Hur många kärnor skulle du satsa på om du skulle köpa ny CPU idag?

Hur många kärnor skulle du satsa på om du skulle köpa ny CPU idag?

Om DU skulle köpa CPU idag, hur många kärnor skulle den då ha?

16-18

Beror ju helt på vad den ska göra. Någonstans mellan 2 och 8 blir det nog i alla fall oavsett tillämpning för jag är inte beredd att lägga pengar på fler med dagens priser. Hade dock gärna haft så många som möjligt i servern.

Så många som jag kan motivera med begränsad budget i åtanke. Jag fick det till åtta.

Skulle inte köpa en ny CPU i dag men i framtiden skulle jag köpa en med 8C/16T efter hur det ser ut.

ville köra 12 men priset kunde jag inte motivera så jag landa på 8

Ska du köra på lite högre upplösning fungerar det perfekt med en i3 9100f.

Klarar mig ett tag på 8 tror jag 🙂

8/16 trådar !

Skickades från m.sweclockers.com

8/16.
Det ryktas om att framtida konsoler skall ha 8 kärnor. Och framtida spel kommer att optimeras för 8 kärnor.

6/12 kan väl också funka.

4/4, 4/8, 6/6 skulle jag personligen låta bli från att köpa.

6-16 trådar

Minst 4 fysiska kärnor, gärna 6-8 (samt 2 trådar per kärna). Tycker AMD har satt en ganska bra standard för tillfället på sina desktop-processorer

Antalet kärnor är i sig rätt ointressant. Det som är intressant är hur snabbt CPUn kan köra de program man vill köra.
Det finns onekligen en korrelation mellan antalet kärnor och prestanda, men det är prestandan man vill åt - inte kärnorna.

De processorer som ger bra prestanda till vettigt pris i dagsläget har 6-8 kärnor, så där någonstans bör det bli vid inköp.

6st, i5-9400F ligger i ett intressant prisläge tycker jag.

12-16, men plånboken sa 6...

16C/32T - hade gärna haft det dubbla men TR ligger utanför min budget.

Skickades från m.sweclockers.com

Så många som möjligt men med en tanke på antal kärnor/frekvens balansen.
16-24 kärnor ligger nog gränsen på vad jag vill lägga ekonomiskt.

För desktop: så många kärnor som möjligt, men det får inte påverka enkeltrådprestanda negativt. Så 3900X för AMD (vilket är den senaste desktop CPU jag köpt) och 9900K för Intel (har beställt Xeon E-2288G till jobbet, är i princip en 9900K med ECC stöd).

För laptop: enda som spelar roll är enkeltrådpestanda då dessa enheter i praktiken uteslutande kör interaktiva program som har i stort sätt noll skalning med kärnor. Kör just nu 2C/4T hemma och 4C/8T på jobbet, skulle än idag välja 2C över 4C om det betyder högre enkeltrådprestanda för denna kategori.

För server: beror helt på användningsområde. Kan vara allt från få maximal klockade kärnor, till enbart maximera total beräkningskraft (vilket betyder många, relativt lågt klockade kärnor)

4C/4T eller 6C/6T. För på något sätt känns det där med hypertrådning som svart magi Sedan är det väl inte för inte som OpenBSD har disablat det by default på intel-processorer så att säga.

Hade jag varit tvungen att beställa en just nu hade det blivit en 3900x, alltså 12 kärnor.

Köpte precis en laptop med 6/12 så hoppas det duger de kommande åren

Hade jag köpt stationär hade det blivit 8/16.

Sitter idag med 6C/6T, så mer än det. Skulle troligtvis sikta in mig på 8C/16T, 3700X, om jag skulle köpa ny här och nu.

Skrivet av Yoshman:

För desktop: så många kärnor som möjligt, men det får inte påverka enkeltrådprestanda negativt. Så 3900X för AMD (vilket är den senaste desktop CPU jag köpt) och 9900K för Intel (har beställt Xeon E-2288G till jobbet, är i princip en 9900K med ECC stöd).

För laptop: enda som spelar roll är enkeltrådpestanda då dessa enheter i praktiken uteslutande kör interaktiva program som har i stort sätt noll skalning med kärnor. Kör just nu 2C/4T hemma och 4C/8T på jobbet, skulle än idag välja 2C över 4C om det betyder högre enkeltrådprestanda för denna kategori.

För server: beror helt på användningsområde. Kan vara allt från få maximal klockade kärnor, till enbart maximera total beräkningskraft (vilket betyder många, relativt lågt klockade kärnor)

Förutom deras APU:r, klarar ju AMD ECC, men jag misstänker att det finns fler skäl, kanske AVX.
Min gamla R7 1700 matas numera med 64 GB ECC minne, funkar bra.

Skulle jag skaffa så blev det nog en 16 kärnig med 32 trådar, hade tänkt göra det redan nu, men jag mellanlandade i en mer "förnuftiga" R5 3600 som ju "bara" har 6/12.

Senast redigerat 2019-10-21 11:48

Jag köpte förra året när 6/12 var nytt från Intel.

Idag hade det blivit Ryzen 3700X, så 8/16.

12 till 16. AMD har äntligen gjort detta segment prisvärt för konsumenterna.

För mig föll det på en 9900K, mest för att jag inte kunde motstå priset med personalrabatt. Annars hade jag nog suttit kvar på min 6700K fortfarande.

Skrivet av maweric:

Om DU skulle köpa CPU idag, hur många kärnor skulle den då ha?

8 med all sannolikhet till spel PC

Skrivet av Yoshman:

I mitt fall är det så många kärnor som jag kan skaffa snabbt minne för enligt receptet 2GB per kärna (1GB per tråd). Plånboken säger nog en till 3900X med 64GB.

@maweric:
Jag slängde in en omröstning.

Siktar på 12/24, får se om det blir några bra erbjudanden på BF. Annars räcker nog 8/16 ganska bra. Kör en del rätt tunga och flertrådade mjukvaror, som jag bygger, hemma.

16-32 skulle jag kolla på.