Köpråd: Billig android mobil för användning till tvättmaskin(!)

Permalänk
Inaktiv

Köpråd: Billig android mobil för användning till tvättmaskin(!)

jag måste tyvärr införskaffa mig en mobiltelefon som kör android, eftersom LG är smått efterblivna och vägrar lägga till NFC-funktionaliteten i deras SmartThinQ app för oss iOS-användare.

Så, med det sagt. Jag vill alltså inte köpa en mobil för 10k, inte ens 5k, gärna inte 2k heller..
Dvs, den ska vara så billig som möjligt. Men den ska gå att använda med LG's SmartThinQ app till min tvättmaskin.

Behöver inte vara nytt heller, kan köpa något begagnat om det krävs för att få en duglig mobil för en billig(are) peng.

Så, hjälp mig välja tvättstuge-mobil!

PS. Läser man LG's info i appen så står det att den är "optimerad för LG G-serie av smartphones". Men tror nog att andra modeller/tillverkare fungerar fint det också..

Citat:

Smart ThinQ är kompatibelt med Android OS 4.1(Jelly Bean) och senare, och har optimerats för LG G-smartphoneserien. Skärmens utseende kan variera på andra smartphones.

Permalänk
Medlem

Ja problemet med NFC på IOS (Appletelefoner) är att Apple kraftigt begränsat vad NFC får användas till och anser att det bara är för betallösningar. Så begränsningen är inte LGs fel i detta fallet.

Även på Androidsidan finns det flera telefoner som är mer eller mindre kompatibla med NFC där vissa telefoner inte stöder den NFC standard resekorten(busskort & tågkort) använder. Den appen heter Ressaldo och hemsidan för Ressaldo har info om vilka telefoner som fungerar med den.

Även om man inte använder Ressaldo så är informationen intressant för att veta om NFC stödet är bra eller dåligt för en telefon.

Just detta kan vara bra att veta om man köper en telefon just för NFC funktionen. Exempelvis hade min gamla Samsung S7 med Android 7 på inte stödet för resekortstandarden men när uppdateringen till Android 8 kom så lades det stödet till så att S7 började fungera.

Det är förvisso möjligt att listade telefoner som ej fungerar med Ressaldo fungerar med LGs tvättmaskiner men varför chansa på det såvida man inte vet.

Har en LG G7 och den fungerar med LG SmartThinQ till min LG tvättmaskin med wifi liksom min S9 jag också har.

Köp helst en med så ny Androidversion som möjligt om du köper billig telefon för budget telefonerna brukar få dåligt med uppdateringar.

Annars är väl att leta upp någon billig beg på listan om du inte vill köpa nytt och för under 2k lär det nog bli knöligt med NFC.
Var inte så länge sedan det bara fanns i dyra flaggskeppsmobiler men nu har det letat sig ner i prisklasserna utom de allra billigaste då.

Permalänk
Medlem

Gå på Prisjakt, klicka i filter för NFC, välj hur gammal android-version du accepterar och sortera efter pris?

Exempel: https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefon...

Sen testa om den funkar bra med tvättmaskinen annars använd ångerrätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

Ja problemet med NFC på IOS (Appletelefoner) är att Apple kraftigt begränsat vad NFC får användas till och anser att det bara är för betallösningar. Så begränsningen är inte LGs fel i detta fallet.

Även på Androidsidan finns det flera telefoner som är mer eller mindre kompatibla med NFC där vissa telefoner inte stöder den NFC standard resekorten(busskort & tågkort) använder. Den appen heter Ressaldo och hemsidan för Ressaldo har info om vilka telefoner som fungerar med den.

Även om man inte använder Ressaldo så är informationen intressant för att veta om NFC stödet är bra eller dåligt för en telefon.

Just detta kan vara bra att veta om man köper en telefon just för NFC funktionen. Exempelvis hade min gamla Samsung S7 med Android 7 på inte stödet för resekortstandarden men när uppdateringen till Android 8 kom så lades det stödet till så att S7 började fungera.

Det är förvisso möjligt att listade telefoner som ej fungerar med Ressaldo fungerar med LGs tvättmaskiner men varför chansa på det såvida man inte vet.

Har en LG G7 och den fungerar med LG SmartThinQ till min LG tvättmaskin med wifi liksom min S9 jag också har.

Köp helst en med så ny Androidversion som möjligt om du köper billig telefon för budget telefonerna brukar få dåligt med uppdateringar.

Annars är väl att leta upp någon billig beg på listan om du inte vill köpa nytt och för under 2k lär det nog bli knöligt med NFC.
Var inte så länge sedan det bara fanns i dyra flaggskeppsmobiler men nu har det letat sig ner i prisklasserna utom de allra billigaste då.

När det kommer till Ressaldo så är stöd för Mifare (som resekorten använder) en licens som kostar pengar.
Det var därför Samsung slutade stöda det ett tag men aktiverade det igen i Android 8 då många Europeiska reseföretag använder det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

Det här stämmer ju inte alls. Hur förklarar du att jag använder min iphone (xs max) till min HP-skrivare med NFC?

I övrigt, tack för tips och förslag! Får kanske överväga något lite dyrare då..

Skickades från m.sweclockers.com

Det stämmer tyvärr visst och varitsså sen Apple släppte iPhones med NFC, även om man sakta börjat rucka på detta så är Apple långsam att lägga till undantag.

https://www.ljudochbild.se/nyheter/mobil/iphone-6-har-bara-be...

Finns massa källor som säger samma sak

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Fråga från den oinsatte: vad för funktion/er i appen är såpass spännande att du överväger skaffa en ny mobil endast för det ändamålet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Steed:

När det kommer till Ressaldo så är stöd för Mifare (som resekorten använder) en licens som kostar pengar.
Det var därför Samsung slutade stöda det ett tag men aktiverade det igen i Android 8 då många Europeiska reseföretag använder det.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, det är ju hårdvaran som skiljer. Min första smarta mobil, en Samsung Galaxy Nexus, hade den gamla typen av krets, som klarade Mifare. Skitsmidigt att kunna se saldot på mitt Västtrafikkort. Men min nästa, Samsung S6, hade en nyare version av NFC-kretsen som inte längre kan prata med Mifare-kort. Inget som har med mjukvara att göra. Och pga licenskostnader för kretsen, som sagt. Jag har inte kollat om min nuvarande Samsung S8 har fått en Mifare-kompatibel krets igen, men knappast, eftersom det är ett otroligt nischat användningsområde som Samsung knappast bryr sig om.

Har nu kollat, och S8 funkar! Laddat ner Ressaldo och testat med gott resultat! Härligt!

[/OT]

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Airborne:

Ja problemet med NFC på IOS (Appletelefoner) är att Apple kraftigt begränsat vad NFC får användas till och anser att det bara är för betallösningar. Så begränsningen är inte LGs fel i detta fallet.

Även på Androidsidan finns det flera telefoner som är mer eller mindre kompatibla med NFC där vissa telefoner inte stöder den NFC standard resekorten(busskort & tågkort) använder. Den appen heter Ressaldo och hemsidan för Ressaldo har info om vilka telefoner som fungerar med den.

Även om man inte använder Ressaldo så är informationen intressant för att veta om NFC stödet är bra eller dåligt för en telefon.

Just detta kan vara bra att veta om man köper en telefon just för NFC funktionen. Exempelvis hade min gamla Samsung S7 med Android 7 på inte stödet för resekortstandarden men när uppdateringen till Android 8 kom så lades det stödet till så att S7 började fungera.

Det är förvisso möjligt att listade telefoner som ej fungerar med Ressaldo fungerar med LGs tvättmaskiner men varför chansa på det såvida man inte vet.

Har en LG G7 och den fungerar med LG SmartThinQ till min LG tvättmaskin med wifi liksom min S9 jag också har.

Köp helst en med så ny Androidversion som möjligt om du köper billig telefon för budget telefonerna brukar få dåligt med uppdateringar.

Annars är väl att leta upp någon billig beg på listan om du inte vill köpa nytt och för under 2k lär det nog bli knöligt med NFC.
Var inte så länge sedan det bara fanns i dyra flaggskeppsmobiler men nu har det letat sig ner i prisklasserna utom de allra billigaste då.

Det är fritt fram för utvecklare att använda NFC på iOS-enheter. Dock så kan man endast läsa data, inte agera sändare av data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nja, det är ju hårdvaran som skiljer. Min första smarta mobil, en Samsung Galaxy Nexus, hade den gamla typen av krets, som klarade Mifare. Skitsmidigt att kunna se saldot på mitt Västtrafikkort. Men min nästa, Samsung S6, hade en nyare version av NFC-kretsen som inte längre kan prata med Mifare-kort. Inget som har med mjukvara att göra. Och pga licenskostnader för kretsen, som sagt. Jag har inte kollat om min nuvarande Samsung S8 har fått en Mifare-kompatibel krets igen, men knappast, eftersom det är ett otroligt nischat användningsområde som Samsung knappast bryr sig om.

Har nu kollat, och S8 funkar! Laddat ner Ressaldo och testat med gott resultat! Härligt!

[/OT]

Jo visst behövs rätt hårdvara (nxp om jag inte är helt fel ute) men även licensen behövs för att stöda läsningen och den kan slås av och på genom mjukvaran.
S8 hade inte stöd för Mifare när den släpptes utan fick det iom uppdateringen till Android 8.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

Ladda ner nya tvättprogram till maskinen (som inte kommer med vid köp).

Hur kommer det sig att min iphone kan skicka data (utskrift) till min skrivare med NFC då?
Så nej, det är ju uppenbarligen felaktigt eftersom jag kan skriva ut (skicka iväg data) med mobilen till skrivaren med NFC.

Det är inte säkert att datan skickas via NFC. Det kan vara så att du identifierar telefonen med hjälp av NFC och sedan skickas datan på annat sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Steed:

Jo visst behövs rätt hårdvara (nxp om jag inte är helt fel ute) men även licensen behövs för att stöda läsningen och den kan slås av och på genom mjukvaran.
S8 hade inte stöd för Mifare när den släpptes utan fick det iom uppdateringen till Android 8.

Skickades från m.sweclockers.com

Mja, vi hade båda rätt. Min S6 hade en NFC-krets som inte var kompatibel. Men min S8 har en kompatibel krets. Ingen S6 kan fås att funka, oavsett mjukvara.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

Ladda ner nya tvättprogram till maskinen (som inte kommer med vid köp).
och det är inte en ny mobil jag ska skaffa (dvs ingen ersättning). Det är en mobil till. som bara ska finnas i tvättstugan för användning till tvättmaskinen. Kommer aldrig i livet byta ut en iphone mot något som kör android.

Hur kommer det sig att min iphone kan skicka data (utskrift) till min skrivare med NFC då?
Så nej, det är ju uppenbarligen felaktigt eftersom jag kan skriva ut (skicka iväg data) med mobilen till skrivaren med NFC.

Jag blir lite nyfikenpå hur det funkar. Det är inte så att nfc bara läser för att identifiera skrivaren och sen sker utskriften via Airprint?
Jag trodde faktiskt NFC-print bara fanns till Android men har lite dålig koll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

Hur kommer det sig att min iphone kan skicka data (utskrift) till min skrivare med NFC då?
Så nej, det är ju uppenbarligen felaktigt eftersom jag kan skriva ut (skicka iväg data) med mobilen till skrivaren med NFC.

Stämmer att iPhone enbart tillåter att läsa av med NFC, åtminstone var det så för bara något år sedan. Troligtvis meddelar din HP-skrivare sin Bluetooth eller Wifi och telefonen skickar sedan informationen via den tekniken istället. Eller så har HP fått något undantag för hårdvaran/funktionaliteten finns, bara att Apple valt att blockera den för tredje part.

EDIT Storbritannien verkar ha fått något undantag. Kanske samma gäller HP.
https://macworld.idg.se/2.1038/1.717393/apple-oppnar-nfc-kret...

EDIT 2 Varför funkar inte denna? https://apps.apple.com/se/app/lg-smartthinq/id993504342

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon170706:

Ladda ner nya tvättprogram till maskinen (som inte kommer med vid köp).
och det är inte en ny mobil jag ska skaffa (dvs ingen ersättning). Det är en mobil till. som bara ska finnas i tvättstugan för användning till tvättmaskinen. Kommer aldrig i livet byta ut en iphone mot något som kör android.

Hur kommer det sig att min iphone kan skicka data (utskrift) till min skrivare med NFC då?
Så nej, det är ju uppenbarligen felaktigt eftersom jag kan skriva ut (skicka iväg data) med mobilen till skrivaren med NFC.

Tvivlar starkt på att det du skriver ut skickas till skrivaren via NFC. Troligare är att setup görs med hjälp av eller att ”adress” till skrivaren hämtas med hjälp av NFC.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

Precis som jag skrev i mitt första inlägg så har LG valt att inte ha NFC-funktionailtet för iOS-användare i sin app... Därför fungerar inte den appen. Eller förstår inte riktigt vad du menar med den frågan. Hela denna tråd handlar ju om att få tag på en android-lur för att kunna använda NFC (med appen) eftersom det inte fungerar med iphone, och du frågar varför appen inte fungerar?

Måste du ha just NFC-funktionalitet? Funkar det inte med att manuellt ansluta till maskinen via WIFI eller Bluetooth?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cenorida:

Måste du ha just NFC-funktionalitet? Funkar det inte med att manuellt ansluta till maskinen via WIFI eller Bluetooth?

jag har aldrig någonsin nämnt att tvättmaskinen har varken wifi eller bluetooth.
Så det blir extremt svårt att få den att ansluta med något av dessa protokoll.

Permalänk
Medlem

En sån här ser prisvärd ut:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5139731

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Steed:

Jag blir lite nyfikenpå hur det funkar. Det är inte så att nfc bara läser för att identifiera skrivaren och sen sker utskriften via Airprint?
Jag trodde faktiskt NFC-print bara fanns till Android men har lite dålig koll.

Skickades från m.sweclockers.com

Sjäövklart skickas inga utskrifter via nfc, det är inte gjort för filöverföringarna! Filer ör gigantiskt stora jmf med den data som hanteras av nfc

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Man kan väl kika på begagnat marknaden om man vill komma undan riktigt billigt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

jag har aldrig någonsin nämnt att tvättmaskinen har varken wifi eller bluetooth.
Så det blir extremt svårt att få den att ansluta med något av dessa protokoll.

Vad är egentligen poängen med att styra tvättmaskinen via mobilen om det inte kan göras på distans? För NFC kräver ju att enheten befinner sig väldigt nära maskinen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

En tvättmaskin som man måste ladda ner tvättprogram till? Kostar det extra att få en tvättmaskin med tvättprogrammen installerade? Då vet man att man skall i alla fall undvika LG och hoppas på att konkurrenterna inte börjar hoppa på samma tåg.

Vad kommer nästa idé att bli, en brödrost som måste ha ständig WiFi uppkoppling och en spis som man får ladda ner olika program till beroende på vad som skall kokas/stekas?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Veni:

En tvättmaskin som man måste ladda ner tvättprogram till? Kostar det extra att få en tvättmaskin med tvättprogrammen installerade? Då vet man att man skall i alla fall undvika LG och hoppas på att konkurrenterna inte börjar hoppa på samma tåg.

Vad kommer nästa idé att bli, en brödrost som måste ha ständig WiFi uppkoppling och en spis som man får ladda ner olika program till beroende på vad som skall kokas/stekas?

Det är ingen här som har sagt att man måste ladda ner tvättprogrammen.. Herregud.. Kostar det extra på sweclockers att kunna skriva idiotiska inlägg utan att bestraffas av moderator överhuvudtaget? Men när man blir trött på alla meningslösa inlägg då jävlar ska moderatorerna ta fram hammaren. För tydligen är det helt ok att svara precis hur som helst på OP. Pinsamt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Nu kan tråden handla om gröna cyklar istället. Eller så pratar vi om vädret. Eller ja precis vad som helst. Som vanligt..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

Det är ok, du får tvivla hur mycket du vill, t.om starkt. Alla har vi rätt till en åsikt. Och nu visade det sig att vi har olika åsikter.

Men nu skulle inte denna tråd handla om huruvida jag kan använda mig av NFC på min iphone eller inte.
Så nu tycker jag vi återgår till ämnet. Tack!

Alla har rätt till en åsikt, och ibland så har man fel.

Trodde ju att det tillhörde ämnet eftersom det var du som började med att dra upp NFC och gnälla på LG för något som det senare visade sig inte vara deras fel. Du vill verkligen inte acceptera att det är apple som gör att du inte koppla upp dig mot tvättmaskinen via NFC...

Är apple smått efterblivna?

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådstart återställd/tråd låst*

Tråd låst tack vara en otrevlig attityd samt trådsabotage.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...