Höga skatter vs. låga skatter -- Vad betalar vi eg. och varför?

Permalänk
Medlem

Höga skatter vs. låga skatter -- Vad betalar vi eg. och varför?

Med anledning av sidospåret i tråden Vad har ni i lön?, skapas denna tråd där vi har möjlighet att diskutera:

  • Skattenivåer

  • Olika personers syn på skatt i stort

  • Vad vi egentligen betalar i skatt

  • osv

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Vi har vansinnigt hög skatt i Sverige sett till servicen man får för pengarna. Har man världens högsta skatt ska man också kunna förvänta sig världens bästa sjukvård, omsorg, skola, polis, och annan samhällsservice, det kan man inte längre. Att jämföra Sverige med u-länder som politikerna gör när de säger att Sverige är bäst i världen har aldrig varit intressant utan man får titta på hur vi står oss mot andra i-länder och där har det skett en försämring. Trots att skatterna är vansinnigt höga och fortsätter öka varje år. Alltför stor del av skatteintäkterna går till att försörja människor som inte vill jobba istället för att i första hand se till att vi har bra sjukvård, skola, polis, o.s.v.

3 kronor skatt per plastpåse, kemikalieskatt, automatiskt höjd bränsleskatt varje år, ja det finns säkert fler vansinniga skatter, men när allt färre ska försörja allt fler måste skatteintäkterna in på ett eller annat sätt, och den stora massan köper argumentet om att det är för "miljöns skull".

Tråden kommer säkert snart att låsas "i förebyggande syfte" av moderatorer som inte orkar moderera, eller så kommer tråden spåra ur och därför låsas. Synd.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Vi har vansinnigt hög skatt i Sverige sett till servicen man får för pengarna. Har man världens högsta skattetryck ska man också kunna förvänta sig världens bästa sjukvård, omsorg, skola, polis, och annan samhällsservice, det kan man inte längre.

Alltför stor del av skatteintäkterna går till att försörja människor som inte vill jobba istället för att i första hand se till att vi har bra sjukvård, skola, polis, o.s.v.

3 kronor skatt per plastpåse, kemikalieskatt, automatiskt höjd bränsleskatt varje år, ja det finns säkert fler vansinniga skatter, men när allt färre ska försörja allt fler måste skatteintäkterna in på ett eller annat sätt, och den stora massan köper argumentet om att det är för "miljöns skull".

Tråden kommer säkert snart att låsas "i förebyggande syfte" av moderatorer som inte orkar moderera, eller så kommer tråden spåra ur och därför låsas. Synd.

Du vill inte att tråden ska låsas men går in själv med en väldigt hård ton och med en väldigt bestämd åsikt som inte gör det möjligt att diskutera.
Jag håller med om att vi ska ha bästa sjukvården osv för jag tror på ett samhälle där vi hjälper varandra. Därför krävs det mer transparens så att vi ser vart pengarna går. Det krävs att myndigheter och offentliga verksamheter får större spelrum att komma dit. Just nu är det mycket byråkrati och inkompetens som kostar pengar.
Håller inte med om att det har med att vissa betalar för andra. Det är säkert en stor kostnad men den har ingenting med hur sjukvården ser ut som exempel.

Håll nu tonen så slipper vi stänga tråden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bakgrund:

Vi har vansinnigt hög skatt i Sverige sett till servicen man får för pengarna. Har man världens högsta skatt ska man också kunna förvänta sig världens bästa sjukvård, omsorg, skola, polis, och annan samhällsservice, det kan man inte längre. Att jämföra Sverige med u-länder som politikerna gör när de säger att Sverige är bäst i världen har aldrig varit intressant utan man får titta på hur vi står oss mot andra i-länder och där har det skett en försämring. Trots att skatterna är vansinnigt höga och fortsätter öka varje år. Alltför stor del av skatteintäkterna går till att försörja människor som inte vill jobba istället för att i första hand se till att vi har bra sjukvård, skola, polis, o.s.v.

3 kronor skatt per plastpåse, kemikalieskatt, automatiskt höjd bränsleskatt varje år, ja det finns säkert fler vansinniga skatter, men när allt färre ska försörja allt fler måste skatteintäkterna in på ett eller annat sätt, och den stora massan köper argumentet om att det är för "miljöns skull".

