Permalänk
Medlem

FPS mätare på Skärmen?

Hej!

Jag har en ( Freesync ) Asus skärm med denna FPS mätare. Nu är jag litet skum på om man kan lita på den? Jämfört med FRAPS och MSI Afterburner visar skärm mätaren runt 10 - 12 FPS mer än de andra I samma spel och med samma inställningar.
Frågan är också hur tillförlitliga FRAPS och Afterburner är tror ni?

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm. Jag vet inte men jag tänker mig att båda siffrorna kan vara rätt samtidigt - trots att de visar olika.
De visar kanske inte riktigt samma sak.
FRAPS och afterburner visar hur ofta grafikkortet renderar en hel bild.
Jag tänker mig att skärmens frekvensmätare kan visa hur ofta skärmen uppdaterar bilden. Och det kan väl egentligen göras oftare än skärmen får nytt material.

Eller ja, med adaptiv synkronisering så som freesync så borde dessa värden följas åt kan man tycka. Jag kan för lite om det här för att säga vad som är rätt och vad som är fel.

Oavsett tror jag fraps och afterburner visar korrekta värden. Har du en mobil med bra slow motion så kan du faktiskt testa det där själv ;). Kör nå material som rör sig mycket och spela in en snutt i 240 bilder per sekund. Granska det inspelade materialet bild för bild så kan man utifrån detta detta räkna sig fram till sin FPS.
Men hur vet man att man faktiskt spelar in i 240 bilder per sekund då?
Det där kan man också filma sig fram till. 3 sekunders klipp på en analog klocka (som inte visas på en digital skärm. Räkna att det går 240 bilder på en sekund.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack för det uttömmande svaret! Det gjorde mig klokare på hur det hela fungerar.
Jag ska pröva det du föreslog.
Ett tag efter att ha jämfört skärmens FPS mätare med mjukvara dito, så inbillade jag mig att skärmens mätare kanske var mer korrekt? Detta eftersom informationen matas mer direkt än via sagda program. Men jag kan ha fel där. Är ju ingen data tekniker. :- )

Permalänk
Bildexpert 📺

Båda skärmens och mjukvarans mätare är troligtvis viktade på något sätt. Det kan bli svårläst med en siffra som uppdateras 100 ggr i sekunden.

Så det du ser är resultatet av hur olika dessa mätare viktar siffran de ska visa. Poängen med FPS-mätare är ju främst att se att man är där man vill vara på ett ungefär. Samt också avslöja sådant som V-sync och att se att adaptiv synk faktiskt är igång.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Tack för info! Där lärde jag mig litet till.

Sedan, kan man ju säga att så länge spelet flyter på mjukt och fint. Så egentligen, varför alls bry sig om vad FPS mätaren säger? Med undantag då för att kolla om som du säger, Free eller GSync är igång?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av goranpaa:

Så egentligen, varför alls bry sig om vad FPS mätaren säger?

För att se hur varje individuellt spel svarar på inställningar. Optimering, felsökning och så vidare. När allt väl snurrar som önskat kan man kanske skippa det. Men innan du vet var landet ligger så är FPS-mätaren ett viktigt hjälpmedel.