Nyinstallerad Win10 - Samsung magician säger Windows NVMe driver?

Permalänk
Medlem

Nyinstallerad Win10 - Samsung magician säger Windows NVMe driver?

Hej,
Magic magician säger på min nyinstallerade windows 10 burk att mitt Samsung 970 NVMe har windows drivers på sig. Borde det stå så? ENligt samsung magician har jag senaste uppdatering av programvaran + firmware för disken dock..
På benchmarken får jag 3500 read och 2400 write.
på random IOPS 217k read och 144k write.
Ser det bra ut?
Kan inte välja rapid mode heller under peformance optimization. Har för mig man ska kunna det?

Tack

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Hej,
Magic magician säger på min nyinstallerade windows 10 burk att mitt Samsung 970 NVMe har windows drivers på sig. Borde det stå så? ENligt samsung magician har jag senaste uppdatering av programvaran + firmware för disken dock..
På benchmarken får jag 3500 read och 2400 write.
på random IOPS 217k read och 144k write.
Ser det bra ut?
Kan inte välja rapid mode heller under peformance optimization. Har för mig man ska kunna det?

Tack

Microsofts NVMe-drivrutin är vad som används som standard för alla NVMe-enheter. (Precis som Microsofts AHCI-drivrutin är vad som används som standard för alla SATA-kontrollerkort.)

Om du inte installerat något annat är det alltså helt väntat att det är Microsofts drivrutin som används, och det är ingen katastrof att använda den (och har nog varit bäst rent kompatibilitetsmässigt).

Det finns en Samsung-drivrutin på https://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/download/t... , du kan prova själv vad som funkar bäst.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@evil penguin: Ahh tack för snabbt svar..
Ja liknade det vid att ha Microsofts egna drivrutiner på grafikkortet. Men då funkar det alltså bra att ha orginal drivrutiner på det egentligen..?
Och rapid mode vet du om det ska gå?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen: read och write ser ganska liknande ut eller ser jag fel? Resten av siffrorna vet jag inte

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@evil penguin: Ahh tack för snabbt svar..
Ja liknade det vid att ha Microsofts egna drivrutiner på grafikkortet. Men då funkar det alltså bra att ha orginal drivrutiner på det egentligen..?
Och rapid mode vet du om det ska gå?

Det är definitivt inte sådan extrem skillnad mellan de olika NVMe-drivrutinerna.

Jag tror inte det går att aktivera "rapid mode" med någon av de NVMe-baserade enheterna, endast en del av SATA-enheterna.
Det är en speciallösning som inte gör SSDn i sig snabbare utan använder systemets RAM för att optimera den upplevda hastigheten. Det utmärker sig nog allra mest genom att ge helt extrema siffror i alla benchmarks men en betydligt mer måttlig fördel vid faktiskt användande.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@evil penguin: Ahh tack för snabbt svar..
Ja liknade det vid att ha Microsofts egna drivrutiner på grafikkortet. Men då funkar det alltså bra att ha orginal drivrutiner på det egentligen..?
Och rapid mode vet du om det ska gå?

I fallet med grafikkorten är det nog inte Microsofts egna drivrutiner dock, men möjligtvis att dom är bundlade med Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

I fallet med grafikkorten är det nog inte Microsofts egna drivrutiner dock, men möjligtvis att dom är bundlade med Windows.

Nyare Windowsversioner brukar rätt snabbt dra in en "riktig" (men i regel gammal) drivrutin, ja. Men det finns en standarddrivrutin som används t.ex. om man bootar i felsäkert läge eller om man har stängt av autoinstallation av drivrutiner.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Nyare Windowsversioner brukar rätt snabbt dra in en "riktig" (men i regel gammal) drivrutin, ja. Men det finns en standarddrivrutin som används t.ex. om man bootar i felsäkert läge eller om man har stängt av autoinstallation av drivrutiner.

Här gällde väl dock diskussionen om Microsofts egna drivrutiner skulle vara lika bra, vilket dom nog kan anses vara för dom flesta gällande SSDer men knappast för GPUer.