Tråden kommer säkert snart att låsas "i förebyggande syfte" av moderatorer som inte orkar moderera, eller så kommer tråden spåra ur och därför låsas. Synd.

Jag kan börja med att få tråden låst.

Du är full av skit. Det som saboterar välfärden och levnadsstandarden i Sverige är inte svartskallar/invandrare/whatever rasister kommer med utan privatisering. Varje gång staten privatiserar en tjänst blir det en pump som tar skatt och flyttar den till privata fickor. Med tillräckligt många sådana pumpar får man ett land som Sverige.

Vad gäller miljöskatter är de mest ett PR jippo för alla "virtue signaling" nötter som kör omkring i sina SUVar men handlar på bio affären (oftast frukt som färdats runt halva planeten). De är i de flesta fall rätt så välbärgade så sådana tomma gester fungerar perfekt. Påverkar inte deras liv och de kan gå runt och kasta skit på andra. Perfekt politisk lösning och som vanligt i Sverige inte minsta lilla förankring i verkligheten.

Vill du ändra landet till något man slipper skämmas för (ända positiva man kan säga om Sverige är att andra EU länder är lika dåliga) är att nationalisera tillbaka alla strategiska funktioner (transport, kommunikation, skola, sjukvård, till att börja med) så att målet för dessa tjänster inte fortsätter vara att fylla privata fickor utan att faktiskt förse Sveriges befolkning med bra service.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Håller inte med om att det har med att vissa betalar för andra. Det är säkert en stor kostnad men den har ingenting med hur sjukvården ser ut som exempel.

Det där förstår jag inte riktigt; varför hänger det inte ihop? Säger inte att det är ett till ett men självklart spelar mängden pengar in i vad man kan få.

Men det är väl som när man säger att man inte skall ställa grupper mot varandra. Det är snömos, självklart kan inte alla få allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Alltför stor del av skatteintäkterna går till att försörja människor som inte vill jobba istället för att i första hand se till att vi har bra sjukvård, skola, polis, o.s.v.

I mitt tidigare arbete jobbade jag med arbetslösa på olika sätt. Allt från nyutsprungna studenter, till invandrare, till tidigare grovt kriminella. Jag träffade ingen som ville leva på bidrag. Ingen.

De personer som vill leva på andra är inte många procent. Förmodligen är en majoritet av dem gravt antisociala eller paranoida, rättshaveristiska personer. Övriga vill ha en inkomst och göra rätt för sig. till och med många grovt kriminella brukar fatta efter ett tag att livet blir skit om man själv gör skit.

Srn hållet jag med om att användandet av skattemedel är ineffektiv. Jag kan tänka mig att tex en genomsnittlig läkare lägger en förvånansvärt stor del av arbetstiden på administration och statistik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag lägger in min text i denna tråd istället. Om kommunerna och regeringen satsade på rätt saker så skulle det inte vara några problem.

Kommuner ger exempel miljonbidrag för utställningar till maskar och skalbaggar😀

https://www.expressen.se/nyheter/miljonstod-till-konst-for-ma....

Samtidigt går kommunen back....
https://www.vasterbottningen.se/nordmaling/kritisk-ekonomi-i-....

Denna kom nyss och är väl ungefär samma hål i huvudet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mzA1Q/drog-ner-pa-toapa....

Som ett extra tillägg, se på Nya Karolinska Sjukhuset. Hur många miljarder har det kostat över budgeten och hur mycket har inte gått fel. Aftonbladet hade skojiga bilder på när OS i Sotji hade byggt hotell där någon dörr inte gick att stänga och andra roliga fel. Svenska folket skrattade och tyckte det var dråpligt och undrade hur man ens kunde bygga på detta sätt. Sverige gör nog alla dessa fel och några till när man bygger ett av världens modernaste och bästa sjukhus, vet inte om man ska skratta eller gråta.
Aschberg har räknat på detta och även om jag inte gillar honom så får han vara med i mitt inlägg. Som tur är så har han fått lite hjälp så kanske blev det nästan rätt i slutänden iallafall.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/p770o/nya-ka...

Jag vet att jag någongång läst en uträkning hur mycket skatt alla skulle behöva betala om ALLA betalade lika mycket och det var inte så mycket, har för mig att det låg mellan 10-15% men kan ha fel.
Nu pratar jag både om företag, miljardärer och vi vanliga människor.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Skatten är som vanligt för hög på all möjlig skit.

Sänk skatten och låt mig vara.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Du är full av skit. Det som saboterar välfärden och levnadsstandarden i Sverige är inte svartskallar/invandrare/whatever rasister kommer med utan privatisering.

Källa på det?
Du tror alltså det är gratis att försörja miljontals människor, erbjuda skola/sjukvård/tandvård/pensioner när en knapp femtedel av dessa är i arbete.
De kostar bra mycket mer än vad de drar in i samhället och det förstår vem som helst som inte har skygglappar på sig.

Men utöver de hundratals miljarder som går dit så slängs det pengar både till höger och vänster utan att någon kan ställas skyldig/ta ansvar. Det ena projektet mer galet än det andra.

När jag bodde i Gävle så kom det lastbilar och tömde grus på Torget varje morgon, som sedan sopades undan av kommunanställda. Helt enkelt ett sätt att dölja arbetslösheten och förfina statistiken, samtidigt som man skiter i att det kostar pengar att göra detta.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Rekordmedlem

De som skor sig på skattepengar är väl främst kungahuset, företagare som konkurrerar med offentlig sektor genom att erbjuda sämre "värde" och politiker så man kan börja med att avskaffa bidragen till dem så blir det mer pengar till välfärden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Källa på det?
Du tror alltså det är gratis att försörja miljontals människor, erbjuda skola/sjukvård/tandvård/pensioner när en knapp femtedel av dessa är i arbete.
De kostar bra mycket mer än vad de drar in i samhället och det förstår vem som helst som inte har skygglappar på sig.

Men utöver de hundratals miljarder som går dit så slängs det pengar både till höger och vänster utan att någon kan ställas skyldig/ta ansvar. Det ena projektet mer galet än det andra.

När jag bodde i Gävle så kom det lastbilar och tömde grus på Torget varje morgon, som sedan sopades undan av kommunanställda. Helt enkelt ett sätt att dölja arbetslösheten och förfina statistiken, samtidigt som man skiter i att det kostar pengar att göra detta.

Jag skulle gärna se att våra politiker blev ansvariga på något sätt för de idéer som de faktiskt kastar ur sig och räknar fram hur det ska förverkligas. Jag tror att yrket ”politiker” inte hade varit lika intressant då. Men jag hade gärna sett att dessa personer fick tiodubbel lön men då också får stå för vad de gör.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag tror i det stora hela allting handlar om att det inte finns något som helst ansvarskrav på politikerna och det saknas transparens i systemet i sin helhet. Skulle dessa två faktorer kunna genomföras ordentligt tror jag vi snabbt skulle se en förbättring. Både i skattesats och hur bra de erbjudna tjänsterna är. När pengar inte kan "försvinna" i byråkratin blir nog det mesta bättre.

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Källa på det?
Du tror alltså det är gratis att försörja miljontals människor, erbjuda skola/sjukvård/tandvård/pensioner när en knapp femtedel av dessa är i arbete.
De kostar bra mycket mer än vad de drar in i samhället och det förstår vem som helst som inte har skygglappar på sig.

Men utöver de hundratals miljarder som går dit så slängs det pengar både till höger och vänster utan att någon kan ställas skyldig/ta ansvar. Det ena projektet mer galet än det andra.

När jag bodde i Gävle så kom det lastbilar och tömde grus på Torget varje morgon, som sedan sopades undan av kommunanställda. Helt enkelt ett sätt att dölja arbetslösheten och förfina statistiken, samtidigt som man skiter i att det kostar pengar att göra detta.

Glöm inte det retroaktiva barnbidraget. Det är fan det sjukaste som finns

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

I mitt tidigare arbete jobbade jag med arbetslösa på olika sätt. Allt från nyutsprungna studenter, till invandrare, till tidigare grovt kriminella. Jag träffade ingen som ville leva på bidrag. Ingen.

De personer som vill leva på andra är inte många procent. Förmodligen är en majoritet av dem gravt antisociala eller paranoida, rättshaveristiska personer. Övriga vill ha en inkomst och göra rätt för sig. till och med många grovt kriminella brukar fatta efter ett tag att livet blir skit om man själv gör skit.

Srn hållet jag med om att användandet av skattemedel är ineffektiv. Jag kan tänka mig att tex en genomsnittlig läkare lägger en förvånansvärt stor del av arbetstiden på administration och statistik.

Det ger dig en väldigt onyanserad bild av det hela. Du träffade uteslutande personer som VILL komma ut i arbete.
Det finns väldigt många som inte vill jobba.

En bekants morsa (från Rumänien) äger ett städföretag och erbjöd en av dessa tiggare ett jobb hos henne.
Vad gjorde tiggaren? Spottade och fräste och sa att det var under hennes värdighet att jobba och att hon hade det bra av att tigga.

Eller som i Nacksta (Sundsvall) där en annan bekant (invandrare) flyttade in och första frågan han fick av grannarna var om han ville låna några av deras ungar när han skulle gå till socialen för att få ut mer i bidrag. Han tackade givetvis nej till detta då han flyttat dit pga jobb.

Eller som nyanländ kostar tandvård 50:- oavsett vad som skall åtgärdas, medans gamlingar får betala tiotusentals kronor.
Finns massor av fuffens&fusk och det är inga straff när det uppdagas.

https://www.flashback.org/t3087010
Har inte granskat dessa siffror närmare själv (än), men om detta stämmer så är ju även detta en massiv kostnad som kommer från skattekistan.

Man har full förståelse för folk som kommer och vill parasitera när det är riskfritt & så enkelt.
Gå från en torftig tillvaro till att få det 4 gånger bättre utan att behöva lyfta ett finger.
Det är 100% politikernas fel. Jävla syltryggar.
Man bör införa tjänstemannaansvar igen. Då hade de nog tänkt sig för innan de beslutar något.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Vi har vansinnigt hög skatt i Sverige sett till servicen man får för pengarna. Har man världens högsta skatt ska man också kunna förvänta sig världens bästa sjukvård, omsorg, skola, polis, och annan samhällsservice, det kan man inte längre. Att jämföra Sverige med u-länder som politikerna gör när de säger att Sverige är bäst i världen har aldrig varit intressant utan man får titta på hur vi står oss mot andra i-länder och där har det skett en försämring. Trots att skatterna är vansinnigt höga och fortsätter öka varje år. Alltför stor del av skatteintäkterna går till att försörja människor som inte vill jobba istället för att i första hand se till att vi har bra sjukvård, skola, polis, o.s.v.

3 kronor skatt per plastpåse, kemikalieskatt, automatiskt höjd bränsleskatt varje år, ja det finns säkert fler vansinniga skatter, men när allt färre ska försörja allt fler måste skatteintäkterna in på ett eller annat sätt, och den stora massan köper argumentet om att det är för "miljöns skull".

Tråden kommer säkert snart att låsas "i förebyggande syfte" av moderatorer som inte orkar moderera, eller så kommer tråden spåra ur och därför låsas. Synd.

Utan att göra det till en politisk diskussion så har vi ju dom ekonomiska förutsättningarna för att kunna ha det bästa av valfri kategori. Däremot så skänker vi enorma summor i bistånd och välgörenhet, EU avgifter m.m. Utan dessa utgifter så hade vi haft mycket mer muskler för inhemsk infrastruktur på social nivå.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De som skor sig på skattepengar är väl främst kungahuset, företagare som konkurrerar med offentlig sektor genom att erbjuda sämre "värde" och politiker så man kan börja med att avskaffa bidragen till dem så blir det mer pengar till välfärden.

Jag har ingen källa på det men har för mig att jag läst att den turism, tidningar, souvenirer och liknande som kungahuset bidrar till faktiskt drar in mer pengar till Sverige i sin helhet än de miljoner apanaget kostar. Dessutom går väl mycket av dessa pengar till underhåll av kungahusets slott/områden/fastigheter? En kostnad som med största sannolikhet skulle vara kvar för staten oavsett kungahus.

Resterande punkter håller jag dock med till 100%.

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Hej! Allvarligt talat, om man redan vet (vilket flera av er här gjorde) att en tråd inte kommer få vara kvar varför ens försöka? Kom igen, bättre kan och är ni allihopa! Den här gången ser jag mellan fingrarna då tråden ännu inte hunnit spåra, men nästa gång blir det mer än en enkel låsning.

Tycka vad man vill om vår policy, men den ligger fast.

*** Tråd låst ***

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner