Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

DAmn, inget dåligt lyft! Grattis! Och grattis till att du har en chef som ordnar så du får en marknadsmässig lön trots att du gick in på mindre!

Nej, jag är hur nöjd som helst! De lovade ju detta redan i början av min anställning, men det är ingen garanti såklart

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Jobb: Automationsingenjör
Utbildning: 2-årig eftergymnasial.
Sektor: Privat
Anställningstid: 6 Månader

Lön: 28.000SEK

Litet företag och ny så ingen super lön direkt, men gick från 24.000 vid anställningen till fast anställning och 28.000SEK på 3 veckor Lär bumpas upp med både bil och högre lön inom snar framtid.

Kul med automationare:) Är det industriautomation du jobbar med?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Adnerhill:

Jobb: Automationsingenjör
Utbildning: 2-årig eftergymnasial.
Sektor: Privat
Anställningstid: 6 Månader

Lön: 28.000SEK

Litet företag och ny så ingen super lön direkt, men gick från 24.000 vid anställningen till fast anställning och 28.000SEK på 3 veckor Lär bumpas upp med både bil och högre lön inom snar framtid.

Jobba ett tag som automationare och om du sen gillar sälj så gå över dit så kommer din lön öka snabbt.
Jag har jobbat inom industrin i drygt 10 år och slutade när min lön var runt 22”. Nu har jag jobbat som säljare i 10år och har lön straxt under 60” + bonus + bil och annat.
Fortfarande mot industrin som jag säljer.

Kan tilläggas att de skriker efter folk inom automation så du behöver inte vara orolig att bli arbetslös iallafall. Får frågan någon gång i månaden av mina kunder om jag känner någon som ska byta jobb.
Lycka till hur du än gör.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jobba ett tag som automationare och om du sen gillar sälj så gå över dit så kommer din lön öka snabbt.
Jag har jobbat inom industrin i drygt 10 år och slutade när min lön var runt 22”. Nu har jag jobbat som säljare i 10år och har lön straxt under 60” + bonus + bil och annat.
Fortfarande mot industrin som jag säljer.

Kan tilläggas att de skriker efter folk inom automation så du behöver inte vara orolig att bli arbetslös iallafall. Får frågan någon gång i månaden av mina kunder om jag känner någon som ska byta jobb.
Lycka till hur du än gör.

Jag kommer kika mot säljsidan nästa gång jag byter jobb. Gräset ser grönare ut där

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZyntaX:

Jag kommer kika mot säljsidan nästa gång jag byter jobb. Gräset ser grönare ut där

Jo, så är det. Samtidigt så kan man alltid gå tillbaka då automationare behövs i massor och kommer bli flera med tanke på vart industrierna vill.

Klart det finns nackdelar också så kan rada upp lite nedan, både positivt och negativt.

Plus
Lönen
Ofta förmånsbil
Bonus
Inte så ansträngande jobb fysiskt
Fritt under eget ansvar
Man får se många olika intressanta industrier och företag
Trevliga kunder och intressanta människor

Negativt
Resor i jobbet (beror på vilket område du har, hotell är inte så mysiga)
Stressigt när alla kunderna vill ha svar nu och man sitter i möte hela dagen
Stillasittande (antingen bilen, möte eller kontoret)
Hemska och jobbiga kunder som suger energi och ger noll tillbaka.
Kraftig löneökning kräver ofta att man byter arbetsplats ett par gånger.

Fråga om du undrar något mer, jag har som sagt provat båda och trivdes med båda jobben.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Lönesamtal idag. nya lönen är 37000kr med ~8mån erfarenhet.

Grattis till att få betala mera skatt. Du kommer snart märka hur mycket staten (maffian) tar av din lön.

Själv hade jag lönesamtal igår och gick upp 2000 kr så 36000 + ob tillägg på ca 10000 varje månad så totalt 46.000 brutto. Men får ut ungefär lika mycket då dom drar ca 2000-3000 mer i skatt sedan min uppgång från 33000.

Det går inte att tjäna mycket pengar i Sverige om du inte tjänar VÄLDIGT mycket pengar.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem

Jobb: Innesäljare/kundsupport
Utbildning: Gymnasial
Sektor: Privat
Anställningstid: 12 år
Lön: 35000

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Fick min förfrågan om lönebump godkänd idag, går från 9M till 10M JPY per år +10% bonus.

Med dagens kurs blir det ca 59k SEK netto per månad.

Programmerare, Tokyo, 7-snart-8 år i spelet.

Nice har alltid velat jobba i Tokyo. Får man fråga hur du fick jobbet där? Pratar du engelska med dom eller har du lärt dig japanska?

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Grattis till att få betala mera skatt. Du kommer snart märka hur mycket staten (maffian) tar av din lön.

Själv hade jag lönesamtal igår och gick upp 2000 kr så 36000 + ob tillägg på ca 10000 varje månad så totalt 46.000 brutto. Men får ut ungefär lika mycket då dom drar ca 2000-3000 mer i skatt sedan min uppgång från 33000.

Det går inte att tjäna mycket pengar i Sverige om du inte tjänar VÄLDIGT mycket pengar.

Om du får betala 2-3 tusen på en löneökning på 3000 kr så är det något som är fel. 33-->36 borde bli runt 1000 kr mer i skatt. 43 --> 46 blir 1500-1600 kr mer i skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Grattis till att få betala mera skatt. Du kommer snart märka hur mycket staten (maffian) tar av din lön.

Själv hade jag lönesamtal igår och gick upp 2000 kr så 36000 + ob tillägg på ca 10000 varje månad så totalt 46.000 brutto. Men får ut ungefär lika mycket då dom drar ca 2000-3000 mer i skatt sedan min uppgång från 33000.

Det går inte att tjäna mycket pengar i Sverige om du inte tjänar VÄLDIGT mycket pengar.

haha, men du är inte bitter?

Jag har ingenting mot att staten tar en stor del av min lön. Mina barn får gå gratis i skolan, jag har fått betalt för att studera på högskola. Vi har gratis sjukvård osv. Om jag kan hjälpa andra med min lön(Skatt) så är jag mer än nöjd

Alternativet är, vadå, ett system som t.ex. USA? Där de fattiga dör av diabetes då de inte har råd med insulin. Nej tack.

Jag har själv varit på en väldigt dålig plats i livet och har med hjälp av det generösa systemet som finns i Sverige nu fått en utbildning(som sagt, betald av staten, som alla högskolor. Får till och med "lön" i form av studiebidrag). Detta har i sin tur lett till att jag kan få ett jobb där jag får göra det jag tycker är roligast i hela världen. Och får jag då även möjlighet att ge tillbaks till samhället så är jag nöjd!

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

@NisseG91: Ditt inlägg är en halmgubbe.
För att upprätthålla en välfungerande välfärd är det inte på något sätt nödvändigt att de som tjänar 43000 kr i månaden ger bort 52 öre av varje extra krona de tjänar. Tyvärr är slöseriet med skattepengar hejdlöst.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Nice har alltid velat jobba i Tokyo. Får man fråga hur du fick jobbet där? Pratar du engelska med dom eller har du lärt dig japanska?

Landade först ett riktigt skitjobb som jag hittade på craigslist bara för att få foten ur Sverige. De hjälpte med arbetsvisum, som till skillnad från Sverige inte binder dig till en arbetsgivare. Jag gav dem ett år innan jag gav upp och ansökte om ett jobb jag såg på hacker news. Landade det för snart tre år sedan och har varit nöjd sen dess!

Jag har försökt lära mig Japanska men jag är väldigt dålig på det. Skulle absolut inte kunna arbeta i språket. Lyckligtvis finns det många jobb som inte kräver det, och är det ett krav så är det nog inte ett ställe du vill arbeta på ändå.

Skrivet av NisseG91:

Alternativet är, vadå, ett system som t.ex. USA?

Glider off topic nu känner jag, men Japan har en väldigt bra balans tycker jag. Jag betalar knappt 15% skatt på mina 85k SEK/månad, och allt känns överlag snarlikt här vad gäller välfärd etc. En stor brist här är att högskoleutbildning inte är gratis vad jag förstår.

Hur som, det finns alternativ mellan Sverige och USA. Jag håller helt och hållet med @glemmy om att det slösas för mycket i Sverige. Och inte ett ögonbryn höjs när nya skatter tillkommer etc., helt galet.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Montör, strax över 25000 brutto i grundlön.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av glemmy:

@NisseG91: Ditt inlägg är en halmgubbe.
För att upprätthålla en välfungerande välfärd är det inte på något sätt nödvändigt att de som tjänar 43000 kr i månaden ger bort 52 öre av varje extra krona de tjänar. Tyvärr är slöseriet med skattepengar hejdlöst.

Nu är det en helt annat ämne men jag håller med till fullo.
Kommuner ger exempel miljonbidrag för utställningar till maskar och skalbaggar😀

https://www.expressen.se/nyheter/miljonstod-till-konst-for-ma...

Samtidigt går kommunen back....
https://www.vasterbottningen.se/nordmaling/kritisk-ekonomi-i-...

Denna kom nyss och är väl ungefär samma hål i huvudet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mzA1Q/drog-ner-pa-toapa...

Jag vet att jag någongång läst en uträkning hur mycket skatt alla skulle behöva betala om ALLA betalade lika mycket och det var inte så mycket, har för mig att det låg mellan 10-15% men kan ha fel.
Nu pratar jag både om företag, miljardärer och vi vanliga människor.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Moderator
Forumledare

En liten uppmaning till samtliga här att hålla ämnet till lön och inte glida in på en massa politiska sidospår nu.

Jag känner mig lat idag och vill inte arbeta i onödan, okej?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Min lön den här månaden blir hela 7.000 kronor. Kul att vara student Men med studiemedel plus lån så blir det ganska bra ändå.

Skrivet av nino:

Det går inte att tjäna mycket pengar i Sverige om du inte tjänar VÄLDIGT mycket pengar.

Konstigt hur de som gnäller högst om skatten är de som tillhör de absolut rikaste procenten här i världen. För att inte tala om hur de själva mer än gärna tar del av det skattemedlen går till.

Visst visst... allting skulle kunna effektiviseras men det betyder ju inte att man nödvändigtvis får mer i plånboken, snarare att de besparingar som görs idag inom välfärden minskar..

Nä, att ha lite perspektiv på saker och ting hade nog folk mått ganska bra av. Med en lön på 46.000 kronor så är man rikare än >95 % av jordens befolkning. Lägg därtill att man får ~gratis vård, fri utbildning, pension m.m. så kan man nog klättra ytterligare i rikedomsstegen.

Någon driven person kanske vill starta en tråd där vi som inte har något emot höga skatter och andra som vill se de lägre kan kasta lite skit mot varandra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Min lön den här månaden blir hela 7.000 kronor. Kul att vara student Men med studiemedel plus lån så blir det ganska bra ändå.

Konstigt hur de som gnäller högst om skatten är de som tillhör de absolut rikaste procenten här i världen. För att inte tala om hur de själva mer än gärna tar del av det skattemedlen går till.

Visst visst... allting skulle kunna effektiviseras men det betyder ju inte att man nödvändigtvis får mer i plånboken, snarare att de besparingar som görs idag inom välfärden minskar..

Nä, att ha lite perspektiv på saker och ting hade nog folk mått ganska bra av. Med en lön på 46.000 kronor så är man rikare än >95 % av jordens befolkning. Lägg därtill att man får ~gratis vård, fri utbildning, pension m.m. så kan man nog klättra ytterligare i rikedomsstegen.

Någon driven person kanske vill starta en tråd där vi som inte har något emot höga skatter och andra som vill se de lägre kan kasta lite skit mot varandra?

Knock yourself out: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1573106-hoga-skatter-v...

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Om du får betala 2-3 tusen på en löneökning på 3000 kr så är det något som är fel. 33-->36 borde bli runt 1000 kr mer i skatt. 43 --> 46 blir 1500-1600 kr mer i skatt.

Om man tjänar över 490 700 kr dras en "statlig inkomst"-skatt på 20% extra så därför drar företaget bort lite mer för att jag inte skall få betala tillbaka på deklarationen vilket jag kommer få annars.

Med alla tillägg, pensioner osv. kommer man lätt över den summan.

Skrivet av NisseG91:

haha, men du är inte bitter?

Jag har ingenting mot att staten tar en stor del av min lön. Mina barn får gå gratis i skolan, jag har fått betalt för att studera på högskola. Vi har gratis sjukvård osv. Om jag kan hjälpa andra med min lön(Skatt) så är jag mer än nöjd

Alternativet är, vadå, ett system som t.ex. USA? Där de fattiga dör av diabetes då de inte har råd med insulin. Nej tack.

Jag har själv varit på en väldigt dålig plats i livet och har med hjälp av det generösa systemet som finns i Sverige nu fått en utbildning(som sagt, betald av staten, som alla högskolor. Får till och med "lön" i form av studiebidrag). Detta har i sin tur lett till att jag kan få ett jobb där jag får göra det jag tycker är roligast i hela världen. Och får jag då även möjlighet att ge tillbaks till samhället så är jag nöjd!

Bitter? Det är du som är blåögd. Jag har heller inte något emot att skatt går till välfärden och jag är väldigt glad för det. Men tyvärr är den bittra sanningen att inte mycket går till sådant. Titta på hur mycket vi betalar och hur mycket påhittade skatter som finns för att kunna leka med våra hårt intjänade pengar. Några exempel är också vägtullar, dieselskatt Osv. där dom dessutom lurar folk att det skall rädda världen i vårt lilla land. Och hur kan man ta skatt från pensionärer som har byggt upp vårat land? Det är helt sjukt, och det är knappt så dom klarar att betala sin hyra. Det är pensionärerna som skall leva bäst!

Vi kan ta ett exempel på en sak som skedde i Göteborg nyligen. En planering för en linbana över älven har gjorts och alla inblandade parter har fått dela på 4 miljarder kronor från VÅRA skattepengar. Projektet las ner och 4 miljoner är borta.
Dyrt misstag som vi får stå för.

Skrivet av Trunk:

Min lön den här månaden blir hela 7.000 kronor. Kul att vara student Men med studiemedel plus lån så blir det ganska bra ändå.

Konstigt hur de som gnäller högst om skatten är de som tillhör de absolut rikaste procenten här i världen. För att inte tala om hur de själva mer än gärna tar del av det skattemedlen går till.

Visst visst... allting skulle kunna effektiviseras men det betyder ju inte att man nödvändigtvis får mer i plånboken, snarare att de besparingar som görs idag inom välfärden minskar..

Nä, att ha lite perspektiv på saker och ting hade nog folk mått ganska bra av. Med en lön på 46.000 kronor så är man rikare än >95 % av jordens befolkning. Lägg därtill att man får ~gratis vård, fri utbildning, pension m.m. så kan man nog klättra ytterligare i rikedomsstegen.

Någon driven person kanske vill starta en tråd där vi som inte har något emot höga skatter och andra som vill se de lägre kan kasta lite skit mot varandra?

Vet inte om du har någon arbetslivserfarenhet men jag jobbar hårt för mina pengar och många helger är borta på grund av jobb och övertider. Och när man nästan bränner ut sig själv varje månad så känns det inte så kul när dom drar så mycket skatt när man verkligen har slitit för det.

Det är lätt att sitta och skriva massa grejer när man är hemma större delen av tiden och småfiser i soffan.

On-topic nu tack.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem

23280 i heltidslön. Jobbar 92% idag så får ut ca 18-19 efter skatt beroende på hur många kvällar jag får på schemat respektive schemaperiod.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Om man tjänar över 490 700 kr dras en "statlig inkomst"-skatt på 20% extra så därför drar företaget bort lite mer för att jag inte skall få betala tillbaka på deklarationen vilket jag kommer få annars.

Med alla tillägg, pensioner osv. kommer man lätt över den summan.

Fast det stämmer fortfarande inte, får du en löneförhöjning på 3k och ligger över brytgränsen så kommer du inte betala 2-3k mer i skatt. Visst kommer marginalskatten vara runt 50% men det är ju inte 2-3k på den ökningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Vet inte om du har någon arbetslivserfarenhet men jag jobbar hårt för mina pengar och många helger är borta på grund av jobb och övertider. Och när man nästan bränner ut sig själv varje månad så känns det inte så kul när dom drar så mycket skatt när man verkligen har slitit för det.

Jag har mer än tio års erfarenhet av heltidsarbete med flera extrapass per månad. Likaså törs jag påstå att mitt arbete är minst lika stressigt som ditt, samt att ca hälften av mina helger, inklusive storhelger försvinner. Helgerna är för det mesta visserligen schemalagda men inte alla, och det ger knappast tröst när familjen firar jul eller kompisarna firar midsommar.
Jag skriver inte det här för att mäta någon sorts synd-om-mig-e-penis utan mer för att jag fick intrycket av att det verkar ge mer legitimitet för vad jag skrev.

Skrivet av nino:

Det är lätt att sitta och skriva massa grejer när man är hemma större delen av tiden och småfiser i soffan.

Nu är jag visserligen student som sagt men jag törs påstå att de flesta heltidsstudenter inte sitter hemma och småfiser större delen av tiden, speciell inte då många, inklusive mig, dessutom arbetar extra.

Men men, för att återgå lite smått till topic så kan jag tycka att om du nu har ett sånt arbete som gör att du måste arbeta över en massa samt att du nästan bränner ut dig så kanske det är dags att börja tänka på alternativ? Pengar är föga värt om man vare sig har tid att spendera dom eller ligger utbränd hemma i soffan och fiser (för att använda dina egna ord). Personligen har jag lovat mig själv att inte arbeta en sekund mer än 90 % när studierna är klara. Det är helt enkelt inte värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast det stämmer fortfarande inte, får du en löneförhöjning på 3k och ligger över brytgränsen så kommer du inte betala 2-3k mer i skatt. Visst kommer marginalskatten vara runt 50% men det är ju inte 2-3k på den ökningen.

Fast nu får du läsa igen vad jag skrev. Jag har inte skrivit min årsinkomst med alla tillägg så du kan omöjligt räkna ut vad jag tjänar och hur mycket jag skall betala.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Skrivet av solomon:

Går nu från 25040kr till 28000 ingångslön på mitt nya jobb som fastighetstekniker. Jobbar just nu som vitvaruinstallatör under handels, så det blir en härlig bump uppåt.

Får dessutom nu möjligheten att flytta ner till min flickvän, vilket är värt mer än pengarna!

Grattis och kul för dig. Får jag fråga om du är utbildad tekniker från t.ex YH?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Fast nu får du läsa igen vad jag skrev. Jag har inte skrivit min årsinkomst med alla tillägg så du kan omöjligt räkna ut vad jag tjänar och hur mycket jag skall betala.

Skickades från m.sweclockers.com

Maximal marginalskatt är 60,4% i Sverige, så 3k löneökning kan aldrig bli 2-3k extra i skatt. Så jo jag kan med säkerhet säga det.

Permalänk
Medlem

Jobb: Mjukvaruingenjör
Utbildning: Gymnasial
Sektor: Privat
Anställningstid: 7 år (20 år inom branschen)
Lön: 67 000 plus jourtillägg (ca 7000 kr/månad)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBanana:

Grattis och kul för dig. Får jag fråga om du är utbildad tekniker från t.ex YH?

Om man ska dra hela min historia lite snabbt så hoppade jag av efter 9an och körde heltid i skogen i familjeföretaget tills typ jag var 18-19 någonting, då utbildade jag mig till fastighetstekniker via YrkesAkademin. Var nästan en 3 års utbildning, men genom att jag inte hade tid att vara borta från jobbet så länge så kunde jag plugga flera ämnen samtidigt och pressade ner det till ca 2 år istället.

Sen att jag vilket som aldrig kom tillbaka till skogen är en helt annan sak, då jag landade som snickare efter plugget och sen därefter vitvaruinstallatör.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Om man tjänar över 490 700 kr dras en "statlig inkomst"-skatt på 20% extra så därför drar företaget bort lite mer för att jag inte skall få betala tillbaka på deklarationen vilket jag kommer få annars.

Med alla tillägg, pensioner osv. kommer man lätt över den summan.

Hade du tjänat lite mer ändå så hade du åkt på 5% i tillägg ytterligare. Oavsett så kommer inte din marginalskatt vara 70-100%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Hade du tjänat lite mer ändå så hade du åkt på 5% i tillägg ytterligare. Oavsett så kommer inte din marginalskatt vara 70-100%.

Värnskatten avskaffas 1 Jan 2020.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Värnskatten avskaffas 1 Jan 2020.

Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Då var årets lönerevision klar!

Ny lön: 41700 kr

Upp 4,25% från förra året. Följer kurvan rätt bra, något över medianen med region, arbetsområde och erfarenhet taget i beaktning, utan att ha alltför mycket ansvar eller press, så jag är nöjd! Siktade egentligen på 5%, men jag ska flytta till USA via ett partnerföretag och prova på att jobba där några år med start i September, så jag orkade inte ta striden. Ser på förhand ut att bli helt andra lönenivåer där.

Yrke: Civilingenjör, mekanik
Erfarenhet: Drygt 5 år
Arbetsgivare: Mindre men kraftigt växande konsultfirma
Stad: Stockholm

Övriga förmåner:
Försäkring via företaget
Tjänstepension 5%
3000 kr/år friskvårdsbidrag (Tidigare 1500 kr)
Nöjd-kund-bonus på 5000 kr/år (Kommer dock inte få den i år iom flytten)
Betald övertid
Väldigt flexibel flextid, och lätt att få semester
Sex veckor semester (Tidigare fem veckor, fick en vecka till efter fem år i bolaget)

Uppdatering från landet i Väst! Flytten blev av, så sen September jobbar jag i North Carolina. Fortfarande fordonsindustri, fortfarande konsult och konstruktör inom mekanik/el, med viss dragning åt att ha jobbat med fordon med alternativa bränslen (vilket gjorde det rätt lätt att få visum) av olika slag. Gör i stort sett samma sak som jag gjorde hemma i Sverige, men i annan miljö och för annan kund. Inget personalansvar, budgetansvar eller liknande, utan helt vanlig, dödlig konstruktör.

Lön: Helt rörlig baserad på vad man fakturerar den månaden. Snitt arbetstid per månad i år är ca. 168 timmar, vilket ger strax över 5000 dollar ut efter skatt. På förekommen lönemodellsanledning får man dock ingen betald semester, så räknar man bort fyra veckor där så blir det ca. 4600 dollar/månad efter skatt. Skatten är förhållandevis rakt 27,4% (finns lite skillnader på både federal och statlig med ökad inkomst), så runt 6350 dollar före skatt.

Arbetstid: 8 timmars arbetsdag gäller tämligen strikt för fastanställda. Tillåtet att jobba 5 timmar övertid/vecka utan ytterligare godkännande. Tämligen flexibel arbetstid, inga problem att ta långlunch eller kortare dagar och jobba ihop det igen, det viktigaste är leverans i tid. På fredagar är alla fastanställda long gone kl. 15:15.

Semester/arbetstid: 4 veckor på pappret, är mer en fråga om vad uppdragsgivaren anser vara ok, men det tycks vara en ganska soft inställning till det på företaget. Generellt svårt att få mer än två veckor sammanhängande.

Nackdelar: Inga pensionsavsättningar, ingen sjukpeng, inget friskvårdsbidrag. Om jag räknar rätt så behöver jag sätta av ca. 500 dollar/månad till pension för att göra upp för det jag förlorar jämfört med hemma i Sverige om jag är här i två år.

Försäkring: Via företaget, betalas med oskattade pengar, likaså telefon. Jag lyckades testa försäkringen efter tre veckor, fyra stygn på akuten, räkningen var 419 dollar, men den tar försäkringsbolaget (mins co-pay på 25 dollar).

I övrigt är levnadskostnader lite vad man gör det till. Bensinen kostar 6,25 kr/litern, jag hyr 2rok på 69 kvadrat för 595 dollar/mån, el+gas skulle jag gissa går på ca. 150 dollar/mån i snitt (varmt på sommaren=AC, kallt på vintern=gas), Internet 100/10 Mbit kostar 50 dollar/mån, hemförsäkring 8 dollar/mån. Många hyr hus för allt mellan 800-1500 dollar beroende på storlek och område, men då tillkommer även många utilities som vatten, avlopp, sophämtning etc.

All in all har jag, även efter egen pensionsavsättning (och avdraget försäkringskostnader på svensk lön), i stort sett lika mycket betalt efter skatt som före skatt hemma i Sverige, med något lägre levnadskostnader jämfört med vad jag hade i Stockholm, dock i en klart mindre stad (ca. 300k invånare). Mycket svenskar här, så lätt att få hjälp och en tillhörighet från början. Trivs oerhört bra så långt, rekommenderar starkt att prova på om ni får möjligheten! Efter att ha tagit amerikanskt körkort och insett att det är lättare än jag trodde att få det så blir det nog att köpa en större bil än jag först tänkt mig... Nu håller jag bara tummen för att svenska kronan ska krascha gentemot dollarn!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD