MMS kan ej skickas eller hämtas sen Android 10, Comviq kontant.

Permalänk
Medlem

MMS kan ej skickas eller hämtas sen Android 10, Comviq kontant.

Hej

Ungefär sen jag uppdaterade min Google Pixel 1 till Android tio (någon vecka sedan) så har den inte kunnat skicka eller ta emot mms. "Skickar....." och "Tryck för att hämta. Hämtar......."

Det går bra att surfa via mobilnätet (wifi avstängt), det går även bra att skicka och ta emot sms. Använder Androids standard "Meddelanden"-applikation, som alltid, och hade initialt inte petat i MMS-inställningarna.

Har talat med Comviq support, provat:

  1. Stänga av wifi och bara ha mobildata

  2. Starta om efter att supporten "slagit på egenskapen att hantera mms för simkortet" (när försvann den?)

  3. Försökt skicka till och få ifrån olika telenr

  4. Kontrollerat mms-inställningarna; ställt in för APN Tele2 MMS och Tele2 MMS 3g enl både https://www.comviq.se/kundservice/artikel/39 och https://www.tele2.se/support/befintlig-kund/tjanster-installn... (de specar en del olika egenskaper)

Härnäst önskade de att jag provade kortet i en annan telefon men har inte tillgång till någon sådan för stunden.

Ja, MMS är lite äldre teknik men man rår inte för vad vissa motparter använder.

Någon som hört om nåt liknande / har någon idé?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Har problemet på min pixel 3 (Telia) om du googlar lite så finns det en del som har samma problem..

Här var någon med comviq https://swedroid.se/forum/threads/mms-android-10.173013/

Permalänk
Medlem

Hej, tack. Jag googlade lite och fann en hel drös folk med problem att skicka och ta emot mms, dock inget specifikt för Android 10.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

@Kolsvart Katt: Morsan stötte på ett liknande fel med sin Oneplus 5T.
Roten till problemet visade sig vara att SMS-appen misslyckats skicka MMS på MMS och därav fyllt upp sin kö.
Som grädde på moset så hade inte Oneplus standard-SMS-app inte möjligheten att visa eller att rensa dessa meddelanden.
Lösningen var att installera Googles SMS-app där man kunde hitta dessa meddelanden som "satt fast" och blockade MMS-funktionaliteten.

Mvh Olle

Permalänk
Medlem

Någon som kommit på någon lösning. Har Comviq och första gen Pixel. Innan telefonen uppdaterades till 10:an fungerade mms utan problem men efter uppdateringen har jag inte kunnat skicka något. Har provat både standard-appen och facebooks Messenger. I sistnämnde får jag meddelandet "Det går inte att nå din operatörs mms-tjänst".

Går man in på Comviq´s supportsida finns det uppgifter vilka inställningar telefonen ska men har inte hittat var man ändrar dessa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ingen lösning (förutom att be folk att inte skicka mms och inte räkna med att få några).

Inställningar ändras via Inställningar - Nätverk och internet - Mobilnätverk - Avancerat - Åtkomstpunktens namn (APN)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Avstängd

försoka kontakta comviq

Permalänk
Entusiast

Jag hade samma problem med Comviq och Lumia 950. Bytte leverantör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techphones:

försoka kontakta comviq

Misstänker de inte har support för Pixel-telefoner då de inte säljs i Sverige Men vad har jag att förlora? Inget. Börjar dock vänja mig att det inte funkar så...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

I tråden har nu rapporterats fler problem med Comviq, med olika telefoner; samt samma problem med Pixel av senare snitt och annan operatör. Android 10 kanske är en röd tråd. Kanske kan man även konstatera att just comviq och pixel och Android 10 är en olycksalig kombo?

Läste igen i tråden länkad till ovan: https://swedroid.se/forum/threads/mms-android-10.173013/

citat:

Hade samma problem med Comviq, löste det genom att sätta upp en ny APN enligt Comviqs anvisningar: (Under settings - network &... - mobile n... - advance - access p... - tre punkter (uppe till höger) - new apn).

Standardinställning för MMS
Användarnamn: Lämna blank
Lösenord: Lämna blank
Protokoll: HTTP
APN: 4G.tele2.se
Proxy-adress: 130.244.202.030
Portnummer: 8080
Startsida/meddelandeserver: http://mmsc.tele2.se

Ja..visst , det har jag med försökt med, det finns dock ingen inställning som heter "Startsida/meddelandeserver", eller "Protokoll" i Android 10 för en APN.

Provade att ändra till port 80 istället för port 8080 och det gör ingen skillnad.

Har börjat maila bilder till folk som inte använder Telegram, man kan få bättre upplösning hursomhelst..

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

I tråden har nu rapporterats fler problem med Comviq, med olika telefoner; samt samma problem med Pixel av senare snitt och annan operatör. Android 10 kanske är en röd tråd. Kanske kan man även konstatera att just comviq och pixel och Android 10 är en olycksalig kombo?

Läste igen i tråden länkad till ovan: https://swedroid.se/forum/threads/mms-android-10.173013/

citat:

Hade samma problem med Comviq, löste det genom att sätta upp en ny APN enligt Comviqs anvisningar: (Under settings - network &... - mobile n... - advance - access p... - tre punkter (uppe till höger) - new apn).

Standardinställning för MMS
Användarnamn: Lämna blank
Lösenord: Lämna blank
Protokoll: HTTP
APN: 4G.tele2.se
Proxy-adress: 130.244.202.030
Portnummer: 8080
Startsida/meddelandeserver: http://mmsc.tele2.se

Ja..visst , det har jag med försökt med, det finns dock ingen inställning som heter "Startsida/meddelandeserver", eller "Protokoll" i Android 10 för en APN.

Provade att ändra till port 80 istället för port 8080 och det gör ingen skillnad.

Har börjat maila bilder till folk som inte använder Telegram, man kan få bättre upplösning hursomhelst..

Jo har också börjat maila. Problemet är att för alla andra så funkar det. Har "missat" ett gäng bara nu i helgen. Blev en hel del missförstånd. Så kanske är dags att överge Comviq för någon annan som faktiskt kan leverera. Vad har ni andra med Android 10 för operatör?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Pixel 3a med Comviq här. Upplevde samma problem som rapporterats här sedan jag uppgraderade till Android 10.

Jag provade att byta förinställda APN "Tele2 Internet" till "Tele2 Internet 3G". Då släpptes alla köade MMS in och det funkade även på efterföljare inkommande och utgående MMS. Mobilen indikerar att den är uppkopplad på LTE och inte 3G trots ändringen, och hastigheten är densamma för mig oavsett vilken APN jag väljer.

Ska tillägga att jag inte varken skickar eller tar emot många MMS, så jag vet inte om detta är något som är en helt felfri lösning i längden. Än så länge har jag åtminstone inte själv haft några problem med den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har nu övergett Comviq och skaffat Vimla. Satte i nya simkortet nyss och provade och allt fungerar kalas. Så för er som har samma problem och inte vill krångla så byt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ofi:

Pixel 3a med Comviq här. Upplevde samma problem som rapporterats här sedan jag uppgraderade till Android 10.

Jag provade att byta förinställda APN "Tele2 Internet" till "Tele2 Internet 3G". Då släpptes alla köade MMS in och det funkade även på efterföljare inkommande och utgående MMS. Mobilen indikerar att den är uppkopplad på LTE och inte 3G trots ändringen, och hastigheten är densamma för mig oavsett vilken APN jag väljer.

Ska tillägga att jag inte varken skickar eller tar emot många MMS, så jag vet inte om detta är något som är en helt felfri lösning i längden. Än så länge har jag åtminstone inte själv haft några problem med den.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, sannolikt är det ju APN-inställningarna det hänger på. Posta gärna det som fungerar (inte bara namnet på profilen) så kanske det hjälper någon annan. (Eller bekräfta om det är samma som Kolsvart Katt sa tidigare)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

När MMS strular så är det i princip alltid på grund av att man saknar täckning (alternativ inte har någon datauppkoppling) eller felaktigt APN.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

När MMS strular så är det i princip alltid på grund av att man saknar täckning (alternativ inte har någon datauppkoppling) eller felaktigt APN.

För mig spelade det aldrig någon roll var jag var eller när i månaden jag försökte skicka så varken dålig täckning eller brist på data. Blir väl APN då. Problemet var att jag inte hittade någon inställning för det. Men som sagt så bytte jag operatör så nu fungerar allt kalas.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Perrablerra: När man byter SIM (eller till ny operatör) så brukar nya APN-inställningar laddas in automatiskt (ibland verkar det inte göra det), så det kan säkert vara det som var problemet

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem när jag uppdaterade till android 9.
Minns inte att jag gjorde något särskilt för att lösa det. Det bara poppade igång efter ett teg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kolsvart Katt:

Har börjat maila bilder till folk som inte använder Telegram, man kan få bättre upplösning hursomhelst..

Själv brukar jag skicka bilder och dyligt på hangouts till otekniska personer, då alla med ett google konto också har hangouts (många vet inte ens om det)

Har de en android-telefon så kommer det direkt i nallen, är de frukt-användare så hamnar bilden ändå i deras gmail.

Kvaliten blir avsevärt bättre än MMS ;), bättre än fejjan också

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

@Perrablerra: När man byter SIM (eller till ny operatör) så brukar nya APN-inställningar laddas in automatiskt (ibland verkar det inte göra det), så det kan säkert vara det som var problemet

På så vis. Då kanske det hade fungerat att bara nollställa mobilen. Aja fick en bättre surfplan då Comviq inte sparar oanvänd data. Har även hört att Telenors när (det Vimla använder) är något bättre än Tele2´s nät.

Visa signatur
Permalänk

Om någon har problem med mms och har Comviq (borde funka för tele2 också) 2020, så använde jag följande fix för att lösa samma problem:

Settings -> Network and Internet -> Mobile network -> Advanced -> Access point names

Där borde det finnas en APN som heter Tele2 MMS som automatiskt installerats av Comviq. Klicka på den och klicka sedan på APN och byt 4g.tele2.se till 4G.tele2.se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielmb87:

Om någon har problem med mms och har Comviq (borde funka för tele2 också) 2020, så använde jag följande fix för att lösa samma problem:

Settings -> Network and Internet -> Mobile network -> Advanced -> Access point names

Där borde det finnas en APN som heter Tele2 MMS som automatiskt installerats av Comviq. Klicka på den och klicka sedan på APN och byt 4g.tele2.se till 4G.tele2.se.

Gjorde du något mer? Gamla "4g.tele2.se" finns ju även i den valda APN:n "Tele2 Internet", men du ändrade inte där?

Permalänk
Medlem

Har samma strul med MMS men bara från luren, men med MightyText och Pushbullet från Manjaro burken går det igenom.
Luren: [ OnePlus 6 Lineage 17.1 och Comviq kontant med autogiro 145:-/mån.
Provade oxå att byta plats för sim-kortet dual lur.
Gjorde en beställning på ett nytt sim för att kolla om mitt gamla är just gammalt ca 10 år.

Permalänk
Skrivet av Zygovia:

Gjorde du något mer? Gamla "4g.tele2.se" finns ju även i den valda APN:n "Tele2 Internet", men du ändrade inte där?

Nej, precis, ändra inte i "Tele2 Internet." Jag behövde inte ändra något annat än stort "G" i APN:en för MMS.

Jag upptäckte problemet efter att ha stirrat en lång stund på comviqs APN inställningar. För surf är det "4g.tele2.se" men för MMS ska det vara "4G.tele2.se." Du kan även dubbelkolla att proxy adressen är rätt för den skiljer sig mellan de två. För mig va den dock rätt inställd automatiskt.

God Jul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielmb87:

Nej, precis, ändra inte i "Tele2 Internet." Jag behövde inte ändra något annat än stort "G" i APN:en för MMS.

Jag upptäckte problemet efter att ha stirrat en lång stund på comviqs APN inställningar. För surf är det "4g.tele2.se" men för MMS ska det vara "4G.tele2.se." Du kan även dubbelkolla att proxy adressen är rätt för den skiljer sig mellan de två. För mig va den dock rätt inställd automatiskt.

God Jul!

Tack för svar! Jag provade det men har tyvärr fortfarande problem. Kollade även resten av Comviq's inställningar men funkade inte med dem heller... Ett tag verkade MMS komma fram efter 20-40 min, men det är ju knappast hållbart.

Det konstigaste är att jag inte kan skicka MMS till en kompis med annat abonnemang, inte heller till mig själv, däremot kan jag skicka om ta emot MMS från min brorsa som också har Comviq??

Vad har du för proxy-adresser för dina? Är det fältet "Proxy"? Beror på mobil antar jag, har själv en Pixel 3a

Permalänk
Medlem

Just nu så har Tele2 en driftstörning på MMS, så det är nog inte fel på er sida

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Just nu så har Tele2 en driftstörning på MMS, så det är nog inte fel på er sida

Jag märkte faktiskt redan dagen efter att det verkade gå att skicka igen. Förhoppningsvis håller det i sig!

Tack!

Permalänk
Medlem

ja jag har problem med MMS att jag inte ens vet vad jag tar mig till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghost93:

ja jag har problem med MMS att jag inte ens vet vad jag tar mig till.

Det är en driftstörning hos Tele2 gällande MMS. Drabbar personen som har en Android telefon.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är en driftstörning hos Tele2 gällande MMS. Drabbar personen som har en Android telefon.

aaah ok så jag kan itne göra nåt? hur länge kommer pågår driftstörningen?