av den, men det kommer fortfarande vara den bäst presterande CPUn för även billiga moderkort.

Är med på detta, men den passusen borde möjligen funnits i artikeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av tvelander:

3dmark spelar ingen roll för Intel springer cirklar runt AMD på LN2 där 3dmark spelar någon roll.

är den bättre i realworld case grymt!

Realworld case såsom surfa, göra hushållsekonomi, titta på film och maila? ^^

(referens till Intels uttalande i augusti för de som missade det)

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

I "the Real World" använder ingen LN2!

Förhoppningsvis kan SweC komplettera "Gaming"- med "Real World"-tester for CPUer, eftersom Intel NU vill att det är så jämförelser skall gå till.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, och i verkligheten bryr sig ingen om 3Dmark resultat heller, vilket jag antar är hans poäng... Alltså de enda som bryr sig om 3Dmark överklockar med exotisk kylning ändå, och där kommer Intel troligen fortfarande ligga före. Det är väl även dessa som är målgruppen för 10980XE och liknande CPUer som de jämför med.

Ska bli extremt intressant att se hur klockfrekvenserna blir över olika belastningsnivåer för denna CPU, 4.7Ghz i singelcore turbo är redan extremt imponerande. Dock kan man ju ta den där 105W tdp med en skopa sallt, hade inte förvånat mig om man nosar på 200W med ett high-end kort och ordentlig kylning.

Permalänk
Medlem

Ganska många som funderat på en instegsmodell av Threadripper exempelvis av föregående serie som förr eller senare hamnar på rea, kommer att tjänas bra av en 16-kärnig 3950X. Det finns moderkort med tredubbla platser för NVME-diskar(*) för den som kan tänkas tjänas av det, och med minnen omkring 3200-3600 i hastighet så är det inte mycket i produktionsväg som begränsas. Tänker exempelvis på videoredigering omkring nivån entusiast eller nystartad mindre verksamhet.

* Med teoretisk flaskhals vid samtidigt användande av alla tre i PCIe 4.0 läge, men då är man inne på en annan målgrupp med tanke på de priser som dylika diskar kommer att ligga på inom den närmaste framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ricerunner:

@AxMi-24: 128GB RAM går förstås att klämma in i 4 socklar till ett ganska okej pris om man klarar sig med 2666MHz, och det är nog en uppoffring som (enligt mig) är ganska överkomlig om man har behov av de mängderna och inte köper TR4 utan att tveka.
Annars kan man tycka att det (rent tekniskt) borde vara möjligt med brytarmoduler på RAM-socklarna så att man kan byta mellan lite slöare bronto-RAM, eller nuvarande rappare uppsättning utan allt för stora uppoffringar på prestandan, och utan att behöva byta dem rent fysiskt.

Hm, undrar om de där PCI-modulerna för RAM-stickor kan vara något att ha i granen när latens inte är lika viktigt.

Det är mitt problem. Ryzen gillar snabbt minne. Det blir en avvägning. Jag föredrar snabbt minne med färre kärnor för tillfället. I alla fall för dagligt användande. Det som kräver oändliga kärnor (simuleringar) går att slänga över på servrar speciellt då den sortens jag gör är inte speciellt minneskrävande.

Permalänk
Medlem

Någon som kan rekommendera ett bra moderkort för detta monster? Funderar på att uppgradera min i7-5820 (ej spel dator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Realworld case såsom surfa, göra hushållsekonomi, titta på film och maila? ^^

(referens till Intels uttalande i augusti för de som missade det)

Tyckte det också var kul skaffa en i5 9400 sa dom till alla kunder eller Ryzen 5 3400G.

Allt annat är överflöd och Gpu behövs ej i detta fallet.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av NutCracker:

@Jacob Det här "Processorn Ryzen 9 3950X blir AMD:s toppmodell för sockel AM4... Det här medför att den kommer gå att använda även i billigare moderkort för strax över tusenlappen" är väl ett lite vågat uttalande, det krävs ju en del av ett moderkort för att husera en CPU av denna kaliber.

Skickades från m.sweclockers.com

Så länge man inte överklockar, varför man nu skulle vilja det med Ryzen 3000, ser jag inte varför en Ryzen 9 3950X inte kommer fungera enligt specifikation på ett B450-moderkort av hög kvalitet. AMD hävdar ju till och med själva en kostnadsmässig fördel då konsumenter kan para ihop deras processorer även med billigare moderkort (än konkurrenten).

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av NutCracker:

I "the Real World" använder ingen LN2!

Förhoppningsvis kan SweC komplettera "Gaming"- med "Real World"-tester for CPUer, eftersom Intel NU vill att det är så jämförelser skall gå till.

Skickades från m.sweclockers.com

Skiter i va tillverkarna testar jag bryr mig om real test.

I real world gör ingen det och jag har inte sagt det säger bara 3dmark PR är totalt sämst.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Fluf:

Realworld case såsom surfa, göra hushållsekonomi, titta på film och maila? ^^

(referens till Intels uttalande i augusti för de som missade det)

Asså Intel och PR är inte så smarta

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av NutCracker:

I "the Real World" använder ingen LN2!

Förhoppningsvis kan SweC komplettera "Gaming"- med "Real World"-tester for CPUer, eftersom Intel NU vill att det är så jämförelser skall gå till.

Skickades från m.sweclockers.com

Vi struntar i vad någon tillverkare tycker – AMD, Intel, Nvidia eller någon annan. Våra testsviter utformar vi helt på egen hand. Den enda feedback vi bryr oss om är att kolla av kommentarsfält och diskussioner i forumet om vad folk vill se.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Jacob:

Vi struntar i vad någon tillverkare tycker – AMD, Intel, Nvidia eller någon annan. Våra testsviter utformar vi helt på egen hand. Den enda feedback vi bryr oss om är att kolla av kommentarsfält och diskussioner i forumet om vad folk vill se.

Amen!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240