Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hablam:

Ja tyvärr missar nog många den kontrollen så dom som gör rätt får skit vilket är lite tråkigt. Det är en kontroll som lätt kan missas men swedac är på väldigt hårt på att detta skall kontrolleras.

Man kan göra rätt och man kan göra rätt.

Paragrafryttare som helt saknar vanligt sunt förnuft gör ju sällan någon glad.

Borde inte dörrar med lås räknas som stöldskydd? eller tändningslås för den delen.
Om de nu krävs rattlås så kan man ju bara köpa billigaste rattkryckan på biltema och besikta med.

Vilka årsmodeller gäller det? Äldre bilar utan varken ratt eller tändningslås är ju godkända.
Varför gäller det bara bilar? Min husaberg från 2008 har inga lås alls, inte ens tändningslås, bara för vem som helst att trycka på startknappen eller kicka igång den, är EU-typgodkänd så och besiktad utan problem.

Permalänk

Har du 4wd på bilen så SKA du byta alla fyra om dom andra är slitna, får inte skilja mer än 2-3mm på däcken runt om då fördelningslådan kan ta skada och rasa.
Annars så ska du som du och några andra sagt byte ut båda däcken på samma axel. Tänk också på att om du har olika mönster på samma axel så får du även en 2a på det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johan_J_90:

Har du 4wd på bilen så SKA du byta alla fyra om dom andra är slitna, får inte skilja mer än 2-3mm på däcken runt om då fördelningslådan kan ta skada och rasa.
Annars så ska du som du och några andra sagt byte ut båda däcken på samma axel. Tänk också på att om du har olika mönster på samma axel så får du även en 2a på det.

Det är ju en bra grundregel om man är osäker, men finns så många olika typer av 4wd så går inte att generalisera rakt av.

Äldre quattrosystem med torsendiff i centerdiffen bryr sig inte om däcken diffar lite mellan fram och bak, men quattrosystem med lamelldiff slits ut ganska omgående etc.

Haldex system som endast driver fram och endast kopplar in bakhjulsdriften när framhjulen börjar spinna spelar det inte heller någon roll på, har man manuellt in och urkopplingsbar 4wd och inte åker runt med 4wd inkopplad på torr asfalt kan man också flexa lite.

Vissa nyare bilar idag har ju elektrisk 4wd, där framhjulen drivs av förbränningsmotorn medans bakhjulen drivs av en elmotor, dessa system är också helt okänsliga för olika däck. (bland annat outlander PHEV men även vissa nyare volvos har detta).

Ska man generalisera så har du ett 4wd system som inte tål att köras på bilprovningens bromstestare så bör man vara försiktig med att använda olika däck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Man kan göra rätt och man kan göra rätt.

Paragrafryttare som helt saknar vanligt sunt förnuft gör ju sällan någon glad.

Borde inte dörrar med lås räknas som stöldskydd? eller tändningslås för den delen.
Om de nu krävs rattlås så kan man ju bara köpa billigaste rattkryckan på biltema och besikta med.

Vilka årsmodeller gäller det? Äldre bilar utan varken ratt eller tändningslås är ju godkända.
Varför gäller det bara bilar? Min husaberg från 2008 har inga lås alls, inte ens tändningslås, bara för vem som helst att trycka på startknappen eller kicka igång den, är EU-typgodkänd så och besiktad utan problem.

Stöldskydd gäller inte på mc men gäller på alla personbilar från 1969 (har jag för mig) , rattkrycka är ej ett fast monterat stöldskydd så därav får vi ej acceptera det. Skulle du riskera ditt jobb bara för att inte Verka vara en paragrafryttare? Företagen som utför besiktningar tar väldigt seriöst på när man struntar i kontroller då dom kan bli av med ackreditering ifall det fuskas, det är ju faktiskt inte dom som skriver reglerna utan det är transportstyrelsen och vi följer bara deras förordning.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, att inte dra dubbarna är nog klokt. Men att en artikel från en däckproducent vill att man ska köpa dubbelt så många däck är inte direkt en överraskning. Lite mer nyanserad bild får man om man läser en riktig artikel som: https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/artiklar/201...

För det nordiska klimatet finns det faktiskt inget däck på marknaden idag som ärligt kan kallas åretruntdäck.
Ner i Europa är det en helt annan sak, men inte här i norr och det handlar helt enkelt om att ingen däckproducent har ännu
lyckats laborera fram en gummiblandning som faktiskt klarar av de temperaturväxlingar som krävs.

Att artikeln du länkat dessutom listar Michelin CrossClimate som ett åretrunt däck är ju bara fel,
med tanke på att Michelin själva säger att det är ett sommardäck anpassat för det nordiska klimatet.
(Ja, CrossClimate är ett åretrunt däck .. nere i Europa, inte här.)

Oavsett så så är det bara dumt att snåla med däck, då det är en av de mest kritiska delarna på en bil
som påverkar säkerheten så mycket som de faktiskt gör.

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, att inte dra dubbarna är nog klokt. Men att en artikel från en däckproducent vill att man ska köpa dubbelt så många däck är inte direkt en överraskning. Lite mer nyanserad bild får man om man läser en riktig artikel som: https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/artiklar/201...

Verkar vara en intressant artikel, synd att den ligger bakom en betalvägg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hablam:

Du får inte avbryta en besiktning när den väl har startart. Avbryts besiktningen endå så skall de fel man hittat endå rapporterats och sen ska en text läggas in med avbruten besiktning och vilka kontroller vi ej kunnat kontrollera.

För att komma tillbaka till topic, är däcken nästan slut så är det nog bara att köpa 2 nya/bättre begagnade. Är det andra däcket som inte var skadat fortfarande bra mönster i hade jag köpt bara ett nytt/begagnat för att spara lite pengar. Och när det gäller däck så kan du köpa däck för 2000kr styck och däkk för 200kr styck beroende på modell osv.

På SBP har jag många gånger genom åren rätt till fel samma dag och sluppit få instämpling med ombesiktning, detta har gällt sen 70 talet tror inte man i år har ändrat de rutinerna, senast var det en stölskydds 2'a dvs krånglade rattlås.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aztekk:

För det nordiska klimatet finns det faktiskt inget däck på marknaden idag som ärligt kan kallas åretruntdäck.
Ner i Europa är det en helt annan sak, men inte här i norr och det handlar helt enkelt om att ingen däckproducent har ännu
lyckats laborera fram en gummiblandning som faktiskt klarar av de temperaturväxlingar som krävs.

Att artikeln du länkat dessutom listar Michelin CrossClimate som ett åretrunt däck är ju bara fel,
med tanke på att Michelin själva säger att det är ett sommardäck anpassat för det nordiska klimatet.
(Ja, CrossClimate är ett åretrunt däck .. nere i Europa, inte här.)

Oavsett så så är det bara dumt att snåla med däck, då det är en av de mest kritiska delarna på en bil
som påverkar säkerheten så mycket som de faktiskt gör.

Tja allt är förstås en avvägning. Men året runt däck är inte katastrof på något sätt, hyfsat bra och nya sådana fungerar bättre än halvgamla vinterdäck på de flesta underlag. Och det är en fördel om däcken kan användas året runt även om de inte är idealiska hela tiden.

Skrivet av Elektron:

Verkar vara en intressant artikel, synd att den ligger bakom en betalvägg.

Hmm, jag såg att det stod "premium" på artikeln men jag hade inga problem att komma åt den (och betalar inte för den tidningen). Vet inte om min adblock kommer förbi betalväggen.

De testar i alla fall bredare året runt däck mot ett bra och smalare vinterdäck och ett bra smalare sommardäck i olika underlag och temperaturer. Vinterdäcket är bäst på riktigt vinterväglag, men de bättre året runt däcken ligger inte långt ifrån utan funkar riktigt bra på snö och så till skillnad från sommardäcket som är katastrof, likväl som vid risk för vattenplaning. Sommardäcket är bäst på att bromsa på torr vägbana men året runt däcken är bättre än vinterdäcket. Å andra sidan är de snabba och stabila runt en bana med torrt underlag, några till och med bättre än sommardäcket. På regnvåt vägbana så slår de bättre året runt däcken både sommar- och vinterdäcket. Så året runt däcken är en kompromiss förstås, men de är inte kassa på något sätt så länge man inte väljer fel däck. För sådana som mig, där vintertiden mestadels består av fuktig vägbana och väldigt lite snö och is, så kan de till och med vara att föredra över vinterdäcket så länge jag tar det väldigt lugnt om det är stora vattenmängder (eller slask) på vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, att inte dra dubbarna är nog klokt. Men att en artikel från en däckproducent vill att man ska köpa dubbelt så många däck är inte direkt en överraskning. Lite mer nyanserad bild får man om man läser en riktig artikel som: https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/artiklar/201...

Fast här pratar dom om 3 olika typer av däck året runt däck, friktionsdäck (vinterdäck) och sommardäck. Det är lite skillnad.
Nokians information är lättläst och inte fel, men VTI har även dom testat sommardäck mot vinterdäck, dom får nog anses neutrala.

https://www.vti.se/sv/Publikationer/Publikation/jamforelse-av...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reverend benny:

Fast här pratar dom om 3 olika typer av däck året runt däck, friktionsdäck (vinterdäck) och sommardäck. Det är lite skillnad.
Nokians information är lättläst och inte fel, men VTI har även dom testat sommardäck mot vinterdäck, dom får nog anses neutrala.

https://www.vti.se/sv/Publikationer/Publikation/jamforelse-av...

Fast det var väl det vi diskuterade. Köra med året runt däck eller separata vinter- och sommardäck. Har man pengarna så är det förstås bäst att byta till respektive säsong, men har man ont om pengar så är det ju exempelvis bättre, i mina ögon i alla fall, att köpa bra året runt däck än en begagnad uppsättning sommardäck och en begagnad uppsättning vinterdäck. Sen kan man förstås diskutera om det blir billigare i längden då året runt däck ju är mjukare än sommardäck och därmed slits snabbare, men har man en bil för 10-20 tusen kanske planen inte är att behålla den så länge så då spelar det antagligen mindre roll.

Angående att köra på dubbfria (nordiska) vinterdäck året om så är det förstås sämre på sommaren och bättre på vintern än att köra på "kontinentala" vinterdäck eller året runt däck.

Din artikel är intressant och vetenskapligt utförd men har också begränsningar. De testar bara nordiska dubbfria däck exempelvis. Temperaturen vid deras tester var 12-14 grader (vilket visserligen är ganska bra då det är en ganska normal temperatur oavsett säsong ). De har inte data om däckanvändning men drar ändå en slutsats om hur mycket vinterdäck påverkar olycksrisken baserat på ett antal olyckor. Skillnaden de kommer fram till i olycksrisk är endast 3% men inte statistiskt signifikant. AMS artikel är kanske inte lika vetenskapligt korrekt men de har testat flera typer av däck i flera olika miljöer och temperaturer. De drar inga slutsatser om olycksriskerna baserat på detta, men det är ju bättre än att dra slutsatser man inte har belägg för. Däremot redovisar de stoppsträckor och tid för en slinga på samma sätt som din artikel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är en dålig idé att ha två olika däck på samma axel, eller ens två likadana däck av olika ålder eller slitning. Byt alltid parvis.

Såklart man ska, men här handlade det lite om budgetalternativ för att kunna klara besiktningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber