Permalänk
Medlem

@joeldeluxe: Fast Ac1200 innebär ju enligt samma sida två dataströmmar = 867mbit? Eller används en ström för upptrafik å en för nedtrafik menar man?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxus:

@joeldeluxe: Fast Ac1200 innebär ju enligt samma sida två dataströmmar = 867mbit? Eller används en ström för upptrafik å en för nedtrafik menar man?

Vet tyvärr inte det tekniska men delar du teoretiska länkhastigheten med två så brukar man få den verkliga hastigheten

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@Luxus:

Eftersom AC-Lite bara stödjer 2x2 AC strömmar kommer du aldrig över en maxhastighet på ca 400mbit vilket du har nått. Airport extreme stödjer 3x3 AC vilket också den dyrare AP-AC-Pro gör så dem borde prestera likvärdigt. Kjelle har en bra guide:

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/l...

Har mätt 650 megabit på min OnePlus 6 mot AP AC Lite
Edit:
563 som bäst ner och 652 som bäst upp i historiken på speedtest-appen (är säker på att resultaten är från en av mina AP AC Lite)
bredbandskollen vill tydligen inte visa historiken, men får just nu 540 ner och 563 upp

Permalänk
Medlem

Någon som kan hjälpa mig förstå varför jag har ca 11000 enheter som ser u såhär?

Kör USG, Unifi 8 portars switch och and Unifi-Ap-AC-pro med Unifi OS på docker på en unraid server.

Dyker upp att det är kopplat till min AP som har en NVIDIA Shield kopplat via sladd, laptop, telefoner och Tizen TV kopplad

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

Någon som kan hjälpa mig förstå varför jag har ca 11000 enheter som ser u såhär?

Kör USG, Unifi 8 portars switch och and Unifi-Ap-AC-pro med Unifi OS på docker på en unraid server.

Dyker upp att det är kopplat till min AP som har en NVIDIA Shield kopplat via sladd, laptop, telefoner och Tizen TV kopplad

Som de ser ut så är något realtek nic som är trasig de brukar byta macaddresser då ser det ut sådär... annars har jag ingen aning men det ser klart ut som macspam.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

@basn:
Hm, väldigt skumt.
Vissa står där även tillverkare på.
Xerox, TPlinkT, Toshiba T, Technico, Shinbora, Shandong, Sha-ken, Sanyo-Ale, RealekU (är under ett VM jag har på unraid servern.), Radisys, Quotron, MakinoMi, Lea*D, Invensys, Intel, leee8021, med mera, väldigt många.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

@basn:
Hm, väldigt skumt.
Vissa står där även tillverkare på.
Xerox, TPlinkT, Toshiba T, Technico, Shinbora, Shandong, Sha-ken, Sanyo-Ale, RealekU (är under ett VM jag har på unraid servern.), Radisys, Quotron, MakinoMi, Lea*D, Invensys, Intel, leee8021, med mera, väldigt många.

som sagt, säkert ett realtek kort som är trasigt.. de är vanliga imo

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Jag bytte för en tid sedan bort min Asus-router mot en Ubiquiti USG och en AP AC Lite. Det har fungerat fint och APn drev jag med en gammal POE-switch vid namn D-Link DGS-1008P. Idag fick jag för mig att byta bort switchen mot en UniFi Switch 8-60W. Varför, kan man fråga sig. Ubiquiti-förespråkare verkar gilla spännande statistik som går att utvinna ur Unifi-controllern, men Ubiquiti bestämde sig för att sluta släppa fram statistiken för trådanslutna enheter som ligger bakom switchar av andra fabrikat. (Mer läsning om det här: https://community.ui.com/questions/Wired-devices-no-longer-sh....

I vilket fall som helst bestämde jag mig för att skaffa deras switch efter att ha försäkrat mig om att den ska lira ihop med deras AP AC Lite. Innan någon kommer och påpekar att AP AC Lite inte har stöd för 802.3af vill jag understryka att min enhet är av den nyare varianten som har det.

Tillverkad vecka 41 2017:

Kartongen min AP AC Lite levererades i:

Är det någon här som har någon idé om varför min switch inte vill samarbeta med min AP AC Lite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Jag bytte för en tid sedan bort min Asus-router mot en Ubiquiti USG och en AP AC Lite. Det har fungerat fint och APn drev jag med en gammal POE-switch vid namn D-Link DGS-1008P. Idag fick jag för mig att byta bort switchen mot en UniFi Switch 8-60W. Varför, kan man fråga sig. Ubiquiti-förespråkare verkar gilla spännande statistik som går att utvinna ur Unifi-controllern, men Ubiquiti bestämde sig för att sluta släppa fram statistiken för trådanslutna enheter som ligger bakom switchar av andra fabrikat. (Mer läsning om det här: https://community.ui.com/questions/Wired-devices-no-longer-sh....

I vilket fall som helst bestämde jag mig för att skaffa deras switch efter att ha försäkrat mig om att den ska lira ihop med deras AP AC Lite. Innan någon kommer och påpekar att AP AC Lite inte har stöd för 802.3af vill jag understryka att min enhet är av den nyare varianten som har det.

Tillverkad vecka 41 2017:
https://i.imgur.com/Jz8jwyS.jpg

Kartongen min AP AC Lite levererades i:
https://i.imgur.com/5W5V6U3.jpg

Är det någon här som har någon idé om varför min switch inte vill samarbeta med min AP AC Lite?

Har du slagit på PoE på utgången i unifi controllen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Har du slagit på PoE på utgången i unifi controllen?

Jag har inte aktivt gjort någon ändring. Mest för att det i manualen står följande:

Men även för att jag inte någonstans kan hitta information om hur man slår på PoE. Jag tolkar dock den här rutan som att PoE är påslaget på port 5-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Jag har inte aktivt gjort någon ändring. Mest för att det i manualen står följande:
https://i.imgur.com/f0nAlC4.jpg

Men även för att jag inte någonstans kan hitta information om hur man slår på PoE. Jag tolkar dock den här rutan som att PoE är påslaget på port 5-8
https://i.imgur.com/4rxzfiJ.jpg

Ja så tolkar jag det också. Har du testat att redigera med den ”blåa pennan” till höger på port 1?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Jag har inte aktivt gjort någon ändring. Mest för att det i manualen står följande:
https://i.imgur.com/f0nAlC4.jpg

Men även för att jag inte någonstans kan hitta information om hur man slår på PoE. Jag tolkar dock den här rutan som att PoE är påslaget på port 5-8
https://i.imgur.com/4rxzfiJ.jpg

Ser ut som om POE är påslaget enligt din bild, man trycker på pennan så kan man redigera POE på eller av.
Jag antar att du även provat en annan kabel och alla 4 POE portarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oakar:

Ja så tolkar jag det också. Har du testat att redigera med den ”blåa pennan” till höger på port 1?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av xp1ratex:

Ser ut som om POE är påslaget enligt din bild, man trycker på pennan så kan man redigera POE på eller av.
Jag antar att du även provat en annan kabel och alla 4 POE portarna.

Med pennan kunde jag stänga av PoE, vilket per default tydligen är påslaget. Jag har testat med olika kablar (både Cat 5e och Cat 6) och samtliga portar. Nyss provade jag även att koppla in en av mina Hikvision-kameror och denna fungerade direkt med PoE. Switchen verkar alltså fungera, men vägrar samarbeta med APn ur samma familj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Med pennan kunde jag stänga av PoE, vilket per default tydligen är påslaget. Jag har testat med olika kablar (både Cat 5e och Cat 6) och samtliga portar. Nyss provade jag även att koppla in en av mina Hikvision-kameror och denna fungerade direkt med PoE. Switchen verkar alltså fungera, men vägrar samarbeta med APn ur samma familj.

Kan ju hända att din ap dog när du kopplade ur den, funkar den med injektor eller gamla switchen?

Permalänk
Medlem

@xp1ratex: Just nu är den inkopplad i min gamla switch och fungerar utmärkt.

Jag ställde samma fråga på Ubiquiti-forumet och blev där uppmanad att ändra porten på switchen till 24V passive PoE. Jag har dock ännu inte fått svar på hur i hela friden man gör det.

Edit: Det går tydligen inte att ändra till 24V passive på 8-60W-switchen som jag har. Det känns något ironiskt att allting fungerade fint med enheter av alla möjliga olika fabrikat och varianter, men en router, switch och AP från samma tillverkare och ur samma UniFi-familj med matchande specifikationer verkar inte kunna samarbeta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

@xp1ratex: Just nu är den inkopplad i min gamla switch och fungerar utmärkt.

Jag ställde samma fråga på Ubiquiti-forumet och blev där uppmanad att ändra porten på switchen till 24V passive PoE. Jag har dock ännu inte fått svar på hur i hela friden man gör det.

Edit: Det går tydligen inte att ändra till 24V passive på 8-60W-switchen som jag har. Det känns något ironiskt att allting fungerade fint med enheter av alla möjliga olika fabrikat och varianter, men en router, switch och AP från samma tillverkare och ur samma UniFi-familj med matchande specifikationer verkar inte kunna samarbeta.

Kan ju vara så att omvandlaren för 802.3af har gått sönder i ap:n och bara 24v passive funkar.
802.3 är ju 48v som regleras i en egen spänningsomvandlare.
Hade du haft den andra switchen (150w) så stödjer den båda POE protokollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

@xp1ratex: Just nu är den inkopplad i min gamla switch och fungerar utmärkt.

Jag ställde samma fråga på Ubiquiti-forumet och blev där uppmanad att ändra porten på switchen till 24V passive PoE. Jag har dock ännu inte fått svar på hur i hela friden man gör det.

Edit: Det går tydligen inte att ändra till 24V passive på 8-60W-switchen som jag har. Det känns något ironiskt att allting fungerade fint med enheter av alla möjliga olika fabrikat och varianter, men en router, switch och AP från samma tillverkare och ur samma UniFi-familj med matchande specifikationer verkar inte kunna samarbeta.

Det stämmer du kan inte köra passive på den switchen, fungerar bara på 150 w och uppåt, ev av orsakerna att jag köpte en sådan istället. Kan vara att du fått en "gammal" modell i nyare kartong av någon orsak. Kanske någon som köpt och bytt och lämnat tillbaka. Kolla om det står något S/N på kartongen samt enheten i sig. Annars skulle jag påpekat det för butiken och ev bytt, om du ska göra det och det är en lokal butik så ta med dig switchen när du ska testa.
Annars ska det bara vara att koppla in och köra om det finns poe stöd på enheterna.

Edit: det står också att den inte har stöd för passive. Dock kanske man kan tycka att det borde de ha men...

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Kan vara att du fått en "gammal" modell i nyare kartong av någon orsak. Kanske någon som köpt och bytt och lämnat tillbaka. Kolla om det står något S/N på kartongen samt enheten i sig. Annars skulle jag påpekat det för butiken och ev bytt, om du ska göra det och det är en lokal butik så ta med dig switchen när du ska testa.

Tanken slog mig att en äldre AP hamnat i en nyare kartong, men det är som sagt inte bara på kartongen det står 802.3af utan även på enheten:

Jag pratade nyss med Clas Ohlson-supporten och det låter inte som att det ska vara omöjligt att reklamera APn och byta ut den mot en ny likadan, eftersom den inte fungerar enligt märkningen på förpackningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Tanken slog mig att en äldre AP hamnat i en nyare kartong, men det är som sagt inte bara på kartongen det står 802.3af utan även på enheten:
https://i.imgur.com/Jz8jwyS.jpg

Jag pratade nyss med Clas Ohlson-supporten och det låter inte som att det ska vara omöjligt att reklamera APn och byta ut den mot en ny likadan, eftersom den inte fungerar enligt märkningen på förpackningen.

Ah just de, tittade ju på bilden innan men det ...liksom försvann under tiden jag skrev bästa är nog att reklamera den isf.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@p.lindblom:

Låter konstigt, har du testat att återställa och uppdatera APn innan du kopplar in den i switchen? Kör du senaste programvaran på de andra enheterna?

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

En sak som du skulle kunna kolla är vilket tillverkningsdatum eller kretskorts revision som din accesspunkt har inifrån Controller programmet.

All UAP-AC-LRs with a date code of 1634 or board revision 17 and following ones support 802.3af in addition to 24V passive. All UAP-AC-LITEs with a date code of 1634 or board revision 33 and following ones support 802.3af in addition to 24V passive. Board Revision information can be found in the UniFi Network Controller within the properties panel of each UAP in the Details > Overview section.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Låter konstigt, har du testat att återställa och uppdatera APn innan du kopplar in den i switchen? Kör du senaste programvaran på de andra enheterna?

Nu har jag gjort en fabriksåterställning av APn. Fortfarande inte ett livstecken från den när den är ansluten till UniFi-switchen, men så fort jag kopplar in den i min D-Link startar den som den ska. Alla UniFi-enheter är uppdaterade till den senaste mjukvaran.

Skrivet av kalle-anka:

En sak som du skulle kunna kolla är vilket tillverkningsdatum eller kretskorts revision som din accesspunkt har inifrån Controller programmet.

All UAP-AC-LRs with a date code of 1634 or board revision 17 and following ones support 802.3af in addition to 24V passive. All UAP-AC-LITEs with a date code of 1634 or board revision 33 and following ones support 802.3af in addition to 24V passive. Board Revision information can be found in the UniFi Network Controller within the properties panel of each UAP in the Details > Overview section.

Board revision 33. Den ska alltså ha stöd för 802.3af.

Någon på Ubiquiti-forumet påpekade att D-Link-switchen jag har inte kan skicka ut 24V passive, bara 802.3af, så om min AP fungerar ihop med den ska den definitivt klara den standarden. Det här börjar bli löjligt.

Permalänk
Medlem

@p.lindblom:

Återställ switchen och ha samtidigt APn ansluten, testa olika portar och se om det gör någon skillnad. Har du något annat du kan ansluta mot switchen som kräver PoE?

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@p.lindblom:

Återställ switchen och ha samtidigt APn ansluten, testa olika portar och se om det gör någon skillnad. Har du något annat du kan ansluta mot switchen som kräver PoE?

Det har jag nu testat. Switchen adopterades direkt i controllern, men inget livstecken från min AP, oavsett port. Som jag skrev tidigare provade jag att ansluta en Hikvision-kamera med PoE till switchen och denna startade direkt, utan konstigheter.

Permalänk
Medlem

När du testar kameran, andväder du då samma nätverkskabel som när du testar accesspunkten? Jag tänker ifall det är ett avbrott i accesspunktens nätverkskabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

När du testar kameran, andväder du då samma nätverkskabel som när du testar accesspunkten? Jag tänker ifall det är ett avbrott i accesspunktens nätverkskabel.

Jag har testat APn med fyra olika kablar och kameran med två av dessa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag missat detta om du redan testat det:
Har du testat att koppla in APn med den medföljande poE injektorn och sen bara koppla in den på en port som inte stödjer Poe? I så fall kan du ju använda Switchen och APn.

Sen undrar jag om du får någon visuell signal från APn när du kopplar in den? Lyser den eller är den helt död?

(Men det är klart att jag förstår om du vill förstå var felet ligger. I APn eller Switchen. Har dock inget bättre förslag än de som givits ovan här i tråden)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av p.lindblom:

Nu har jag gjort en fabriksåterställning av APn. Fortfarande inte ett livstecken från den när den är ansluten till UniFi-switchen, men så fort jag kopplar in den i min D-Link startar den som den ska. Alla UniFi-enheter är uppdaterade till den senaste mjukvaran.

Fick strul själv i helgen pga ett kraschat SD kort i en Raspberry där jag hade controllern installerad.

En återställning av en AP är lite bökigt eftersom en kort tryckning enbart ger en omstart av AP'n.

Ett bra verktyg är en simkortsöppnare för mobiler och då är det enklare att trycka in resetknappen minst 5 sekunderr.

Lyckas man så är det då ubnt/ubnt som användare/lösen.

plunn@DESKTOP-4RGOLRQ:~$ ssh ubnt@192.168.1.43
ubnt@192.168.1.43's password:

BusyBox v1.25.1 () built-in shell (ash)

___ ___ .__________.__
| | |____ |__\_ ____/__|
| | / \| || __) | | (c) 2010-2019
| | | | \ || \ | | Ubiquiti Networks, Inc.
|______|___| /__||__/ |__|
|_/ https://www.ui.com/

Welcome to UniFi UAP-AC-Lite!

UBNT-BZ.v4.0.66#

Om inte så har man misslyckats med reseten!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Edit: jag skapade en egen tråd för min fråga: https://m.sweclockers.com/forum/trad/1574063-ar-edgerouter-x-...

Hej!

En fråga: Jag har Telia Öppen Fiber och bor i villa. Det börjar bli trångt i skåpet och jag funderar på om en Edgerouter X SFP kan lösa det problemet.

Fibern går in i en mediaomvandlare/fiberkonverterare(?) och i den är sedan en stor router från Telia inkopplad. Jag har dessutom en äldre Unifi AP AC Lite, med endast passiv POE, som har en POE-injektor i skåpet.

Har jag fattat rätt att en Edgerouter X SFP bör kunna ersätta alla dessa dosor?

Den har ju fiber in, router och passiv POE ut.

Hur känslig är fiberkabeln som jag har i skåpet? Finns det risk att det kommer smuts på den om jag bara kopplar om den till en Edgerouter X SFP?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag sitter och kikar lite på potentiella lösningar för inköp av en ny router.

I dagsläget har jag en uppsättning som ser ut så här:
Fiberomvandlare
Port 1:Dator Port 2: Router (AP) + övriga enheter
(Alltså datorn kopplad direkt till omvandlaren/media-enheten utan någon enhet mellan)

Jag har inte möjlighet att koppla så routern går innan alla enheter pga placering. Så jag går i tankarna att köpa en USG för att då kunna placera denna direkt vid fiberomvandlaren och sedan köra min router (Asus AC68) endast som accespunkt för övriga enheter, samt koppla datorn som idag går direkt in i fiberomvandlaren utan något rounter med brandvägg mellan till USG'n.

Jag har även tittat på edgerouter X, fördelar / nackdelar mot USG? Jag har inte något behov av PoE/fler portar i dagsläget utan det räcker egentligen med endast 1 (IN) och minst 2 (UT) från routern.

Tacksam för hjälp!!

/W

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)