Dags att utse "Årets produkt" 2019 – avslöjas på SweClockers Live! den 9 november

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Vilka hade du velat se som alternativ?

Årets produktlinje/samling i stället för årets produkt.

Jag tror att jag hade velat se Ryzen som en produktkategori. Att de förändrade hela processormarknaden.

Sen är RTX produktkategori som t.ex Yoshman anser förändrade den professionella renderingsvärlden.

Sen kan man väl dra med 9000-serien från Intel för att den är bäst på spel och word och sånt.

Om du fångar min drift.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av kelthar:

Årets produktlinje/samling i stället för årets produkt.

Jag tror att jag hade velat se Ryzen som en produktkategori. Att de förändrade hela processormarknaden.

Sen är RTX produktkategori som t.ex Yoshman anser förändrade den professionella renderingsvärlden.

Sen kan man väl dra med 9000-serien från Intel för att den är bäst på spel och word och sånt.

Om du fångar min drift.

Är inte det som förvirrar/irriterar folk kring detta just att definitionen av "årets produkt" var lite väl löst specificerad?

Svårt att se något som Ryzen 3000 serien tillfört under den period som avses här utöver "numera nästa lika bra som Intel i spel, fast till mycket bättre pris". Den mer fundamentala förändringen av CPU-marknaden som Ryzen-serien åstadkommit kan man knappast knytas till 3000-serien, utan det ska hänföras till introduktionen av Ryzen som hände 2017 (d.v.s. klart utanför perioden som avses för denna utmärkelse).

Och klargörande kring varför jag anser att 2080Ti, sett till tekniska meriter, är den självklara vinnaren för mig: den har redan förändrat den professionella marknaden. Men detta pris handlar mer om påverkan för de typiska SweC läsarna och här anser jag att 2080Ti (egentligen RTX-serien) är startskottet för något som helt kommer revolutionerna hur man i framtiden kommer jobba med spelgrafik.

2080Ti är absolut inte prisvärd, den är med största sannolikheten heller inte kraftfull nog att orka med när väl revolutionen hänt och vi ser det som normalfallet. Men en produkt som likt Voodoo-graphics totalt ändrar spelreglerna kring 3D-design för konsumentprodukter när vi tog steget från CPU-rendering till GPU-rendering (det för lite över två decennium sedan) är i min värld ändå så pass unik och viktig att den förtjänar en sådana här utmärkelse.

Övertygad om att spel som Minecraft kommer få fler att inse vad ray tracing kan tillföra till upplevelsen när den patchen släpps under 2020. Initialt är det nog i enklare spel vi riktigt kan se vad tekniken som sådan kan ge, krävs fetare GPUer för att ge samma lyft i AAA-titlar.

Andra verkar anse att "den mest prisvärda produkten" trumfar allt annat. Givet hur "årets produkt" specificerades är det en tolkning man absolut kan göra utan att någon kan invända. Personligen kan jag tycka att om det är så spännande det blir finns rätt lite att se fram emot...

Så definitionen av "årets produkt" ska nog styras upp lite mer framöver för att slippa denna diskussion.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Fattar inte hur 2080ti kan vara med där. :/

Knappt prisvärd. Fylld med barnsjukdomar som artefakter. Nästan dubbla priset för ett från förra generationen topp Ti-kort. Allt för att få vara högst upp på täppan. Vinner 2080ti så rättfärdigar bara sweclockers dess pris och övriga GPU-marknadens nuvarande prissättning.

2080ti är den enda innovativa av de som är nominerade (då de har hårdvarustöd för realtidsraytracing, vilket faktiskt är en stor bedrift), trots pris. Om ett par år när DXR förmodligen är standard i de flesta 3D-spel så har du det här kortet att tacka. Därför nominerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Svårt att se något som Ryzen 3000 serien tillfört under den period som avses här utöver "numera nästa lika bra som Intel i spel, fast till mycket bättre pris". Den mer fundamentala förändringen av CPU-marknaden som Ryzen-serien åstadkommit kan man knappast knytas till 3000-serien, utan det ska hänföras till introduktionen av Ryzen som hände 2017 (d.v.s. klart utanför perioden som avses för denna utmärkelse).

Japp. 3900X skulle man kunna säga att det är den nya prestandakungen med sin flertrådningsprestanda, precis som man skulle kunna säga att 9900k är prestandakungen för singeltråd. Man kan säga att chiplets i 3000-serien är något märkvärt (jag vet att Intel också klistrat innan ), precis som 1000-serien var ett märvärdig för antalet kärnor.

Det är väl lite vad man själv tycker är det som påverkat datorvärlden mest. Vinklarna är många.

Kanske årets viktigaste produktförändring/koncept är en bättre tävling? Fler kärnor, RT, etc.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Ryzen fick min röst, AMD visar att dom kan haka på Intel (som gått på halvfart senaste åren) i spel och erbjuda bra väldigt bra prestanda om man sysslar med annat än spel på samma gång.

9900K är trevlig men AMD slår den på fingrarna när det inte handlar om spel och ska man bara spela så hänger 9700K med 9900k i 98% av fallen och då har man 1000kr man kan avvara till gpu istället där skillnaderna blir märkbara om man nu inte spelar i 1080p...

2080ti är topp men en sån produkt ska inte kosta mer än 10000kr, går att säga diverse saker att miningen höjt priserna, RT ingår osv...

Permalänk
Medlem

Första omröstningen är ju svårast. 2080ti, fruktansvärt snabbt kort med Raytracing avstängt. AMD 3600, fruktansvärt prisvärd? Svårt val.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Trist att inte Roccat var med i listan över tillbehör. Tycker de gör väldigt stabila grejor.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

Känns lite riggat när man förväntas välja mellan presenterade alternativ. Jag förstår att ni värnar era sponsorer, men det här blev plötsligt löjligt. Jag kanske läser här för sällan och därmed kan jg ha missat något härtill relevant, men de presenterade är knappast alla kandidater som skulle kunna utses till de bästa produktsläppen inom gaming.

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Geeks
SweClockers

@Neroth, @kite: Vi nominerade tillverkarna som hade produkter i topp-50 på Prisjakt, för att kunna göra någon slags avgränsning. I värsta fall har vi råkat missat någon mindre aktör, men jag tror inte det.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det var ett hyggligt urval i alla fall.
Min röst lades på Ryzen.

Priset var en ganska stor faktor i mitt val. Jag tycker inte det känns motiverat med de senare årens stora prisstegringarna både på grafikkort och processorer.

För att matcha min förra dators prestandanivå med nya produkter behöver jag idag spendera 3ggr så mkt pengar. Bristen av konkurrens känns som den största orsaken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

FX-8350 är helt klart årets produkt.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av r3mpuh:

FX-8350 är helt klart årets produkt.

Du menar år 2012 i en alternativ verklighet?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Gick lite fort med röstningen, råkade trycka på avstå röst när jag skulle rösta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FredrikMH:

Haha vilken tveksam känsla jag fick till alla förslagen för "årets produkt". Kan inte riktigt argumentera bättre alternativ egentligen, så röstade för 2080 Ti för att det trots allt är i en klass för sig trots det höga priset.

Borde ha varit 3900X.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mill:

2080ti är den enda innovativa av de som är nominerade (då de har hårdvarustöd för realtidsraytracing, vilket faktiskt är en stor bedrift), trots pris. Om ett par år när DXR förmodligen är standard i de flesta 3D-spel så har du det här kortet att tacka. Därför nominerad.

Det ända innovativa med DXR och 2080ti är storleken på Nvidias PR budget.

Permalänk
Medlem

Ser att folk tolkat "årets produkt" lite olika. Är årets produkt den tekniskt bästa produkten? Den mest prisvärda eller mest populära (mest sålda)? Eller kanske lite av varje? För mig personligen så väger priset lika mycket som det andra. Tycker inte man kan ha årets produkt om det kostar skjortan och som då känns som ett ovärt köp.

Skulle nog säga att årets produkt är den produkt som faktiskt sålts mest. Det är ju iaf ett tecken på en lyckad produkt.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Är ju en smula tidigt att kora vinnarna redan då c:a 20% av året återstår...

Känns som att "Årets produkt" tveklöst vinner utmärkelsen "Smalast kategori" i min bok. Väldigt öppet för tolkning!
-Är inte Core i9 9900K från 2018 förresten, eller räknar man nyår så tidigt på Swec.redaktionen?

Tyckte inte att någon av de föreslagna produkterna i den kategorin smällde särskit högt, typ mer av same same different name (model).

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv

threadripper kommer väl innan årets slut.

64core threadripper om den kommmer så måste den ju utan tvekan bli årets produkt.

Permalänk
Medlem

3600 utan tvekan!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk

Omröstningarna är ju stängda?

Reagerar eftersom det ligger överst i nyhetsfeeden med titeln "sista chansen"

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Är ju en smula tidigt att kora vinnarna redan då c:a 20% av året återstår...

Känns som att "Årets produkt" tveklöst vinner utmärkelsen "Smalast kategori" i min bok. Väldigt öppet för tolkning!
-Är inte Core i9 9900K från 2018 förresten, eller räknar man nyår så tidigt på Swec.redaktionen?

Kanske ska läsa artikeln?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Kanske ska läsa artikeln?

Skickades från m.sweclockers.com

AH, TL;DR-SJÄLVMÅL PÅ MIN TIDIGARE KOMMENTAR. I DIGRESS... (CAPS-LOCK DAGEN)

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.